Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Eksploatacja instalacji przemysłu petrochemicznego
Sylabus przedmiotu Modelowanie - ekologia i środowisko:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modelowanie - ekologia i środowisko | ||
Specjalność | Procesy i urządzenia w ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki na poziomie podstawowym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z podstawowymi metodami modelowania ekologicznego środowiska naturalnego |
C-2 | ukształtowanie umiejętności stosowania podstawowych metod modelowania ekologicznego środowiska naturalnego |
C-3 | ukształtowanie świadomości ciągłego doskonalenia metod modelowania ekologicznego środowiska naturalnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Źródła danych niezbędnych w modelowaniu: GIS (Geographical Information System), techniki pomiarów przy modelowaniu. | 6 |
T-A-2 | Formułowanie wybranych modeli w przestrzeni trój- i cztero- wymiarowej. | 8 |
T-A-3 | Przykłady modeli układów: człowiek-środowisko. | 4 |
T-A-4 | Praktyczne metody modelowania transportu zanieczyszczeń w wodzie, glebie i powietrzu. | 12 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody matematyczne w analizie środowiska, teoria podejmowania decyzji, prawdo-podobieństwo, przewidywanie klęsk żywiołowych. | 4 |
T-W-2 | Modelowanie środowiska. Opracowanie, kalibracja i weryfikacja modelu. Struktura modelu: model fizyczny, równania modelu, dyskretyzacja, kod komputerowy. | 5 |
T-W-3 | Techniki wizualizacji danych środowiskowych. Specyficzne problemy występujące w modelowaniu środowiska. | 3 |
T-W-4 | Złożone systemy środowiska. Procesy transportowe zachodzące w środowisku. Przemiany chemiczne. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-A-3 | Opracowanie sprawozdania z ćwiczeń audytoryjnych | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 1 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 7 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia audytoryjne z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawozdanie pisemne z wykonanych ćwiczeń audytoryjnych z użyciem komputera |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C07-14_W01 student definiuje podstawowe zasady ekologicznego modelowania środowiska | ICHP_2A_W01, ICHP_2A_W10, ICHP_2A_W05 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C07-14_U01 student potrafi rozwiazywać podstawowe zagadnienia z dziedziny ekologicznego modelowania środowiska naturalnego | ICHP_2A_U05, ICHP_2A_U09, ICHP_2A_U10, ICHP_2A_U01 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C07-14_K01 student ma świadomość ciągłego doskonalenia modelowania środowiska naturalnego w oparciu o sprawdzone praktycznie zasady ekologii | ICHP_2A_K07, ICHP_2A_K01, ICHP_2A_K02 | — | — | C-3 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C07-14_W01 student definiuje podstawowe zasady ekologicznego modelowania środowiska | 2,0 | |
3,0 | student jest w stanie wymienić zagadnienia występujące w modelowaniu środowiska naturalnego z uwzględnieniem praktycznych zasad ekologii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C07-14_U01 student potrafi rozwiazywać podstawowe zagadnienia z dziedziny ekologicznego modelowania środowiska naturalnego | 2,0 | |
3,0 | student potrafi zastosowac niektóre metody modelowaniu środowiska naturalnego z uwzględnieniem praktycznych zasad ekologii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C07-14_K01 student ma świadomość ciągłego doskonalenia modelowania środowiska naturalnego w oparciu o sprawdzone praktycznie zasady ekologii | 2,0 | |
3,0 | student jest w stanie opisać podstawowe zagadnienia występujące w modelowaniu środowiska naturalnego z uwzględnieniem praktycznych zasad ekologii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Clarke K.C., Parks B.O. Crane M.P., Geographical Information System and Environmental Modeling, Prentice Hall, New York, 2002
- Datta A.K., Biological and Bioenvironmental Heat and Mass Transfer, Marcel Dekker Inc., New York, 2002
Literatura dodatkowa
- Foryś U., Matematyka w biologii, WNT, Warszawa, 2005, 1
- Uchmański J., Klasyczna ekologia matematyczna, PWN, Warszawa, 1992, 1