Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Niekonwencjonalne źródła energii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Niekonwencjonalne źródła energii | ||
Specjalność | Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu termodynamiki i mechaniki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy przydatnej do wykorzystywania i stosowania w działalnosci inżynierskiej niekonwencjonalnych źródeł energii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zadania rachunkowe dotyczące tematów realizowanych na wykładach | 28 |
T-A-2 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii. Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii. | 2 |
T-W-2 | Energia rzek. Eelektrownie wodne, mała energetyka wodna. | 2 |
T-W-3 | Energia wód morskich i oceanicznych (energia pływów, energia fal, energia prądów morskich, energia wynikająca z różnic zasolenia, energia termiczna mórz i oceanów) | 2 |
T-W-4 | Energia geotermiczna. | 2 |
T-W-5 | Energia wiatru. | 2 |
T-W-6 | Wykorzystanie energii słonecznej (kolektory słoneczne, stawy słoneczne, Ogniwa fotowoltaiczne). | 2 |
T-W-7 | Energia biomasy. Biopaliwa. | 2 |
T-W-8 | Ogniwa paliwowe. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie do ćwiczeń | 20 |
A-A-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 4 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Test z treści wykładowych, ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-04_W01 Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki obejmujacych wybrane działy fizyki jak mechanika płynów, elektryczność, termodynamika pozwalająca na zrozumienie podstaw wykorzystania niekonwencjonalnych źródeł energii z uwzględnieniem trendów rozwojowych i zasad ochrony środowiska morskiego. | O_1A_W08, O_1A_W14, O_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-04_U01 Potrafi pozyskiwać, interpretować i integrować informacje z literatury, przepisów i norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie niekonwencjonalnych źródełi energii wykorzystywanych w oceanotechnice na podstawie, których umie opracować specyfikację projektową niekonwencjonalnego oceanotechnicznego systemu energetycznego. | O_1A_U02, O_1A_U04 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-04_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej związanej z wykorzystaniem niekonwencjonalnych źródeł energii, na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska morskiego. | O_1A_K02, O_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-04_W01 Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki obejmujacych wybrane działy fizyki jak mechanika płynów, elektryczność, termodynamika pozwalająca na zrozumienie podstaw wykorzystania niekonwencjonalnych źródeł energii z uwzględnieniem trendów rozwojowych i zasad ochrony środowiska morskiego. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-04_U01 Potrafi pozyskiwać, interpretować i integrować informacje z literatury, przepisów i norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie niekonwencjonalnych źródełi energii wykorzystywanych w oceanotechnice na podstawie, których umie opracować specyfikację projektową niekonwencjonalnego oceanotechnicznego systemu energetycznego. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-04_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej związanej z wykorzystaniem niekonwencjonalnych źródeł energii, na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska morskiego. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Chmielniak T., Technologie energetyczne, PWN, Warszawa, 2021, 2
- Klugmann- Radziewska E., Lewandowski W., Proekololgiczne odnawialne źródła energii, PWN, Warszawa, 2021, 1
- Surygała J., Wodó jako paliwo, WNT, Warszawa, 2008, 1
- Boczar T., Energetyka wiatrowa, Wydawnictwo Pomiary Automatyka KOntrola, Warszawa, 2007, 1
Literatura dodatkowa
- Wacławek M., Rodziewicz T., Ogniwa słoneczne. Wpływ środowiska naturalnego na ich pracę., WNT, Warszawa, 2011, 1
- Chwieduk D., Jaworski M., Eneregtyka odnawialna. Magazynowanie energii, PWN, WArszawa, 2019, 1
- Pluta Z., Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskeij, Warszawa, 2000, 1