Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S2)
Sylabus przedmiotu Techniki rezonansowe w badaniach materiałów i nanomateriałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki rezonansowe w badaniach materiałów i nanomateriałów | ||
Specjalność | Inżynieria materiałowa i nanotechnologia | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafal Pelka <Rafal.Pelka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Urszula Narkiewicz <Urszula.Narkiewicz@zut.edu.pl>, Rafal Pelka <Rafal.Pelka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia analityczna, chemia instrumentalna, fizyka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z analitycznymi technikami rezonansowymi stosowanymi do badań nanomateriałów. |
C-2 | Zapoznanie studentów z aparaturą pomiarową stosowaną w technikach rezonansowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Spektrofotometria UV, VIS - widma absorpcyjne. Pomiar i analiza widm absorpcyjnych układów 0D, 1D, 2D. | 5 |
T-L-2 | Spektroskopia Ramana | 5 |
T-L-3 | Pomiary metodą rezonansu magnetycznego, spektroskopii elektronowego rezonansu paramagnetycznego | 5 |
T-L-4 | Pomiary wzrostu warstw za pomocą wagi kwarcowej | 4 |
T-L-5 | Zaliczenie | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Określenie tematyki wykładów, warunków i sposobów zaliczeń przedmiotu | 1 |
T-W-2 | Istota metod rezonansowych. Zjawisko rezonansu. | 5 |
T-W-3 | Podstawowe informacje uzyskiwane metodami rezonansowymi | 4 |
T-W-4 | Zastosowanie metod rezonansowych w badaniach naukowych oraz diagnostyce technicznej, technologicznej oraz medycznej | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | przygotowanie się do ćwiczeń | 2 |
A-L-3 | przygotwanie się do zaliczeń | 3 |
A-L-4 | Konsultacje | 6 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Czytanie literatury związanej z tematyką wykładów | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
A-W-5 | Konsultacje | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwia |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności podczas ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: ocena ze sprawozdania |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_2A_D1-01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student określa procedurę pomiarowę na podstawie uzyskanej wiedzy o nowoczesnych, elektronicznych przyrządach pomiarowych i komputerowych systemach pomiarowych z zakresu technik rezonansowych stosowanych w badaniach w dziedzinie inzynierii materiałów i nanomateriałów. | IMiN_2A_W01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_2A_D1-01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student wybiera metody analityczne i aparaturę z zakresu technik rezonansowych właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych i wykorzystywać procedury pomiarowe z zakresu technik rezonansowych w technologii chemicznej, fizyce, inżynierii materiałowej i nanotechnologii, aby zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny; interpretuje uzyskane wyniki pomiarów i na ich podstawie wyciąga wnioski poprzez integrację zdobytej wiedzy. | IMiN_2A_U01 | — | — | C-2, C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_2A_D1-01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: świadomość oddziaływania poznanych rezonansowych technik badawczych na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego oddziaływania, a także konieczności stosowania w praktyce idei zrównoważonego rozwoju; zorientowanie na współpracę w ramach zespołów badawczych i produkcyjnych; zdolność do oszacowania czasu potrzebnego na realizację powierzonego zadania i na tej podstawie do opracowania i zrealizowania harmonogramu prac. | IMiN_2A_K02, IMiN_2A_K03 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4 | M-1, M-2 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_2A_D1-01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student określa procedurę pomiarowę na podstawie uzyskanej wiedzy o nowoczesnych, elektronicznych przyrządach pomiarowych i komputerowych systemach pomiarowych z zakresu technik rezonansowych stosowanych w badaniach w dziedzinie inzynierii materiałów i nanomateriałów. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wymienia i charakteryzuje zaledwie niektóre poznane narzędzia badawcze z zakresu technik rezonansowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_2A_D1-01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student wybiera metody analityczne i aparaturę z zakresu technik rezonansowych właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych i wykorzystywać procedury pomiarowe z zakresu technik rezonansowych w technologii chemicznej, fizyce, inżynierii materiałowej i nanotechnologii, aby zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny; interpretuje uzyskane wyniki pomiarów i na ich podstawie wyciąga wnioski poprzez integrację zdobytej wiedzy. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie stosuje zaledwie niektóre poznane analityczne techniki rezonansowe do badań w zakresie inżynierii materiałowej i nanotechnologii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_2A_D1-01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: świadomość oddziaływania poznanych rezonansowych technik badawczych na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego oddziaływania, a także konieczności stosowania w praktyce idei zrównoważonego rozwoju; zorientowanie na współpracę w ramach zespołów badawczych i produkcyjnych; zdolność do oszacowania czasu potrzebnego na realizację powierzonego zadania i na tej podstawie do opracowania i zrealizowania harmonogramu prac. | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawowym stopniu jest świadomy oddziaływania poznanych rezonansowych technik badawczych na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego oddziaływania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Stankowski, A. Graja, Wstęp do elektroniki kwantowej, WKŁ, Warszawa, 1972
- C. Kittel, Wstęp do fizyki ciała stałego, PWN, Warszawa, 1999
- Pod red. A. Z. Hrynkiewicza i E. Rokity, Fizyczne metody badań w biologii, medycynie i ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 1999
- Pod red. A. Z. Hrynkiewicza i E. Rokity, Fizyczne metody diagnostyki medycznej i terapii, PWN, Warszawa, 2000
- M. Symons, Spektroskopia EPR w chemii i biochemii, PWN, Warszawa, 1987
- K.H. Hausser, H.R.Kalbitzer, NMR w biologii i medycynie, Wyd Naukowe UAM, Poznań, 1993
- R. Kirmse, J. Stach, Spektroskopia EPR. Zastosowanie w chemii, Wyd. UJ, Kraków, 1994
- P. Poole,Jr, Electron spin Resonance. A comprehensive treatise on experimental techniques., Interscience Publishers, A Division of John Wiley & Sons, New York-London-Sydney, 1967
- R. Wadas, Zjawiska rezonansowe w ferrytach, PWN, Warszawa, 1964
- J. J. Bara, Spektroskopia mössbauerowska. Badania magnetyków, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1987
- Brzózka, Badanie struktury i właściwości stopów amorficznych i nanokrystalicznych na bazie żelaza metodą spektrometrii mössbauerowskiej, Wyd. Politechniki Radomskiej, Radom, 2003, Monografie 67