Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)

Sylabus przedmiotu Społeczne aspekty dostępności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria w medycynie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Społeczne aspekty dostępności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawami społecznych uwarunkowań dotyczących dostępności oraz pokazanie korzyści społecznych wynikających z niwelowania barier.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Omówienie podstawowe pojęcia (dostępność, bariery, inkluzywność), osoby z niepełnosprawnością/ szczególnymi potrzebami, rodzaje niepełnosprawności (niepełnosprawność ruchowa, niepełnosprawność intelektualna), modele niepełnosprawności (medyczny, społeczny). Postawy społeczne wobec osób niepełnosprawnych (stereotypy, uprzedzenia, stygmatyzacja). Obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, akty prawne z zakresu dostępności, 7 zasad projektowania dla wszystkich (projektowanie uniwersalne, design for all). Korzyści społeczne związane z wdrażaniem i stosowaniem zasad projektowania uniwersalnego.8
T-W-2Prezentacje studentów z zakresu tamatyki wykładu.5
T-W-3Zaliczenie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-3konsultacje2
A-W-4Przygotowanie prezentacji4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2dyskusja w grupie
M-3przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie przez studenta, dyskusja w grupie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne (test)
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji w tym jej przedstawienia przez studenta, dyskusja

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_A15-1_W01
Student zna zagadnienia związane z barierami spotykanymi we współczesnym środowisku życia człowieka w stosunku do osób z niepełnosprawnością/szczególnymi potrzebami. Ma wiedzę w zakresie wymagań prawnych odnośnie dostępności i zasad projektowania uniwersalnego (włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego).
IwM_1A_W09C-1T-W-1, T-W-2M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_A15-1_W01
Student zna zagadnienia związane z barierami spotykanymi we współczesnym środowisku życia człowieka w stosunku do osób z niepełnosprawnością/szczególnymi potrzebami. Ma wiedzę w zakresie wymagań prawnych odnośnie dostępności i zasad projektowania uniwersalnego (włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego).
2,0
3,0Na zaliczeniu pisemnym uzyskał od 50 do 60 punktów procentowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ostrowska, A., Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2015
  2. Cohen, J., Praktyczny poradnik savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych., Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, Warszawa, 2013
  3. Błaszak Maciej, Przybylski Łukasz, Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania., Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2010
  4. Kowalski K., Projektowanie bez barier-wytyczne., Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2016

Literatura dodatkowa

  1. 17. Ustawa z 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 poz. 1062 z późn. zm.), 219
  2. 15. Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych (Convention on the Rights of Persons with Disabilities – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/61/106 z dnia 13 grudnia 2006), 2019
  3. 18. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 lutego 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 573 z późn. zm.), 2021

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Omówienie podstawowe pojęcia (dostępność, bariery, inkluzywność), osoby z niepełnosprawnością/ szczególnymi potrzebami, rodzaje niepełnosprawności (niepełnosprawność ruchowa, niepełnosprawność intelektualna), modele niepełnosprawności (medyczny, społeczny). Postawy społeczne wobec osób niepełnosprawnych (stereotypy, uprzedzenia, stygmatyzacja). Obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, akty prawne z zakresu dostępności, 7 zasad projektowania dla wszystkich (projektowanie uniwersalne, design for all). Korzyści społeczne związane z wdrażaniem i stosowaniem zasad projektowania uniwersalnego.8
T-W-2Prezentacje studentów z zakresu tamatyki wykładu.5
T-W-3Zaliczenie2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-3konsultacje2
A-W-4Przygotowanie prezentacji4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_A15-1_W01Student zna zagadnienia związane z barierami spotykanymi we współczesnym środowisku życia człowieka w stosunku do osób z niepełnosprawnością/szczególnymi potrzebami. Ma wiedzę w zakresie wymagań prawnych odnośnie dostępności i zasad projektowania uniwersalnego (włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W09Absolwent zna i rozumie podstawowe problemy współczesnej cywilizacji oraz ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań zawodowych związanych z inżynierią w medycynie, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz informacji naukowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami społecznych uwarunkowań dotyczących dostępności oraz pokazanie korzyści społecznych wynikających z niwelowania barier.
Treści programoweT-W-1Omówienie podstawowe pojęcia (dostępność, bariery, inkluzywność), osoby z niepełnosprawnością/ szczególnymi potrzebami, rodzaje niepełnosprawności (niepełnosprawność ruchowa, niepełnosprawność intelektualna), modele niepełnosprawności (medyczny, społeczny). Postawy społeczne wobec osób niepełnosprawnych (stereotypy, uprzedzenia, stygmatyzacja). Obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, akty prawne z zakresu dostępności, 7 zasad projektowania dla wszystkich (projektowanie uniwersalne, design for all). Korzyści społeczne związane z wdrażaniem i stosowaniem zasad projektowania uniwersalnego.
T-W-2Prezentacje studentów z zakresu tamatyki wykładu.
Metody nauczaniaM-2dyskusja w grupie
M-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-3przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie przez studenta, dyskusja w grupie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne (test)
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji w tym jej przedstawienia przez studenta, dyskusja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na zaliczeniu pisemnym uzyskał od 50 do 60 punktów procentowych.
3,5
4,0
4,5
5,0