Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport żywności
Sylabus przedmiotu Marketing usług sektora TSL:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Marketing usług sektora TSL | ||
Specjalność | Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw marketingu i problematyki zarządzania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest zapoznanie studentów z technikami i instrumentami marketingowymi służącymi do budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa sektora TSL |
C-2 | Zapoznanie z podstawowymi metodami i technikami stosowanymi w badaniach marketingowych, jako podstawowymi elementami działań marketingowych przedsiębiorstw, służących do pozyskiwania i gromadzenia informacji płynących z rynku, w oparciu o które podejmowane są decyzje oraz ich przydatność w rozwiązywaniu określonych problemów przedsiębiorstw sektora TSL |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Formułowanie wybór strategii marketingowej dla przedsiębiorstw sektora TSL | 2 |
T-A-2 | Kształtowanie kompozycji narzędzi marketingu mix dla wybranych usług transportowych | 3 |
T-A-3 | Badania marketingowe w transporcie. Projektowanie badania marketingowego-pomiar i gromadzenie danych marketingowych. Analiza danych empirycznych | 6 |
T-A-4 | Metody pośrednie i bezpośrednie pomiarów sontażowych (ankieta, wywiad, panel). Pomiar w formie eksperymentu | 3 |
T-A-5 | Zaliczenie formy zajęć | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota i znaczenie marketingowego zarządzania dzialalnością gospodarczą | 1 |
T-W-2 | Cechy i finkcje rynku usług transportowych-identyfikacja uczestników. Zachowania nabywców jako podstawa kształtowania działań marketingowych. Segmentacja rynku | 2 |
T-W-3 | Instrumenty zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwach seketora TSL. Marketing mix-w usługach transportowych | 3 |
T-W-4 | Strategie marketingowe przedsiębiorstw sektora TSL (Transport-Spedycja-Logistyka) | 2 |
T-W-5 | Zintegrowana komunikacja marketingowa | 2 |
T-W-6 | Badania rynkowe w sferze usług transportowych | 3 |
T-W-7 | Zaliczenie formy zajęć | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do formy zajęć | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykladach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny (metoda podająca) powiązanyz dyskusją dydaktyczną oraz metody aktywizujące np. studia przypadków. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne-ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła z ćwiczeń przedmiotowych (ćwiczenia). Zaliczenie pisemne-wykłady |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-11_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien być w stanie zidentyfiikować uczestników rynku transportowego, ocenić zachowania nabywców oraz dobrać odpowiednią strategię marketingową dla danego przedsiębiorstwa sektora TSL | TR_2A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-11_U01 Student powinien wykazywać umiejętności doboru odpowiednich technik i narzędzi i marketingowych, stużących budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa sektora TSL | TR_2A_U01, TR_2A_U05, TR_2A_U11, TR_2A_U12, TR_2A_U13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1 |
TR_2A_D1-11_U02 Student potrafi pracować z opracowaniami literaturowymi, potrafi interpretować pozyskane informacje oraz oszacować wstępnie efektywnośc ekonomiczną podejmowanych działań | TR_2A_U01, TR_2A_U02, TR_2A_U03, TR_2A_U14 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-1 |
TR_2A_D1-11_U021 Student potrafi wykonać podstawowe badanie marketingowe | TR_2A_U12, TR_2A_U13 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-11_K01 Student jest świadomy wpływu działalności transportowej na otoczenie, ma zdolność zastosowania wiedzy marketingowej w praktyce, potrafi pracować w zespole, jest odpowiedzialny i zachowuje zasady etyki zawodowej | TR_2A_K07, TR_2A_K08, TR_2A_K02, TR_2A_K04, TR_2A_K05 | — | — | C-2 | T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-A-2, T-A-4 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-11_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien być w stanie zidentyfiikować uczestników rynku transportowego, ocenić zachowania nabywców oraz dobrać odpowiednią strategię marketingową dla danego przedsiębiorstwa sektora TSL | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-11_U01 Student powinien wykazywać umiejętności doboru odpowiednich technik i narzędzi i marketingowych, stużących budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa sektora TSL | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_2A_D1-11_U02 Student potrafi pracować z opracowaniami literaturowymi, potrafi interpretować pozyskane informacje oraz oszacować wstępnie efektywnośc ekonomiczną podejmowanych działań | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | -Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_2A_D1-11_U021 Student potrafi wykonać podstawowe badanie marketingowe | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. . | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-11_K01 Student jest świadomy wpływu działalności transportowej na otoczenie, ma zdolność zastosowania wiedzy marketingowej w praktyce, potrafi pracować w zespole, jest odpowiedzialny i zachowuje zasady etyki zawodowej | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Kauf S., Badania marketingowe w sferze marketingu i logistyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, 2004
- Mruk H., Pilarczyk B., Szulce H., Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2005
- Żurawik W., Marketing. Podstawy i kontrowersje, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2005
- Rucińska D., Polski rynek usług transportowych, PWE, Warszawa, 2012
- Czubała A., Jonas A., Smoleń J. W., Marketing usług, Wolters Kluwer, Warszawa, 2010
- Gilmore A., Usługi. Marketing i zarządzanie, PWE, Warszawa, 2006
- Rucińska D., Wyszomirski O., Zarządzanie marketingowe na rynku usług transportowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2004
Literatura dodatkowa
- Kaczmarczyk S., Badania marketingowe. Metody i techniiki, PWE, Warszawa, 2003
- Burgers W., Marketing bez tajemnic, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2010
- Załoga E. Kwarciński T., Strategie rynkowe w transporcie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2006
- Styś A., Zarządzanie marketingowe w sferze usług, ydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2001