Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Kinetyka procesowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kinetyka procesowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Aleksandrzak <Tomasz.Aleksandrzak@zut.edu.pl>, Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>, Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl>, Krzysztof Kowalski <krzysztof.kowalski@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka |
W-2 | Fizyka |
W-3 | Chemia fizyczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy na temat podstaw teoretycznych procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy oraz towarzyszących im przemian chemicznych |
C-2 | Zdobycie umiejętności opisu matematycznycznego procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy |
C-3 | Ukształtowanie otwartej postawy na wspólne poszukiwanie rozwiązań zagadnień z zakresu kinetyki procesowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyznaczanie współczynnika dyfuzji w fazie gazowej | 4 |
T-L-2 | Wyznaczanie współczynnika przenikania masy w układzie gaz-ciało stałe | 4 |
T-L-3 | Wyznaczenie współczynnika przenikania masy w układzie ciecz-ciało stałe | 4 |
T-L-4 | Kinetyka procesu suszenia | 4 |
T-L-5 | Wyznaczanie współczynników wymiany ciepła w układzie ciecz-gaz | 4 |
T-L-6 | Badania nieustalonej wymiany ciepła w złożu ziarnistym | 4 |
T-L-7 | Kinetyka adsorpcji zmiennociśnieniowej | 4 |
T-L-8 | Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Mechanizmy przenoszenia pędu, ciepła i masy. | 1 |
T-W-2 | Bilansowanie pędu, ciepła i masy | 2 |
T-W-3 | Teoria lepkości gazów, lepkość cieczy i zawiesin | 2 |
T-W-4 | Ustalone i nieustalone przewodzenie ciepła | 3 |
T-W-5 | Wnikanie i przenikanie ciepła. Konwekcyjny ruch ciepła. Promieniowanie cieplne. | 5 |
T-W-6 | Teoretyczne podstawy przenoszenia masy | 2 |
T-W-7 | Konwekcyjny transport masy | 2 |
T-W-8 | Dyfuzja ustalona i nieustalona w fazie gazowej i ciekłej | 4 |
T-W-9 | Wnikanie i przenikanie masy | 3 |
T-W-10 | Przenoszenie masy w materiałach porowatych | 4 |
T-W-11 | Wnikanie masy z reakcją chemiczną | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotawanie sprawozdań | 14 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 5 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
A-W-5 | Samodzielne rozwiązywanie problemów obliczeniowych | 5 |
A-W-6 | Egzamin pisemny | 3 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania sprawozdań laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenia pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C23_W10 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu kinetyki procesów inżynierii chemicznej. | ICHP_1A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-10, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C23_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z kinetyką procesów inżynierii chemicznej, w tym procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem. | ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U10, ICHP_1A_U05 | — | — | C-3, C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-6 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
ICHP_1A_C23_U05 Student ma umiejętność samokształcenia się w zakresie podstaw teoretycznych inżynierii chemicznej w celu podnoszenia kompetencji zawodowych | ICHP_1A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-10, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-6 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
ICHP_1A_C23_U10 W oparciu o wiedzę ogólną Student potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska związane z istotnymi procesami w inżynierii chemicznej i procesowej. | ICHP_1A_U10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-11, T-W-10, T-W-4, T-W-6 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C23_K03 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu; umie oszacować czas potrzebny do rozwiązania określonego problemu teoretycznego | ICHP_1A_K07, ICHP_1A_K03, ICHP_1A_K04 | — | — | C-3 | T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-6 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
ICHP_1A_C23_K04 Student potrafi określać priorytety służące realizacji zadań własnych lub innych członków grupy w celu osiągnięcia postawionego celu | ICHP_1A_K04 | — | — | C-3 | T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-6 | M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C23_W10 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu kinetyki procesów inżynierii chemicznej. | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stanie definiować podstawowe zagadnienia kinetyki procesowej oraz potrafi podac i wyprowadzić elemebntarne równania opisujące procesy przenoszenia pędu, ciepła i masy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C23_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z kinetyką procesów inżynierii chemicznej, w tym procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem. | 2,0 | . |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi pozyskiwać z literatury informacje na temat kinetyki procesów inżynierii chemicznej oraz iintegrować uzyskane informacje. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_C23_U05 Student ma umiejętność samokształcenia się w zakresie podstaw teoretycznych inżynierii chemicznej w celu podnoszenia kompetencji zawodowych | 2,0 | |
3,0 | Student opanował umiejętność samokształcenia w zakresie podstawowych problemów kinetyki procesów inżynierii chemicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_C23_U10 W oparciu o wiedzę ogólną Student potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska związane z istotnymi procesami w inżynierii chemicznej i procesowej. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać nabytą wiedzę do wyiasnienia podstawowych zjawisk związanych z istotnymi procesami inżynierii chemicznej i procesowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C23_K03 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu; umie oszacować czas potrzebny do rozwiązania określonego problemu teoretycznego | 2,0 | |
3,0 | Student w ograniczonym zakresie potrafi: współdziałać i pracować w grupie, pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu; oszacować czas potrzebny do rozwiązania określonego problemu teoretycznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_C23_K04 Student potrafi określać priorytety służące realizacji zadań własnych lub innych członków grupy w celu osiągnięcia postawionego celu | 2,0 | |
3,0 | Student w ograniczonym zakresie potrafi określać priorytety służące realizacji zadań własnych lub innych członków grupy w celu osiągnięcia postawionego celu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pohorecki R., Wroński S., Kinetyka i termodynamika procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1977
- Paderewski M., Podstawy dyfuzyjnego ruchu masy, Wydawnictwo Uczelniane PS, Szczecin, 1984
Literatura dodatkowa
- Welty J.R., Wicks C.E., Wilson R.E., Rorrer G., Fundamentals of Momentum, Heat, and Mass Transfer, Wiley, New York, 2001
- Saatdjian E., Transport Phenomena: From the Conservation Equations to the Numerical Solution, Wiley, New York, 2000
- Bird R.B., Stewart W.E., Lightfoot E.N., Transport Phenomena, Wiley, New York, 2007