Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Materials Science and Engineering (S1)
Sylabus przedmiotu Materials Characterization and Analytical Techniques:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Materials Science and Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materials Characterization and Analytical Techniques | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Wróbel <Rafal.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | no prerequirements |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Learning of principles of most important analytical techniques |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analysis of surface composition by X-ray Photoelectron Spectroscopy | 5 |
T-L-2 | Transmission electron microsopy and microanalysis - sample preparation, observations and data analysis | 5 |
T-L-3 | Raman spectroscopy as a powerful technique in carbon nanotubes investigations: mesurements, data presentation and interpretation | 5 |
T-L-4 | Temperature-programmed chemisorption of gases on the surface of metals, analysis of the bonding strength, identify the surface acidity | 5 |
T-L-5 | High-resolution solution-state NMR as a versatile technique providing qualitative and quantitative information on the chemical structure of a polymeric material | 5 |
T-L-6 | Cold field emission scanning electron microscopy with microanalysis | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Surface analysis by X-ray Photoelectron Spectroscopy and Auger Electron Spectrroscopy | 5 |
T-W-2 | Transmission electron microscopy and microanalysis | 4 |
T-W-3 | Scanning electron microscopy and microanalysis | 4 |
T-W-4 | Scanning tunnelling microscopy, atomic force microscopy, electron field microscopy, ion field microscopy | 3 |
T-W-5 | Thermal analysis of materials: microcalorymetry and thermogravimetry | 6 |
T-W-6 | Raman spectroscopy - fundamentals and materials analysis | 3 |
T-W-7 | Temperature programmed techniques (TPR, TPO, TPD,) in the characteristics of mater | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | participation in laboratory | 30 |
A-L-2 | Consultations | 4 |
A-L-3 | Preparation of raports; data evaluation | 13 |
A-L-4 | self-study of the literature | 3 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | participation in lectures | 30 |
A-W-2 | Consultations | 2 |
A-W-3 | literature study | 5 |
A-W-4 | problem solving | 13 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture |
M-2 | Laboratory |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test |
S-2 | Ocena podsumowująca: Passing |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_C14_W01 Student properly describes microscopy techniques | MSE_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2, S-1 |
MSE_1A_C14_W02 Student describes applications and working principles of temperature programmed techniques | MSE_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-7 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_C14_U01 Student is able to work alone with scanning electron microscopy in most basic tasks | MSE_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-6 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_C14_K01 Student is able to analyse experimental data | MSE_1A_K02 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-6 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_C14_W01 Student properly describes microscopy techniques | 2,0 | |
3,0 | Student is able in basic lavel to describe microscopy techniques | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MSE_1A_C14_W02 Student describes applications and working principles of temperature programmed techniques | 2,0 | |
3,0 | Student is able to explain working principles of TGA and TPD techniques | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_C14_U01 Student is able to work alone with scanning electron microscopy in most basic tasks | 2,0 | |
3,0 | Student is able to introduce the sample into the microscope and obtain sharp picture at low magnifications | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_C14_K01 Student is able to analyse experimental data | 2,0 | |
3,0 | Student is able to deliver most fundamental information on the basis of raw data obtained during experiments | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Daniel C. Harris, Quantitative Chemical Analysis, W. H. Freeman and Company, New York, 2010
- AR Clarke; CN EBERHARDT, Microscopy Techniques for Materials Science, CRC, 2002