Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)
Sylabus przedmiotu Biologia dla inżynierów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria w medycynie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia dla inżynierów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie możliwości i wybranych metod inżynieryjnych do sterowania układami biologicznymi. |
C-2 | Rozbudzenie umiejętności dostrzegania i doceniania ewolucyjnych osiągnięć organizmów żywych w zakresie procesów biologicznych i efektywnego ich wykorzystania na potrzeby ludzi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Organizmy modelowe. | 2 |
T-W-2 | Biologia nowotworów. | 4 |
T-W-3 | Właściwości kwasów nukleinowych, wykorzystanie kwasów nukleinowych w bioinformatyce | 3 |
T-W-4 | Inżynieria kwasów nukleinowych, inżynieria wektorów plazmidowych, wirusowych, bakteriofagowych, kosmidowych oraz sztuczne chromosomy. | 3 |
T-W-5 | Projektowanie modyfikowanych mRNA jako szczepionek oraz nośników białek terapeutycznych | 2 |
T-W-6 | Struktury komórkowe wykorzystywane jako systemy nośnikowe. | 3 |
T-W-7 | Terapie genowe jako metody leczenia chorób o podłożu genetycznym | 2 |
T-W-8 | Nowe formy życia – „sztuczne bakterie” | 2 |
T-W-9 | Inżynieria rozrodu (sposoby sortowania nasienia, planowanie płci, spermboty | 2 |
T-W-10 | Organizmy modyfikowane genetycznie (bakterie, rośliny i zwierzęta) w służbie medycyny | 3 |
T-W-11 | Zastosowania zasad inżynierii do kontroli zdrowia, komfortu i bezpieczeństwa ludzi. | 2 |
T-W-12 | Problemy etyczne i socjologiczne związane z biologią syntetyczną i biotechnologiami | 1 |
T-W-13 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Praca studenta z wykorzystaniem literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B10_W01 Definiuje znaczenie modyfikacji organizmów żywych w celu poprawy zdrowia ludzi i zwierząt | IwM_1A_W13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B10_U01 Wskazuje zastosowanie podstawowych metod inżynierii genetycznej oraz wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji naukowej w języku polskim i angielskim | IwM_1A_U11 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B10_W01 Definiuje znaczenie modyfikacji organizmów żywych w celu poprawy zdrowia ludzi i zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Zaliczenie pytań testowych w zakresie [45%, 51%] | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B10_U01 Wskazuje zastosowanie podstawowych metod inżynierii genetycznej oraz wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji naukowej w języku polskim i angielskim | 2,0 | |
3,0 | Zaliczenie pytań testowych w zakresie [45%, 51%] | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jóźwiak Jarosław, Podręcznik dla studentów uczelni medycznych, Edra Urban & Partner, 2020
- Ledakowicz Stanisław, Inżynieria biochemiczna, PWN, 2018
- Opracowanie zbiorowe, Podstawy biotechnologii, PWN, 2013
Literatura dodatkowa
- Piore Adam, Magia bioinżynierii. Ciało, geny i medycyna przyszłości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019
- Scientific Reports, Nature, Frontiers in Bioengineering and Biotechnology etc., Open Access Journal, 2021