Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa systemów energetycznych

Sylabus przedmiotu Projektowanie technologii obiektów oceanotechnicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie technologii obiektów oceanotechnicznych
Specjalność Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 15 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,25zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Organizacja procesów produkcyjnych, techniki wytwarzania, matematyka: funkcje elementarne, podstawy algebry.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętności w zakresie definiowania obiektu oceanotechnicznego jako zadania produkcyjnego, formułowania modeli optymalizacyjnych technologii, doboru technik wytwarzania, bilansowania mocy produkcyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Prezentacje wybranych technologii i procesow produkcyjnych obiektów oceanotechnicznych z wykorzystaniem bazy technicznej zakładów przemysłu stoczniowego i bazy laboratoryjnej KKMiTO.15
15
projekty
T-P-1Opracowanie technologii ramowych dla wybranych obiektów ocanotechnicznych. Wykonanie dokumentacji roboczej fragmentów konstrukcji oceanotechnicznej.15
15
wykłady
T-W-1Obiekty oceanotechniczne jako zadanie produkcyjne. Etapy budowy obiektów oceanotechnicznych i stosowane techniki wytwarzania. Wpływ wymagań eksploatacyjno-niezawodnościowych na technologię produkcji. Metody projektowania technologii, stosowane kryteria i modele. Komputerowe wspomaganie projektowania technologii. Technologiczność konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. Prognozowanie kosztów produkcji. Innowacje konstrukcyjno-technologiczne obiektów oceanotechnicznych.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Praca własna studenta.10
25
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Praca własna studenta.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.18
A-W-3Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metody praktyczne: metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady.
S-3Ocena podsumowująca: na podstawie sprawozdania z laboratorium.
S-4Ocena podsumowująca: na podstawie oceny wykonanego projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D1-08_W01
ma wiedzę z zakresu technologii budowy obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W14, O_2A_W15, O_2A_W13C-1T-W-1M-2, M-4, M-1S-2, S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D1-08_U01
ma umiejętności z zakresu projektowania technologii obiektów oceanotechnicznych
O_2A_U13, O_2A_U15, O_2A_U14, O_2A_U16, O_2A_U17, O_2A_U18, O_2A_U20, O_2A_U12C-1T-P-1, T-W-1M-2, M-4, M-1S-2, S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D1-08_K01
ma kompetencje w zakresie projektowania technologii obiektów oceanotechnicznych.
O_2A_K06, O_2A_K07, O_2A_K08, O_2A_K01, O_2A_K02C-1T-P-1, T-L-1, T-W-1M-2, M-4, M-1S-2, S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D1-08_W01
ma wiedzę z zakresu technologii budowy obiektów oceanotechnicznych
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D1-08_U01
ma umiejętności z zakresu projektowania technologii obiektów oceanotechnicznych
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów.
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowe problemy.
3,5Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D1-08_K01
ma kompetencje w zakresie projektowania technologii obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
5,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Balcerski A., Bocheński D., Układy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotechnicznych, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1998
  2. Gerwick B. C., Construction of Marine and Offshore Structures, CRC Press LLC, NY, 2000
  3. Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing - Materials, Processes and Systems, John Wiley&Sons, 2002, II
  4. Guo B. i inni, Offshore pipelines, Elsevier, Londyn, 2005
  5. Magda W., Rurociągi podmorskie. Zasady projektowania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2004
  6. Michałowski W. S., Trzop S., Rurociągi dalekiego zasięgu, Fundacja Odysseum, 2006
  7. Storch R.L., Ship Production, Cornell Maritime Press, Centreville, USA, 2005, II
  8. Offshore Drilling& Production Concepts off the World, Oilfield Publications Limited, Wielka Brytania/USA, 2003, V

Literatura dodatkowa

  1. Marine Log., 2012
  2. Ocean News and Technology, 2012
  3. Ocean Systems, 2012
  4. Offshore, 2012
  5. Offshore Engineer, 2012
  6. Sea Technology, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Prezentacje wybranych technologii i procesow produkcyjnych obiektów oceanotechnicznych z wykorzystaniem bazy technicznej zakładów przemysłu stoczniowego i bazy laboratoryjnej KKMiTO.15
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie technologii ramowych dla wybranych obiektów ocanotechnicznych. Wykonanie dokumentacji roboczej fragmentów konstrukcji oceanotechnicznej.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obiekty oceanotechniczne jako zadanie produkcyjne. Etapy budowy obiektów oceanotechnicznych i stosowane techniki wytwarzania. Wpływ wymagań eksploatacyjno-niezawodnościowych na technologię produkcji. Metody projektowania technologii, stosowane kryteria i modele. Komputerowe wspomaganie projektowania technologii. Technologiczność konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. Prognozowanie kosztów produkcji. Innowacje konstrukcyjno-technologiczne obiektów oceanotechnicznych.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Praca własna studenta.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Praca własna studenta.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.18
A-W-3Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D1-08_W01ma wiedzę z zakresu technologii budowy obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W14zna i rozumie organizację procesów produkcyjnych oraz wpływ komputerowego wspomagania na procesy budowy obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W15ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie mechaniki konstrukcji i technologii budowy obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W13ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji statków i obiektów oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-1Umiejętności w zakresie definiowania obiektu oceanotechnicznego jako zadania produkcyjnego, formułowania modeli optymalizacyjnych technologii, doboru technik wytwarzania, bilansowania mocy produkcyjnych.
Treści programoweT-W-1Obiekty oceanotechniczne jako zadanie produkcyjne. Etapy budowy obiektów oceanotechnicznych i stosowane techniki wytwarzania. Wpływ wymagań eksploatacyjno-niezawodnościowych na technologię produkcji. Metody projektowania technologii, stosowane kryteria i modele. Komputerowe wspomaganie projektowania technologii. Technologiczność konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. Prognozowanie kosztów produkcji. Innowacje konstrukcyjno-technologiczne obiektów oceanotechnicznych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-4Metody praktyczne: metoda projektów.
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady.
S-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-4Ocena podsumowująca: na podstawie oceny wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D1-08_U01ma umiejętności z zakresu projektowania technologii obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U13potrafi dokonać analizy budowy i funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych obiektów oceanotechnicznych oraz ich elementów, jak również zaproponować możliwości ich ulepszenia lub modyfikacji
O_2A_U15potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania odpowiednich metod, narzędzi i programów komputerowych służących do rozwiązania zadanego problemu inżynierskiego związanego z zagadnieniami oceanotechniki dostrzegając ich ograniczenia
O_2A_U14potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki do rozwiązania zadanego problemu inżynierskiego związanego z zagadnieniami oceanotechniki z uwzględnieniem podejścia systemowego
O_2A_U16posiada umiejętność organizacji własnej pracy niezbędnej do podjęcia pracy w środowisku przemysłowym, jak również potrafi odpowiednio zastosować podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
O_2A_U17potrafi określić parametry eksploatacyjne jednostek pływających oraz dokonać oceny zachowania się obiektów pływających w określonych warunkach zewnętrznych, jak i wpływu otoczenia na obiekty oceanotechniczne
O_2A_U18potrafi zaprojektować procesy produkcyjne oraz procesy technologiczne obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
O_2A_U20potrafi zaprojektować urządzenia i systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
O_2A_U12potrafi oszacować koszty procesu projektowania, wytwarzania, eksploatacji czy remontu obiektów oceanotechnicznych oraz ich elementów, jak również koszty inwestycyjne
Cel przedmiotuC-1Umiejętności w zakresie definiowania obiektu oceanotechnicznego jako zadania produkcyjnego, formułowania modeli optymalizacyjnych technologii, doboru technik wytwarzania, bilansowania mocy produkcyjnych.
Treści programoweT-P-1Opracowanie technologii ramowych dla wybranych obiektów ocanotechnicznych. Wykonanie dokumentacji roboczej fragmentów konstrukcji oceanotechnicznej.
T-W-1Obiekty oceanotechniczne jako zadanie produkcyjne. Etapy budowy obiektów oceanotechnicznych i stosowane techniki wytwarzania. Wpływ wymagań eksploatacyjno-niezawodnościowych na technologię produkcji. Metody projektowania technologii, stosowane kryteria i modele. Komputerowe wspomaganie projektowania technologii. Technologiczność konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. Prognozowanie kosztów produkcji. Innowacje konstrukcyjno-technologiczne obiektów oceanotechnicznych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-4Metody praktyczne: metoda projektów.
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady.
S-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-4Ocena podsumowująca: na podstawie oceny wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów.
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowe problemy.
3,5Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D1-08_K01ma kompetencje w zakresie projektowania technologii obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K06ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej
O_2A_K07wykazuje się przedsiębiorczością i pomysłowością w działalności zawodowej
O_2A_K08rozumie rolę absolwenta uczelni technicznej w społeczeństwie i ma świadomość konieczności formułowania i przekazywania społeczeństwu wiarygodnych informacji i opinii dotyczących aktualnych osiągnięć techniki związanych z oceanotechniką, jak i innych jej aspektów związanych z działalnością inżynierską, oraz przekazywania tego typu informacji i opinii w sposób powszechnie zrozumiały, przedstawiając różne punkty widzenia
O_2A_K01ma świadomość konieczności uzupełniania wiedzy przez całe życie, jak również potrafi dobrać właściwe metody uczenia się dla siebie i innych osób
O_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Cel przedmiotuC-1Umiejętności w zakresie definiowania obiektu oceanotechnicznego jako zadania produkcyjnego, formułowania modeli optymalizacyjnych technologii, doboru technik wytwarzania, bilansowania mocy produkcyjnych.
Treści programoweT-P-1Opracowanie technologii ramowych dla wybranych obiektów ocanotechnicznych. Wykonanie dokumentacji roboczej fragmentów konstrukcji oceanotechnicznej.
T-L-1Prezentacje wybranych technologii i procesow produkcyjnych obiektów oceanotechnicznych z wykorzystaniem bazy technicznej zakładów przemysłu stoczniowego i bazy laboratoryjnej KKMiTO.
T-W-1Obiekty oceanotechniczne jako zadanie produkcyjne. Etapy budowy obiektów oceanotechnicznych i stosowane techniki wytwarzania. Wpływ wymagań eksploatacyjno-niezawodnościowych na technologię produkcji. Metody projektowania technologii, stosowane kryteria i modele. Komputerowe wspomaganie projektowania technologii. Technologiczność konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. Prognozowanie kosztów produkcji. Innowacje konstrukcyjno-technologiczne obiektów oceanotechnicznych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-4Metody praktyczne: metoda projektów.
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady.
S-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-4Ocena podsumowująca: na podstawie oceny wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
5,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.