Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)

Sylabus przedmiotu Biomateriały: Systemy dostarczania leków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria w medycynie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biomateriały: Systemy dostarczania leków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Goszczyńska <Agata.Wrzesniewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,50,50zaliczenie
wykładyW5 30 2,50,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi konceptami związanymi z systemami dostarczania leków
C-2Zapoznanie studentów z zaletami oraz wadami systemów konwencjonalnych oraz zaawansowanych
C-3Ukształtowanie umiejętności studentów z zakresu doboru systemu dostarczania do leku oraz zastosowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Otrzymywanie zeolitu o strukturze MFI metodą hydrotermalną5
T-L-2Adsorpcja związków o działaniu leczniczym przy użyciu zeolitów naturalnych i syntetycznych5
T-L-3Wytwarzanie nanocząstek albuminy metodą nanostrącania5
T-L-4Charakterystyka otrzymanych materiałów i uwalnianie in vitro5
T-L-5Nośniki leków w praktyce klinicznej9
T-L-6Zaliczenie1
30
wykłady
T-W-1Systemy dostarczania leków: wprowadzenie2
T-W-2Podstawy farmakologii: farmakokinetyka i farmakodynamika2
T-W-3Kontrolowane uwalnianie leków: układy oparte na dyfuzji2
T-W-4Kontrolowane uwalnianie leków: układy oparte na procesie chemicznym2
T-W-5Przykłady implantowalnych nośników leków, produkty2
T-W-6Konwencjonalne systemy dostarczania leków5
T-W-7Nośniki leków (mikro, nano)5
T-W-8Zeolity i mezoporowate krzemionki w systemach dostarczania leków3
T-W-9Cyklodekstryny: budowa, otrzymywanie i zastosowanie w systemach dostarczania leków2
T-W-10Liposomy: budowa, otrzymywanie i zastosowanie w systemach dostarczania leków2
T-W-11Systemy terapeutyczne stosowane w leczeniu miejscowym skóry i systemy przezskórne3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć13
A-L-3Przygotowanie sprawozdań10
A-L-4Przygotowanie się do zaliczeń10
63
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Egzamin2
A-W-3Samodzielna praca z literaturą15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu13
A-W-5Konsultacje2
62

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Spawozdania z ćw. laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenia z ćw. laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B21-1_W01
Definiuje i tłumaczy podstawowe zagadanienia związane z dostarczaniem leków
IwM_1A_W13, IwM_1A_W03, IwM_1A_W04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B21-1_U01
Ocenia i analizuje wyniki badań laboratoryjnych, posługując się literaturą.
IwM_1A_U01, IwM_1A_U03, IwM_1A_U14C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B21-1_K01
Student ma aktywną postawę do pracy zespołowej, odnoszenia się do literatury, oraz sięgania pomocy od innych, w tym prowadzących oraz pracowników naukowo-technicznych.
IwM_1A_K02C-1, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B21-1_W01
Definiuje i tłumaczy podstawowe zagadanienia związane z dostarczaniem leków
2,0
3,0Student wymienia i objaśnia niektóre pojęcia związane z dostarczaniem leków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B21-1_U01
Ocenia i analizuje wyniki badań laboratoryjnych, posługując się literaturą.
2,0
3,0Student w najprostszy sposób ocenia i analizuje wyniki badań laboratoryjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B21-1_K01
Student ma aktywną postawę do pracy zespołowej, odnoszenia się do literatury, oraz sięgania pomocy od innych, w tym prowadzących oraz pracowników naukowo-technicznych.
2,0
3,0Student wykazuje minimalną aktywność na wykładach oraz w trakcie realizacji zajęć laboratoryjnych. Student w ograniczonym zakresie posługuje się źródłami zewnętrznymi w trakcie zajęć i przygotowania sprawozdań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Red: Stanisław Błażewicz, Jan Marciniak, Tom 4. Biomateriały, EXIT, Warszawa, 2016, ISBN 978-83-7837-054-3

Literatura dodatkowa

  1. B.D. Ratner, A.S. Hoffman, F.J, Schoen, J.E. Lemons, Biomaterials Science. An Introduction to Materials in Medicine, Elsevier, San Diego, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Otrzymywanie zeolitu o strukturze MFI metodą hydrotermalną5
T-L-2Adsorpcja związków o działaniu leczniczym przy użyciu zeolitów naturalnych i syntetycznych5
T-L-3Wytwarzanie nanocząstek albuminy metodą nanostrącania5
T-L-4Charakterystyka otrzymanych materiałów i uwalnianie in vitro5
T-L-5Nośniki leków w praktyce klinicznej9
T-L-6Zaliczenie1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy dostarczania leków: wprowadzenie2
T-W-2Podstawy farmakologii: farmakokinetyka i farmakodynamika2
T-W-3Kontrolowane uwalnianie leków: układy oparte na dyfuzji2
T-W-4Kontrolowane uwalnianie leków: układy oparte na procesie chemicznym2
T-W-5Przykłady implantowalnych nośników leków, produkty2
T-W-6Konwencjonalne systemy dostarczania leków5
T-W-7Nośniki leków (mikro, nano)5
T-W-8Zeolity i mezoporowate krzemionki w systemach dostarczania leków3
T-W-9Cyklodekstryny: budowa, otrzymywanie i zastosowanie w systemach dostarczania leków2
T-W-10Liposomy: budowa, otrzymywanie i zastosowanie w systemach dostarczania leków2
T-W-11Systemy terapeutyczne stosowane w leczeniu miejscowym skóry i systemy przezskórne3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć13
A-L-3Przygotowanie sprawozdań10
A-L-4Przygotowanie się do zaliczeń10
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Egzamin2
A-W-3Samodzielna praca z literaturą15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu13
A-W-5Konsultacje2
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B21-1_W01Definiuje i tłumaczy podstawowe zagadanienia związane z dostarczaniem leków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W13Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z biologii, biologii molekularnej, mikrobiologii i biochemii
IwM_1A_W03Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia dotyczące materiałów i biomateriałów: budowa, synteza, przetwarzania, analiza struktury i właściwości
IwM_1A_W04Absolwent zna i rozumie potencjał aplikacyjny materiałów i biomateriałów w medycynie przez znajomość min. metod analitycznych w analizie medycznej i diagnostyce, metod mikroskopowych i spektroskopowych do charakterystyki materiałów/biomateriałów oraz procesów towarzyszących ich wytwarzaniu i przetwarzaniu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi konceptami związanymi z systemami dostarczania leków
C-2Zapoznanie studentów z zaletami oraz wadami systemów konwencjonalnych oraz zaawansowanych
C-3Ukształtowanie umiejętności studentów z zakresu doboru systemu dostarczania do leku oraz zastosowania
Treści programoweT-W-1Systemy dostarczania leków: wprowadzenie
T-W-2Podstawy farmakologii: farmakokinetyka i farmakodynamika
T-W-3Kontrolowane uwalnianie leków: układy oparte na dyfuzji
T-W-4Kontrolowane uwalnianie leków: układy oparte na procesie chemicznym
T-W-5Przykłady implantowalnych nośników leków, produkty
T-W-6Konwencjonalne systemy dostarczania leków
T-W-7Nośniki leków (mikro, nano)
T-W-8Zeolity i mezoporowate krzemionki w systemach dostarczania leków
T-W-9Cyklodekstryny: budowa, otrzymywanie i zastosowanie w systemach dostarczania leków
T-W-10Liposomy: budowa, otrzymywanie i zastosowanie w systemach dostarczania leków
T-W-11Systemy terapeutyczne stosowane w leczeniu miejscowym skóry i systemy przezskórne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Spawozdania z ćw. laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia i objaśnia niektóre pojęcia związane z dostarczaniem leków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B21-1_U01Ocenia i analizuje wyniki badań laboratoryjnych, posługując się literaturą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U01Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z inżynierią w medycynie – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe zadania inżynierskie przez: − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, − dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
IwM_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IwM_1A_U14Absolwent potrafi korzystać z zasobów bibliograficznych, w tym przy użyciu naukowych baz danych, tj. Scopus, Web of Science, Reaxys, SciFinder (Chemical Abstract) i innych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi konceptami związanymi z systemami dostarczania leków
Treści programoweT-L-1Otrzymywanie zeolitu o strukturze MFI metodą hydrotermalną
T-L-2Adsorpcja związków o działaniu leczniczym przy użyciu zeolitów naturalnych i syntetycznych
T-L-3Wytwarzanie nanocząstek albuminy metodą nanostrącania
T-L-4Charakterystyka otrzymanych materiałów i uwalnianie in vitro
T-L-5Nośniki leków w praktyce klinicznej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Spawozdania z ćw. laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w najprostszy sposób ocenia i analizuje wyniki badań laboratoryjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B21-1_K01Student ma aktywną postawę do pracy zespołowej, odnoszenia się do literatury, oraz sięgania pomocy od innych, w tym prowadzących oraz pracowników naukowo-technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi konceptami związanymi z systemami dostarczania leków
C-3Ukształtowanie umiejętności studentów z zakresu doboru systemu dostarczania do leku oraz zastosowania
Treści programoweT-L-1Otrzymywanie zeolitu o strukturze MFI metodą hydrotermalną
T-L-2Adsorpcja związków o działaniu leczniczym przy użyciu zeolitów naturalnych i syntetycznych
T-L-3Wytwarzanie nanocząstek albuminy metodą nanostrącania
T-L-4Charakterystyka otrzymanych materiałów i uwalnianie in vitro
T-L-5Nośniki leków w praktyce klinicznej
T-W-1Systemy dostarczania leków: wprowadzenie
T-W-2Podstawy farmakologii: farmakokinetyka i farmakodynamika
T-W-3Kontrolowane uwalnianie leków: układy oparte na dyfuzji
T-W-4Kontrolowane uwalnianie leków: układy oparte na procesie chemicznym
T-W-5Przykłady implantowalnych nośników leków, produkty
T-W-6Konwencjonalne systemy dostarczania leków
T-W-7Nośniki leków (mikro, nano)
T-W-8Zeolity i mezoporowate krzemionki w systemach dostarczania leków
T-W-9Cyklodekstryny: budowa, otrzymywanie i zastosowanie w systemach dostarczania leków
T-W-10Liposomy: budowa, otrzymywanie i zastosowanie w systemach dostarczania leków
T-W-11Systemy terapeutyczne stosowane w leczeniu miejscowym skóry i systemy przezskórne
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Spawozdania z ćw. laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje minimalną aktywność na wykładach oraz w trakcie realizacji zajęć laboratoryjnych. Student w ograniczonym zakresie posługuje się źródłami zewnętrznymi w trakcie zajęć i przygotowania sprawozdań.
3,5
4,0
4,5
5,0