Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)

Sylabus przedmiotu Procesy mechaniczne i urządzenia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy mechaniczne i urządzenia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl>, Anna Kiełbus-Rąpała <Anna.Kielbus-Rapala@zut.edu.pl>, Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl>, Jolanta Szoplik <Jolanta.Szoplik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 18 2,00,33zaliczenie
wykładyW5 18 2,00,42egzamin
laboratoriaL5 18 2,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka
W-2wprowadzenie do inżynierii chemicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie procesów mechanicznych i stosowanych do ich realizacji urządzeń
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania tej wiedzy do obliczeń inżynierskich i projektowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęc laboratoryjnych. Szkolenie BHP. Pomiary właściwości reologicznych płynu. Opróznianie zbiornika. Charakterystyka wentylatora. Analiza sitowa. Mieszanie. Sedymentacja. Fluidyzacja. Przepływ płynu przez wypełnienie. Wytwarzanie układów wielofazowych18
18
projekty
T-P-1Student wykonuje obliczenia projektowe jednego z wybranych aparatów: Zbiornik niskociśnieniowy. Zbiornik wysokociśnieniowy. Przenośnik ciał sypkich. Osadnik. Odpylacz gazu.18
18
wykłady
T-W-1Magazynowanie cieczy i gazów. Zbiorniki niskociśnieniowe. Zbiorniki wysokociśnieniowe. Magazynowanie gazów w rozpuszczalnikach. Magazynowanie pary wodnej.3
T-W-2Przepływy płynów nieniutonowskich. Rozpylanie cieczy. Przepływ molekularny w głębokiej próżni.2
T-W-3Tłoczenie cieczy. Pompy tłokowe. Pompy wirowe. Pompy specjalne.3
T-W-4Spężanie gazów. Kompresory. Dmuchawy. Turbosprężarki. Wentylatory. Pompy próżniowe2
T-W-5Magazynowanie ciał stałych. Urządzenia załadowujące, rozładowujące.2
T-W-6Charakterystyka materiałów rozdrobnionych. Średnica zastępcza i kształt cząstek. Metody określania zbioru cząstek. Wielkości charakteryzujące zbiór cząstek. Przesiewanie2
T-W-7Układy wielofazowe. Ruch fazy rozproszonej w płynie. Układ ciecz-gaz. Barbotaż. Układ ciecz-ciecz. Równanie przepływu faz. Hydraulika kolumny rozpyłowej. Układ ciało stałe - płyn. Transport pneumatyczny i hydrauliczny. Układy trójfazowe. Mieszanie mechaniczne płynów2
T-W-8Mechaniczne procesy rozdzielania. Rozdzielanie w polu sił odśrodkowych. Cyklony. Hydrocyklony. Rozdzielanie aerozoli. Odpylacze. Flotacja2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.18
A-L-2Przygotowanie się studenta do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Opracowanie wyników pomiarów i przygotowanie sprawozdania17
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych10
50
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach projektowych18
A-P-2wykonanie przez studenta obliczeń projektowych30
A-P-3udział w konsultacjach2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach18
A-W-2samodzielne studiowanie przez studenta zalecanej literatury18
A-W-3przygotowanie się studenta do egzaminu12
A-W-4egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład - Metody podające: wykład informacyjny
M-2Laboratorium - metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Projekt - metody praktyczne: metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny (90 min)
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Laboratorium: zaliczenie pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Laboratorium: zaliczenie końcowe jako ocena średnia z zaliczeń każdego z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Projekt: zaliczenie na podstawie samodzielnie zrealizowanego projektu, oparte na stopniu zgodności wykonanego projektu z wcześniej ustalonymi wymaganiami, dotyczącymi między innymi poprawności obliczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C11_W08
student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie procesów i urządzeń mechanicznych
ICHP_1A_W08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3
ICHP_1A_C11_W09
student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie operacji jednostkowych
ICHP_1A_W09C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3
ICHP_1A_C11_W11
student ma szczegółową wiedzę z zakresu aparatury przemysłu chemicznego oraz podstaw projektowania urządzeń mechanicznych
ICHP_1A_W11C-1, C-2T-P-1, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-L-1M-1, M-3S-1, S-2, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C11_U14
student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych
ICHP_1A_U14C-2T-P-1, T-W-1, T-W-8, T-L-1M-3S-3, S-5
ICHP_1A_C11_U17
student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne
ICHP_1A_U17C-2T-P-1M-3S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C11_K01
student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
ICHP_1A_K01C-1, C-2T-W-2, T-W-6, T-W-7M-1, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C11_W08
student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie procesów i urządzeń mechanicznych
2,0student nie ma uporządkowanej wiedzy w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
3,0student jest w stanie w stopniu podstawowym objaśnić procesy mechaniczne i urządzenia wymienione w treściach programowych
3,5student jest w stanie w stopniu więcej niż podstawowym objaśnić procesy mechaniczne i urządzenia wymienione w treściach programowych
4,0student jest w stanie w szerokim stopniu objaśnić procesy mechaniczne i urządzenia wymienione w treściach programowych
4,5student jest w stanie wyczerpująco objaśnić procesy mechaniczne i urządzenia wymienione w treściach programowych
5,0student jest w stanie bardzo wyczerpująco objaśnić procesy mechaniczne i urządzenia wymienione w treściach programowych
ICHP_1A_C11_W09
student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie operacji jednostkowych
2,0student nie ma uporządkowanej wiedzy w zakresie mechanicznych operacji jednostkowych
3,0student jest w stanie w stopniu podstawowym objaśnić mechaniczne operacje jednostkowe wymienione w treściach programowych
3,5student jest w stanie w stopniu więcej niż podstawowym objaśnić mechaniczne operacje jednostkowe wymienione w treściach programowych
4,0student jest w stanie w szerokim stopniu objaśnić mechaniczne operacje jednostkowe wymienione w treściach programowych
4,5student jest w stanie wyczerpująco objaśnić mechaniczne operacje jednostkowe wymienione w treściach programowych
5,0student jest w stanie bardzo wyczerpująco objaśnić mechaniczne operacje jednostkowe wymienione w treściach programowych
ICHP_1A_C11_W11
student ma szczegółową wiedzę z zakresu aparatury przemysłu chemicznego oraz podstaw projektowania urządzeń mechanicznych
2,0student nie ma szczegółowej wiedzy z zakresu aparatury i projektowania urządzeń mechanicznych
3,0student jest w stanie scharakteryzować w stopniu podstawowym aparaturę i zasady projektowania urządzeń mechanicznych
3,5student jest w stanie scharakteryzować w stopniu więcej niż podstawowym aparaturę i zasady projektowania urządzeń mechanicznych
4,0student jest w stanie scharakteryzować w szerokim stopniu aparaturę i zasady projektowania urządzeń mechanicznych
4,5student jest w stanie scharakteryzować wyczerpującoaparaturę i zasady projektowania urządzeń mechanicznych
5,0student jest w stanie scharakteryzować bardzo wyczerpującoaparaturę i zasady projektowania urządzeń mechanicznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C11_U14
student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych
2,0student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych
3,0student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych
3,5student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych
4,0student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych
4,5student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych i ocenić zalety i wady danego rozwiązania technicznego
5,0student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych i krytycznie ocenić zalety i wady danego rozwiązania technicznego
ICHP_1A_C11_U17
student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne
2,0student nie potrafi zaprojektować prostego urządzenia mechanicznego
3,0student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne i wykonać podstawową dokumentację
3,5student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne i wykonać odpowiednią dokumentację
4,0student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne,i wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować zalety i wady proponowanego rozwiązania
4,5student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne,i wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować szczegółowo zalety i wady proponowanego rozwiązania
5,0student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne,i wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować zalety i wady proponowanego rozwiązania na tle innych rozwiązań technicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C11_K01
student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
2,0student nie rozumie potrzeby dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
3,0student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
3,5student rozumie w stopniu więcej niż podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
4,0student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
4,5student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń oraz wykazuje aktywną postawę w kierunku zapoznania się z nowymi rozwiązaniami technicznymi aparatury
5,0student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń oraz wykazuje bardzo aktywną postawę w kierunku zapoznania się z nowymi rozwiązaniami technicznymi aparatury

Literatura podstawowa

  1. Koch R., Noworyta A., Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1995
  2. Selecki A., Gradoń L., Podstawowe procesy przemysłu chemicznego, WNT, Warszawa, 1985
  3. Praca zbiorowa pod red. P.P. Lewickiego, Inżynieria procesowa i aparatura przemysłu spożywczego, WNT, Warszawa, 2017

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęc laboratoryjnych. Szkolenie BHP. Pomiary właściwości reologicznych płynu. Opróznianie zbiornika. Charakterystyka wentylatora. Analiza sitowa. Mieszanie. Sedymentacja. Fluidyzacja. Przepływ płynu przez wypełnienie. Wytwarzanie układów wielofazowych18
18

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Student wykonuje obliczenia projektowe jednego z wybranych aparatów: Zbiornik niskociśnieniowy. Zbiornik wysokociśnieniowy. Przenośnik ciał sypkich. Osadnik. Odpylacz gazu.18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Magazynowanie cieczy i gazów. Zbiorniki niskociśnieniowe. Zbiorniki wysokociśnieniowe. Magazynowanie gazów w rozpuszczalnikach. Magazynowanie pary wodnej.3
T-W-2Przepływy płynów nieniutonowskich. Rozpylanie cieczy. Przepływ molekularny w głębokiej próżni.2
T-W-3Tłoczenie cieczy. Pompy tłokowe. Pompy wirowe. Pompy specjalne.3
T-W-4Spężanie gazów. Kompresory. Dmuchawy. Turbosprężarki. Wentylatory. Pompy próżniowe2
T-W-5Magazynowanie ciał stałych. Urządzenia załadowujące, rozładowujące.2
T-W-6Charakterystyka materiałów rozdrobnionych. Średnica zastępcza i kształt cząstek. Metody określania zbioru cząstek. Wielkości charakteryzujące zbiór cząstek. Przesiewanie2
T-W-7Układy wielofazowe. Ruch fazy rozproszonej w płynie. Układ ciecz-gaz. Barbotaż. Układ ciecz-ciecz. Równanie przepływu faz. Hydraulika kolumny rozpyłowej. Układ ciało stałe - płyn. Transport pneumatyczny i hydrauliczny. Układy trójfazowe. Mieszanie mechaniczne płynów2
T-W-8Mechaniczne procesy rozdzielania. Rozdzielanie w polu sił odśrodkowych. Cyklony. Hydrocyklony. Rozdzielanie aerozoli. Odpylacze. Flotacja2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.18
A-L-2Przygotowanie się studenta do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Opracowanie wyników pomiarów i przygotowanie sprawozdania17
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach projektowych18
A-P-2wykonanie przez studenta obliczeń projektowych30
A-P-3udział w konsultacjach2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach18
A-W-2samodzielne studiowanie przez studenta zalecanej literatury18
A-W-3przygotowanie się studenta do egzaminu12
A-W-4egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C11_W08student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie procesów i urządzeń mechanicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej i chemii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie procesów mechanicznych i stosowanych do ich realizacji urządzeń
Treści programoweT-W-2Przepływy płynów nieniutonowskich. Rozpylanie cieczy. Przepływ molekularny w głębokiej próżni.
T-W-3Tłoczenie cieczy. Pompy tłokowe. Pompy wirowe. Pompy specjalne.
T-W-4Spężanie gazów. Kompresory. Dmuchawy. Turbosprężarki. Wentylatory. Pompy próżniowe
T-W-1Magazynowanie cieczy i gazów. Zbiorniki niskociśnieniowe. Zbiorniki wysokociśnieniowe. Magazynowanie gazów w rozpuszczalnikach. Magazynowanie pary wodnej.
T-W-5Magazynowanie ciał stałych. Urządzenia załadowujące, rozładowujące.
T-W-6Charakterystyka materiałów rozdrobnionych. Średnica zastępcza i kształt cząstek. Metody określania zbioru cząstek. Wielkości charakteryzujące zbiór cząstek. Przesiewanie
T-W-8Mechaniczne procesy rozdzielania. Rozdzielanie w polu sił odśrodkowych. Cyklony. Hydrocyklony. Rozdzielanie aerozoli. Odpylacze. Flotacja
T-W-7Układy wielofazowe. Ruch fazy rozproszonej w płynie. Układ ciecz-gaz. Barbotaż. Układ ciecz-ciecz. Równanie przepływu faz. Hydraulika kolumny rozpyłowej. Układ ciało stałe - płyn. Transport pneumatyczny i hydrauliczny. Układy trójfazowe. Mieszanie mechaniczne płynów
T-L-1Wprowadzenie do zajęc laboratoryjnych. Szkolenie BHP. Pomiary właściwości reologicznych płynu. Opróznianie zbiornika. Charakterystyka wentylatora. Analiza sitowa. Mieszanie. Sedymentacja. Fluidyzacja. Przepływ płynu przez wypełnienie. Wytwarzanie układów wielofazowych
Metody nauczaniaM-1Wykład - Metody podające: wykład informacyjny
M-2Laboratorium - metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny (90 min)
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Laboratorium: zaliczenie pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma uporządkowanej wiedzy w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
3,0student jest w stanie w stopniu podstawowym objaśnić procesy mechaniczne i urządzenia wymienione w treściach programowych
3,5student jest w stanie w stopniu więcej niż podstawowym objaśnić procesy mechaniczne i urządzenia wymienione w treściach programowych
4,0student jest w stanie w szerokim stopniu objaśnić procesy mechaniczne i urządzenia wymienione w treściach programowych
4,5student jest w stanie wyczerpująco objaśnić procesy mechaniczne i urządzenia wymienione w treściach programowych
5,0student jest w stanie bardzo wyczerpująco objaśnić procesy mechaniczne i urządzenia wymienione w treściach programowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C11_W09student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie operacji jednostkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W09ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa takich jak: - operacje i procesy jednostkowe - przenoszenie i bilansowanie masy, pędu i energii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie procesów mechanicznych i stosowanych do ich realizacji urządzeń
Treści programoweT-W-2Przepływy płynów nieniutonowskich. Rozpylanie cieczy. Przepływ molekularny w głębokiej próżni.
T-W-3Tłoczenie cieczy. Pompy tłokowe. Pompy wirowe. Pompy specjalne.
T-W-4Spężanie gazów. Kompresory. Dmuchawy. Turbosprężarki. Wentylatory. Pompy próżniowe
T-W-1Magazynowanie cieczy i gazów. Zbiorniki niskociśnieniowe. Zbiorniki wysokociśnieniowe. Magazynowanie gazów w rozpuszczalnikach. Magazynowanie pary wodnej.
T-W-5Magazynowanie ciał stałych. Urządzenia załadowujące, rozładowujące.
T-W-8Mechaniczne procesy rozdzielania. Rozdzielanie w polu sił odśrodkowych. Cyklony. Hydrocyklony. Rozdzielanie aerozoli. Odpylacze. Flotacja
T-L-1Wprowadzenie do zajęc laboratoryjnych. Szkolenie BHP. Pomiary właściwości reologicznych płynu. Opróznianie zbiornika. Charakterystyka wentylatora. Analiza sitowa. Mieszanie. Sedymentacja. Fluidyzacja. Przepływ płynu przez wypełnienie. Wytwarzanie układów wielofazowych
Metody nauczaniaM-1Wykład - Metody podające: wykład informacyjny
M-2Laboratorium - metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny (90 min)
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Laboratorium: zaliczenie pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma uporządkowanej wiedzy w zakresie mechanicznych operacji jednostkowych
3,0student jest w stanie w stopniu podstawowym objaśnić mechaniczne operacje jednostkowe wymienione w treściach programowych
3,5student jest w stanie w stopniu więcej niż podstawowym objaśnić mechaniczne operacje jednostkowe wymienione w treściach programowych
4,0student jest w stanie w szerokim stopniu objaśnić mechaniczne operacje jednostkowe wymienione w treściach programowych
4,5student jest w stanie wyczerpująco objaśnić mechaniczne operacje jednostkowe wymienione w treściach programowych
5,0student jest w stanie bardzo wyczerpująco objaśnić mechaniczne operacje jednostkowe wymienione w treściach programowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C11_W11student ma szczegółową wiedzę z zakresu aparatury przemysłu chemicznego oraz podstaw projektowania urządzeń mechanicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W11ma szczegółową wiedzę z zakresu maszynoznawstwa i aparatury przemysłu chemicznego i przemysłów pokrewnych oraz podstaw projektowania aparatów i procesów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie procesów mechanicznych i stosowanych do ich realizacji urządzeń
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania tej wiedzy do obliczeń inżynierskich i projektowania
Treści programoweT-P-1Student wykonuje obliczenia projektowe jednego z wybranych aparatów: Zbiornik niskociśnieniowy. Zbiornik wysokociśnieniowy. Przenośnik ciał sypkich. Osadnik. Odpylacz gazu.
T-W-3Tłoczenie cieczy. Pompy tłokowe. Pompy wirowe. Pompy specjalne.
T-W-4Spężanie gazów. Kompresory. Dmuchawy. Turbosprężarki. Wentylatory. Pompy próżniowe
T-W-1Magazynowanie cieczy i gazów. Zbiorniki niskociśnieniowe. Zbiorniki wysokociśnieniowe. Magazynowanie gazów w rozpuszczalnikach. Magazynowanie pary wodnej.
T-W-5Magazynowanie ciał stałych. Urządzenia załadowujące, rozładowujące.
T-L-1Wprowadzenie do zajęc laboratoryjnych. Szkolenie BHP. Pomiary właściwości reologicznych płynu. Opróznianie zbiornika. Charakterystyka wentylatora. Analiza sitowa. Mieszanie. Sedymentacja. Fluidyzacja. Przepływ płynu przez wypełnienie. Wytwarzanie układów wielofazowych
Metody nauczaniaM-1Wykład - Metody podające: wykład informacyjny
M-3Projekt - metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny (90 min)
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin ustny
S-5Ocena podsumowująca: Projekt: zaliczenie na podstawie samodzielnie zrealizowanego projektu, oparte na stopniu zgodności wykonanego projektu z wcześniej ustalonymi wymaganiami, dotyczącymi między innymi poprawności obliczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma szczegółowej wiedzy z zakresu aparatury i projektowania urządzeń mechanicznych
3,0student jest w stanie scharakteryzować w stopniu podstawowym aparaturę i zasady projektowania urządzeń mechanicznych
3,5student jest w stanie scharakteryzować w stopniu więcej niż podstawowym aparaturę i zasady projektowania urządzeń mechanicznych
4,0student jest w stanie scharakteryzować w szerokim stopniu aparaturę i zasady projektowania urządzeń mechanicznych
4,5student jest w stanie scharakteryzować wyczerpującoaparaturę i zasady projektowania urządzeń mechanicznych
5,0student jest w stanie scharakteryzować bardzo wyczerpującoaparaturę i zasady projektowania urządzeń mechanicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C11_U14student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U14potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania, zwłaszcza w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej, istniejących rozwiązań technicznych, w szczególności procesów, urządzeń, aparatów, instalacji, obiektów i systemów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania tej wiedzy do obliczeń inżynierskich i projektowania
Treści programoweT-P-1Student wykonuje obliczenia projektowe jednego z wybranych aparatów: Zbiornik niskociśnieniowy. Zbiornik wysokociśnieniowy. Przenośnik ciał sypkich. Osadnik. Odpylacz gazu.
T-W-1Magazynowanie cieczy i gazów. Zbiorniki niskociśnieniowe. Zbiorniki wysokociśnieniowe. Magazynowanie gazów w rozpuszczalnikach. Magazynowanie pary wodnej.
T-W-8Mechaniczne procesy rozdzielania. Rozdzielanie w polu sił odśrodkowych. Cyklony. Hydrocyklony. Rozdzielanie aerozoli. Odpylacze. Flotacja
T-L-1Wprowadzenie do zajęc laboratoryjnych. Szkolenie BHP. Pomiary właściwości reologicznych płynu. Opróznianie zbiornika. Charakterystyka wentylatora. Analiza sitowa. Mieszanie. Sedymentacja. Fluidyzacja. Przepływ płynu przez wypełnienie. Wytwarzanie układów wielofazowych
Metody nauczaniaM-3Projekt - metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Laboratorium: zaliczenie pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Projekt: zaliczenie na podstawie samodzielnie zrealizowanego projektu, oparte na stopniu zgodności wykonanego projektu z wcześniej ustalonymi wymaganiami, dotyczącymi między innymi poprawności obliczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych
3,0student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych
3,5student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych
4,0student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych
4,5student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych i ocenić zalety i wady danego rozwiązania technicznego
5,0student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych i krytycznie ocenić zalety i wady danego rozwiązania technicznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C11_U17student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U17potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie oraz aparat, obiekt, proces lub system, typowy dla inżynierii chemicznej i procesowej, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania tej wiedzy do obliczeń inżynierskich i projektowania
Treści programoweT-P-1Student wykonuje obliczenia projektowe jednego z wybranych aparatów: Zbiornik niskociśnieniowy. Zbiornik wysokociśnieniowy. Przenośnik ciał sypkich. Osadnik. Odpylacz gazu.
Metody nauczaniaM-3Projekt - metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Projekt: zaliczenie na podstawie samodzielnie zrealizowanego projektu, oparte na stopniu zgodności wykonanego projektu z wcześniej ustalonymi wymaganiami, dotyczącymi między innymi poprawności obliczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zaprojektować prostego urządzenia mechanicznego
3,0student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne i wykonać podstawową dokumentację
3,5student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne i wykonać odpowiednią dokumentację
4,0student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne,i wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować zalety i wady proponowanego rozwiązania
4,5student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne,i wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować szczegółowo zalety i wady proponowanego rozwiązania
5,0student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne,i wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować zalety i wady proponowanego rozwiązania na tle innych rozwiązań technicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C11_K01student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie procesów mechanicznych i stosowanych do ich realizacji urządzeń
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania tej wiedzy do obliczeń inżynierskich i projektowania
Treści programoweT-W-2Przepływy płynów nieniutonowskich. Rozpylanie cieczy. Przepływ molekularny w głębokiej próżni.
T-W-6Charakterystyka materiałów rozdrobnionych. Średnica zastępcza i kształt cząstek. Metody określania zbioru cząstek. Wielkości charakteryzujące zbiór cząstek. Przesiewanie
T-W-7Układy wielofazowe. Ruch fazy rozproszonej w płynie. Układ ciecz-gaz. Barbotaż. Układ ciecz-ciecz. Równanie przepływu faz. Hydraulika kolumny rozpyłowej. Układ ciało stałe - płyn. Transport pneumatyczny i hydrauliczny. Układy trójfazowe. Mieszanie mechaniczne płynów
Metody nauczaniaM-1Wykład - Metody podające: wykład informacyjny
M-3Projekt - metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie potrzeby dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
3,0student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
3,5student rozumie w stopniu więcej niż podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
4,0student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
4,5student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń oraz wykazuje aktywną postawę w kierunku zapoznania się z nowymi rozwiązaniami technicznymi aparatury
5,0student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń oraz wykazuje bardzo aktywną postawę w kierunku zapoznania się z nowymi rozwiązaniami technicznymi aparatury