Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Eksploatacja instalacji przemysłu petrochemicznego

Sylabus przedmiotu Odpylanie gazów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Odpylanie gazów
Specjalność Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Konopacki <mkonopacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowy kurs fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zpoznanie studentów z włsnościami pyłów, metodami odpylania i urządzeniami odpylającymi
C-2umiejętnośś projektowania podstawowych konstrukcji odpylaczy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1projekt odpylacza, informacje wstępne, podział tematów1
T-P-2dobór urzą dzenia odpylającego1
T-P-3obliczenia projektowe13
15
wykłady
T-W-1Źródła powstawania pyłów i ich oddziaływanie na środowisko naturalne. Podział aerozoli i metod odpylania. Podstawowe własności ziarna pyłu i warstwy pyłu. Wielkości charakteryzujące odpylacze. Ruch ziaren pyłu w gazie.3
T-W-2Odpylanie grawitacyjne - komory osadcze, komory Howarda - działanie, podstawowe typy, obliczenia, zastosowanie.3
T-W-3Rozdział bezwładnościowy pyłów.1
T-W-4Separacja odśrodkowa pyłów - cyklony, cyklony przeciwbieżne, baterie cyklonów i multicyklony - zasada działania, rozkłady prędkości, zastosowanie przemysłowe, charakterystyczne wymiary i ich obliczanie.4
T-W-5Filtracja zapylonych gazów. Mechanizm działania filtrów suchych. Materiały filtracyjne, budowa i zasada działania filtrów tkaninowych.2
T-W-6Elektrofiltry - działanie, budowa i zastosowanie przemysłowe. Porównanie metod filtracyjnych i podstawy doboru filtrów.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego8
A-P-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia1
A-P-4Zaliczenie projektu1
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe4
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu3
A-W-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia1
A-W-5Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wyklad informacyjny
M-2metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: końcowe zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-08_W01
student potrafi zdefiniować i omówić podstawowe pjęcia dotyczace własnosci pyłów, ich ruch w gazie, scharakteryzować metody i uzrzadzenia odpylające
ICHP_2A_W07, ICHP_2A_W09, ICHP_2A_W10C-1T-P-1, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-08_U01
powinien umieć przeprowadziś podstawowe obliczenia i dobrać, odpowiednie do zadanego zapylaenia, urządzenie odpylające
ICHP_2A_U10, ICHP_2A_U19, ICHP_2A_U11C-2T-P-2, T-P-3, T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-08_K01
student będzie miał świadomość skutków oddziaływania swych decyzji na otoczenie
ICHP_2A_K02C-2T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-08_W01
student potrafi zdefiniować i omówić podstawowe pjęcia dotyczace własnosci pyłów, ich ruch w gazie, scharakteryzować metody i uzrzadzenia odpylające
2,0student nie potrafi zdefiniować i omówić podstawowych pjęcia dotyczacych własnosci pyłów i ich ruch w gazie, nie potrafi scharakteryzować metod i uzrzadzeń odpylających
3,0student potrafi zdefiniować i omówić podstawowe pjęcia dotyczace własnosci pyłów, ich ruch w gazie, scharakteryzuje poprawnie metody i uzrządzenia odpylające
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-08_U01
powinien umieć przeprowadziś podstawowe obliczenia i dobrać, odpowiednie do zadanego zapylaenia, urządzenie odpylające
2,0nie umie przeprowadzić podstawowych obliczeń i dokonać doboru odpowiedniego do zadanego zapylaenia, urządzeniago odpylające
3,0umie przeprowadzić podstawowye obliczenia i potrafi dokonać doboru odpowiedniego, do zadanego zapylaenia, urządzeniago odpylające
3,5umie przeprowadzić obliczenia i potrafi dokonać doboru odpowiedniego, do zadanego zapylaenia, urządzeniago odpylające
4,0umie przeprowadzić obliczenia i potrafi dokonać doboru odpowiedniego, do zadanego zapylaenia, urządzeniago odpylające oraz uzasadnić wybór
4,5umie przeprowadzić obliczenia rozszerzone i potrafi dokonać doboru odpowiedniego, do zadanego zapylaenia, urządzeniago odpylające oraz uzasadnić wybór
5,0umie przeprowadzić obliczenia rozszerzone i potrafi dokonać doboru odpowiedniego, do zadanego zapylaenia, urządzeniago odpylające oraz uzasadnić wybór i zaproponować inne rozwiązanie problemu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-08_K01
student będzie miał świadomość skutków oddziaływania swych decyzji na otoczenie
2,0
3,0student ma świadomość skutków oddziaływania swych decyzji na otoczenie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. P. Kabsch, Odpylanie i odpylacze, WNT, Warszawa, 1992
  2. J. Warych, Oczyszczanie odlotowych gazów odlotowych, WNT, Warszawa, 1994
  3. J. Warych, Procesy oczyszczania gazow, WNT, Warszawa, 1999

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1projekt odpylacza, informacje wstępne, podział tematów1
T-P-2dobór urzą dzenia odpylającego1
T-P-3obliczenia projektowe13
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła powstawania pyłów i ich oddziaływanie na środowisko naturalne. Podział aerozoli i metod odpylania. Podstawowe własności ziarna pyłu i warstwy pyłu. Wielkości charakteryzujące odpylacze. Ruch ziaren pyłu w gazie.3
T-W-2Odpylanie grawitacyjne - komory osadcze, komory Howarda - działanie, podstawowe typy, obliczenia, zastosowanie.3
T-W-3Rozdział bezwładnościowy pyłów.1
T-W-4Separacja odśrodkowa pyłów - cyklony, cyklony przeciwbieżne, baterie cyklonów i multicyklony - zasada działania, rozkłady prędkości, zastosowanie przemysłowe, charakterystyczne wymiary i ich obliczanie.4
T-W-5Filtracja zapylonych gazów. Mechanizm działania filtrów suchych. Materiały filtracyjne, budowa i zasada działania filtrów tkaninowych.2
T-W-6Elektrofiltry - działanie, budowa i zastosowanie przemysłowe. Porównanie metod filtracyjnych i podstawy doboru filtrów.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego8
A-P-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia1
A-P-4Zaliczenie projektu1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe4
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu3
A-W-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia1
A-W-5Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C07-08_W01student potrafi zdefiniować i omówić podstawowe pjęcia dotyczace własnosci pyłów, ich ruch w gazie, scharakteryzować metody i uzrzadzenia odpylające
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W07ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu różnych procesów przemysłowych związanych z operacjami i procesami inżynierii chemicznej, dotyczącą ukończonej specjalności
ICHP_2A_W09ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanej specjalności
ICHP_2A_W10ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1zpoznanie studentów z włsnościami pyłów, metodami odpylania i urządzeniami odpylającymi
Treści programoweT-P-1projekt odpylacza, informacje wstępne, podział tematów
T-W-4Separacja odśrodkowa pyłów - cyklony, cyklony przeciwbieżne, baterie cyklonów i multicyklony - zasada działania, rozkłady prędkości, zastosowanie przemysłowe, charakterystyczne wymiary i ich obliczanie.
T-W-1Źródła powstawania pyłów i ich oddziaływanie na środowisko naturalne. Podział aerozoli i metod odpylania. Podstawowe własności ziarna pyłu i warstwy pyłu. Wielkości charakteryzujące odpylacze. Ruch ziaren pyłu w gazie.
T-W-3Rozdział bezwładnościowy pyłów.
T-W-5Filtracja zapylonych gazów. Mechanizm działania filtrów suchych. Materiały filtracyjne, budowa i zasada działania filtrów tkaninowych.
T-W-6Elektrofiltry - działanie, budowa i zastosowanie przemysłowe. Porównanie metod filtracyjnych i podstawy doboru filtrów.
T-W-2Odpylanie grawitacyjne - komory osadcze, komory Howarda - działanie, podstawowe typy, obliczenia, zastosowanie.
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zdefiniować i omówić podstawowych pjęcia dotyczacych własnosci pyłów i ich ruch w gazie, nie potrafi scharakteryzować metod i uzrzadzeń odpylających
3,0student potrafi zdefiniować i omówić podstawowe pjęcia dotyczace własnosci pyłów, ich ruch w gazie, scharakteryzuje poprawnie metody i uzrządzenia odpylające
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C07-08_U01powinien umieć przeprowadziś podstawowe obliczenia i dobrać, odpowiednie do zadanego zapylaenia, urządzenie odpylające
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U10przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
ICHP_2A_U19potrafi — zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne ,zaprojektować proste oraz złożone urządzenie, z uwzględnieniem ich funkcjonowania procesowego, w zakresie zagadnień studiowanej specjalności, używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując własne nowe narzędzia
ICHP_2A_U11potrafi weryfikować koncepcje rozwiązań inżynierskich w odniesieniu do stanu wiedzy w inżynierii chemicznej i procesowej a w szczególności w zakresie swojej specjalności
Cel przedmiotuC-2umiejętnośś projektowania podstawowych konstrukcji odpylaczy
Treści programoweT-P-2dobór urzą dzenia odpylającego
T-P-3obliczenia projektowe
T-P-1projekt odpylacza, informacje wstępne, podział tematów
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: końcowe zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie przeprowadzić podstawowych obliczeń i dokonać doboru odpowiedniego do zadanego zapylaenia, urządzeniago odpylające
3,0umie przeprowadzić podstawowye obliczenia i potrafi dokonać doboru odpowiedniego, do zadanego zapylaenia, urządzeniago odpylające
3,5umie przeprowadzić obliczenia i potrafi dokonać doboru odpowiedniego, do zadanego zapylaenia, urządzeniago odpylające
4,0umie przeprowadzić obliczenia i potrafi dokonać doboru odpowiedniego, do zadanego zapylaenia, urządzeniago odpylające oraz uzasadnić wybór
4,5umie przeprowadzić obliczenia rozszerzone i potrafi dokonać doboru odpowiedniego, do zadanego zapylaenia, urządzeniago odpylające oraz uzasadnić wybór
5,0umie przeprowadzić obliczenia rozszerzone i potrafi dokonać doboru odpowiedniego, do zadanego zapylaenia, urządzeniago odpylające oraz uzasadnić wybór i zaproponować inne rozwiązanie problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C07-08_K01student będzie miał świadomość skutków oddziaływania swych decyzji na otoczenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2umiejętnośś projektowania podstawowych konstrukcji odpylaczy
Treści programoweT-P-1projekt odpylacza, informacje wstępne, podział tematów
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: końcowe zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomość skutków oddziaływania swych decyzji na otoczenie
3,5
4,0
4,5
5,0