Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesowa

Sylabus przedmiotu Metody oczyszczania gleby:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody oczyszczania gleby
Specjalność Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Latzke <malgorzata.latzke@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
projektyP2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii chemicznej i ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student ma podstawową wiedzę z zakresu klasyfikacji gruntów, rozpoznawania zanieczyszczeń i zagrożeń środowiska oraz metod dekontaminacji środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi.
C-2Student potrafi opracować strategię dekontaminacji gleb z uwzględnieniem ekonomicznych przesłanek oraz analizy zalet i ograniczeń metod stosowanych w oczyszczaniu gruntów z zanieczyszczeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przygotowanie projektu oczyszczania wybranego środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi z zastosowaniem wybranych metod dekontaminacji15
15
wykłady
T-W-1Formalno - prawne aspekty egzekwowania zasad ochrony środowiska1
T-W-2Rozpoznawanie zanieczyszczeń i zagrożeń środowiska produktami ropopochodnymi2
T-W-3Dopuszczalne stężenia zanieczyszczeń gruntów i wód podziemnych1
T-W-4Podział gruntów, strefy, obszary, użytkowanie1
T-W-5Elementy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego1
T-W-6Migracja produktów ropopochodnych w środowisku2
T-W-7Przegląd metod dekontaminacji środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi. Bioremediacja. Techniki EX-Situ, IN-Situ4
T-W-8Strategia dekontaminacji. Ekonomiczne przesłanki wyboru strategii oczyszczania gruntów2
T-W-9Analiza zalet i ograniczeń metod stosowanych w oczyszczaniu gruntów z zanieczyszczeń substancjami ropopochodnymi1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2konsultacje z prowadzącym przedmiot1
A-P-3praca własna nad projektem9
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia9
A-W-3konsultacje1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wyklad informacyjny
M-2ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne na koniec zajęć
S-2Ocena formująca: ocena projektu wykonanego zgodnie z wymaganiami określonymi na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-06_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu klasyfikacji gruntów, rozpoznawania zanieczyszczeń i zagrożeń środowiska oraz metod dekontaminacji środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi.
ICHP_2A_W06C-1T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-06_U01
Student ma umiejętność opracowania strategii dekontaminacji gleb z uwzględnieniem ekonomicznych przesłanek oraz analizy zalet i ograniczeń metod stosowanych w oczyszczaniu gruntów z zanieczyszczeń
ICHP_2A_U10, ICHP_2A_U14, ICHP_2A_U15C-2T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-06_K01
Student ma świadomość zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia środowiska wodno-gruntowego.
ICHP_2A_K02C-1, C-2T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-06_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu klasyfikacji gruntów, rozpoznawania zanieczyszczeń i zagrożeń środowiska oraz metod dekontaminacji środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie treści programowych przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-06_U01
Student ma umiejętność opracowania strategii dekontaminacji gleb z uwzględnieniem ekonomicznych przesłanek oraz analizy zalet i ograniczeń metod stosowanych w oczyszczaniu gruntów z zanieczyszczeń
2,0
3,0Student wykonał projekt spelniając podstawowe wymagania przedstawione na ćwiczeniach projektowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-06_K01
Student ma świadomość zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia środowiska wodno-gruntowego.
2,0
3,0świadomość zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia środowiska wodno-gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Klimiuk E. Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, WN PWN, Warszawa, 2003
  2. Surygała J., Zanieczyszczenia naftowe w gruncie, Ofic. Wyd. Pol.Wrocławskiej, Wrocław, 2000
  3. Kołoczek H.,Kaszycki P., Biologiczne mechanizmy oczyszczania skażeń organicznych w glebie, 2004

Literatura dodatkowa

  1. J. Zieńko, K. Karakulski, Substancje ropopochodne w środowisku gruntowo wodnym, Wydawnictwo Uczelniane PS, Szczecin, 1998
  2. Praca zbiorowa, Likwidacja zanieczyszczeń gruntu substancjami ropopochodnymi, Wyd. PIOŚ, 1991
  3. POŚ, Obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z 2008 (Dz. U. nr 25 poz.150), wraz z pózniejszymi zmianami, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przygotowanie projektu oczyszczania wybranego środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi z zastosowaniem wybranych metod dekontaminacji15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Formalno - prawne aspekty egzekwowania zasad ochrony środowiska1
T-W-2Rozpoznawanie zanieczyszczeń i zagrożeń środowiska produktami ropopochodnymi2
T-W-3Dopuszczalne stężenia zanieczyszczeń gruntów i wód podziemnych1
T-W-4Podział gruntów, strefy, obszary, użytkowanie1
T-W-5Elementy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego1
T-W-6Migracja produktów ropopochodnych w środowisku2
T-W-7Przegląd metod dekontaminacji środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi. Bioremediacja. Techniki EX-Situ, IN-Situ4
T-W-8Strategia dekontaminacji. Ekonomiczne przesłanki wyboru strategii oczyszczania gruntów2
T-W-9Analiza zalet i ograniczeń metod stosowanych w oczyszczaniu gruntów z zanieczyszczeń substancjami ropopochodnymi1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2konsultacje z prowadzącym przedmiot1
A-P-3praca własna nad projektem9
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia9
A-W-3konsultacje1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C07-06_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu klasyfikacji gruntów, rozpoznawania zanieczyszczeń i zagrożeń środowiska oraz metod dekontaminacji środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W06ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Student ma podstawową wiedzę z zakresu klasyfikacji gruntów, rozpoznawania zanieczyszczeń i zagrożeń środowiska oraz metod dekontaminacji środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi.
Treści programoweT-W-6Migracja produktów ropopochodnych w środowisku
T-W-2Rozpoznawanie zanieczyszczeń i zagrożeń środowiska produktami ropopochodnymi
T-W-3Dopuszczalne stężenia zanieczyszczeń gruntów i wód podziemnych
T-W-4Podział gruntów, strefy, obszary, użytkowanie
T-W-5Elementy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
T-W-7Przegląd metod dekontaminacji środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi. Bioremediacja. Techniki EX-Situ, IN-Situ
T-W-9Analiza zalet i ograniczeń metod stosowanych w oczyszczaniu gruntów z zanieczyszczeń substancjami ropopochodnymi
T-W-1Formalno - prawne aspekty egzekwowania zasad ochrony środowiska
T-W-8Strategia dekontaminacji. Ekonomiczne przesłanki wyboru strategii oczyszczania gruntów
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne na koniec zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie treści programowych przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C07-06_U01Student ma umiejętność opracowania strategii dekontaminacji gleb z uwzględnieniem ekonomicznych przesłanek oraz analizy zalet i ograniczeń metod stosowanych w oczyszczaniu gruntów z zanieczyszczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U10przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
ICHP_2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
ICHP_2A_U15potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w realizowanych procesach w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-2Student potrafi opracować strategię dekontaminacji gleb z uwzględnieniem ekonomicznych przesłanek oraz analizy zalet i ograniczeń metod stosowanych w oczyszczaniu gruntów z zanieczyszczeń.
Treści programoweT-P-1Przygotowanie projektu oczyszczania wybranego środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi z zastosowaniem wybranych metod dekontaminacji
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena projektu wykonanego zgodnie z wymaganiami określonymi na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykonał projekt spelniając podstawowe wymagania przedstawione na ćwiczeniach projektowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C07-06_K01Student ma świadomość zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia środowiska wodno-gruntowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student ma podstawową wiedzę z zakresu klasyfikacji gruntów, rozpoznawania zanieczyszczeń i zagrożeń środowiska oraz metod dekontaminacji środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi.
C-2Student potrafi opracować strategię dekontaminacji gleb z uwzględnieniem ekonomicznych przesłanek oraz analizy zalet i ograniczeń metod stosowanych w oczyszczaniu gruntów z zanieczyszczeń.
Treści programoweT-W-6Migracja produktów ropopochodnych w środowisku
T-W-2Rozpoznawanie zanieczyszczeń i zagrożeń środowiska produktami ropopochodnymi
T-W-3Dopuszczalne stężenia zanieczyszczeń gruntów i wód podziemnych
T-W-4Podział gruntów, strefy, obszary, użytkowanie
T-W-5Elementy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
T-W-7Przegląd metod dekontaminacji środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi. Bioremediacja. Techniki EX-Situ, IN-Situ
T-W-9Analiza zalet i ograniczeń metod stosowanych w oczyszczaniu gruntów z zanieczyszczeń substancjami ropopochodnymi
T-W-1Formalno - prawne aspekty egzekwowania zasad ochrony środowiska
T-W-8Strategia dekontaminacji. Ekonomiczne przesłanki wyboru strategii oczyszczania gruntów
T-P-1Przygotowanie projektu oczyszczania wybranego środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi z zastosowaniem wybranych metod dekontaminacji
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny
M-2ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne na koniec zajęć
S-2Ocena formująca: ocena projektu wykonanego zgodnie z wymaganiami określonymi na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0świadomość zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia środowiska wodno-gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0