Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Materials Science and Engineering (S1)
Sylabus przedmiotu Intro to Materials Synthesis and Products Analysis:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Materials Science and Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Intro to Materials Synthesis and Products Analysis | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basic knowledge of organic chemistry. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The student knows how to carry out a basic literature search based on databases and scientific literature. |
C-2 | The student is able to conduct the synthesis of the simple organic compound/material and knows standard methods for their analysis and can prepare the report. |
C-3 | The student is aware of the importance of the knowledge acquired within the subject for developement of science and for improvement of the quality of life. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Exercises in planning synthesis of the simple and complex organic molecules through functional group transformations with the use of databases. | 15 |
T-A-2 | Exercises in determining the structure of organic compounds by IR, NMR, MS methods. | 15 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Regulations and safety rules in the laboratory of organic synthesis. | 2 |
T-L-2 | Practical aspects of purification and structural analysis (by IR, MS, NMR) of organic compounds. (Sample preparation, selection of purification method and measurement conditions, etc.) | 5 |
T-L-3 | Building a carbon skeleton by using organometallic compounds. Eg. Application of Sonogashira reaction in the preparation of alkyne. Purification of the product with a properly selected method. Structure analysis by spectroscopic methods (IR, MS, NMR). | 18 |
T-L-4 | Elemental analysis, determination of C, N and S in organic materials, microwave mineralization and determination of elemental composition by ICP-OES method. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Databases and scientific journals as a platform to start organic material synthesis. | 1 |
T-W-2 | Principles of planning the synthesis of simple and complex organic molecules. | 1 |
T-W-3 | Functional group transformations – an introduction to the synthesis of complex organic compounds and organic materials (e.g. based on coupling, condensation, addition, substitution and elimination reactions) | 6 |
T-W-4 | The synthesis of functionalized arenes, heteroarenes as well as other carbo- and heterocyclic compounds. | 4 |
T-W-5 | The synthesis of functionalized monomers based on organometallic chemistry. | 3 |
T-W-6 | Isolation and separation techniques of organic compounds and organic materials. | 2 |
T-W-7 | Overview of IR, MS and NMR as fundamental methods for analysis of organic compounds. | 8 |
T-W-8 | Analysis of the elemental composition of organic materials (elemental analyzers C, N, S, ICP and XRF methods) | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Participation in recitations | 30 |
A-A-2 | Self-improvement by solving additional problems. | 16 |
A-A-3 | Face to face discussion. | 4 |
50 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Participation in the laboratory classes. | 30 |
A-L-2 | Self-study of recomended literature. | 16 |
A-L-3 | Face to face discussion. | 4 |
A-L-4 | Theoretical preparation to the laboratory classes. | 15 |
A-L-5 | Preparation of written reports. | 10 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in the lectures. | 30 |
A-W-2 | Self study of recomended literature. | 15 |
A-W-3 | Consultations. | 4 |
A-W-4 | The exam | 1 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture with discussion. |
M-2 | Classes with discussion. |
M-3 | Laboratory exercises. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Continuous assessment: laboratory reports and activity. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Exam. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Final test. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_C03_W01 The studen has basic knowledge on the structure, reactivity of simple organic compounds, knows basic methods for purification and instrumental methods for analyses of organic compounds. | MSE_1A_W06, MSE_1A_W02, MSE_1A_W03, MSE_1A_W05 | — | — | C-3, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-A-2, T-L-4, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_C03_U01 The studen is able to plan and perform basic synthetic transformations on the basis of informations taken from databases and scientific literature. | MSE_1A_U01, MSE_1A_U05, MSE_1A_U06, MSE_1A_U09, MSE_1A_U12 | — | — | C-1, C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-3 |
MSE_1A_C03_U02 The studen is able to prepare the basic laboratory report. | MSE_1A_U03 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_C03_K01 The student is aware of the importance of organic chemistry in life and science. | MSE_1A_K01, MSE_1A_K02 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_C03_W01 The studen has basic knowledge on the structure, reactivity of simple organic compounds, knows basic methods for purification and instrumental methods for analyses of organic compounds. | 2,0 | |
3,0 | Positive grade of the final test and exam (more than 55% correct answers) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_C03_U01 The studen is able to plan and perform basic synthetic transformations on the basis of informations taken from databases and scientific literature. | 2,0 | |
3,0 | Positive grade of the final test (more than 55% correct answers) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MSE_1A_C03_U02 The studen is able to prepare the basic laboratory report. | 2,0 | |
3,0 | Positive evaluation of the laboratoty report.. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_C03_K01 The student is aware of the importance of organic chemistry in life and science. | 2,0 | |
3,0 | Positive grade of the final test and exam (more than 55% correct answers) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- John McMurry, Organic Chemistry, Brooks/cole, 2012, 8e
- J. J. Li, C. Limberakis, D. A. Pflum, Modern Organic Synthesis in the laboratory. A collection of standard experimental procedures, OXFORD University Press, 2007
- Clayden, Greeves, Warren, Wothers, Organic Chemistry, Oxford, 2004
- K. Peter C. Vollhardt, Organic Chemistry Structure and Function, W. H. Freeman, 2014
Literatura dodatkowa
- Jacques Mortier, Arene Chemistry, Wiley, 2016
- W. CARRUTHERS, IAIN COLDHAM, MODERN METHODS OF ORGANIC SYNTHESIS, Cambridge University Press, 2004