Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Socjologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Socjologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o społeczeństwie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie podstaw wiedzy socjologicznej w zakresie zasad funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych.
C-2Przedstawienie podstawowych technik i metod badawczych służących do identyfikacji i wyjaśniania społecznych zachowań grup i jednostek.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Perspektywa socjologiczna w wyjaśnianiu zjawisk społecznych. Praktyczne zastosowanie socjologii.4
T-W-2Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego.4
T-W-3Kultura i jej elementy składowe.3
T-W-4Kulturowy i społeczny wymiar formowania się osobowości.3
T-W-5Grupy społeczne. Rodzina i społeczność jako przedmiot badań socjologii. Dychotomia miasto-wieś. Współczesna wieś i miasto, charakterystyka czynników wzrostu, rozwoju i upadku, więzi społeczne, style życia.6
T-W-6Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych.4
T-W-7Zmiana społeczna. Marginalizacja, bezrobocie i pauperyzacja jako negatywne skutki szybkich przemian społecznych.5
T-W-8Świadomość społeczna, elementy składowe oraz sposób kształtowania.3
T-W-9Dynamika procesów społeczno-gospodarczych. Najważniejsze zjawiska społeczne współczesnego świata: globalizacja, migracja, urbanizacja, sekularyzacja, zmiany demograficzne, rozwój mass-mediów.6
T-W-10Ład społeczny i ład ekonomiczny. Instytucjonalny wymiar funkcjonowania społeczeństwa.5
T-W-11Zaliczenie wykładów2
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach45
A-W-2Przygotowanie merytoryczne do wykładów10
A-W-3Przygotowanie prezentacji12
A-W-4Konsultacje8
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność metytoryczna podczas wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Przygotownie prezentacji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_A01-1_W01
Student zna zasady funkcjonowania człowieka w danej w strukturze społecznej
LO_1A_W20C-1T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1
LO_1A_A01-1_W016
Student ma podstawową wiedzę niezbedną do rozumienia istoty zjawisk i procesów społecznych oraz ich wpływu na zachowania społeczeństw.
LO_1A_W16C-2T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_A01-1_U01
Posiada umiejętność rozumienia ia analizowania wybranych zjwisk społecznych
LO_1A_U16C-2T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-2, T-W-5M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_A01-1_K01
Student potrafi odgrywać różne role społeczne stosownie do swojego statusu społecznego.
LO_1A_K03C-2T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_A01-1_W01
Student zna zasady funkcjonowania człowieka w danej w strukturze społecznej
2,0Student nie wykazuje elememtarnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje podstawową wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje i wyjaśnia problemy wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę wymaganą przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełną wiedzę wymaganą przez efekt kształcenia oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę wymaganą przez efekt kształcenia oraz potrafi wyjaśnić przesłanki powstania konkretnych zjawisk społecznych
LO_1A_A01-1_W016
Student ma podstawową wiedzę niezbedną do rozumienia istoty zjawisk i procesów społecznych oraz ich wpływu na zachowania społeczeństw.
2,0Student nie wykazuje elememtarnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje podstawową wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje i wyjaśnia problemy wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę wymaganą przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełną wiedzę wymaganą przez efekt kształcenia oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę wymaganą przez efekt kształcenia uzupełnioną o wiedzę literaturową i praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_A01-1_U01
Posiada umiejętność rozumienia ia analizowania wybranych zjwisk społecznych
2,0Student nie wykazuje żadnych umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje i wyjaśnia problemy wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia oraz potrafi wyjaśnić przebieg konkretnych zjawisk społecznych
5,0Student wykazuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia oraz potrafi wyjaśnić przesłanki powstania konkretnych zjawisk społecznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_A01-1_K01
Student potrafi odgrywać różne role społeczne stosownie do swojego statusu społecznego.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych wymaganych przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych wymaganych przez efekt kształcenia oraz potrafi opisać zmnienność zjawisk społecznych
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych wymaganych przez efekt kształcenia oraz potrafi opisać i wyjaśnić przyczyny zmnienności zjawisk społecznych

Literatura podstawowa

  1. P. Sztompka, Socjologia, ZNAK, Kraków, 2012
  2. A. Karwińska, Odkrywanie socjologii. Podrecznik dla ekonomistów, PWN, Warszawa, 2008
  3. D. Walczak-Duraj, Socjologis dla ekonomistów, PWN, 2010

Literatura dodatkowa

  1. B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2003
  2. E. Babbie, Istota socjologii, PWN, Warszawa, 2007
  3. A. Giddens, P. W. Sutton, Socjologia, PWN, Warszawa, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Perspektywa socjologiczna w wyjaśnianiu zjawisk społecznych. Praktyczne zastosowanie socjologii.4
T-W-2Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego.4
T-W-3Kultura i jej elementy składowe.3
T-W-4Kulturowy i społeczny wymiar formowania się osobowości.3
T-W-5Grupy społeczne. Rodzina i społeczność jako przedmiot badań socjologii. Dychotomia miasto-wieś. Współczesna wieś i miasto, charakterystyka czynników wzrostu, rozwoju i upadku, więzi społeczne, style życia.6
T-W-6Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych.4
T-W-7Zmiana społeczna. Marginalizacja, bezrobocie i pauperyzacja jako negatywne skutki szybkich przemian społecznych.5
T-W-8Świadomość społeczna, elementy składowe oraz sposób kształtowania.3
T-W-9Dynamika procesów społeczno-gospodarczych. Najważniejsze zjawiska społeczne współczesnego świata: globalizacja, migracja, urbanizacja, sekularyzacja, zmiany demograficzne, rozwój mass-mediów.6
T-W-10Ład społeczny i ład ekonomiczny. Instytucjonalny wymiar funkcjonowania społeczeństwa.5
T-W-11Zaliczenie wykładów2
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach45
A-W-2Przygotowanie merytoryczne do wykładów10
A-W-3Przygotowanie prezentacji12
A-W-4Konsultacje8
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_A01-1_W01Student zna zasady funkcjonowania człowieka w danej w strukturze społecznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W20zna i rozumie zasady funkcjonowania człowieka w strukturach społecznych, w tym zawodowych, a także jego rolę jako twórcy kultury, zbiorowości i grup społecznych
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie podstaw wiedzy socjologicznej w zakresie zasad funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych.
Treści programoweT-W-3Kultura i jej elementy składowe.
T-W-8Świadomość społeczna, elementy składowe oraz sposób kształtowania.
T-W-2Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego.
T-W-1Perspektywa socjologiczna w wyjaśnianiu zjawisk społecznych. Praktyczne zastosowanie socjologii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność metytoryczna podczas wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje elememtarnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje podstawową wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje i wyjaśnia problemy wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę wymaganą przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełną wiedzę wymaganą przez efekt kształcenia oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę wymaganą przez efekt kształcenia oraz potrafi wyjaśnić przesłanki powstania konkretnych zjawisk społecznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_A01-1_W016Student ma podstawową wiedzę niezbedną do rozumienia istoty zjawisk i procesów społecznych oraz ich wpływu na zachowania społeczeństw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W16ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, przydatną do wykonywania zadań w obszarze logistyki, oraz rozumie relacje tej wiedzy do innych nauk
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie podstawowych technik i metod badawczych służących do identyfikacji i wyjaśniania społecznych zachowań grup i jednostek.
Treści programoweT-W-6Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych.
T-W-2Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego.
T-W-5Grupy społeczne. Rodzina i społeczność jako przedmiot badań socjologii. Dychotomia miasto-wieś. Współczesna wieś i miasto, charakterystyka czynników wzrostu, rozwoju i upadku, więzi społeczne, style życia.
T-W-9Dynamika procesów społeczno-gospodarczych. Najważniejsze zjawiska społeczne współczesnego świata: globalizacja, migracja, urbanizacja, sekularyzacja, zmiany demograficzne, rozwój mass-mediów.
T-W-1Perspektywa socjologiczna w wyjaśnianiu zjawisk społecznych. Praktyczne zastosowanie socjologii.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność metytoryczna podczas wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Przygotownie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje elememtarnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje podstawową wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje i wyjaśnia problemy wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę wymaganą przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełną wiedzę wymaganą przez efekt kształcenia oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę wymaganą przez efekt kształcenia uzupełnioną o wiedzę literaturową i praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_A01-1_U01Posiada umiejętność rozumienia ia analizowania wybranych zjwisk społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U16potrafi analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi, w tym statystycznych
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie podstawowych technik i metod badawczych służących do identyfikacji i wyjaśniania społecznych zachowań grup i jednostek.
Treści programoweT-W-6Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych.
T-W-4Kulturowy i społeczny wymiar formowania się osobowości.
T-W-8Świadomość społeczna, elementy składowe oraz sposób kształtowania.
T-W-2Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego.
T-W-5Grupy społeczne. Rodzina i społeczność jako przedmiot badań socjologii. Dychotomia miasto-wieś. Współczesna wieś i miasto, charakterystyka czynników wzrostu, rozwoju i upadku, więzi społeczne, style życia.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność metytoryczna podczas wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje i wyjaśnia problemy wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia oraz potrafi wyjaśnić przebieg konkretnych zjawisk społecznych
5,0Student wykazuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia oraz potrafi wyjaśnić przesłanki powstania konkretnych zjawisk społecznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_A01-1_K01Student potrafi odgrywać różne role społeczne stosownie do swojego statusu społecznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K03ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni, a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, inicjowania i współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie podstawowych technik i metod badawczych służących do identyfikacji i wyjaśniania społecznych zachowań grup i jednostek.
Treści programoweT-W-6Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych.
T-W-4Kulturowy i społeczny wymiar formowania się osobowości.
T-W-8Świadomość społeczna, elementy składowe oraz sposób kształtowania.
T-W-2Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność metytoryczna podczas wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych wymaganych przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych wymaganych przez efekt kształcenia oraz potrafi opisać zmnienność zjawisk społecznych
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych wymaganych przez efekt kształcenia oraz potrafi opisać i wyjaśnić przyczyny zmnienności zjawisk społecznych