Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesowa

Sylabus przedmiotu Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń
Specjalność Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Latzke <malgorzata.latzke@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii chemicznej i ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student ma umiejetność posługiwania się modelami opisujacymi emisje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zanieczyszczenia gazowe i pyłowe2
T-L-2Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń drogą atmosferyczną4
T-L-3Modelowanie procesów przemysłowych4
T-L-4Modelowanie procesów ochrony powietrza4
T-L-5Model układu instalacja produkcyjna – instalacja ochrony powietrza3
T-L-6Obliczenia rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń3
T-L-7Emisja i jej modelowanie – ograniczenia prawne, ograniczenia produkcyjne, wskaźniki emisji4
T-L-8Przygotowanie wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2konsultacje z prowadzącym2
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia18
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci studenta podczas zajęć oraz sprządzenie opracowania dotyczącego rozprzestrzeniania zanieczyszczeń dla wybranej jednostki emisyjnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-12_W01
Student posiada podstawową wiedzę w zakresie rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym.
ICHP_2A_W01C-1T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-12_U01
student potrafi posługiwać się modelami słuzacymi do opisu rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym
ICHP_2A_U08C-1T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-12_K01
Student ma świadomość sposobów rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu
ICHP_2A_K02C-1T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-12_W01
Student posiada podstawową wiedzę w zakresie rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie tresci programowych przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-12_U01
student potrafi posługiwać się modelami słuzacymi do opisu rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym
2,0
3,0student potrafi posługiwać się modelami służącymi do opisu rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-12_K01
Student ma świadomość sposobów rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu
2,0
3,0świadomość sposobów rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. POŚ, Obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z 2008 (Dz. U. nr 25 poz.150), wraz z pózniejszymi zmianami, 2008

Literatura dodatkowa

  1. POŚ, Rozporzadzenie MS z dnia 26.01.2010 r., (Dz. U. nr 16 z 2003 r., poz. 87), w sprawie wartosci odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu, 2010
  2. POŚ, Rozporzadzenie MS z dnia 22.04.2011 r., w sprawie standardów emisyjnych z instalacji (Dz. U. 2011, nr 95, poz. 558), 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zanieczyszczenia gazowe i pyłowe2
T-L-2Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń drogą atmosferyczną4
T-L-3Modelowanie procesów przemysłowych4
T-L-4Modelowanie procesów ochrony powietrza4
T-L-5Model układu instalacja produkcyjna – instalacja ochrony powietrza3
T-L-6Obliczenia rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń3
T-L-7Emisja i jej modelowanie – ograniczenia prawne, ograniczenia produkcyjne, wskaźniki emisji4
T-L-8Przygotowanie wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2konsultacje z prowadzącym2
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C07-12_W01Student posiada podstawową wiedzę w zakresie rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu procesów inżynierii chemicznej i procesowej
Cel przedmiotuC-1Student ma umiejetność posługiwania się modelami opisujacymi emisje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego
Treści programoweT-L-3Modelowanie procesów przemysłowych
T-L-4Modelowanie procesów ochrony powietrza
T-L-5Model układu instalacja produkcyjna – instalacja ochrony powietrza
T-L-6Obliczenia rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń
T-L-7Emisja i jej modelowanie – ograniczenia prawne, ograniczenia produkcyjne, wskaźniki emisji
T-L-1Zanieczyszczenia gazowe i pyłowe
T-L-2Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń drogą atmosferyczną
T-L-8Przygotowanie wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci studenta podczas zajęć oraz sprządzenie opracowania dotyczącego rozprzestrzeniania zanieczyszczeń dla wybranej jednostki emisyjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie tresci programowych przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C07-12_U01student potrafi posługiwać się modelami słuzacymi do opisu rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Student ma umiejetność posługiwania się modelami opisujacymi emisje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego
Treści programoweT-L-3Modelowanie procesów przemysłowych
T-L-4Modelowanie procesów ochrony powietrza
T-L-5Model układu instalacja produkcyjna – instalacja ochrony powietrza
T-L-6Obliczenia rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń
T-L-7Emisja i jej modelowanie – ograniczenia prawne, ograniczenia produkcyjne, wskaźniki emisji
T-L-1Zanieczyszczenia gazowe i pyłowe
T-L-2Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń drogą atmosferyczną
T-L-8Przygotowanie wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci studenta podczas zajęć oraz sprządzenie opracowania dotyczącego rozprzestrzeniania zanieczyszczeń dla wybranej jednostki emisyjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi posługiwać się modelami służącymi do opisu rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C07-12_K01Student ma świadomość sposobów rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student ma umiejetność posługiwania się modelami opisujacymi emisje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego
Treści programoweT-L-3Modelowanie procesów przemysłowych
T-L-4Modelowanie procesów ochrony powietrza
T-L-5Model układu instalacja produkcyjna – instalacja ochrony powietrza
T-L-6Obliczenia rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń
T-L-7Emisja i jej modelowanie – ograniczenia prawne, ograniczenia produkcyjne, wskaźniki emisji
T-L-1Zanieczyszczenia gazowe i pyłowe
T-L-2Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń drogą atmosferyczną
T-L-8Przygotowanie wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci studenta podczas zajęć oraz sprządzenie opracowania dotyczącego rozprzestrzeniania zanieczyszczeń dla wybranej jednostki emisyjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0świadomość sposobów rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu
3,5
4,0
4,5
5,0