Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia związków kompleksowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia związków kompleksowych | ||
Specjalność | Chemia ogólna i analityka chemiczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z klasyfikacją i nazewnictwem związków kompleksowych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z typami izomerii związków kompleksowych oraz ich trwałością termodynamiczną i kinetyczną. |
C-3 | Zapoznanie studentów z teoria pola krystalicznego oraz strukturą przestrzenną kompleksów oktaedrycznych, tetraedrycznych i kwadratowych. |
C-4 | Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania związków kompleksowych. |
C-5 | Zapoznanie studentów z metodami określania składu związków kompleksowych i wyznaczaniem stałej nietrwałości. |
C-6 | Zapoznanie studentów z zastosowaniem związków kompleksowych w jakościowej i ilosciowej analizie chemicznej. |
C-7 | Zapoznanie studentów z zastosowaniem metody UV-VIS w badaniach kompleksów d-elektronowych metali. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Regulamin BHP. Związki kompleksowe a sole podwójne. | 4 |
T-L-2 | Metody otrzymywania związków kompleksowych. Preparatyka wybranych związków kompleksowych metodami krystalizacji z roztworów oraz reakcji w stanie stałym. | 4 |
T-L-3 | Wyznaczanie liczby koordynacyjnej i stałej nietrwałości związków kompleksowych metodą stosunków molowych (przesuwania równowagi). | 4 |
T-L-4 | Określenie składu związków kompleksowych metodą zmian ciągłych (serii izomolowych). | 4 |
T-L-5 | Zastosowanie związków kompleksowych w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej. Identyfikacja i miareczkowanie kompleksometryczne. | 4 |
T-L-6 | Zastosowanie analizy termicznej w badaniach stabilności termicznej i składu związków kompleksowych. | 4 |
T-L-7 | Zastosowanie spektroskopii IR oraz UV-VIS w badaniach związków kompleksowych wybranych d-elektronowych metali. | 4 |
T-L-8 | Zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja związków kompleksowych i ich nazewnictwo – kompleksy obojetne i jonowe, metaliczne i niemetaliczne, jedno- i wielordzeniowe, nisko- i wysokospinowe, klastery. Dentność ligandów w związkach kompleksowych (chelatacja). Ligandy mostkowe i krotność mostka. | 2 |
T-W-2 | Typy izomerii związków kompleksowych – izomeria jonowa, hydratacyjna, wiązaniowa, koordynacyjna, położeniowa, optyczna i stereoizomeria. Termodynamiczna i kinetyczna trwałość związków kompleksowych – stała trwałości i nietrwałości kompleksów. Czynniki wpływające na trwałość związków kompleksowych. | 2 |
T-W-3 | Równowagi w roztworach związków kompleksowych. Kinetyka i mechanizm wymiany ligandów w związkach kompleksowych. Kompleksy labilne i bierne. | 2 |
T-W-4 | Wiązania chemiczne w kompleksach. Struktury przestrzenne związków kompleksowych. Teoria pola krystalicznego. Kompleksy oktaedryczne. | 2 |
T-W-5 | Tetragonalna deformacja kompleksów oktaedrycznych. Kompleksy kwadratowe. Kompleksy tetraedryczne. | 2 |
T-W-6 | Znaczenie wybranych związków kompleksowych. Jony metali w kompleksach biologicznych - wiązanie z aktywnymi centrami biocząsteczek, rola w metabolizmie układów biologicznych. | 2 |
T-W-7 | Wiązania chemiczne w związkach kompleksowych. Zastosowanie teorii orbitali molekularnych w chemii związków kompleksowych. Znaczenie wybranych związków kompleksowych pierwiastków d- i f- elektronowych. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie przedmiotu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych. | 12 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach. | 1 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego. | 10 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielna analiza treści w oparciu o zalecaną literaturę. | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach. | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu. | 10 |
A-W-5 | Egzamin. | 2 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | opis |
M-3 | objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-4 | dyskusja |
M-5 | dyskusja dydaktyczna |
M-6 | pokaz |
M-7 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-8 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-9 | seminarium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-4 | Ocena podsumowująca: Test sprawdzający |
S-5 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D01-06_W01 Studenta posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu chemii związków kompleksowych, zna ich nazewnictwo, typy izomerii oraz posiada wiedzę na temat ich zastosowania w chemii analitycznej, a także zna ich rolę w metaboliźmie układów biologicznych. | KCh_1A_W01 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-3, M-5, M-7 | S-2, S-3, S-4, S-5 |
KCh_1A_D01-06_W02 Student zna podstawowe zasady BHP w laboratorium chemicznym, zna metody otrzymywania oraz identyfikacji związków kompleksowych oraz ich zastosowanie w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej. | KCh_1A_W06, KCh_1A_W01 | — | — | C-4, C-5, C-6, C-7 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-3, M-5, M-6, M-7 | S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D01-06_U01 Student potrafi nazywać związki kompleksowe oraz potrafi zastosować teorię pola krystalicznego do określania struktury przestrzennej związków kompleksowych. | KCh_1A_U01, KCh_1A_U07 | — | — | C-1, C-3, C-2, C-4, C-5, C-6, C-7 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-5 | S-2, S-3, S-4, S-5 |
KCh_1A_D01-06_U02 Student potrafi syntezować związki kompleksowe zarówno metodami krystalizacji z roztworów jak i metodami reakcji w fazie stałej, potrafi wykorzystać takie metody badawcze jak spekroskopia UV-VIS oraz IR do określenia składu związków kompleksowych, a metody DTA-TG do określenia ich trwałości termicznej. | KCh_1A_U01, KCh_1A_U02 | — | — | C-4, C-5, C-6, C-7 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-3, M-5, M-6, M-7 | S-3, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D01-06_K01 Student rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy dotyczącej chemii związków kompleksowych w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych. | KCh_1A_K01 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-3, M-5, M-7 | S-2, S-3, S-4, S-5 |
KCh_1A_D01-06_K02 Student potrafi biorąc odpowiedzialność za powierzone do realizacji zadania pracować i współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role. | KCh_1A_K05 | — | — | C-4, C-5, C-6, C-7 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-5, M-7 | S-2, S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D01-06_W01 Studenta posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu chemii związków kompleksowych, zna ich nazewnictwo, typy izomerii oraz posiada wiedzę na temat ich zastosowania w chemii analitycznej, a także zna ich rolę w metaboliźmie układów biologicznych. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu chemii kompleksów, nie zna podstawowych koncepcji i teorii chemicznych oraz nie zna terminologii i nomenklatury związków kompleksowych. |
3,0 | Student posiada w 55-69 procentach wiedzę z zakresu chemii kompleksów tj. zna w 55-69 procentach podstawowe koncepcje i teorie chemiczne oraz terminologię i nomenklaturę związków kompleksowych. | |
3,5 | Student posiada w 70-79 procentach wiedzę z zakresu chemii kompleksów tj. zna w 70-79 procentach podstawowe koncepcje i teorie chemiczne oraz terminologię i nomenklaturę związków kompleksowych. | |
4,0 | Student posiada w 80-89 procentach wiedzę z zakresu chemii kompleksów tj. zna w 80-89 procentach podstawowe koncepcje i teorie chemiczne oraz terminologię i nomenklaturę związków kompleksowych. | |
4,5 | Student posiada w 90-95 procentach wiedzę z zakresu chemii kompleksów tj. zna w 90-95 procentach podstawowe koncepcje i teorie chemiczne oraz terminologię i nomenklaturę związków kompleksowych. | |
5,0 | Student posiada bardzo dużą wiedzę z zakresu chemii kompleksów (powyżej 95%) tj. zna bardzo dobrze podstawowe koncepcje i teorie chemiczne oraz terminologię i nomenklaturę związków kompleksowych (powyżej 95%). | |
KCh_1A_D01-06_W02 Student zna podstawowe zasady BHP w laboratorium chemicznym, zna metody otrzymywania oraz identyfikacji związków kompleksowych oraz ich zastosowanie w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej. | 2,0 | Student nie zna podstawowych zasad BHP w laboratorium chemicznym oraz nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej metod otrzymywania i identyfikacji związków kompleksowych, a także nie zna ich podstawowego zastosowania w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej. |
3,0 | Student zna w 55-69 procentach podstawowe zasady BHP w laboratorium chemicznym oraz ma w 55-69 procentach wiedzę dotyczącą metod otrzymywania i identyfikacji związków kompleksowych, a także zna w 55-69 procentach ich podstawowe zastosowania w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej. | |
3,5 | Student zna w 70-79 procentach podstawowe zasady BHP w laboratorium chemicznym oraz ma w 70-79 procentach wiedzę dotyczącą metod otrzymywania i identyfikacji związków kompleksowych, a także zna w 70-79 procentach ich podstawowe zastosowania w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej. | |
4,0 | Student zna w 80-89 procentach zasady BHP w laboratorium chemicznym oraz ma w 80-89 procentach wiedzę dotyczącą metod otrzymywania i identyfikacji związków kompleksowych, a także zna w 80-89 procentach ich podstawowe zastosowania w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej. | |
4,5 | Student zna w 90-95 procentach zasady BHP w laboratorium chemicznym oraz ma w 90-95 procentach wiedzę dotyczącą metod otrzymywania i identyfikacji związków kompleksowych, a także zna w 90-95 procentach ich podstawowe zastosowania w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej. | |
5,0 | Student zna bardzo dobrze (powyżej 95%) zasady BHP w laboratorium chemicznym oraz ma bardzo dobrą wiedzę (powyżej 95%) dotyczącą metod otrzymywania i identyfikacji związków kompleksowych, a także bardzo dobrze zna (powyżej 95%) ich podstawowe zastosowania w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D01-06_U01 Student potrafi nazywać związki kompleksowe oraz potrafi zastosować teorię pola krystalicznego do określania struktury przestrzennej związków kompleksowych. | 2,0 | Student nie potrafi nazywać prostych związków kompleksowych oraz nie potrafi zastosować teorii pola krystalicznego do określenia struktury związków kompleksowych. |
3,0 | Student potrafi w 55-69 procentach nazywać związki kompleksowe oraz w 55-69 procentach potrafi zastosować teorię pola krystalicznego do określenia struktury związków kompleksowych. | |
3,5 | Student potrafi w 70-79 procentach nazywać związki kompleksowe oraz w 70-79 procentach potrafi zastosować teorię pola krystalicznego do określenia struktury związków kompleksowych. | |
4,0 | Student potrafi w 80-89 procentach nazywać związki kompleksowe oraz w 80-89 procentach potrafi zastosować teorię pola krystalicznego do określenia struktury związków kompleksowych. | |
4,5 | Student potrafi w 80-89 procentach nazywać związki kompleksowe oraz w 80-89 procentach potrafi zastosować teorię pola krystalicznego do określenia struktury związków kompleksowych. | |
5,0 | Student praktycznie bezbłędnie (powyżej 95%) potrafi nazywać związki kompleksowe oraz praktycznie bezbłędnie (powyżej 95%) potrafi zastosować teorię pola krystalicznego do określenia struktury związków kompleksowych. | |
KCh_1A_D01-06_U02 Student potrafi syntezować związki kompleksowe zarówno metodami krystalizacji z roztworów jak i metodami reakcji w fazie stałej, potrafi wykorzystać takie metody badawcze jak spekroskopia UV-VIS oraz IR do określenia składu związków kompleksowych, a metody DTA-TG do określenia ich trwałości termicznej. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać żadnej ze znanych metod otrzymywania związków kompleksowych oraz nie potrafi w stopniu podstawowym zastosować takich metod badawczych jak spektroskopia UV-VIS oraz IR do określania składu związków kompleksowych oraz metody DTA-TG do określania ich trwałości termicznej. |
3,0 | Student potrafi w 55-69 procentach wykorzystać znane metody otrzymywania związków kompleksowych oraz potrafi w 55-69 procentach zastosować takie metody badawcze jak spektroskopia UV-VIS oraz IR do określania składu związków kompleksowych oraz metody DTA-TG do określania ich trwałości termicznej. | |
3,5 | Student potrafi w 70-79 procentach wykorzystać znane metody otrzymywania związków kompleksowych oraz potrafi w 70-79 procentach zastosować takie metody badawcze jak spektroskopia UV-VIS oraz IR do określania składu związków kompleksowych oraz metody DTA-TG do określania ich trwałości termicznej. | |
4,0 | Student potrafi w 80-89 procentach wykorzystać znane metody otrzymywania związków kompleksowych oraz potrafi w 80-89 procentach zastosować takie metody badawcze jak spektroskopia UV-VIS oraz IR do określania składu związków kompleksowych oraz metody DTA-TG do określania ich trwałości termicznej. | |
4,5 | Student potrafi w 90-95 procentach wykorzystać znane metody otrzymywania związków kompleksowych oraz potrafi w 90-95 procentach zastosować takie metody badawcze jak spektroskopia UV-VIS oraz IR do określania składu związków kompleksowych oraz metody DTA-TG do określania ich trwałości termicznej. | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi (powyżej 95%) wykorzystać znane metody otrzymywania związków kompleksowych oraz bardzo dobrze potrafi (powyżej 95%) zastosować takie metody badawcze jak spektroskopia UV-VIS oraz IR do określania składu związków kompleksowych oraz metody DTA-TG do określania ich trwałości termicznej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D01-06_K01 Student rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy dotyczącej chemii związków kompleksowych w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych. | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby nawet doraźnego pogłębiania swojej wiedzy z zakresu chemii związków kompleksowych. |
3,0 | Student rozumie jedynie potrzebę doraźnego pogłębiania swojej wiedzy z zakresu chemii związków kompleksowych. | |
3,5 | Student w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania swojej wiedzy z zakresu chemii związków kompleksowych. | |
4,0 | Student dobrze rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania swojej wiedzy z zakresu chemii związków kompleksowych. | |
4,5 | Student bardzo dobrze rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania swojej wiedzy z zakresu chemii związków kompleksowych. | |
5,0 | Student doskonale rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania swojej wiedzy z zakresu chemii związków kompleksowych. | |
KCh_1A_D01-06_K02 Student potrafi biorąc odpowiedzialność za powierzone do realizacji zadania pracować i współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role. | 2,0 | Student nie potrafi wziąć odpowiedzialności za powierzone mu do realizacji zadania i nie potrafi współpracować w grupie. |
3,0 | Student nie potrafi samodzielnie realizować powierzonego mu zadania, ale potrafii współpracować w grupie, przyjmując w niej wyłącznie rolę wykonawcy. | |
3,5 | Student ma problemy w samodzielnej pracy nad powierzonym mu zadaniem, potrafii współpracować w grupie, przyjmując w niej wyłącznie rolę wykonawcy. | |
4,0 | Student dość dobrze radzi sobie z powierzonym mu do realizacji zadaniem, ale woli pracować w grupie, przyjmując w niej wyłącznie rolę wykonawcy. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie pracować nad powierzonym mu do realizacji zadaniem, ale ma problemy z nawiązaniem współpracy w grupie. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie pracować nad powierzonym mu zadaniem i potrafi współpracować w grupie przyjmując w niej rolę lidera. |
Literatura podstawowa
- M.Cieślak-Golonka, J.Starosta, M.Wasielewski, Wstęp do chemii koordynacyjnej, PWN, Warszawa, 2010
- A.Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1997
- F.A.Cotton, G.Wilkinson, P.L.Gaus, Chemia nieorganiczna - podstawy, PWN, Warszawa, 1998
- L.Kolditz, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1994
- P.A.Cox, Chemia nieorganiczna - krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2003
- J.Inczedy, Równowagi kompleksowania w chemii analitycznej, PWN, Warszawa, 1979
- J.D.Lee, Zwiezła chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1997