Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport paliw

Sylabus przedmiotu Przewozy drogowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przewozy drogowe
Specjalność Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maja Chmielewska-Przybysz <m.przybysz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,29zaliczenie
projektyP3 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu kształcenia ogólnego oraz przedmiotów specjalnościowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z organizacją przewozów drogowych
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu organizacji przewozów drogowych
C-3Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności transportowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza regulacji prawnych w zakresie organizacji przewozów drogowych1
T-A-2Algorytm procesu organizacji przewozów.1
T-A-3Dostęp do rynku. Sporządzenie planów transportowych.2
T-A-4Normy techniczne i techniczne aspekty działalności.Dobór pojazdów i ich elementów (podwozia, silnika, układu transmisyjnego, systemu hamulcowego itd.) zgodnie z potrzebami przedsiębiorstwa2
T-A-5Normy techniczne i techniczne aspekty działalności. Formalności związane z homologacją typu, rejestracją oraz przeglądem technicznym tych pojazdów1
T-A-6Normy techniczne i techniczne aspekty działalności. Sporządzenie okresowych planów utrzymania pojazdów i ich wyposażenia1
T-A-7Normy techniczne i techniczne aspekty działalności. Działania skierowane na ograniczenie hałasu i zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza powstającego w wyniku emisji spalin2
T-A-8Bezpieczeństwo drogowe.Działania, gwarantujące przestrzeganie przez kierowców przepisów ruchu drogowego, zakazów i ograniczeń obowiązujących na terenie różnych państw członkowskich (ograniczeń prędkości, pierwszeństwa, ograniczeń postojowych, używania świateł, znaków drogowych itd.)1
T-A-9Bezpieczeństwo drogowe. Zasady sporządzenia instrukcji dla kierowców w celu kontrolowania przez nich wymogów bezpieczeństwa w zakresie stanu technicznego pojazdów, ich wyposażenia i ładunku, oraz w zakresie środków zapobiegawczych1
T-A-10Bezpieczeństwo drogowe. Identyfikacja przyczyn wypadkowości w przewozach drogowych. Procedury stosowane w razie wypadku drogowego. Procedury w celu zapobiegania powtarzania wypadków lub poważnych wykroczeń drogowych2
T-A-11Zaliczenie1
15
projekty
T-P-1Zasady opracowania zadania projektowego1
T-P-2Algorytm procesu projektowania łańcucha dostaw4
T-P-3Algorytm procesu wyboru środków transportu wg zadania przewozowego4
T-P-4Optymalizacja trasy dostaw ładunków4
T-P-5Prezentacja wykonanych projektów.2
15
wykłady
T-W-1Temat: Postawy wiedzy o przewozach drogowych Treść: Fazy rozwoju przewozów drogowych. Definicja przewoźnika drogowego; Segmenty główne rynku przewozów drogowych. Rodzaje przewozów w transporcie drogowym.3
T-W-2Temat: Dostęp do rynku Treść: Przepisy regulujące zarobkowy transport drogowy, najem pojazdów przemysłowych i podwykonawstwo, w szczególności przepisy regulujące formalną organizację zawodu, dostęp do zawodu, zezwolenia na wykonywanie przewozów drogowych na terytorium i poza terytorium Wspólnoty, przeprowadzanie inspekcji oraz sankcje;3
T-W-3Temat: Dostęp do rynku Treść: Przepisy dotyczące zakładania przedsiębiorstwa transportu drogowego; Przepisy dotyczące rozpoczęcia świadczenia usług drogowego transportu osób.3
T-W-4Temat: Dostęp do rynku Treść: Przepisy dotyczące organizacji rynku usług drogowego transportu rzeczy, przeładunku i logistyki; Przepisy dotyczące organizacji rynku drogowego transportu osób2
T-W-5Temat: Normy techniczne i techniczne aspekty działalności Treść: Przepisy dotyczące masy i wymiarów pojazdów w państwach członkowskich oraz procedury dotyczące wyjątków, stosowane w przypadku niestandardowych ładunków3
T-W-6Temat: Bezpieczeństwo drogowe. Treść: Kwalifikacje wymagane od kierowców (prawo jazdy, zaświadczenia zdrowotne, zaświadczenia o sprawności itd.)Kompetencje zawodowe przewoźnika w transporcie drogowym. Warunki uzyskania certyfikatu kompetencji zawodowych; przyczyny cofania licencji; nowe zasady dostępu do zawodu przewoźnika drogowego wg rozporządzeń PE i Rady WE wprowadzające zmiany na rynku transportowym.4
T-W-7Temat: Bezpieczeństwo drogowe Treść: Procedury dotyczące bezpiecznego mocowania towarów; Techniki bezpiecznego mocowania towarów; Zasady organizacji procesu przeładunkowego;3
T-W-8Temat: Bezpieczeństwo drogowe. Treść: Działania, gwarantujące przestrzeganie przez kierowców przepisów ruchu drogowego, zakazów i ograniczeń obowiązujących na terenie różnych państw członkowskich (ograniczeń prędkości, pierwszeństwa, ograniczeń postojowych, używania świateł, znaków drogowych itd.);Układ sieci drogowej w państwach członkowskich.3
T-W-9Temat: Klasyfikacja przewozów drogowych wg trybów funkcjonowania Treść: Integralny model funkcjonalny transportu drogowego. Zasady organizacji przewozów ładunków. Zasady organizacji przewozów drogowych w trybie Point– to – point traffic oraz Multi – point traffic3
T-W-10Temat: Technologie informatyczne w przewozach drogowych Treść: Systemy automatycznej lokalizacji pojazdów (Advanced Vehicle Location); Systemy komunikacji (Communications), Systemy Bezpieczeństwa (Security System), Systemy bazodanowe, zarządzania informacją (Data Management, GIS), Systemy Wspomagania komputerowego planowania i pracy dyspozytora (Computer Aided Dispatch and Scheduling), Systemy Priorytetowania w zarządzaniu i sterowaniu ruchem (Traffic Signal Priority), System Zarządzania Incydentami Ruchowymi (Incident Management System); Centra Zarządzania Ruchem (Transportation Management/ Operations Center); Systemy zarządzania parkowaniem (Parking Management Systems)3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, przygotowanie się do zaliczenia10
25
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, poszukiwanie niezbędnych danych, wykonywanie projektu, opracowanie prezentacji10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, przygotowanie się do egzaminu18
A-W-3Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenie przedmiotowe
M-6Metoda programowana z użyciem komputera
M-7Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 7 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Ocena efektów kształcenia na podstawie ocen wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie prezentacji wykonanego projektu oraz oceny projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-16-3_W01
Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu organizacji przewozów drogowych oraz zasad eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów infrastruktury i systemów technicznych stosowanych w transporcie drogowym
TR_2A_W03, TR_2A_W04, TR_2A_W05, TR_2A_W10, TR_2A_W11, TR_2A_W08, TR_2A_W09C-3, C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-A-10, T-A-5, T-A-4, T-A-9, T-A-8, T-A-2, T-A-1, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-P-2, T-P-1, T-P-4, T-P-3M-5, M-7, M-2, M-4, M-3, M-1, M-6S-1, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-16-3_U01
Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań z zakresu przewozów drogowych wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej; integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu drogowego oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
TR_2A_U01, TR_2A_U02, TR_2A_U06, TR_2A_U08, TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U12, TR_2A_U13, TR_2A_U15, TR_2A_U16, TR_2A_U17, TR_2A_U18, TR_2A_U09C-3, C-2T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-A-10, T-A-5, T-A-4, T-A-9, T-A-2, T-A-1, T-A-6, T-A-3, T-P-2, T-P-4, T-P-3M-5, M-7, M-2, M-4, M-3, M-1, M-6S-1, S-3, S-4, S-2
TR_2A_D1-16-3_U02
Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu przewozów drogowych
TR_2A_U05, TR_2A_U06, TR_2A_U08C-2T-P-1M-6S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-16-3_K01
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji przewozów drogowych oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K04, TR_2A_K05, TR_2A_K07, TR_2A_K08, TR_2A_K02C-3T-A-6M-5, M-4S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-16-3_W01
Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu organizacji przewozów drogowych oraz zasad eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów infrastruktury i systemów technicznych stosowanych w transporcie drogowym
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-16-3_U01
Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań z zakresu przewozów drogowych wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej; integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu drogowego oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
2,0. Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
TR_2A_D1-16-3_U02
Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu przewozów drogowych
2,0. Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-16-3_K01
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji przewozów drogowych oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię kompetencji i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. Grzywacz W., Wojewódzka-Król K., Polityka transportowa., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2000
  2. Grzelakowski A., Matczak M., Polityka transportowa Unii Europejskiej i jej implikacje dla systemów transportowych krajów członkowskich, AMG, Gdynia, 2009
  3. Liberadzki B. (red.)., Liberalizacja i deregulacja transportu w Unii Europejskiej, Biblioteka Logistyka, Warszawa – Poznań, 2007
  4. Januszkiewicz W., Synowiec E., Polityka Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie transportu, IKCHZ, Warszawa, 2001
  5. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria Ruchu Drogowego. Teoria i praktyka., Wydawnictwa Komunikacji i Łącznośc, Warszawa, 2008
  6. Krystek R., Węzły drogowe i autostradowe. Praca zbiorowa., Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008
  7. Semenov, I.N., L. Filina, I. Kotowska, M. Pluciński, A.Wiktorowska-Jasik, Zintegrowane łańcuchy transportowe, Wydawnictwo: Difin, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Komisja Europejska, Biała Księga: Transport do 2050 roku - Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, 2008
  2. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego, 2009
  3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych (Dz.U.UE.L.2009.300.72);, 2009
  4. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/2009 z dnia 21 października 2009 r. w sprawie wspólnych zasad dostępu do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych., 2009
  5. Rozporządzenie Rady ministrów z dnia 07 maja 2002r. w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych (Dz. U. z 2002r., nr 77, poz. 695)., 2002
  6. USTAWA z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe, 1984
  7. USTAWA z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza regulacji prawnych w zakresie organizacji przewozów drogowych1
T-A-2Algorytm procesu organizacji przewozów.1
T-A-3Dostęp do rynku. Sporządzenie planów transportowych.2
T-A-4Normy techniczne i techniczne aspekty działalności.Dobór pojazdów i ich elementów (podwozia, silnika, układu transmisyjnego, systemu hamulcowego itd.) zgodnie z potrzebami przedsiębiorstwa2
T-A-5Normy techniczne i techniczne aspekty działalności. Formalności związane z homologacją typu, rejestracją oraz przeglądem technicznym tych pojazdów1
T-A-6Normy techniczne i techniczne aspekty działalności. Sporządzenie okresowych planów utrzymania pojazdów i ich wyposażenia1
T-A-7Normy techniczne i techniczne aspekty działalności. Działania skierowane na ograniczenie hałasu i zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza powstającego w wyniku emisji spalin2
T-A-8Bezpieczeństwo drogowe.Działania, gwarantujące przestrzeganie przez kierowców przepisów ruchu drogowego, zakazów i ograniczeń obowiązujących na terenie różnych państw członkowskich (ograniczeń prędkości, pierwszeństwa, ograniczeń postojowych, używania świateł, znaków drogowych itd.)1
T-A-9Bezpieczeństwo drogowe. Zasady sporządzenia instrukcji dla kierowców w celu kontrolowania przez nich wymogów bezpieczeństwa w zakresie stanu technicznego pojazdów, ich wyposażenia i ładunku, oraz w zakresie środków zapobiegawczych1
T-A-10Bezpieczeństwo drogowe. Identyfikacja przyczyn wypadkowości w przewozach drogowych. Procedury stosowane w razie wypadku drogowego. Procedury w celu zapobiegania powtarzania wypadków lub poważnych wykroczeń drogowych2
T-A-11Zaliczenie1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zasady opracowania zadania projektowego1
T-P-2Algorytm procesu projektowania łańcucha dostaw4
T-P-3Algorytm procesu wyboru środków transportu wg zadania przewozowego4
T-P-4Optymalizacja trasy dostaw ładunków4
T-P-5Prezentacja wykonanych projektów.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Temat: Postawy wiedzy o przewozach drogowych Treść: Fazy rozwoju przewozów drogowych. Definicja przewoźnika drogowego; Segmenty główne rynku przewozów drogowych. Rodzaje przewozów w transporcie drogowym.3
T-W-2Temat: Dostęp do rynku Treść: Przepisy regulujące zarobkowy transport drogowy, najem pojazdów przemysłowych i podwykonawstwo, w szczególności przepisy regulujące formalną organizację zawodu, dostęp do zawodu, zezwolenia na wykonywanie przewozów drogowych na terytorium i poza terytorium Wspólnoty, przeprowadzanie inspekcji oraz sankcje;3
T-W-3Temat: Dostęp do rynku Treść: Przepisy dotyczące zakładania przedsiębiorstwa transportu drogowego; Przepisy dotyczące rozpoczęcia świadczenia usług drogowego transportu osób.3
T-W-4Temat: Dostęp do rynku Treść: Przepisy dotyczące organizacji rynku usług drogowego transportu rzeczy, przeładunku i logistyki; Przepisy dotyczące organizacji rynku drogowego transportu osób2
T-W-5Temat: Normy techniczne i techniczne aspekty działalności Treść: Przepisy dotyczące masy i wymiarów pojazdów w państwach członkowskich oraz procedury dotyczące wyjątków, stosowane w przypadku niestandardowych ładunków3
T-W-6Temat: Bezpieczeństwo drogowe. Treść: Kwalifikacje wymagane od kierowców (prawo jazdy, zaświadczenia zdrowotne, zaświadczenia o sprawności itd.)Kompetencje zawodowe przewoźnika w transporcie drogowym. Warunki uzyskania certyfikatu kompetencji zawodowych; przyczyny cofania licencji; nowe zasady dostępu do zawodu przewoźnika drogowego wg rozporządzeń PE i Rady WE wprowadzające zmiany na rynku transportowym.4
T-W-7Temat: Bezpieczeństwo drogowe Treść: Procedury dotyczące bezpiecznego mocowania towarów; Techniki bezpiecznego mocowania towarów; Zasady organizacji procesu przeładunkowego;3
T-W-8Temat: Bezpieczeństwo drogowe. Treść: Działania, gwarantujące przestrzeganie przez kierowców przepisów ruchu drogowego, zakazów i ograniczeń obowiązujących na terenie różnych państw członkowskich (ograniczeń prędkości, pierwszeństwa, ograniczeń postojowych, używania świateł, znaków drogowych itd.);Układ sieci drogowej w państwach członkowskich.3
T-W-9Temat: Klasyfikacja przewozów drogowych wg trybów funkcjonowania Treść: Integralny model funkcjonalny transportu drogowego. Zasady organizacji przewozów ładunków. Zasady organizacji przewozów drogowych w trybie Point– to – point traffic oraz Multi – point traffic3
T-W-10Temat: Technologie informatyczne w przewozach drogowych Treść: Systemy automatycznej lokalizacji pojazdów (Advanced Vehicle Location); Systemy komunikacji (Communications), Systemy Bezpieczeństwa (Security System), Systemy bazodanowe, zarządzania informacją (Data Management, GIS), Systemy Wspomagania komputerowego planowania i pracy dyspozytora (Computer Aided Dispatch and Scheduling), Systemy Priorytetowania w zarządzaniu i sterowaniu ruchem (Traffic Signal Priority), System Zarządzania Incydentami Ruchowymi (Incident Management System); Centra Zarządzania Ruchem (Transportation Management/ Operations Center); Systemy zarządzania parkowaniem (Parking Management Systems)3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, przygotowanie się do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, poszukiwanie niezbędnych danych, wykonywanie projektu, opracowanie prezentacji10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, przygotowanie się do egzaminu18
A-W-3Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D1-16-3_W01Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu organizacji przewozów drogowych oraz zasad eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów infrastruktury i systemów technicznych stosowanych w transporcie drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania maszyn, urządzeń, instalacji i innych rozwiązań technicznych oraz obiektów i systemów stosowanych w transporcie
TR_2A_W04ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
TR_2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz kierunków pokrewnych
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
TR_2A_W11ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą problemów niezawodności i bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych w transporcie
TR_2A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów transportowych, w tym ich modelowania
TR_2A_W09ma uporządkowaną wiedzę z zakresu zarządzania w transporcie, w tym zarządzania jakością
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności transportowej
C-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z organizacją przewozów drogowych
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu organizacji przewozów drogowych
Treści programoweT-W-4Temat: Dostęp do rynku Treść: Przepisy dotyczące organizacji rynku usług drogowego transportu rzeczy, przeładunku i logistyki; Przepisy dotyczące organizacji rynku drogowego transportu osób
T-W-5Temat: Normy techniczne i techniczne aspekty działalności Treść: Przepisy dotyczące masy i wymiarów pojazdów w państwach członkowskich oraz procedury dotyczące wyjątków, stosowane w przypadku niestandardowych ładunków
T-W-6Temat: Bezpieczeństwo drogowe. Treść: Kwalifikacje wymagane od kierowców (prawo jazdy, zaświadczenia zdrowotne, zaświadczenia o sprawności itd.)Kompetencje zawodowe przewoźnika w transporcie drogowym. Warunki uzyskania certyfikatu kompetencji zawodowych; przyczyny cofania licencji; nowe zasady dostępu do zawodu przewoźnika drogowego wg rozporządzeń PE i Rady WE wprowadzające zmiany na rynku transportowym.
T-W-10Temat: Technologie informatyczne w przewozach drogowych Treść: Systemy automatycznej lokalizacji pojazdów (Advanced Vehicle Location); Systemy komunikacji (Communications), Systemy Bezpieczeństwa (Security System), Systemy bazodanowe, zarządzania informacją (Data Management, GIS), Systemy Wspomagania komputerowego planowania i pracy dyspozytora (Computer Aided Dispatch and Scheduling), Systemy Priorytetowania w zarządzaniu i sterowaniu ruchem (Traffic Signal Priority), System Zarządzania Incydentami Ruchowymi (Incident Management System); Centra Zarządzania Ruchem (Transportation Management/ Operations Center); Systemy zarządzania parkowaniem (Parking Management Systems)
T-W-3Temat: Dostęp do rynku Treść: Przepisy dotyczące zakładania przedsiębiorstwa transportu drogowego; Przepisy dotyczące rozpoczęcia świadczenia usług drogowego transportu osób.
T-W-2Temat: Dostęp do rynku Treść: Przepisy regulujące zarobkowy transport drogowy, najem pojazdów przemysłowych i podwykonawstwo, w szczególności przepisy regulujące formalną organizację zawodu, dostęp do zawodu, zezwolenia na wykonywanie przewozów drogowych na terytorium i poza terytorium Wspólnoty, przeprowadzanie inspekcji oraz sankcje;
T-W-8Temat: Bezpieczeństwo drogowe. Treść: Działania, gwarantujące przestrzeganie przez kierowców przepisów ruchu drogowego, zakazów i ograniczeń obowiązujących na terenie różnych państw członkowskich (ograniczeń prędkości, pierwszeństwa, ograniczeń postojowych, używania świateł, znaków drogowych itd.);Układ sieci drogowej w państwach członkowskich.
T-W-1Temat: Postawy wiedzy o przewozach drogowych Treść: Fazy rozwoju przewozów drogowych. Definicja przewoźnika drogowego; Segmenty główne rynku przewozów drogowych. Rodzaje przewozów w transporcie drogowym.
T-W-7Temat: Bezpieczeństwo drogowe Treść: Procedury dotyczące bezpiecznego mocowania towarów; Techniki bezpiecznego mocowania towarów; Zasady organizacji procesu przeładunkowego;
T-W-9Temat: Klasyfikacja przewozów drogowych wg trybów funkcjonowania Treść: Integralny model funkcjonalny transportu drogowego. Zasady organizacji przewozów ładunków. Zasady organizacji przewozów drogowych w trybie Point– to – point traffic oraz Multi – point traffic
T-A-10Bezpieczeństwo drogowe. Identyfikacja przyczyn wypadkowości w przewozach drogowych. Procedury stosowane w razie wypadku drogowego. Procedury w celu zapobiegania powtarzania wypadków lub poważnych wykroczeń drogowych
T-A-5Normy techniczne i techniczne aspekty działalności. Formalności związane z homologacją typu, rejestracją oraz przeglądem technicznym tych pojazdów
T-A-4Normy techniczne i techniczne aspekty działalności.Dobór pojazdów i ich elementów (podwozia, silnika, układu transmisyjnego, systemu hamulcowego itd.) zgodnie z potrzebami przedsiębiorstwa
T-A-9Bezpieczeństwo drogowe. Zasady sporządzenia instrukcji dla kierowców w celu kontrolowania przez nich wymogów bezpieczeństwa w zakresie stanu technicznego pojazdów, ich wyposażenia i ładunku, oraz w zakresie środków zapobiegawczych
T-A-8Bezpieczeństwo drogowe.Działania, gwarantujące przestrzeganie przez kierowców przepisów ruchu drogowego, zakazów i ograniczeń obowiązujących na terenie różnych państw członkowskich (ograniczeń prędkości, pierwszeństwa, ograniczeń postojowych, używania świateł, znaków drogowych itd.)
T-A-2Algorytm procesu organizacji przewozów.
T-A-1Analiza regulacji prawnych w zakresie organizacji przewozów drogowych
T-A-6Normy techniczne i techniczne aspekty działalności. Sporządzenie okresowych planów utrzymania pojazdów i ich wyposażenia
T-A-3Dostęp do rynku. Sporządzenie planów transportowych.
T-A-7Normy techniczne i techniczne aspekty działalności. Działania skierowane na ograniczenie hałasu i zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza powstającego w wyniku emisji spalin
T-P-2Algorytm procesu projektowania łańcucha dostaw
T-P-1Zasady opracowania zadania projektowego
T-P-4Optymalizacja trasy dostaw ładunków
T-P-3Algorytm procesu wyboru środków transportu wg zadania przewozowego
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenie przedmiotowe
M-7Metoda projektów
M-2Wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-1Wykład informacyjny
M-6Metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 7 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
S-3Ocena podsumowująca: Ocena efektów kształcenia na podstawie ocen wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie prezentacji wykonanego projektu oraz oceny projektu
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D1-16-3_U01Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań z zakresu przewozów drogowych wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej; integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu drogowego oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
TR_2A_U02posługuje się językiem angielskim (lub innym współczesnym językiem międzynarodowym) w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także czytania ze zrozumieniem kart katalogowych oraz instrukcji obsługi urządzeń i narzędzi informatycznych, not aplikacyjnych, streszczeń i opisów literaturowych urządzeń i instalacji technicznych oraz podobnych dokumentów
TR_2A_U06ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania innowacyjnych technik i technologii transportowych
TR_2A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U12umie oszacować czas niezbędny dla zrealizowania zadania i potrafi opracować harmonogram zapewniający dotrzymanie terminów i zrealizować go
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_2A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
TR_2A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia dostrzegając ich ograniczenia
TR_2A_U17potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować, co najmniej w części, złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu
TR_2A_U18rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
TR_2A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności transportowej
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu organizacji przewozów drogowych
Treści programoweT-W-5Temat: Normy techniczne i techniczne aspekty działalności Treść: Przepisy dotyczące masy i wymiarów pojazdów w państwach członkowskich oraz procedury dotyczące wyjątków, stosowane w przypadku niestandardowych ładunków
T-W-6Temat: Bezpieczeństwo drogowe. Treść: Kwalifikacje wymagane od kierowców (prawo jazdy, zaświadczenia zdrowotne, zaświadczenia o sprawności itd.)Kompetencje zawodowe przewoźnika w transporcie drogowym. Warunki uzyskania certyfikatu kompetencji zawodowych; przyczyny cofania licencji; nowe zasady dostępu do zawodu przewoźnika drogowego wg rozporządzeń PE i Rady WE wprowadzające zmiany na rynku transportowym.
T-W-8Temat: Bezpieczeństwo drogowe. Treść: Działania, gwarantujące przestrzeganie przez kierowców przepisów ruchu drogowego, zakazów i ograniczeń obowiązujących na terenie różnych państw członkowskich (ograniczeń prędkości, pierwszeństwa, ograniczeń postojowych, używania świateł, znaków drogowych itd.);Układ sieci drogowej w państwach członkowskich.
T-W-7Temat: Bezpieczeństwo drogowe Treść: Procedury dotyczące bezpiecznego mocowania towarów; Techniki bezpiecznego mocowania towarów; Zasady organizacji procesu przeładunkowego;
T-A-10Bezpieczeństwo drogowe. Identyfikacja przyczyn wypadkowości w przewozach drogowych. Procedury stosowane w razie wypadku drogowego. Procedury w celu zapobiegania powtarzania wypadków lub poważnych wykroczeń drogowych
T-A-5Normy techniczne i techniczne aspekty działalności. Formalności związane z homologacją typu, rejestracją oraz przeglądem technicznym tych pojazdów
T-A-4Normy techniczne i techniczne aspekty działalności.Dobór pojazdów i ich elementów (podwozia, silnika, układu transmisyjnego, systemu hamulcowego itd.) zgodnie z potrzebami przedsiębiorstwa
T-A-9Bezpieczeństwo drogowe. Zasady sporządzenia instrukcji dla kierowców w celu kontrolowania przez nich wymogów bezpieczeństwa w zakresie stanu technicznego pojazdów, ich wyposażenia i ładunku, oraz w zakresie środków zapobiegawczych
T-A-2Algorytm procesu organizacji przewozów.
T-A-1Analiza regulacji prawnych w zakresie organizacji przewozów drogowych
T-A-6Normy techniczne i techniczne aspekty działalności. Sporządzenie okresowych planów utrzymania pojazdów i ich wyposażenia
T-A-3Dostęp do rynku. Sporządzenie planów transportowych.
T-P-2Algorytm procesu projektowania łańcucha dostaw
T-P-4Optymalizacja trasy dostaw ładunków
T-P-3Algorytm procesu wyboru środków transportu wg zadania przewozowego
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenie przedmiotowe
M-7Metoda projektów
M-2Wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-1Wykład informacyjny
M-6Metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 7 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
S-3Ocena podsumowująca: Ocena efektów kształcenia na podstawie ocen wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie prezentacji wykonanego projektu oraz oceny projektu
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0. Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D1-16-3_U02Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu przewozów drogowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
TR_2A_U06ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania innowacyjnych technik i technologii transportowych
TR_2A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu organizacji przewozów drogowych
Treści programoweT-P-1Zasady opracowania zadania projektowego
Metody nauczaniaM-6Metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie prezentacji wykonanego projektu oraz oceny projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0. Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D1-16-3_K01Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji przewozów drogowych oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K05potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
TR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności transportowej
Treści programoweT-A-6Normy techniczne i techniczne aspekty działalności. Sporządzenie okresowych planów utrzymania pojazdów i ich wyposażenia
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenie przedmiotowe
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie prezentacji wykonanego projektu oraz oceny projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię kompetencji i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań