Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria bioprocesowa
Sylabus przedmiotu Komputerowe modelowanie bioprocesów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowe modelowanie bioprocesów | ||
Specjalność | Inżynieria bioprocesowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Szoplik <Jolanta.Szoplik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Bioprocesy i aparaty |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie Studentów z metodami stosowanymi przy modelowaniu bioprocesów |
C-2 | Ukształtowanie u Studentów umiejętności komputerowego modelowania bioprocesów w zakresie objętym treściami programowymi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza kosztów usuwania zanieczyszczeń w procesie biochemicznym | 6 |
T-L-2 | Matematyczne modelowanie procesu biochemicznego w bioreaktorze typu UASB | 8 |
T-L-3 | Sedymentacja wtórna w instalacji oczyszczania ścieków metodą osadu czynnego | 6 |
T-L-4 | Zapotrzebowanie tlenu w komorze napowietrzania instalacji oczyszczania ścieków metodą osadu czynnego | 6 |
T-L-5 | Matematyczne modelowanie procesu biochemicznego w reaktorach o działaniu ciągłym | 8 |
T-L-6 | Matematyczne modelowanie procesu biochemicznego w dwustopniowym reaktorze o działaniu ciągłym z recyrkulacją | 8 |
T-L-7 | Kinetyka wzrostu mikroorganizmów i szybkość wytwarzania bioproduktu w reaktorze przepływowym | 6 |
T-L-8 | Analiza optymalnych warunków otrzymywania bioproduktu w reaktorach o działaniu ciągłym i okresowym | 6 |
T-L-9 | Powiększanie skali bioreaktora | 6 |
60 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 18 |
A-L-3 | Przygotowywanie się do zajęć | 20 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
100 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Laboratoria komputerowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie każdego ćwiczenia |
S-2 | Ocena podsumowująca: Średnia ocena z wszystkich ćwiczeń komputerowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C02-11_W06 Student ma szczegółową wiedzę związaną z modelowaniem bioprocesów w zakresie specjalności inżynieria bioprocesowa | ICHP_2A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C02-11_U17 Student potrafi wybranymi metodami modelować przykładowe bioprocesy, specyficzne dla specjalności Inżynieria bioprocesowa | ICHP_2A_U17 | — | — | C-2 | T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C02-11_K01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie modelowania bioprocesów | ICHP_2A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C02-11_W06 Student ma szczegółową wiedzę związaną z modelowaniem bioprocesów w zakresie specjalności inżynieria bioprocesowa | 2,0 | Student nie ma wymaganej wiedzy związanej z komputerowym modelowaniem bioprocesów |
3,0 | Student ma bardzo podstawową wiedzę w zakresie komputerowego modelowania bioprocesów. | |
3,5 | Student ma dostateczną wiedzę na temat komputerowego modelowania bioprocesów. | |
4,0 | Student ma dobrą wiedzę na temat komputerowego modelowania bioprocesów. | |
4,5 | Student ma dość dobrą wiedzę na temat metod komputerowego modelowania bioprocesów. | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą, szeroką i popartą licznymi przykładami wiedzę na temat metod komputerowego modelowania bioprocesów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C02-11_U17 Student potrafi wybranymi metodami modelować przykładowe bioprocesy, specyficzne dla specjalności Inżynieria bioprocesowa | 2,0 | Student nie potrafi modelować bioprocesów. |
3,0 | Student potrafi poprawnie modelować tylko proste bioprocesy. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie modelować ćwiczone na zajęciach przykłady bioprocesów. | |
4,0 | Student potrafi dobrze modelować przykładowe bioprocesy, specyficzne dla specjalności inżynieria bioprocesowa. | |
4,5 | Student potrafi dobrze modelować przykładowe bioprocesy, specyficzne dla specjalności inżynieria bioprocesowa oraz potrafi przeprowadzić prostą analizę uzyskanych wyników. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze modelować przykładowe bioprocesy, specyficzne dla specjalności inżynieria bioprocesowa oraz potrafi przeprowadzić analizę uzyskanych wyników. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C02-11_K01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie modelowania bioprocesów | 2,0 | Student nie ma świadomości potrzeby dokształcania zawodowego w zakresie modelowania bioprocesów. |
3,0 | Student jest dostatecznie świadomy potrzeby dokształcania zawodowego w zakresie modelowania bioprocesów. | |
3,5 | Student ma przeciętną świadomość potrzeby dokształcania zawodowego w zakresie modelowania bioprocesów. | |
4,0 | Student w szerokim stopniu rozumie potrzebę dokształcania zawodowego w zakresie modelowania bioprocesów. | |
4,5 | Student ma dobrą świadomość potrzeby dokształcania zawodowego w zakresie modelowania bioprocesów i chętnie zapoznaje się z nowymi materiałami, poleconymi przez prowadzącego zajęcia. | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą świadomość potrzeby dokształcania zawodowego w zakresie modelowania bioprocesów, jest aktywny oraz samodzielnie zdobywa i przyswaja nowe informacje. |
Literatura podstawowa
- Ledakowicz S., Inżynieria biochemiczna, PWN, Warszawa, 2019
- Viesturs V.E., Kuzniecow A.M., Sawienkow W.W., Bioreaktory. Zasady obliczeń i doboru., WNT, Warszawa, 1990
- Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2005
- Buraczewski G., Fermentacja metanowa, PWN, Warszawa, 1989
- Szewczyk K.W., Bilansowanie i kineteyka procesów biochemicznych, Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005