Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)

Sylabus przedmiotu Analiza instrumentalna I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza instrumentalna I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Elwira Wróblewska <Elwira.Wroblewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elwira Wróblewska <Elwira.Wroblewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 60 3,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy z dziedziny chemii, w tym organicznej i fizycznej
W-2Ukończony kurs matematyki oraz statystycznej obróbki wyników doświadczalnych
W-3Umiejętność sporządzania roztworów, przeliczania stężeń oraz innych obliczeń chemicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest poznanie metod analizy instrumentalnej, powszechnie stosowanych w laboratoriach analitycznych oraz zrozumienie istoty zjawisk przez nie wykorzystywanych, ze szczególnym uwzględnieniem metod spaktralnych (spektroskopowych i spektrometrycznych) i chromatograficznych.
C-2Zdobycie wiedzy umożliwiającej samodzielny dobór metody, jak również umiejętność przeprowadzenia całego procesu analitycznego, począwszy od przygotowania próbki (reprezentatynego proszku, gazu lub roztworu badanego) poprzez pomiar na właściie dobranym i skalibrowanym urządzeniu pomiarowym, obróbkę uzyskanych wyników, po ich interpretację i wyciągnięcie wniosków.
C-3Nabycie umiejętności doboru odpowiedniej techniki badawczej do określonego celu.
C-4Nabycie umiejętności współdziałania i pracy w grupie oraz przyjmowania w niej różnych ról.
C-5Zdobycie świadomości zagrożeń i wpływu działaności człowieka na środowisko oraz konieczności zrównoważonego rozwoju, do którego niezbędne są narzędzia analityczne omawiane w trakcie zajęć.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykorzystanie absorpcyjnej metody spektrofotometrycznej UV-VIS w badaniu oddziaływań międzycząsteczkowych w roztworach oraz jej zastosowanie w analizie ilościowej, zależność struktury widma od budowy cząsteczki20
T-L-2Zastosowanie techniki HNMR do określania struktury związków organicznych17
T-L-3Zastosowanie metod chromatograficznych do oznaczeń ilościowych i jakościowych mieszanin15
T-L-4Badanie zawartości metali z zastosowaniem różnych technik spektroskopii atomowej, tj. absorpcyjnej spektroskopii atomowej, fluorescencji rentgenowskiej, atomowej spektrometrii emisyjnej z wzbudzaniem plazmowym (ICP-AES), sporządzanie roztworów rozcieńczonych na poziomie ppm.8
60
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje dotyczące procesu analitycznego, rodzaju metod analitycznych z uwzględnieniem metod analizy instrumentalnej1
T-W-2Podstawowe pojęcia związane ze światłem, opis dualistycznego charakteru światła oraz rodzaje jego doddziaływań z materią (absorpcja, rozproszenie, odbicie, emisja)2
T-W-3Podstawy teoretyczne opisujące zjawiska , jakim ulega materia pod wpływem promieniowania elektromagnetycznego z różnych zakresów widmowych oraz ich zastosowanie w poszczególnych metodach spektralnych, tj. spektrofotometrii UV-VIS, NMR (magnetycznego rezonansu jądrowego), AAS (atomowej spektromertii absorpcyjnej), AES (atomowej spektroskopii emisyjnej), fotometrii płomieniowej), XRF (fluorescencji rentgenowskiej) i innych.12
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych, w tym opracowanie wyników badań60
A-L-2przygotowanie sie do wejsciówki7
A-L-3czytanie wskazanej literatury6
A-L-4konsultacje z prowadzącym zajęcia2
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury4
A-W-3przygotowanie sie do kolokwium4
A-W-4konsultacje z prowadzącym zajęcia2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: laboratorium - wejściówka z oceną czastkową
S-2Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie w formie pisemnej z oceną końcową

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C10_W01
Ma wiedzę na temat klasyfikacji metod nstrumentalnych oraz zna podstawy teoretyczne zjawisk z nmi związanych. Nabywa wiedzę na temat etapów procesu analitycznego, umożliwiającego okresśenie składu analitu.
KCh_1A_W05, KCh_1A_W04C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-1, S-2
KCh_1A_C10_W02
Poznaje metody i techniki badawczo-analityczne wspomagające procesy technologiczno-inżynieryjne
KCh_1A_W05, KCh_1A_W03C-2T-L-4, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C10_U01
Ma umiejetność wyboru odpowiedniej metody oraz zaplanowania i przeprowadzenia procesu analitycznego. Potrafi zastosować te metody w analizie jakościowej i ilościowej.
KCh_1A_U04C-3T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C10_K01
Potrafi zidentyfikowac zagrozenia cywilizacyjne, ma swiadomosc wpływu człowieka na srodowiska, czuje potrzebe zrównowazonego rozwoju
KCh_1A_K04, KCh_1A_K05C-5T-W-3M-1, M-2S-1, S-2
KCh_1A_C10_K02
Cwiczenia laboratoryjne prowadzone w grupie kształtuja umiejetnosc współdziałania i pracy w grupie
KCh_1A_K06, KCh_1A_K02C-5T-L-1, T-W-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C10_W01
Ma wiedzę na temat klasyfikacji metod nstrumentalnych oraz zna podstawy teoretyczne zjawisk z nmi związanych. Nabywa wiedzę na temat etapów procesu analitycznego, umożliwiającego okresśenie składu analitu.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu analizy instrumentalnej i uzyskał poniżej 55% punktów z zaliczenia pisemnego.
3,0Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym z zakresu analizy instrumentalnej i uzyskał pomiędzy 55% a 64% punktów z zaliczenia pisemnego.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym z zakresu analizy instrumentalnej i uzyskał pomiędzy 64% a 71% punktów z zaliczenia pisemnego.
4,0Student posiada wiedzę na poziomie dobrym z zakresu analizy instrumentalnej i uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z zaliczenia pisemnego.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie ponad dobrym z zakresu analizy instrumentalnej i uzyskał pomiędzy 80% a 89% punktów z zaliczenia pisemnego.
5,0Student posiada wiedzę na poziomie bardzo dobrym z zakresu analizy instrumentalnej i uzyskał pomiędzy 89% a 100% punktów z zaliczenia pisemnego.
KCh_1A_C10_W02
Poznaje metody i techniki badawczo-analityczne wspomagające procesy technologiczno-inżynieryjne
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej metod i technik i uzyskał poniżej 55% punktów z zaliczenia pisemnego.
3,0Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym dotyczącą metod i technik i uzyskał pomiędzy 55% a 64% punktów z zaliczenia pisemnego.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym dotyczącą metod i technik i uzyskał pomiędzy 64% a 71% punktów z zaliczenia pisemnego.
4,0Student posiada wiedzę na poziomie dobrym dotyczącą metod i technik i uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z zaliczenia pisemnego.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie ponad dobrym dotyczącą metod i technik i uzyskał pomiędzy 80% a 89% punktów z zaliczenia pisemnego.
5,0Student posiada wiedzę na poziomie bardzo dobrym dotyczącą metod i technik i uzyskał pomiędzy 89% a 100% punktów z zaliczenia pisemnego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C10_U01
Ma umiejetność wyboru odpowiedniej metody oraz zaplanowania i przeprowadzenia procesu analitycznego. Potrafi zastosować te metody w analizie jakościowej i ilościowej.
2,0Student nie nabył umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
3,0Student nabył w stopniu podstawowym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
3,5Student nabył w stopniu dostatecznym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
4,0Student nabył w stopniu dobrym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
4,5Student nabył w stopniu ponad dobrym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
5,0Student nabył w stopniu bardzo dobrym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C10_K01
Potrafi zidentyfikowac zagrozenia cywilizacyjne, ma swiadomosc wpływu człowieka na srodowiska, czuje potrzebe zrównowazonego rozwoju
2,0Student nie potrafi zidentyfikować zagrożeń cywilizacyjnych i nie ma świadomości wpływu człowieka na środowisko.
3,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne i ma świadomość wpływu człowieka na środowisko w stopniu podstawowym.
3,5Student potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne i ma świadomość wpływu człowieka na środowisko w stopniu dostatecznym.
4,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne i ma świadomość wpływu człowieka na środowisko w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne i ma świadomość wpływu człowieka na środowisko w stopniu ponad dobrym.
5,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne i ma świadomość wpływu człowieka na środowisko w stopniu bardzo dobrym.
KCh_1A_C10_K02
Cwiczenia laboratoryjne prowadzone w grupie kształtuja umiejetnosc współdziałania i pracy w grupie
2,0Student nie potrafi wspódziałać i pracować w grupie.
3,0Student potrafi wspódziałać i pracować w grupie w stopniu podstawowym.
3,5Student potrafi wspódziałać i pracować w grupie w stopniu dostatecznym.
4,0Student potrafi wspódziałać i pracować w grupie w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wspódziałać i pracować w grupie w stopniu ponad dobrym.
5,0Student potrafi wspódziałać i pracować w grupie w stopniu bardzo dobrym.

Literatura podstawowa

  1. Wojciech Zielinski, Andrzej Rajca, Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji zwiazków organicznych, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa
  2. Joanna Sadlej, Spektroskopia molekularna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa
  3. Andrzej Cyganski, Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa
  4. Walery Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2011
  5. Zygfryd Witkiewicz, Podstawy Chromatografii, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa
  6. Edmund Szyszko, Instrumentalne Metody Analityczne, PZWL, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. Jan Najbar, Andrzej Turek, Fotochemia i spektroskopia optyczna. Cwiczenia laboratoryjne, PWN, Warszawa
  2. Przemysław Mastalerz, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław
  3. Peter William Atkins, Chemia fizyczna, PWN, Warszawa

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykorzystanie absorpcyjnej metody spektrofotometrycznej UV-VIS w badaniu oddziaływań międzycząsteczkowych w roztworach oraz jej zastosowanie w analizie ilościowej, zależność struktury widma od budowy cząsteczki20
T-L-2Zastosowanie techniki HNMR do określania struktury związków organicznych17
T-L-3Zastosowanie metod chromatograficznych do oznaczeń ilościowych i jakościowych mieszanin15
T-L-4Badanie zawartości metali z zastosowaniem różnych technik spektroskopii atomowej, tj. absorpcyjnej spektroskopii atomowej, fluorescencji rentgenowskiej, atomowej spektrometrii emisyjnej z wzbudzaniem plazmowym (ICP-AES), sporządzanie roztworów rozcieńczonych na poziomie ppm.8
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje dotyczące procesu analitycznego, rodzaju metod analitycznych z uwzględnieniem metod analizy instrumentalnej1
T-W-2Podstawowe pojęcia związane ze światłem, opis dualistycznego charakteru światła oraz rodzaje jego doddziaływań z materią (absorpcja, rozproszenie, odbicie, emisja)2
T-W-3Podstawy teoretyczne opisujące zjawiska , jakim ulega materia pod wpływem promieniowania elektromagnetycznego z różnych zakresów widmowych oraz ich zastosowanie w poszczególnych metodach spektralnych, tj. spektrofotometrii UV-VIS, NMR (magnetycznego rezonansu jądrowego), AAS (atomowej spektromertii absorpcyjnej), AES (atomowej spektroskopii emisyjnej), fotometrii płomieniowej), XRF (fluorescencji rentgenowskiej) i innych.12
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych, w tym opracowanie wyników badań60
A-L-2przygotowanie sie do wejsciówki7
A-L-3czytanie wskazanej literatury6
A-L-4konsultacje z prowadzącym zajęcia2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury4
A-W-3przygotowanie sie do kolokwium4
A-W-4konsultacje z prowadzącym zajęcia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C10_W01Ma wiedzę na temat klasyfikacji metod nstrumentalnych oraz zna podstawy teoretyczne zjawisk z nmi związanych. Nabywa wiedzę na temat etapów procesu analitycznego, umożliwiającego okresśenie składu analitu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W05zna podstawowe aspekty budowy i działania aparatury naukowej stosowanej w laboratorium chemicznym
KCh_1A_W04zna metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii i wie jak zastosować odpowiednie metody obliczeniowe i programy komputerowe do ich rozwiązania; zna podstawy programowania oraz inżynierii oprogramowania
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy umożliwiającej samodzielny dobór metody, jak również umiejętność przeprowadzenia całego procesu analitycznego, począwszy od przygotowania próbki (reprezentatynego proszku, gazu lub roztworu badanego) poprzez pomiar na właściie dobranym i skalibrowanym urządzeniu pomiarowym, obróbkę uzyskanych wyników, po ich interpretację i wyciągnięcie wniosków.
C-1Celem jest poznanie metod analizy instrumentalnej, powszechnie stosowanych w laboratoriach analitycznych oraz zrozumienie istoty zjawisk przez nie wykorzystywanych, ze szczególnym uwzględnieniem metod spaktralnych (spektroskopowych i spektrometrycznych) i chromatograficznych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje dotyczące procesu analitycznego, rodzaju metod analitycznych z uwzględnieniem metod analizy instrumentalnej
T-W-3Podstawy teoretyczne opisujące zjawiska , jakim ulega materia pod wpływem promieniowania elektromagnetycznego z różnych zakresów widmowych oraz ich zastosowanie w poszczególnych metodach spektralnych, tj. spektrofotometrii UV-VIS, NMR (magnetycznego rezonansu jądrowego), AAS (atomowej spektromertii absorpcyjnej), AES (atomowej spektroskopii emisyjnej), fotometrii płomieniowej), XRF (fluorescencji rentgenowskiej) i innych.
T-W-2Podstawowe pojęcia związane ze światłem, opis dualistycznego charakteru światła oraz rodzaje jego doddziaływań z materią (absorpcja, rozproszenie, odbicie, emisja)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium - wejściówka z oceną czastkową
S-2Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie w formie pisemnej z oceną końcową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu analizy instrumentalnej i uzyskał poniżej 55% punktów z zaliczenia pisemnego.
3,0Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym z zakresu analizy instrumentalnej i uzyskał pomiędzy 55% a 64% punktów z zaliczenia pisemnego.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym z zakresu analizy instrumentalnej i uzyskał pomiędzy 64% a 71% punktów z zaliczenia pisemnego.
4,0Student posiada wiedzę na poziomie dobrym z zakresu analizy instrumentalnej i uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z zaliczenia pisemnego.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie ponad dobrym z zakresu analizy instrumentalnej i uzyskał pomiędzy 80% a 89% punktów z zaliczenia pisemnego.
5,0Student posiada wiedzę na poziomie bardzo dobrym z zakresu analizy instrumentalnej i uzyskał pomiędzy 89% a 100% punktów z zaliczenia pisemnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C10_W02Poznaje metody i techniki badawczo-analityczne wspomagające procesy technologiczno-inżynieryjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W05zna podstawowe aspekty budowy i działania aparatury naukowej stosowanej w laboratorium chemicznym
KCh_1A_W03zna zjawiska chemiczne i fizyczne zachodzące w przyrodzie oraz potrafi wytłumaczyć obserwowane prawidłowości wykorzystując język matematyki, a w szczególności potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy umożliwiającej samodzielny dobór metody, jak również umiejętność przeprowadzenia całego procesu analitycznego, począwszy od przygotowania próbki (reprezentatynego proszku, gazu lub roztworu badanego) poprzez pomiar na właściie dobranym i skalibrowanym urządzeniu pomiarowym, obróbkę uzyskanych wyników, po ich interpretację i wyciągnięcie wniosków.
Treści programoweT-L-4Badanie zawartości metali z zastosowaniem różnych technik spektroskopii atomowej, tj. absorpcyjnej spektroskopii atomowej, fluorescencji rentgenowskiej, atomowej spektrometrii emisyjnej z wzbudzaniem plazmowym (ICP-AES), sporządzanie roztworów rozcieńczonych na poziomie ppm.
T-L-2Zastosowanie techniki HNMR do określania struktury związków organicznych
T-L-3Zastosowanie metod chromatograficznych do oznaczeń ilościowych i jakościowych mieszanin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium - wejściówka z oceną czastkową
S-2Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie w formie pisemnej z oceną końcową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej metod i technik i uzyskał poniżej 55% punktów z zaliczenia pisemnego.
3,0Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym dotyczącą metod i technik i uzyskał pomiędzy 55% a 64% punktów z zaliczenia pisemnego.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym dotyczącą metod i technik i uzyskał pomiędzy 64% a 71% punktów z zaliczenia pisemnego.
4,0Student posiada wiedzę na poziomie dobrym dotyczącą metod i technik i uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z zaliczenia pisemnego.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie ponad dobrym dotyczącą metod i technik i uzyskał pomiędzy 80% a 89% punktów z zaliczenia pisemnego.
5,0Student posiada wiedzę na poziomie bardzo dobrym dotyczącą metod i technik i uzyskał pomiędzy 89% a 100% punktów z zaliczenia pisemnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C10_U01Ma umiejetność wyboru odpowiedniej metody oraz zaplanowania i przeprowadzenia procesu analitycznego. Potrafi zastosować te metody w analizie jakościowej i ilościowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U04potrafi wykorzystać metody numeryczne i analityczne do formułowania zadań, rozwiązania problemów matematycznych i inżynierskich oraz analizy uzyskanych danych pomiarowych; posiada umiejętność stosowania podstawowych pakietów oprogramowania oraz wybranych języków programowania
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności doboru odpowiedniej techniki badawczej do określonego celu.
Treści programoweT-L-1Wykorzystanie absorpcyjnej metody spektrofotometrycznej UV-VIS w badaniu oddziaływań międzycząsteczkowych w roztworach oraz jej zastosowanie w analizie ilościowej, zależność struktury widma od budowy cząsteczki
T-L-4Badanie zawartości metali z zastosowaniem różnych technik spektroskopii atomowej, tj. absorpcyjnej spektroskopii atomowej, fluorescencji rentgenowskiej, atomowej spektrometrii emisyjnej z wzbudzaniem plazmowym (ICP-AES), sporządzanie roztworów rozcieńczonych na poziomie ppm.
T-L-2Zastosowanie techniki HNMR do określania struktury związków organicznych
T-L-3Zastosowanie metod chromatograficznych do oznaczeń ilościowych i jakościowych mieszanin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium - wejściówka z oceną czastkową
S-2Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie w formie pisemnej z oceną końcową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
3,0Student nabył w stopniu podstawowym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
3,5Student nabył w stopniu dostatecznym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
4,0Student nabył w stopniu dobrym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
4,5Student nabył w stopniu ponad dobrym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
5,0Student nabył w stopniu bardzo dobrym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C10_K01Potrafi zidentyfikowac zagrozenia cywilizacyjne, ma swiadomosc wpływu człowieka na srodowiska, czuje potrzebe zrównowazonego rozwoju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K04mając świadomość wpływu swoich działań na środowisko prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
KCh_1A_K05rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-5Zdobycie świadomości zagrożeń i wpływu działaności człowieka na środowisko oraz konieczności zrównoważonego rozwoju, do którego niezbędne są narzędzia analityczne omawiane w trakcie zajęć.
Treści programoweT-W-3Podstawy teoretyczne opisujące zjawiska , jakim ulega materia pod wpływem promieniowania elektromagnetycznego z różnych zakresów widmowych oraz ich zastosowanie w poszczególnych metodach spektralnych, tj. spektrofotometrii UV-VIS, NMR (magnetycznego rezonansu jądrowego), AAS (atomowej spektromertii absorpcyjnej), AES (atomowej spektroskopii emisyjnej), fotometrii płomieniowej), XRF (fluorescencji rentgenowskiej) i innych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium - wejściówka z oceną czastkową
S-2Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie w formie pisemnej z oceną końcową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować zagrożeń cywilizacyjnych i nie ma świadomości wpływu człowieka na środowisko.
3,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne i ma świadomość wpływu człowieka na środowisko w stopniu podstawowym.
3,5Student potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne i ma świadomość wpływu człowieka na środowisko w stopniu dostatecznym.
4,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne i ma świadomość wpływu człowieka na środowisko w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne i ma świadomość wpływu człowieka na środowisko w stopniu ponad dobrym.
5,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne i ma świadomość wpływu człowieka na środowisko w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C10_K02Cwiczenia laboratoryjne prowadzone w grupie kształtuja umiejetnosc współdziałania i pracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
KCh_1A_K02potrafi biorąc odpowiedzialność za powierzone do realizacji zadania pracować i współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-5Zdobycie świadomości zagrożeń i wpływu działaności człowieka na środowisko oraz konieczności zrównoważonego rozwoju, do którego niezbędne są narzędzia analityczne omawiane w trakcie zajęć.
Treści programoweT-L-1Wykorzystanie absorpcyjnej metody spektrofotometrycznej UV-VIS w badaniu oddziaływań międzycząsteczkowych w roztworach oraz jej zastosowanie w analizie ilościowej, zależność struktury widma od budowy cząsteczki
T-W-1Podstawowe definicje dotyczące procesu analitycznego, rodzaju metod analitycznych z uwzględnieniem metod analizy instrumentalnej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium - wejściówka z oceną czastkową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wspódziałać i pracować w grupie.
3,0Student potrafi wspódziałać i pracować w grupie w stopniu podstawowym.
3,5Student potrafi wspódziałać i pracować w grupie w stopniu dostatecznym.
4,0Student potrafi wspódziałać i pracować w grupie w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wspódziałać i pracować w grupie w stopniu ponad dobrym.
5,0Student potrafi wspódziałać i pracować w grupie w stopniu bardzo dobrym.