Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S2)
Sylabus przedmiotu Modelowanie procesów technologicznych i nanotechnologicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modelowanie procesów technologicznych i nanotechnologicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizykochemii Nanomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karolina Wenelska <Karolina.Wilgosz@zut.edu.pl>, Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza z zakresu matematyki, fizyki, informatyki, podstaw technologii/nanotechnologii zdobyta w ramch studiów pierwszego stopnia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | uzyskanie wiedzy z zakresu modelowania wybranych procesów technologicznych i nanotechnologicznych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie opracowywanie własnych modeli dla wybranych procesów technologicznych/nanotechnologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Plany eksperymentalne. Tworzenie planu doświadczenia (plany czynnikowe na dwóch (2k) i trzech (3k) poziomach dla wielu zmiennych (czynników), plan wielopoziomowy – kompozycyjny dla wielu zmiennych). Porównanie liczby doświadczeń wykonywanych zgodnie z planami eksperymentów czynnikowych typu 3k i 2k oraz kompozycyjnych dla różnej liczby zmiennych. Interpretacja geometryczna planu. | 3 |
T-P-2 | Estymacja parametrów w równaniach regresji liniowej różnego typu dla jednej zmiennej. Estymacja parametrów dla równań regresji wielu zmiennych. Dobór równania regresji o parametrach istotnych statystycznie - metoda regresji krokowej. | 2 |
T-P-3 | Estymacja parametrów w równaniach nieliniowych. Ekstremum lokalne, czy globalne. Próba poszukiwania odpowiedzi. Modelowanie pracy reaktora rurowego. | 2 |
T-P-4 | Opanowanie podstaw modelowania wybranych procesów technologicznych/nanotechnologicznych w wykorzystaniem programu CHEMCAD. | 6 |
T-P-5 | Zaliczenie | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do modelowania i symulacji. Typy modeli (empiryczny, analogowy, fizyczny, matematyczny, symulacyjne). Przygotowanie danych do modelowania. Planowanie eksperymentu. | 3 |
T-W-2 | Wyprowadzanie równań regresji. Równania liniowe. Dobór równania. Statystyczna estymacja przedziałów ufności parametrów. Równania dla wielu zmiennych. Dobór postaci równania i liczby zmiennych. Omówienie procedury „dobierania i odrzucania” metodą regresji krokowej. Równania nieliniowe. Metody estymacji parametrów równania. Metoda Marquardta. Modelowanie fizykochemiczne. Modele reaktora rurowego. | 4 |
T-W-3 | Model jednowymiarowy z założeniem przepływu tłokowego. Model jednowymiarowy z dodaniem dyspersji wzdłużnej. Model dwuwymiarowy z efektami radialnymi. | 2 |
T-W-4 | Metody rozwiązywania równań modelujących. Modele heterogeniczne. Stosowalność różnego typu modeli do układów rzeczywistych. | 2 |
T-W-5 | Modelowanie procesowe - flowsheeting. Wprowadzenie do programu CHEMCAD | 2 |
T-W-6 | Zaliczenie | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Zapoznanie z literaturą | 3 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-P-4 | Konsultacje | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Zapoznanie się z dostępną literaturą | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 6 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kontrola postepów realizowanych zadań |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_2A_C04_W01 wymienia matematyczne metody opisu procesów technologicznych/nanotechnologicznych oraz opisuje narzędzia informtyczne wykorzystywane do modelowania, planowania i projektowania wybranych procesów | IMiN_2A_W02 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_2A_C04_U01 wykorzystuje matematyczne metody opisu procesów przemysłu chemicznego (w tym narzędzia inforamtyczne); w oparciu o wiedzę zdobytą w zakresie przedmiotu, proponuje własny model dla opisu procesów technologicznych/nanotechnologicznych | IMiN_2A_U02 | — | — | C-2 | T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-P-1 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_2A_C04_W01 wymienia matematyczne metody opisu procesów technologicznych/nanotechnologicznych oraz opisuje narzędzia informtyczne wykorzystywane do modelowania, planowania i projektowania wybranych procesów | 2,0 | |
3,0 | Na zaliczeniu pisemnym uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_2A_C04_U01 wykorzystuje matematyczne metody opisu procesów przemysłu chemicznego (w tym narzędzia inforamtyczne); w oparciu o wiedzę zdobytą w zakresie przedmiotu, proponuje własny model dla opisu procesów technologicznych/nanotechnologicznych | 2,0 | |
3,0 | Na zaliczeniu uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- R.C., Reid, J.M., Prausnitz, B.E., Poling, The Properties of Gases and Liquids, McGraw-Hill, 4th ed., 1987
- Z. Pakowski, M. Głębowski, Symulacja procesów inżynierii chemicznej, Wyd. PŁ, 2001, ISBN 83-7283-034-7
- S. Wroński, R. Pohorecki, J. Siwiński, Przykłady obliczeń z termodynamiki i kinetyki procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1979