Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
Sylabus przedmiotu Metale i stopy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metale i stopy | ||
Specjalność | Chemia ogólna i analityka chemiczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomosc podstaw chemii i fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania metali i stopów |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami badania metali i stopów |
C-3 | Zapoznanie studentów z właściwościami użytkowymi i zastosowaniem wybranych metali i stopów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia wprowadzające. Regulamin pracy i BHP laboratorium. Prezentacja niezbędnego do wykonania ćwiczeń sprzętu laboratoryjnego i aparatury badawczej. Omówienie sposobu sporządznaia sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Reakcje metali i stopów z wodą, kwasami , wodorotlenkami i złożonymi mieszninami odczynników chemicznych. | 4 |
T-L-2 | Identyfikacja metali i stopów. Klasyczna analityka metali i stopów. Wykorzystanie metody XRD do identyfikacji metali i stopów. Wyznaczanie gęstości metali i stopów. | 4 |
T-L-3 | Otrzymywanie metali i stopów i ich podstawowe właściwości. Korozja metali i stopów. Monety - skład i właściwości. Analiza barwy metali i stopów. | 4 |
T-L-4 | Badanie właściwości metali i stopów metodami analizy termicznej i mikroskopii optycznej. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wstępne. Występowanie metali w przyrodzie. Rudy wybranych metali. Metody wzbogacania. | 2 |
T-W-2 | Podział metali i stopów- kryteria podziału. Otrzymywanie metali i stopów oraz wyrobów metalowych. | 2 |
T-W-3 | Struktura metali i stopów. Właściwości metali i stopów. Diagramy fazowe. Metody badania metali i stopów. | 2 |
T-W-4 | Metale i ich stopy w syntezie i analityce chemicznej. Korozja metali i stopów. | 2 |
T-W-5 | Diagram fazowy układu Fe-C. Stopy żelaza, ich właściwości i zastosowanie. | 2 |
T-W-6 | Miedź, stopy miedzi, ich właściwości i zastosowanie. Diagram fazowy układu Cu-Zn. | 2 |
T-W-7 | Aluminium i stopy aluminium, właściwości i zastosowanie. Stopy na bazie cyny i ołowiu. Stopy niskotopliwe. Stopy cynku, właściwości i zastosowanie. Magnez i stopy magnezu, właściwości i zastosowanie. Tytan i stopy tytanu, właściwości i zastosowanie. Nikiel i jego stopy, właściwości i zastosowanie. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie przedmiotu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | przygotowanie się do zajęc laboratoryjnych | 5 |
A-L-2 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-3 | opracowanie sprawozdania z laboratorium | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje z wykładowcą | 1 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 9 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Obserwacja pracy w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D01-07_W01 Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat metali i stopów, zna podstawową terminologię stosowaną w tym obszarze, zna podstawowe metale i stopy, ich właściwości oraz metody ich badania | KCh_1A_W05, KCh_1A_W11, KCh_1A_W01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
KCh_1A_D01-07_W02 Student zna zasady postępowania w laboratorium chemicznym | KCh_1A_W06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D01-07_U01 Student potrafi analizować problemy z zakresu fizykochemii metali i stopów, dokonać wyboru właściwej metody analitycznej w celu identyfikacji metali i stopów i określenia ich właściwości, wykonać analizę, zinterpretować uzyskane wyniki i ocenić przydatność zastosowanej metody pomiarowej | KCh_1A_U01, KCh_1A_U02, KCh_1A_U03, KCh_1A_U15, KCh_1A_U06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D01-07_K01 Student potrafi biorąc odpowiedzialność za powierzone do realizacji zadania pracować samodzielnie i współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określać priorytety służące do realizacji określonego przez siebie lub innych zadania | KCh_1A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
KCh_1A_D01-07_K02 Student rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych | KCh_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
KCh_1A_D01-07_K03 Student mając świadomość wpływu swoich decyzji i działań na środowisko prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych | KCh_1A_K04, KCh_1A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D01-07_W01 Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat metali i stopów, zna podstawową terminologię stosowaną w tym obszarze, zna podstawowe metale i stopy, ich właściwości oraz metody ich badania | 2,0 | student uzyskał poniżej 55% punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się |
3,0 | student uzyskał od 55 do 65 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
3,5 | student uzyskał od 65 do 75 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
4,0 | student uzyskał od 75 do 85 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
4,5 | student uzyskał od 85 do 95 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
5,0 | student uzyskał ponad 95 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
KCh_1A_D01-07_W02 Student zna zasady postępowania w laboratorium chemicznym | 2,0 | student uzyskał poniżej 55 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się |
3,0 | student uzyskał od 55 do 65 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
3,5 | student uzyskał od 65 do 75 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
4,0 | student uzyskał od 75 do 85 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
4,5 | student uzyskał od 85 do 95 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
5,0 | student uzyskał ponad 95 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D01-07_U01 Student potrafi analizować problemy z zakresu fizykochemii metali i stopów, dokonać wyboru właściwej metody analitycznej w celu identyfikacji metali i stopów i określenia ich właściwości, wykonać analizę, zinterpretować uzyskane wyniki i ocenić przydatność zastosowanej metody pomiarowej | 2,0 | student uzyskał poniżej 55 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się |
3,0 | student uzyskał od 55 do 65 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
3,5 | student uzyskał od 65 do 75 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
4,0 | student uzyskał od 75 do 85 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
4,5 | student uzyskał od 85 do 95 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
5,0 | student uzyskał powyżej 95 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D01-07_K01 Student potrafi biorąc odpowiedzialność za powierzone do realizacji zadania pracować samodzielnie i współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określać priorytety służące do realizacji określonego przez siebie lub innych zadania | 2,0 | student nie potrafi biorąc odpowiedzialnosć za powerzone do realizacji zadania pracować samodzielnie i współdziałać w grupie przyjmując różne w nej role oraz określać priorytety służące do reealizacji określonego przez siebie lub innych zadania |
3,0 | student w stopniu dostatecznym potrafi biorąc odpowiedzialnosć za powerzone do realizacji zadania pracować samodzielnie i współdziałać w grupie przyjmując różne w nej role oraz określać priorytety służące do reealizacji określonego przez siebie lub innych zadania | |
3,5 | student w stopniu dość dobrym potrafi biorąc odpowiedzialnosć za powerzone do realizacji zadania pracować samodzielnie i współdziałać w grupie przyjmując różne w nej role oraz określać priorytety służące do reealizacji określonego przez siebie lub innych zadania | |
4,0 | student w stopniu dobrym potrafi biorąc odpowiedzialnosć za powerzone do realizacji zadania pracować samodzielnie i współdziałać w grupie przyjmując różne w nej role oraz określać priorytety służące do reealizacji określonego przez siebie lub innych zadania | |
4,5 | student w stopniu ponad dobrym potrafi biorąc odpowiedzialnosć za powerzone do realizacji zadania pracować samodzielnie i współdziałać w grupie przyjmując różne w nej role oraz określać priorytety służące do reealizacji określonego przez siebie lub innych zadania | |
5,0 | student w stopniu bardzo dobrym potrafi biorąc odpowiedzialnosć za powerzone do realizacji zadania pracować samodzielnie i współdziałać w grupie przyjmując różne w nej role oraz określać priorytety służące do reealizacji określonego przez siebie lub innych zadania | |
KCh_1A_D01-07_K02 Student rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych | 2,0 | student nie rozumie potrzeby ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych |
3,0 | student w styopniu dosatecznym rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych | |
3,5 | student w styopniu dość dobrym rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych | |
4,0 | student w styopniu dobrym rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych | |
4,5 | student w styopniu ponad dobrym rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych | |
5,0 | student w styopniu bardzo dobrym rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych | |
KCh_1A_D01-07_K03 Student mając świadomość wpływu swoich decyzji i działań na środowisko prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych | 2,0 | student nie potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematów związanych z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych |
3,0 | student w stopniu dostatecznym identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych | |
3,5 | student w stopniu dość dobrym identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych | |
4,0 | student w stopniu dobrym identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych | |
4,5 | student w stopniu ponad dobrym identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych | |
5,0 | student w stopniu bardzo dobrym identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych |
Literatura podstawowa
- Dobrzański L.A., Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2002
- Dobrzański L.A., Podstawy kształtowania struktury i własności materiałów metalowych, Politechnika Śląska, Gliwice, 2007
- Blicharski M., Wstęp do inżynierii materiałowej, WNT, Warszawa, 1998
- Rudnik S., Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1996
- S. Prowans, Struktura stopów, PWN, Warszawa, 2000
- W. Domke, Vademecum materiałoznawstwa. Stal, metale nieżelazne, tworzywa sztuczne, badania metali...., WNT, Warszawa, 1982
Literatura dodatkowa
- Ashby M.F., Jones D.R.H., Materiały inżynierskie-właściwości i zastosowania. Tom 1 i 2, WNT, Warszawa, 1995
- Wyrzykowski J.W., Pleszakow E., Sieniawski J., Odkształcanie i pękanie metali, WNT, Warszawa, 1999