Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)

Sylabus przedmiotu Przedmiot społeczny II - Państwo-społeczeństwo-władza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przedmiot społeczny II - Państwo-społeczeństwo-władza
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o powstaniu państwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie form i funkcji państwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Nauka o Państwie - geneza, pochodzenie i powstawanie Państwa2
T-W-2Terytorium i władza publiczna2
T-W-3Formy Państwa, układ sił klasowo-warstwowych, warunki geopolityczne, podłoże historyczne, osobowość i działanie wybitnych mężów stanu.2
T-W-4Funkcje Państwa - zewnętrzna, wewnętrzna, organizacyjno-gospodarcza, kulturalno-wychowawcza, socjalna, narodowotwórcza2
T-W-5Typy Państw współczesnych - kryteria wyróżniające typy Państw2
T-W-6Systemy polityczne Państwa - klasyfikacja instytucjonalna, systemowa, behawiorystyczno-funkcjonalna2
T-W-7System polityczny Rzeczypospolitej Polskiej3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy na zakończenie semestru.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_A04b_W01
Posiada wiedzę w zakresie typów, form , funkcji państwa, oraz współczesnych systemów politycznych.
KCh_1A_W12C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_A04b_U01
Potrafi docenić znaczenie nauk humanistycznych dla rozwoju osobowości jednostki i jej znaczenie społeczne.
KCh_1A_U11C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_A04b_K01
Ma swiadomość ważności nauk humanistycznych dla rozwoju społeczeństwa, kultury i wiedzy z innego zakresu pojęć
KCh_1A_K03C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_A04b_W01
Posiada wiedzę w zakresie typów, form , funkcji państwa, oraz współczesnych systemów politycznych.
2,0Student nie potrafi wymienić ani objaśnić podstawowych definicji w zakresie wiedzy o państwie, typów, form, funkcji. Opanowanie materiału poniżej 50%.
3,0Student potrafi wymienić oraz objaśnić podstawowe definicje w zakresie wiedzy o państwie, jego typach, formach i funkcjach, oraz systemach politycznych. Opanowanie materiału na poziomie 51 - 60%
3,5Student potrafi wymienić oraz objaśnić podstawowe definicje w zakresie wiedzy o państwie, jego typach, formach i funkcjach, oraz systemach politycznych. Opanowanie materiału na poziomie 61 - 70%
4,0Student potrafi wymienić oraz objaśnić podstawowe definicje w zakresie wiedzy o państwie, jego typach, formach i funkcjach, oraz systemach politycznych. Opanowanie materiału na poziomie 71 - 80%
4,5Student potrafi wymienić oraz objaśnić podstawowe definicje w zakresie wiedzy o państwie, jego typach, formach i funkcjach, oraz systemach politycznych. Opanowanie materiału na poziomie 81 - 90%
5,0Student potrafi wymienić oraz objaśnić podstawowe definicje w zakresie wiedzy o państwie, jego typach, formach i funkcjach, oraz systemach politycznych. Opanowanie materiału na poziomie 91 - 100%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_A04b_U01
Potrafi docenić znaczenie nauk humanistycznych dla rozwoju osobowości jednostki i jej znaczenie społeczne.
2,0Student nie potrafi interpretować wpływu uwarunkowań zewnętrznych, takich jak funkcjonowanie w strukturach państwa i jego praw, na rozwój jednostki i społeczeństwa. Nie potrafi zastosować poznanej wiedzy. Opanowanie materiału na poziomie poniżej 50%
3,0Student rozumie wpływ uwarunkowań zewnętrznych takich jak funkcjonowanie w strukturach państwa i jego praw, na rozwój jednostki i społeczeństwa. Potrafi zastosować poznaną wiedzę w interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych związanych z rozwojem technologicznym. Opanowanie materiału na poziomie 51-60%.
3,5Student rozumie wpływ uwarunkowań zewnętrznych takich jak funkcjonowanie w strukturach państwa i jego praw, na rozwój jednostki i społeczeństwa. Potrafi zastosować poznaną wiedzę w interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych związanych z rozwojem technologicznym. Opanowanie materiału na poziomie 61-70%.
4,0Student rozumie wpływ uwarunkowań zewnętrznych takich jak funkcjonowanie w strukturach państwa i jego praw, na rozwój jednostki i społeczeństwa. Potrafi zastosować poznaną wiedzę w interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych związanych z rozwojem technologicznym. Opanowanie materiału na poziomie 71-80%.
4,5Student rozumie wpływ uwarunkowań zewnętrznych takich jak funkcjonowanie w strukturach państwa i jego praw, na rozwój jednostki i społeczeństwa. Potrafi zastosować poznaną wiedzę w interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych związanych z rozwojem technologicznym. Opanowanie materiału na poziomie 81-90%.
5,0Student rozumie wpływ uwarunkowań zewnętrznych takich jak funkcjonowanie w strukturach państwa i jego praw, na rozwój jednostki i społeczeństwa. Potrafi zastosować poznaną wiedzę w interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych związanych z rozwojem technologicznym. Opanowanie materiału na poziomie 91-100%.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_A04b_K01
Ma swiadomość ważności nauk humanistycznych dla rozwoju społeczeństwa, kultury i wiedzy z innego zakresu pojęć
2,0Student nie potrafi dobrze zorganizować pracy i ustalić priorytetów służących realizacji zadania samodzielnie lub w zespole.
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu pracować samodzielnie lub w zespole, ustalając priorytety służące realizacji zadania.
3,5Student potrafi w lepiej niż dostatecznym stopniu pracować samodzielnie lub w zespole, ustalając priorytety służące realizacji zadania.
4,0Student potrafi w dobrym stopniu pracować samodzielnie lub w zespole, ustalając priorytety służące realizacji zadania.
4,5Student potrafi w lepiej niż dobrym stopniu pracować samodzielnie lub w zespole, ustalając priorytety służące realizacji zadania.
5,0Student potrafi bardzo dobrze pracować samodzielnie lub w zespole, ustalając priorytety służące realizacji zadania.

Literatura podstawowa

  1. Zieliński E., Nauka o państwie i polityce, Elipsa, Warszawa, 2001, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Suprewicz J., Wiedza o społeczeństwie, Kram, Warszawa, 2003

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nauka o Państwie - geneza, pochodzenie i powstawanie Państwa2
T-W-2Terytorium i władza publiczna2
T-W-3Formy Państwa, układ sił klasowo-warstwowych, warunki geopolityczne, podłoże historyczne, osobowość i działanie wybitnych mężów stanu.2
T-W-4Funkcje Państwa - zewnętrzna, wewnętrzna, organizacyjno-gospodarcza, kulturalno-wychowawcza, socjalna, narodowotwórcza2
T-W-5Typy Państw współczesnych - kryteria wyróżniające typy Państw2
T-W-6Systemy polityczne Państwa - klasyfikacja instytucjonalna, systemowa, behawiorystyczno-funkcjonalna2
T-W-7System polityczny Rzeczypospolitej Polskiej3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_A04b_W01Posiada wiedzę w zakresie typów, form , funkcji państwa, oraz współczesnych systemów politycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W12ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Poznanie form i funkcji państwa.
Treści programoweT-W-2Terytorium i władza publiczna
T-W-1Nauka o Państwie - geneza, pochodzenie i powstawanie Państwa
T-W-3Formy Państwa, układ sił klasowo-warstwowych, warunki geopolityczne, podłoże historyczne, osobowość i działanie wybitnych mężów stanu.
T-W-4Funkcje Państwa - zewnętrzna, wewnętrzna, organizacyjno-gospodarcza, kulturalno-wychowawcza, socjalna, narodowotwórcza
T-W-5Typy Państw współczesnych - kryteria wyróżniające typy Państw
T-W-6Systemy polityczne Państwa - klasyfikacja instytucjonalna, systemowa, behawiorystyczno-funkcjonalna
T-W-7System polityczny Rzeczypospolitej Polskiej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy na zakończenie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić ani objaśnić podstawowych definicji w zakresie wiedzy o państwie, typów, form, funkcji. Opanowanie materiału poniżej 50%.
3,0Student potrafi wymienić oraz objaśnić podstawowe definicje w zakresie wiedzy o państwie, jego typach, formach i funkcjach, oraz systemach politycznych. Opanowanie materiału na poziomie 51 - 60%
3,5Student potrafi wymienić oraz objaśnić podstawowe definicje w zakresie wiedzy o państwie, jego typach, formach i funkcjach, oraz systemach politycznych. Opanowanie materiału na poziomie 61 - 70%
4,0Student potrafi wymienić oraz objaśnić podstawowe definicje w zakresie wiedzy o państwie, jego typach, formach i funkcjach, oraz systemach politycznych. Opanowanie materiału na poziomie 71 - 80%
4,5Student potrafi wymienić oraz objaśnić podstawowe definicje w zakresie wiedzy o państwie, jego typach, formach i funkcjach, oraz systemach politycznych. Opanowanie materiału na poziomie 81 - 90%
5,0Student potrafi wymienić oraz objaśnić podstawowe definicje w zakresie wiedzy o państwie, jego typach, formach i funkcjach, oraz systemach politycznych. Opanowanie materiału na poziomie 91 - 100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_A04b_U01Potrafi docenić znaczenie nauk humanistycznych dla rozwoju osobowości jednostki i jej znaczenie społeczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U11podczas formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w zakresie chemii potrafi dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Poznanie form i funkcji państwa.
Treści programoweT-W-2Terytorium i władza publiczna
T-W-1Nauka o Państwie - geneza, pochodzenie i powstawanie Państwa
T-W-3Formy Państwa, układ sił klasowo-warstwowych, warunki geopolityczne, podłoże historyczne, osobowość i działanie wybitnych mężów stanu.
T-W-4Funkcje Państwa - zewnętrzna, wewnętrzna, organizacyjno-gospodarcza, kulturalno-wychowawcza, socjalna, narodowotwórcza
T-W-5Typy Państw współczesnych - kryteria wyróżniające typy Państw
T-W-6Systemy polityczne Państwa - klasyfikacja instytucjonalna, systemowa, behawiorystyczno-funkcjonalna
T-W-7System polityczny Rzeczypospolitej Polskiej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy na zakończenie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować wpływu uwarunkowań zewnętrznych, takich jak funkcjonowanie w strukturach państwa i jego praw, na rozwój jednostki i społeczeństwa. Nie potrafi zastosować poznanej wiedzy. Opanowanie materiału na poziomie poniżej 50%
3,0Student rozumie wpływ uwarunkowań zewnętrznych takich jak funkcjonowanie w strukturach państwa i jego praw, na rozwój jednostki i społeczeństwa. Potrafi zastosować poznaną wiedzę w interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych związanych z rozwojem technologicznym. Opanowanie materiału na poziomie 51-60%.
3,5Student rozumie wpływ uwarunkowań zewnętrznych takich jak funkcjonowanie w strukturach państwa i jego praw, na rozwój jednostki i społeczeństwa. Potrafi zastosować poznaną wiedzę w interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych związanych z rozwojem technologicznym. Opanowanie materiału na poziomie 61-70%.
4,0Student rozumie wpływ uwarunkowań zewnętrznych takich jak funkcjonowanie w strukturach państwa i jego praw, na rozwój jednostki i społeczeństwa. Potrafi zastosować poznaną wiedzę w interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych związanych z rozwojem technologicznym. Opanowanie materiału na poziomie 71-80%.
4,5Student rozumie wpływ uwarunkowań zewnętrznych takich jak funkcjonowanie w strukturach państwa i jego praw, na rozwój jednostki i społeczeństwa. Potrafi zastosować poznaną wiedzę w interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych związanych z rozwojem technologicznym. Opanowanie materiału na poziomie 81-90%.
5,0Student rozumie wpływ uwarunkowań zewnętrznych takich jak funkcjonowanie w strukturach państwa i jego praw, na rozwój jednostki i społeczeństwa. Potrafi zastosować poznaną wiedzę w interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych związanych z rozwojem technologicznym. Opanowanie materiału na poziomie 91-100%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_A04b_K01Ma swiadomość ważności nauk humanistycznych dla rozwoju społeczeństwa, kultury i wiedzy z innego zakresu pojęć
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Poznanie form i funkcji państwa.
Treści programoweT-W-2Terytorium i władza publiczna
T-W-1Nauka o Państwie - geneza, pochodzenie i powstawanie Państwa
T-W-3Formy Państwa, układ sił klasowo-warstwowych, warunki geopolityczne, podłoże historyczne, osobowość i działanie wybitnych mężów stanu.
T-W-4Funkcje Państwa - zewnętrzna, wewnętrzna, organizacyjno-gospodarcza, kulturalno-wychowawcza, socjalna, narodowotwórcza
T-W-5Typy Państw współczesnych - kryteria wyróżniające typy Państw
T-W-6Systemy polityczne Państwa - klasyfikacja instytucjonalna, systemowa, behawiorystyczno-funkcjonalna
T-W-7System polityczny Rzeczypospolitej Polskiej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy na zakończenie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrze zorganizować pracy i ustalić priorytetów służących realizacji zadania samodzielnie lub w zespole.
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu pracować samodzielnie lub w zespole, ustalając priorytety służące realizacji zadania.
3,5Student potrafi w lepiej niż dostatecznym stopniu pracować samodzielnie lub w zespole, ustalając priorytety służące realizacji zadania.
4,0Student potrafi w dobrym stopniu pracować samodzielnie lub w zespole, ustalając priorytety służące realizacji zadania.
4,5Student potrafi w lepiej niż dobrym stopniu pracować samodzielnie lub w zespole, ustalając priorytety służące realizacji zadania.
5,0Student potrafi bardzo dobrze pracować samodzielnie lub w zespole, ustalając priorytety służące realizacji zadania.