Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia chemiczna organiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia chemiczna organiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Zbigniew Czech <psa_czech@wp.pl>, Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 0,80,29zaliczenie
laboratoriaL6 15 0,80,29zaliczenie
wykładyW6 30 1,40,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza w zakresie chemii ogólnej, nieorganicznej, organicznej.
W-2Maszynoznawstwo i aparatura przemysłu chemicznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejetnosci w zakresie dobierania surowców do realizacji okreslonego procesu technologicznego, zastepowania surowców, określania możliwości wykorzystania danego surowca do otrzymywania różnych, ważnych komercyjnie produktów i półproduktów. Poznanie możliwości pozyskiwania tego samego surowca, o różnym stopniu czystości, z różnych źródeł i w oparciu o różne sposoby postepowania.
C-2Surowce w oparciu o rope naftowa i petrochemikalia.
C-3Zapoznie studentów z zasadami organizacji procesów technologicznych w przemysle chemicznym oraz kierunkami ich rozwoju.
C-4Zapoznanie studentów z nowymi kierunkami rozwoju w omawainych technologiach przemysłu chemicznego.
C-5Zapoznanie studenta z ideami zrównowazonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych.
C-6Ukształtowanie umiejętności analizy schematów ideowych i technologicznych oraz obliczeń wsaźników technologicznych i energetycznych jako sposobu oceny procesu.
C-7Praktyczne zapoznanie studenta z podstawowymi operacjamo i procesami jednostkowymi technologii organicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza schematów ideowych i technologicznych procesów.5
T-A-2Podstawy obliczeń bilansów materiałowych - obliczanie wskaźników technologicznych procesu.5
T-A-3Podstawy obliczeń bilansów energetycznych procesów - obliczanie wskaźników zużycia energii.5
15
laboratoria
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w labratorium technologii chemicznej organicznej.1
T-L-2Techniki rozdziału mieszanin związków organicznych - rektyfikacja i destylacja4
T-L-3Metody pogłębionego utleniania w oczyszczaniu ścieków przemysłowych.4
T-L-4Synteza zeolitu tytanowo-silikalitowego.3
T-L-5Adsorpcja związków organicznych na adsorbentach węglowych3
15
wykłady
T-W-1Surowce i procesy w technologii organicznej -podział surowców (kopalne i bioodnawialne) fizykochemiczne procesy przerobu surowców, synteza chemiczna, segmentowanie produktów gotowych1
T-W-2Węgiel kamienny, węgiel brunatny, łupki bitumiczne i procesy ich przerobu1
T-W-3Ropa naftowa, procesy zachowawcze i rozkładowe (kraking termiczny i katalityczny, hydrokraking reforming) w przerobie ropy naftowej2
T-W-4Gaz ziemny i kierunki jego wykorzystania. Oczyszczanie gazu ziemnego i gazów przemysłowych.2
T-W-5Rafinacja produktów naftowych1
T-W-6Destylacja i frakcjonowanie kwasów tłuszczowych, estry metylowe kwasów tłuszczowych, technologie syntezy alkoholi tłuszczowych2
T-W-7Procesy produkcji etylenu i propylenu2
T-W-8Technologie syntezy metanolu i formaldehydu1
T-W-9Procesy selektywnej redukcji i uwodornienia.1
T-W-10Utlenianie tlenem lub powietrzem i procesy utleniania czynnikami chemicznymi.2
T-W-11Utleniani p-ksylenu do kwasu tereftalowego lub tereftalanu dimetylu. Utlenianie o-ksylenu do bezwodnika ftalowego.2
T-W-12Technologie otrzymywania aldehydu octowego i tlenku etylenu.1
T-W-13Otrzymywanie bezwodnika octowego i kwasu octowego.1
T-W-14Jednoczesna produkcja fenolu i acetonu.4
T-W-15Chlorowa i wodoronadtlenkowe metody produkcji tlenku propylenu.4
T-W-16Otrzymywanie alkoholu etylowego metodami fermentacyjnymi i hydratacji etylenu.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.3
20
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Poszukiwania literaturowe, przygotowanie opracowania z tematów ćwiczeń laboratoryjnych. Przygotowanie do zajęć.3
A-L-3Opracowanie wyników doświadczeń i przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.2
20
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, problemowy, dyskusja dydaktyczna na przedstawiony temat. Prezentacje z uzyciem komputera.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjme.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pod koniec semestru pisemne podsumowanie osiągniętych efektów uczenia się.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń audytoryjnych oraz aktywności i kreatywności studenta w rozwiązywaniu zadań problemowych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające wiedzę i umiejętności studenta nabyte podczas ćwiczeń audytoryjnych.
S-4Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych i wiedzy w obszarze realizowanych tematów.
S-5Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-6Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C15_W01
Posiada wiedzę w zakresie najważniejszych technologii realizowanych w małej skali jak i procesów wielkotonażowych
KCh_1A_W04C-2, C-3, C-4, C-5, C-1T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-14, T-W-13, T-W-15, T-W-16, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1S-1
KCh_1A_C15_W02
Ma wiedzę na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz jest w stanie scharakteryzować podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu.
KCh_1A_W11C-6T-A-2, T-A-3, T-A-1M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C15_U01
Student potrafi rozróżniać podstawowe procesy chemiczne z zakresu technologii chemicznej organicznej i metody otrzymywania danego związku różnymi metodami.
KCh_1A_U16C-2, C-3, C-4, C-5, C-1T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-14, T-W-13, T-W-15, T-W-16, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1S-1
KCh_1A_C15_U02
Potrafi zanalizować schemat ideowy i technologiczny, jest w stanie obliczyć podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu.
KCh_1A_U13C-6T-A-2, T-A-3, T-A-1M-2S-2, S-3
KCh_1A_C15_U03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczenia chemiczne, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
KCh_1A_U03C-7T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-3S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C15_K01
W wyniku zajęć student będzie postrzegał relacje pomiędzy zastosowaną technologią produkcji a jej wpływem na środowisko i miał świadomość konieczności podejmowania działań zmierzających do zredukowania emisji odpadów w omawianych technologiach syntezy związków organicznych i będzie potrafił przedstawić rozwiązania i technologie prośrodowiskowe
KCh_1A_K04C-2, C-3, C-4, C-5, C-1T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-14, T-W-13, T-W-15, T-W-16, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C15_W01
Posiada wiedzę w zakresie najważniejszych technologii realizowanych w małej skali jak i procesów wielkotonażowych
2,0Nie potrafi omówic podstawowych kierunków przetwarzania surowców odtwarzalnych, kopalnych, pierwotnego przerobu ropy naftowej i gazu ziemnego, przetwarzania smoły weglowej oraz nie zna najważniejszych technologii realizowanych w małej skali jak i wielkotonażowej.
3,0Potrafi omówic podstawowe kierunki przetwarzania surowców odtwarzalnych, kopalnych, pierwotny przerób ropy naftowej i gazu ziemnego, przetwarzanie smoły weglowe oraz zna najważniejsze technologie realizowane w małej skali jak i wielkotonażowej. 60 do 68 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach.
3,5Potrafi omówic podstawowe kierunki przetwarzania surowców odtwarzalnych, kopalnych, pierwotny przerób ropy naftowej i gazu ziemnego, przetwarzanie smoły weglowej oraz zna najważniejsze technologie realizowane w małej skali jak i wielkotonażowej. 68 do 76 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach.
4,0Potrafi omówic podstawowe kierunki przetwarzania surowców odtwarzalnych, kopalnych, pierwotny przerób ropy naftowej i gazu ziemnego, przetwarzanie smoły weglowej oraz zna najważniejsze technologie realizowane w małej skali jak i wielkotonażowej. 76 do 84% zagadnień wprowadzonych na zajęciach.
4,5Potrafi omówic podstawowe kierunki przetwarzania surowców odtwarzalnych, kopalnych, pierwotny przerób ropy naftowej i gazu ziemnego, przetwarzanie smoły weglowe oraz zna najważniejsze technologie realizowane w małej skali jak i wielkotonażowej. 84 do 92 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach.
5,0Potrafi omówic podstawowe kierunki przetwarzania surowców odtwarzalnych, kopalnych, pierwotny przerób ropy naftowej i gazu ziemnego, przetwarzanie smoły weglowej oraz zna najważniejsze technologie realizowane w małej skali jak i wielkotonażowej. 92 do 100 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach.
KCh_1A_C15_W02
Ma wiedzę na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz jest w stanie scharakteryzować podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu.
2,0Nie posiada wiedzy na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz metod obliczania wskaźników technologicznych i energetycznych procesu
3,0Posiada wiedzę na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz metod obliczania wskaźników technologicznych i energetycznych procesu. 60 do 68 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach.
3,5Posiada wiedzę na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz metod obliczania wskaźników technologicznych i energetycznych procesu. 68 do 76 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach.
4,0Posiada wiedzę na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz metod obliczania wskaźników technologicznych i energetycznych procesu. 76 do 84 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach.
4,5Posiada wiedzę na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz metod obliczania wskaźników technologicznych i energetycznych procesu. 84 do 92 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach.
5,0Posiada wiedzę na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz metod obliczania wskaźników technologicznych i energetycznych procesu. 92 do 100 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C15_U01
Student potrafi rozróżniać podstawowe procesy chemiczne z zakresu technologii chemicznej organicznej i metody otrzymywania danego związku różnymi metodami.
2,0Student wykazuje brak podstawowej wiedzy na temat procesów chemicznych w technologii chemicznej organicznej oraz różnych metod otrzymywania związków. Nie potrafi rozróżnić podstawowych procesów ani uzasadnić wyboru metody syntezy.
3,0Student w 55-64 procentach posiada podstawową wiedzę z zakresu technologii chemicznej organicznej i metod otrzymywania związków. Potrafi rozróżniać podstawowe procesy, ale może mieć trudności w uzasadnianiu wyboru konkretnych metod otrzymywania związków.
3,5Student w 65-74 procentach wykazuje solidne zrozumienie podstawowych procesów chemicznych w technologii chemicznej organicznej i potrafi rozróżniać podstawowe procesy chemiczne. Jest w stanie wskazać kilka podstawowych metod otrzymywania związków. W analizie może czasami wymagać dodatkowych wyjaśnień, ale ogólnie wykazuje umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
4,0Student w 75-84 procentach wykazuje dobrą wiedzę z zakresu technologii chemicznej organicznej. Rozróżnia różne procesy chemiczne i potrafi uzasadnić wybór konkretnych metod otrzymywania związków.
4,5Student w 85-92 procentach posiada wiedzę dotyczącą technologii chemicznej organicznej. Potrafi nie tylko rozróżniać podstawowe procesy, ale także zidentyfikować zaawansowane metody otrzymywania związków. Analizuje syntezy z precyzją, uwzględniając zarówno złożoność, jak i potencjalne korzyści wynikające z wybranej metody.
5,0Student wykazuje wyjątkową i głęboką wiedzę (powyżej 92 %) z zakresu technologii chemicznej organicznej. Jego analizy są nie tylko doskonałe naukowo, ale także wyróżniają się innowacyjnością, kreatywnością oraz umiejętnością przekazywania złożonych koncepcji z zakresu procesów chemicznych i syntezy organicznej. Potrafi skutecznie krytycznie oceniać różne metody otrzymywania związków i proponować alternatywne rozwiązania.
KCh_1A_C15_U02
Potrafi zanalizować schemat ideowy i technologiczny, jest w stanie obliczyć podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu.
2,0Student wykazuje poważne braki w zdolności do analizy schematu ideowego i technologicznego oraz obliczania podstawowych wskaźników technologicznych i energetycznych. Nie potrafi precyzyjnie identyfikować kluczowych elementów procesu, a jego analiza jest niedokładna.
3,0Student posiada w 55-64 procentach podstawową zdolność do analizy schematu ideowego i technologicznego. Potrafi tylko w sposób ogólny zanalizować schemat ideowy i technologiczny procesu, oraz obliczyć tylko niektóre ze wskaźników technologicznych i energetycznych procesu.
3,5Student posiada w 65-74 procentach umiarkowaną zdolność do analizy schematu ideowego i technologicznego. Potrafi obliczać podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne w prostych przypadkach, ale może mieć trudności w bardziej złożonych sytuacjach. Analiza procesu charakteryzuje się umiarkowaną dokładnością.
4,0Student posiada w 75-84 procentach dobrą zdolność do analizy schematu ideowego i technologicznego. Potrafi obliczać podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne, ale może wymagać dodatkowych wyjaśnień w przypadku bardziej złożonych aspektów. Analizuje proces z dobrą dokładnością.
4,5Student posiada w 84-92 procentach dobrą zdolność do analizy schematu ideowego i technologicznego. Skutecznie oblicza podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne, uwzględniając przy tym różne aspekty procesu. Jego analizy są szczegółowe, a uzasadnienia obliczeń są klarowne i precyzyjne.
5,0Student wykazuje wyjątkową i głęboką wiedzę (powyżej 92%) w analizie schematu ideowego i technologicznego. Potrafi precyzyjnie obliczać zarówno podstawowe, jak i zaawansowane wskaźniki technologiczne i energetyczne. Jego analizy są kompleksowe, uwzględniają różnorodne aspekty procesu, a uzasadnienia obliczeń są nie tylko klarowne, ale także wyróżniają się innowacyjnością i kreatywnością.
KCh_1A_C15_U03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczenia chemiczne, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
2,0Student wykazuje poważne braki w umiejętności planowania i przeprowadzania doświadczeń chemicznych. Nie potrafi opisywać przebiegu wykonanych doświadczeń oraz skutecznie interpretować uzyskanych wyników ani wyciągać wniosków. Brak jest jasności w zrozumieniu procesów laboratoryjnych.
3,0Student z pomocą prowadzącego planuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne i krótko opisuje ich przebieg bez interpretacji i analizy zachodzących procesów.
3,5Student z niewielką pomocą prowadzącego planuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne, przedstawia częściowo obserwacje i podejmuje próbę wyjaśnienia zachodzących procesów. Potrafi skutecznie interpretować wyniki w większości przypadków, ale może potrzebować wsparcia przy bardziej zaawansowanych analizach. Wyciąganie wniosków jest adekwatne, choć nie zawsze precyzyjne.
4,0Student potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczenia chemiczne. Przedstawia najważniejsze obserwacje i wyjaśnia w zadawalający sposób zachodzące procesy. Potrafi zinterpretować uzyskane wyniki w różnorodnych sytuacjach. Wyciąganie wniosków jest skuteczne, a student potrafi samodzielnie opracować eksperymenty.
4,5Student potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczenia chemiczne. Przedstawia najważniejsze obserwacje i prawidłowo wyjaśnia zachodzące procesy. Potrafi precyzyjnie interpretować wyniki w każdej sytuacji. Wyciąganie wniosków jest głębokie, a student prezentuje wysoki poziom samodzielności w przeprowadzaniu eksperymentów.
5,0Student potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczenia chemiczne. Przedstawia prawidłowo obserwacje i wyjaśnia w wyczerpujący sposób wszystkie zachodzące procesy. Potrafi precyzyjnie i szczegółówo interpretować wyniki, ale także wyciągać zaawansowane wnioski i sugerować potencjalne dalsze eksperymenty. Jego umiejętności laboratoryjne są na najwyższym poziomie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C15_K01
W wyniku zajęć student będzie postrzegał relacje pomiędzy zastosowaną technologią produkcji a jej wpływem na środowisko i miał świadomość konieczności podejmowania działań zmierzających do zredukowania emisji odpadów w omawianych technologiach syntezy związków organicznych i będzie potrafił przedstawić rozwiązania i technologie prośrodowiskowe
2,0Student wykazuje poważne braki w umiejętności porównania różnych technologii, pod kątem zastosowanych rozwiązań technologicznych i prośrodowiskowych. Brak jest zrozumienia kluczowych kwestii związanych z działaniami zmierzającymi do zredukowania emisji odpadów.
3,0Student w niewielkim zakresie dokonuje porównania technologii pod kątem zastosowanych rozwiązań technologicznych, w tym aspektów środowiskowych. Wymaga dodatkowej pracy nad zrozumieniem kluczowych kwestii dotyczącej emisji zanieczyszczeń i odpadów .
3,5Student tylko częściowo prawidłowo porównuje procesy technologiczne, pod kątem zastosowanych rozwiązań technologicznych i prośrodowiskowych. Jego analizy są pobieżne i mało precyzyjne.
4,0Student dokonuje porównania procesów technologicznych pod kątem zastosowanych rozwiązań technologicznych w tym częściowo uwzględnia wpływ na środowisko. Jest w stanie samodzielnie analizować procesy technologiczne. Jego analizy są prawidłowe ale mało szczegółowe.
4,5Student dokonuje oceny procesów technologicznych pod kątem rozwiązań technologicznych z uwzględnieniem wpływu na środowisko. Potrafi zaproponować działania zmierzające do zredukowania emisji odpadów. Przedstawia rozwiązania prośrodowiskowe. Jego analizy są szczegółowe, a uzasadnienia są w większości precyzyjne.
5,0Student dokonuje głębokiej oceny procesów technologicznych pod kątem zastosowanych rozwiązań technologicznych, z uwzględnieniem wpływu na środowisko. Potrafi nie tylko zaproponować działania zmierzające do zredukowania emisji odpadów ale także przedstawić nowoczesne technologie prośrodowiskowe. Jego umiejętności oceny procesów technologicznych są na najwyższym poziomie.

Literatura podstawowa

  1. Bogoczek R., Kociołek-Balawejder E., Technologia chemiczna organiczna, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1992, pierwsze
  2. Molenda J.,Grzywa E., Technologia podstawowych syntez chemicznych t.1, WNT, Warszawa, 2000, drugie
  3. Grzywa E., Molenda J., Technologia podstawowych syntez chemicznych t.2, WNT, Warszawa, 2000, drugie

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Kirk-Othmer Encyclopedia of Chemical Technology, John-Wiley & Sons Inc., New York, 2011, czwarte
  2. Praca zbiorowa, Podstawy technologii syntezy petrochemicznej, WNT, Warszawa, 1987, pierwsze

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza schematów ideowych i technologicznych procesów.5
T-A-2Podstawy obliczeń bilansów materiałowych - obliczanie wskaźników technologicznych procesu.5
T-A-3Podstawy obliczeń bilansów energetycznych procesów - obliczanie wskaźników zużycia energii.5
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w labratorium technologii chemicznej organicznej.1
T-L-2Techniki rozdziału mieszanin związków organicznych - rektyfikacja i destylacja4
T-L-3Metody pogłębionego utleniania w oczyszczaniu ścieków przemysłowych.4
T-L-4Synteza zeolitu tytanowo-silikalitowego.3
T-L-5Adsorpcja związków organicznych na adsorbentach węglowych3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Surowce i procesy w technologii organicznej -podział surowców (kopalne i bioodnawialne) fizykochemiczne procesy przerobu surowców, synteza chemiczna, segmentowanie produktów gotowych1
T-W-2Węgiel kamienny, węgiel brunatny, łupki bitumiczne i procesy ich przerobu1
T-W-3Ropa naftowa, procesy zachowawcze i rozkładowe (kraking termiczny i katalityczny, hydrokraking reforming) w przerobie ropy naftowej2
T-W-4Gaz ziemny i kierunki jego wykorzystania. Oczyszczanie gazu ziemnego i gazów przemysłowych.2
T-W-5Rafinacja produktów naftowych1
T-W-6Destylacja i frakcjonowanie kwasów tłuszczowych, estry metylowe kwasów tłuszczowych, technologie syntezy alkoholi tłuszczowych2
T-W-7Procesy produkcji etylenu i propylenu2
T-W-8Technologie syntezy metanolu i formaldehydu1
T-W-9Procesy selektywnej redukcji i uwodornienia.1
T-W-10Utlenianie tlenem lub powietrzem i procesy utleniania czynnikami chemicznymi.2
T-W-11Utleniani p-ksylenu do kwasu tereftalowego lub tereftalanu dimetylu. Utlenianie o-ksylenu do bezwodnika ftalowego.2
T-W-12Technologie otrzymywania aldehydu octowego i tlenku etylenu.1
T-W-13Otrzymywanie bezwodnika octowego i kwasu octowego.1
T-W-14Jednoczesna produkcja fenolu i acetonu.4
T-W-15Chlorowa i wodoronadtlenkowe metody produkcji tlenku propylenu.4
T-W-16Otrzymywanie alkoholu etylowego metodami fermentacyjnymi i hydratacji etylenu.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.3
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Poszukiwania literaturowe, przygotowanie opracowania z tematów ćwiczeń laboratoryjnych. Przygotowanie do zajęć.3
A-L-3Opracowanie wyników doświadczeń i przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C15_W01Posiada wiedzę w zakresie najważniejszych technologii realizowanych w małej skali jak i procesów wielkotonażowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W04zna metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii i wie jak zastosować odpowiednie metody obliczeniowe i programy komputerowe do ich rozwiązania; zna podstawy programowania oraz inżynierii oprogramowania
Cel przedmiotuC-2Surowce w oparciu o rope naftowa i petrochemikalia.
C-3Zapoznie studentów z zasadami organizacji procesów technologicznych w przemysle chemicznym oraz kierunkami ich rozwoju.
C-4Zapoznanie studentów z nowymi kierunkami rozwoju w omawainych technologiach przemysłu chemicznego.
C-5Zapoznanie studenta z ideami zrównowazonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych.
C-1Ukształtowanie umiejetnosci w zakresie dobierania surowców do realizacji okreslonego procesu technologicznego, zastepowania surowców, określania możliwości wykorzystania danego surowca do otrzymywania różnych, ważnych komercyjnie produktów i półproduktów. Poznanie możliwości pozyskiwania tego samego surowca, o różnym stopniu czystości, z różnych źródeł i w oparciu o różne sposoby postepowania.
Treści programoweT-W-8Technologie syntezy metanolu i formaldehydu
T-W-2Węgiel kamienny, węgiel brunatny, łupki bitumiczne i procesy ich przerobu
T-W-3Ropa naftowa, procesy zachowawcze i rozkładowe (kraking termiczny i katalityczny, hydrokraking reforming) w przerobie ropy naftowej
T-W-4Gaz ziemny i kierunki jego wykorzystania. Oczyszczanie gazu ziemnego i gazów przemysłowych.
T-W-9Procesy selektywnej redukcji i uwodornienia.
T-W-14Jednoczesna produkcja fenolu i acetonu.
T-W-13Otrzymywanie bezwodnika octowego i kwasu octowego.
T-W-15Chlorowa i wodoronadtlenkowe metody produkcji tlenku propylenu.
T-W-16Otrzymywanie alkoholu etylowego metodami fermentacyjnymi i hydratacji etylenu.
T-W-10Utlenianie tlenem lub powietrzem i procesy utleniania czynnikami chemicznymi.
T-W-11Utleniani p-ksylenu do kwasu tereftalowego lub tereftalanu dimetylu. Utlenianie o-ksylenu do bezwodnika ftalowego.
T-W-12Technologie otrzymywania aldehydu octowego i tlenku etylenu.
T-W-1Surowce i procesy w technologii organicznej -podział surowców (kopalne i bioodnawialne) fizykochemiczne procesy przerobu surowców, synteza chemiczna, segmentowanie produktów gotowych
T-W-5Rafinacja produktów naftowych
T-W-7Procesy produkcji etylenu i propylenu
T-W-6Destylacja i frakcjonowanie kwasów tłuszczowych, estry metylowe kwasów tłuszczowych, technologie syntezy alkoholi tłuszczowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy, dyskusja dydaktyczna na przedstawiony temat. Prezentacje z uzyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pod koniec semestru pisemne podsumowanie osiągniętych efektów uczenia się.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi omówic podstawowych kierunków przetwarzania surowców odtwarzalnych, kopalnych, pierwotnego przerobu ropy naftowej i gazu ziemnego, przetwarzania smoły weglowej oraz nie zna najważniejszych technologii realizowanych w małej skali jak i wielkotonażowej.
3,0Potrafi omówic podstawowe kierunki przetwarzania surowców odtwarzalnych, kopalnych, pierwotny przerób ropy naftowej i gazu ziemnego, przetwarzanie smoły weglowe oraz zna najważniejsze technologie realizowane w małej skali jak i wielkotonażowej. 60 do 68 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach.
3,5Potrafi omówic podstawowe kierunki przetwarzania surowców odtwarzalnych, kopalnych, pierwotny przerób ropy naftowej i gazu ziemnego, przetwarzanie smoły weglowej oraz zna najważniejsze technologie realizowane w małej skali jak i wielkotonażowej. 68 do 76 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach.
4,0Potrafi omówic podstawowe kierunki przetwarzania surowców odtwarzalnych, kopalnych, pierwotny przerób ropy naftowej i gazu ziemnego, przetwarzanie smoły weglowej oraz zna najważniejsze technologie realizowane w małej skali jak i wielkotonażowej. 76 do 84% zagadnień wprowadzonych na zajęciach.
4,5Potrafi omówic podstawowe kierunki przetwarzania surowców odtwarzalnych, kopalnych, pierwotny przerób ropy naftowej i gazu ziemnego, przetwarzanie smoły weglowe oraz zna najważniejsze technologie realizowane w małej skali jak i wielkotonażowej. 84 do 92 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach.
5,0Potrafi omówic podstawowe kierunki przetwarzania surowców odtwarzalnych, kopalnych, pierwotny przerób ropy naftowej i gazu ziemnego, przetwarzanie smoły weglowej oraz zna najważniejsze technologie realizowane w małej skali jak i wielkotonażowej. 92 do 100 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C15_W02Ma wiedzę na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz jest w stanie scharakteryzować podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W11zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu chemii
Cel przedmiotuC-6Ukształtowanie umiejętności analizy schematów ideowych i technologicznych oraz obliczeń wsaźników technologicznych i energetycznych jako sposobu oceny procesu.
Treści programoweT-A-2Podstawy obliczeń bilansów materiałowych - obliczanie wskaźników technologicznych procesu.
T-A-3Podstawy obliczeń bilansów energetycznych procesów - obliczanie wskaźników zużycia energii.
T-A-1Analiza schematów ideowych i technologicznych procesów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń audytoryjnych oraz aktywności i kreatywności studenta w rozwiązywaniu zadań problemowych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające wiedzę i umiejętności studenta nabyte podczas ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz metod obliczania wskaźników technologicznych i energetycznych procesu
3,0Posiada wiedzę na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz metod obliczania wskaźników technologicznych i energetycznych procesu. 60 do 68 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach.
3,5Posiada wiedzę na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz metod obliczania wskaźników technologicznych i energetycznych procesu. 68 do 76 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach.
4,0Posiada wiedzę na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz metod obliczania wskaźników technologicznych i energetycznych procesu. 76 do 84 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach.
4,5Posiada wiedzę na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz metod obliczania wskaźników technologicznych i energetycznych procesu. 84 do 92 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach.
5,0Posiada wiedzę na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz metod obliczania wskaźników technologicznych i energetycznych procesu. 92 do 100 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C15_U01Student potrafi rozróżniać podstawowe procesy chemiczne z zakresu technologii chemicznej organicznej i metody otrzymywania danego związku różnymi metodami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U16potrafi w oparciu o zadaną specyfikację zaprojektować prosty zestaw aparatury, obiekt, system lub proces służący do przeprowadzenia typowych dla chemii przemian i operacji oraz używając właściwych metod, technik i narzędzi zbudować niezbędne urządzenia i przeprowadzić zaplanowany proces
Cel przedmiotuC-2Surowce w oparciu o rope naftowa i petrochemikalia.
C-3Zapoznie studentów z zasadami organizacji procesów technologicznych w przemysle chemicznym oraz kierunkami ich rozwoju.
C-4Zapoznanie studentów z nowymi kierunkami rozwoju w omawainych technologiach przemysłu chemicznego.
C-5Zapoznanie studenta z ideami zrównowazonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych.
C-1Ukształtowanie umiejetnosci w zakresie dobierania surowców do realizacji okreslonego procesu technologicznego, zastepowania surowców, określania możliwości wykorzystania danego surowca do otrzymywania różnych, ważnych komercyjnie produktów i półproduktów. Poznanie możliwości pozyskiwania tego samego surowca, o różnym stopniu czystości, z różnych źródeł i w oparciu o różne sposoby postepowania.
Treści programoweT-W-8Technologie syntezy metanolu i formaldehydu
T-W-2Węgiel kamienny, węgiel brunatny, łupki bitumiczne i procesy ich przerobu
T-W-3Ropa naftowa, procesy zachowawcze i rozkładowe (kraking termiczny i katalityczny, hydrokraking reforming) w przerobie ropy naftowej
T-W-4Gaz ziemny i kierunki jego wykorzystania. Oczyszczanie gazu ziemnego i gazów przemysłowych.
T-W-9Procesy selektywnej redukcji i uwodornienia.
T-W-14Jednoczesna produkcja fenolu i acetonu.
T-W-13Otrzymywanie bezwodnika octowego i kwasu octowego.
T-W-15Chlorowa i wodoronadtlenkowe metody produkcji tlenku propylenu.
T-W-16Otrzymywanie alkoholu etylowego metodami fermentacyjnymi i hydratacji etylenu.
T-W-10Utlenianie tlenem lub powietrzem i procesy utleniania czynnikami chemicznymi.
T-W-11Utleniani p-ksylenu do kwasu tereftalowego lub tereftalanu dimetylu. Utlenianie o-ksylenu do bezwodnika ftalowego.
T-W-12Technologie otrzymywania aldehydu octowego i tlenku etylenu.
T-W-1Surowce i procesy w technologii organicznej -podział surowców (kopalne i bioodnawialne) fizykochemiczne procesy przerobu surowców, synteza chemiczna, segmentowanie produktów gotowych
T-W-5Rafinacja produktów naftowych
T-W-7Procesy produkcji etylenu i propylenu
T-W-6Destylacja i frakcjonowanie kwasów tłuszczowych, estry metylowe kwasów tłuszczowych, technologie syntezy alkoholi tłuszczowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy, dyskusja dydaktyczna na przedstawiony temat. Prezentacje z uzyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pod koniec semestru pisemne podsumowanie osiągniętych efektów uczenia się.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje brak podstawowej wiedzy na temat procesów chemicznych w technologii chemicznej organicznej oraz różnych metod otrzymywania związków. Nie potrafi rozróżnić podstawowych procesów ani uzasadnić wyboru metody syntezy.
3,0Student w 55-64 procentach posiada podstawową wiedzę z zakresu technologii chemicznej organicznej i metod otrzymywania związków. Potrafi rozróżniać podstawowe procesy, ale może mieć trudności w uzasadnianiu wyboru konkretnych metod otrzymywania związków.
3,5Student w 65-74 procentach wykazuje solidne zrozumienie podstawowych procesów chemicznych w technologii chemicznej organicznej i potrafi rozróżniać podstawowe procesy chemiczne. Jest w stanie wskazać kilka podstawowych metod otrzymywania związków. W analizie może czasami wymagać dodatkowych wyjaśnień, ale ogólnie wykazuje umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
4,0Student w 75-84 procentach wykazuje dobrą wiedzę z zakresu technologii chemicznej organicznej. Rozróżnia różne procesy chemiczne i potrafi uzasadnić wybór konkretnych metod otrzymywania związków.
4,5Student w 85-92 procentach posiada wiedzę dotyczącą technologii chemicznej organicznej. Potrafi nie tylko rozróżniać podstawowe procesy, ale także zidentyfikować zaawansowane metody otrzymywania związków. Analizuje syntezy z precyzją, uwzględniając zarówno złożoność, jak i potencjalne korzyści wynikające z wybranej metody.
5,0Student wykazuje wyjątkową i głęboką wiedzę (powyżej 92 %) z zakresu technologii chemicznej organicznej. Jego analizy są nie tylko doskonałe naukowo, ale także wyróżniają się innowacyjnością, kreatywnością oraz umiejętnością przekazywania złożonych koncepcji z zakresu procesów chemicznych i syntezy organicznej. Potrafi skutecznie krytycznie oceniać różne metody otrzymywania związków i proponować alternatywne rozwiązania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C15_U02Potrafi zanalizować schemat ideowy i technologiczny, jest w stanie obliczyć podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w laboratorium i przemyśle chemicznym
Cel przedmiotuC-6Ukształtowanie umiejętności analizy schematów ideowych i technologicznych oraz obliczeń wsaźników technologicznych i energetycznych jako sposobu oceny procesu.
Treści programoweT-A-2Podstawy obliczeń bilansów materiałowych - obliczanie wskaźników technologicznych procesu.
T-A-3Podstawy obliczeń bilansów energetycznych procesów - obliczanie wskaźników zużycia energii.
T-A-1Analiza schematów ideowych i technologicznych procesów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń audytoryjnych oraz aktywności i kreatywności studenta w rozwiązywaniu zadań problemowych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające wiedzę i umiejętności studenta nabyte podczas ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje poważne braki w zdolności do analizy schematu ideowego i technologicznego oraz obliczania podstawowych wskaźników technologicznych i energetycznych. Nie potrafi precyzyjnie identyfikować kluczowych elementów procesu, a jego analiza jest niedokładna.
3,0Student posiada w 55-64 procentach podstawową zdolność do analizy schematu ideowego i technologicznego. Potrafi tylko w sposób ogólny zanalizować schemat ideowy i technologiczny procesu, oraz obliczyć tylko niektóre ze wskaźników technologicznych i energetycznych procesu.
3,5Student posiada w 65-74 procentach umiarkowaną zdolność do analizy schematu ideowego i technologicznego. Potrafi obliczać podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne w prostych przypadkach, ale może mieć trudności w bardziej złożonych sytuacjach. Analiza procesu charakteryzuje się umiarkowaną dokładnością.
4,0Student posiada w 75-84 procentach dobrą zdolność do analizy schematu ideowego i technologicznego. Potrafi obliczać podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne, ale może wymagać dodatkowych wyjaśnień w przypadku bardziej złożonych aspektów. Analizuje proces z dobrą dokładnością.
4,5Student posiada w 84-92 procentach dobrą zdolność do analizy schematu ideowego i technologicznego. Skutecznie oblicza podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne, uwzględniając przy tym różne aspekty procesu. Jego analizy są szczegółowe, a uzasadnienia obliczeń są klarowne i precyzyjne.
5,0Student wykazuje wyjątkową i głęboką wiedzę (powyżej 92%) w analizie schematu ideowego i technologicznego. Potrafi precyzyjnie obliczać zarówno podstawowe, jak i zaawansowane wskaźniki technologiczne i energetyczne. Jego analizy są kompleksowe, uwzględniają różnorodne aspekty procesu, a uzasadnienia obliczeń są nie tylko klarowne, ale także wyróżniają się innowacyjnością i kreatywnością.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C15_U03W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczenia chemiczne, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U03potrafi planować i przeprowadzać proste badania doświadczalne i symulacje komputerowe w zakresie chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-7Praktyczne zapoznanie studenta z podstawowymi operacjamo i procesami jednostkowymi technologii organicznej
Treści programoweT-L-3Metody pogłębionego utleniania w oczyszczaniu ścieków przemysłowych.
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w labratorium technologii chemicznej organicznej.
T-L-2Techniki rozdziału mieszanin związków organicznych - rektyfikacja i destylacja
T-L-4Synteza zeolitu tytanowo-silikalitowego.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjme.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych i wiedzy w obszarze realizowanych tematów.
S-5Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-6Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje poważne braki w umiejętności planowania i przeprowadzania doświadczeń chemicznych. Nie potrafi opisywać przebiegu wykonanych doświadczeń oraz skutecznie interpretować uzyskanych wyników ani wyciągać wniosków. Brak jest jasności w zrozumieniu procesów laboratoryjnych.
3,0Student z pomocą prowadzącego planuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne i krótko opisuje ich przebieg bez interpretacji i analizy zachodzących procesów.
3,5Student z niewielką pomocą prowadzącego planuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne, przedstawia częściowo obserwacje i podejmuje próbę wyjaśnienia zachodzących procesów. Potrafi skutecznie interpretować wyniki w większości przypadków, ale może potrzebować wsparcia przy bardziej zaawansowanych analizach. Wyciąganie wniosków jest adekwatne, choć nie zawsze precyzyjne.
4,0Student potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczenia chemiczne. Przedstawia najważniejsze obserwacje i wyjaśnia w zadawalający sposób zachodzące procesy. Potrafi zinterpretować uzyskane wyniki w różnorodnych sytuacjach. Wyciąganie wniosków jest skuteczne, a student potrafi samodzielnie opracować eksperymenty.
4,5Student potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczenia chemiczne. Przedstawia najważniejsze obserwacje i prawidłowo wyjaśnia zachodzące procesy. Potrafi precyzyjnie interpretować wyniki w każdej sytuacji. Wyciąganie wniosków jest głębokie, a student prezentuje wysoki poziom samodzielności w przeprowadzaniu eksperymentów.
5,0Student potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczenia chemiczne. Przedstawia prawidłowo obserwacje i wyjaśnia w wyczerpujący sposób wszystkie zachodzące procesy. Potrafi precyzyjnie i szczegółówo interpretować wyniki, ale także wyciągać zaawansowane wnioski i sugerować potencjalne dalsze eksperymenty. Jego umiejętności laboratoryjne są na najwyższym poziomie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C15_K01W wyniku zajęć student będzie postrzegał relacje pomiędzy zastosowaną technologią produkcji a jej wpływem na środowisko i miał świadomość konieczności podejmowania działań zmierzających do zredukowania emisji odpadów w omawianych technologiach syntezy związków organicznych i będzie potrafił przedstawić rozwiązania i technologie prośrodowiskowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K04mając świadomość wpływu swoich działań na środowisko prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Cel przedmiotuC-2Surowce w oparciu o rope naftowa i petrochemikalia.
C-3Zapoznie studentów z zasadami organizacji procesów technologicznych w przemysle chemicznym oraz kierunkami ich rozwoju.
C-4Zapoznanie studentów z nowymi kierunkami rozwoju w omawainych technologiach przemysłu chemicznego.
C-5Zapoznanie studenta z ideami zrównowazonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych.
C-1Ukształtowanie umiejetnosci w zakresie dobierania surowców do realizacji okreslonego procesu technologicznego, zastepowania surowców, określania możliwości wykorzystania danego surowca do otrzymywania różnych, ważnych komercyjnie produktów i półproduktów. Poznanie możliwości pozyskiwania tego samego surowca, o różnym stopniu czystości, z różnych źródeł i w oparciu o różne sposoby postepowania.
Treści programoweT-W-8Technologie syntezy metanolu i formaldehydu
T-W-2Węgiel kamienny, węgiel brunatny, łupki bitumiczne i procesy ich przerobu
T-W-3Ropa naftowa, procesy zachowawcze i rozkładowe (kraking termiczny i katalityczny, hydrokraking reforming) w przerobie ropy naftowej
T-W-4Gaz ziemny i kierunki jego wykorzystania. Oczyszczanie gazu ziemnego i gazów przemysłowych.
T-W-9Procesy selektywnej redukcji i uwodornienia.
T-W-14Jednoczesna produkcja fenolu i acetonu.
T-W-13Otrzymywanie bezwodnika octowego i kwasu octowego.
T-W-15Chlorowa i wodoronadtlenkowe metody produkcji tlenku propylenu.
T-W-16Otrzymywanie alkoholu etylowego metodami fermentacyjnymi i hydratacji etylenu.
T-W-10Utlenianie tlenem lub powietrzem i procesy utleniania czynnikami chemicznymi.
T-W-11Utleniani p-ksylenu do kwasu tereftalowego lub tereftalanu dimetylu. Utlenianie o-ksylenu do bezwodnika ftalowego.
T-W-12Technologie otrzymywania aldehydu octowego i tlenku etylenu.
T-W-1Surowce i procesy w technologii organicznej -podział surowców (kopalne i bioodnawialne) fizykochemiczne procesy przerobu surowców, synteza chemiczna, segmentowanie produktów gotowych
T-W-5Rafinacja produktów naftowych
T-W-7Procesy produkcji etylenu i propylenu
T-W-6Destylacja i frakcjonowanie kwasów tłuszczowych, estry metylowe kwasów tłuszczowych, technologie syntezy alkoholi tłuszczowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy, dyskusja dydaktyczna na przedstawiony temat. Prezentacje z uzyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pod koniec semestru pisemne podsumowanie osiągniętych efektów uczenia się.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje poważne braki w umiejętności porównania różnych technologii, pod kątem zastosowanych rozwiązań technologicznych i prośrodowiskowych. Brak jest zrozumienia kluczowych kwestii związanych z działaniami zmierzającymi do zredukowania emisji odpadów.
3,0Student w niewielkim zakresie dokonuje porównania technologii pod kątem zastosowanych rozwiązań technologicznych, w tym aspektów środowiskowych. Wymaga dodatkowej pracy nad zrozumieniem kluczowych kwestii dotyczącej emisji zanieczyszczeń i odpadów .
3,5Student tylko częściowo prawidłowo porównuje procesy technologiczne, pod kątem zastosowanych rozwiązań technologicznych i prośrodowiskowych. Jego analizy są pobieżne i mało precyzyjne.
4,0Student dokonuje porównania procesów technologicznych pod kątem zastosowanych rozwiązań technologicznych w tym częściowo uwzględnia wpływ na środowisko. Jest w stanie samodzielnie analizować procesy technologiczne. Jego analizy są prawidłowe ale mało szczegółowe.
4,5Student dokonuje oceny procesów technologicznych pod kątem rozwiązań technologicznych z uwzględnieniem wpływu na środowisko. Potrafi zaproponować działania zmierzające do zredukowania emisji odpadów. Przedstawia rozwiązania prośrodowiskowe. Jego analizy są szczegółowe, a uzasadnienia są w większości precyzyjne.
5,0Student dokonuje głębokiej oceny procesów technologicznych pod kątem zastosowanych rozwiązań technologicznych, z uwzględnieniem wpływu na środowisko. Potrafi nie tylko zaproponować działania zmierzające do zredukowania emisji odpadów ale także przedstawić nowoczesne technologie prośrodowiskowe. Jego umiejętności oceny procesów technologicznych są na najwyższym poziomie.