Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Systemy informatyczne zarządzania przedsiębiorstwem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy informatyczne zarządzania przedsiębiorstwem
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,40zaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę i umiejętności dotyczące pracy z narzędziami ICT: znać i rozumieć podstawowe pojęcia dotyczące ICT, dostosować wybrane opcje systemu operacyjnego do potrzeb użytkownika, operować na plikach i folderach.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką systemów informatycznych w organizacji
C-2Budowanie umiejętności stosowania narzędzi ICT do przetwarzania danych organizacji
C-3Zapoznanie studentów z rodzajami systemów informatycznych wykorzystywanych w organizacjach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe działania dotyczące przetwarzania danych: sortowanie, filtrowanie, sumy pośrednie.2
T-L-2Analiza danych z wykorzystaniem raportów i wykresów przestawnych2
T-L-3Przetwarzanie w chmurze: architektura platformy, zarządzanie usługami, opcje środowisk obliczeniowych, magazynu danych, funkcji sieciowych, bezpieczeństwo i zaufanie, kontrolowanie i organizowanie zasobów, przewidywanie kosztów i optymalizowanie wydatków6
T-L-4Systemy Business Inteligence: źródła danych i ich przygotowanie, przetwarzanie i analiza danych, narzędzia prezentacji danych10
T-L-5Praca w wybranym systemie wspierającym pracę organizacji: tworzenie baz klientów i kontaktów, cykl sprzedaży: namiar - klient - oferta - zamówienie, modułu sprzedaży, moduł usług terenowych, baza wiedzy, analiza działalności z wykorzystaniem narzędzi BI, gamifikacja.10
30
wykłady
T-W-1Istota i podstawowe pojęcia dotyczące systemów informatycznych1
T-W-2Dane, informacja i jej znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem1
T-W-3Obiekt gospodarczy i system informacyjny1
T-W-4Różnice między systemem informacyjnym a systemem informatycznym1
T-W-5Systemy informatyczne w organizacji - architektura, klasyfikacja: WMS, MRP, ERP, CRM.3
T-W-6Ewolucja systemów informatycznych do wspomagania zarządzania2
T-W-7Systemy III generacji - Business Intelligence3
T-W-8Wyzwania dla organizacji związane z przetwarzaniem w chmurze (cloud computing)3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Rozwiązanie bieżących zadań laboratoryjnych15
A-L-3Realizacja wskazanych zadań projektowych6
51
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznawanie się z problematyką wykładów poprzez czytanie wskazanej literatury2
A-W-3Opracowanie wskazanego tematu i przygotowanie się do jego omówienia5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia4
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersacyjny
M-4Metoda przewodniego tekstu
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Ćwiczenia laboratoryjne
M-7Metoda projektów
M-8Gra symulacyjna
M-9Objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Omówienie zagadnienia związanego z tematyką przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: Opracowania pisemne dotyczące tematyki przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wiedzy dotyczącej tematyki przedmiotu - kolokwium
S-4Ocena formująca: Zaliczenie bieżących zadań praktycznych
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie zadań projektowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C10_W01
Student ma wiedzę dotyczącą przetwarzania i analizy danych oraz systemów informatycznych wykorzystywanych w przedsiębiorstwach
LO_2A_W02, LO_2A_W10C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-5M-3, M-2, M-1, M-5, M-4S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C10_U01
Student potrafi stosować techniki przetwarzania i analizy danych oraz posługiwać się wskazanymi systemami informatycznymi wykorzystywanymi w przesiębiorstwach
LO_2A_U01, LO_2A_U02, LO_2A_U07, LO_2A_U14C-2, C-3T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3M-8, M-9, M-5, M-6, M-7S-5, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C10_W01
Student ma wiedzę dotyczącą przetwarzania i analizy danych oraz systemów informatycznych wykorzystywanych w przedsiębiorstwach
2,0Nie zna podstawowych pojęć dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego.
3,0Zna podstawowe pojęcia dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego.
3,5Zna podstawowe pojęcia dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego i ma niewielkie problemy z wyjaśnieniem ich znaczenia w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.
4,0Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi z niewielkimi błędami przedstawić podział systemów informatycznych wykorzystywanych w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.
4,5Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi przedstawić podział systemów informatycznych wykorzystywanych w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.
5,0Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi przedstawić podział systemów informatycznych wykorzystywanych w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa oraz ich znaczenie w przedsiębiorstwie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C10_U01
Student potrafi stosować techniki przetwarzania i analizy danych oraz posługiwać się wskazanymi systemami informatycznymi wykorzystywanymi w przesiębiorstwach
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, nieznajomość podstawowych technik przetwarzania danych.
3,0Potrafi zastosować podstawowe techniki przetwarzania danych
3,5Potrafi zastosować podstawowe techniki przetwarzania i poprawnie analizuje dane.
4,0Potrafi zastosować techniki przetwarzania i poprawnie analizuje dane, przygotowuje z drobnymi błędami raport.
4,5Potrafi zastosować techniki przetwarzania danych i poprawnie analizuje dane, przygotowuje raport.
5,0Potrafi zastosować techniki przetwarzania danych i poprawnie analizuje dane, przygotowuje raport z poprawnym wnioskami.

Literatura podstawowa

  1. Kisielnicki, Jerzy, Systemy informatyczne zarządzania, Placet, 2013
  2. Januszewski, Arkadiusz, Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008
  3. Praca zbiorowa, Informatyka ekonomiczna. Teoria i zastosowania., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Larose, Daniel T, Metody i modele eksploracji danych, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012
  2. Trajer, Jędrzej; Paszek, Alfred; Iwan, Stanisław, Zarządzanie wiedzą, PWE, 2013
  3. McNab, Chris, Ocena bezpieczeństwa sieci, Promise, 2017
  4. Lidermann, Krzysztof, Bezpieczeństwo informacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe działania dotyczące przetwarzania danych: sortowanie, filtrowanie, sumy pośrednie.2
T-L-2Analiza danych z wykorzystaniem raportów i wykresów przestawnych2
T-L-3Przetwarzanie w chmurze: architektura platformy, zarządzanie usługami, opcje środowisk obliczeniowych, magazynu danych, funkcji sieciowych, bezpieczeństwo i zaufanie, kontrolowanie i organizowanie zasobów, przewidywanie kosztów i optymalizowanie wydatków6
T-L-4Systemy Business Inteligence: źródła danych i ich przygotowanie, przetwarzanie i analiza danych, narzędzia prezentacji danych10
T-L-5Praca w wybranym systemie wspierającym pracę organizacji: tworzenie baz klientów i kontaktów, cykl sprzedaży: namiar - klient - oferta - zamówienie, modułu sprzedaży, moduł usług terenowych, baza wiedzy, analiza działalności z wykorzystaniem narzędzi BI, gamifikacja.10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i podstawowe pojęcia dotyczące systemów informatycznych1
T-W-2Dane, informacja i jej znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem1
T-W-3Obiekt gospodarczy i system informacyjny1
T-W-4Różnice między systemem informacyjnym a systemem informatycznym1
T-W-5Systemy informatyczne w organizacji - architektura, klasyfikacja: WMS, MRP, ERP, CRM.3
T-W-6Ewolucja systemów informatycznych do wspomagania zarządzania2
T-W-7Systemy III generacji - Business Intelligence3
T-W-8Wyzwania dla organizacji związane z przetwarzaniem w chmurze (cloud computing)3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Rozwiązanie bieżących zadań laboratoryjnych15
A-L-3Realizacja wskazanych zadań projektowych6
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznawanie się z problematyką wykładów poprzez czytanie wskazanej literatury2
A-W-3Opracowanie wskazanego tematu i przygotowanie się do jego omówienia5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia4
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C10_W01Student ma wiedzę dotyczącą przetwarzania i analizy danych oraz systemów informatycznych wykorzystywanych w przedsiębiorstwach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_W02ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie informatyki oraz narzędzi wspomagających podejmowanie decyzji w logistyce, w tym złożonych systemów informatycznych usprawniających pracę przedsiębiorstw logistycznych
LO_2A_W10ma wiedzę z zakresu kierunków i tendencji rozwojowych w logistyce oraz głównych osiągnięć w dziedzinie nauk i dyscyplin naukowych związanych z funkcjonowaniem logistyki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką systemów informatycznych w organizacji
C-3Zapoznanie studentów z rodzajami systemów informatycznych wykorzystywanych w organizacjach
Treści programoweT-W-1Istota i podstawowe pojęcia dotyczące systemów informatycznych
T-W-2Dane, informacja i jej znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem
T-W-3Obiekt gospodarczy i system informacyjny
T-W-4Różnice między systemem informacyjnym a systemem informatycznym
T-W-7Systemy III generacji - Business Intelligence
T-W-6Ewolucja systemów informatycznych do wspomagania zarządzania
T-W-8Wyzwania dla organizacji związane z przetwarzaniem w chmurze (cloud computing)
T-W-5Systemy informatyczne w organizacji - architektura, klasyfikacja: WMS, MRP, ERP, CRM.
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersacyjny
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda przewodniego tekstu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wiedzy dotyczącej tematyki przedmiotu - kolokwium
S-1Ocena formująca: Omówienie zagadnienia związanego z tematyką przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: Opracowania pisemne dotyczące tematyki przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego.
3,0Zna podstawowe pojęcia dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego.
3,5Zna podstawowe pojęcia dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego i ma niewielkie problemy z wyjaśnieniem ich znaczenia w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.
4,0Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi z niewielkimi błędami przedstawić podział systemów informatycznych wykorzystywanych w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.
4,5Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi przedstawić podział systemów informatycznych wykorzystywanych w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.
5,0Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi przedstawić podział systemów informatycznych wykorzystywanych w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa oraz ich znaczenie w przedsiębiorstwie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C10_U01Student potrafi stosować techniki przetwarzania i analizy danych oraz posługiwać się wskazanymi systemami informatycznymi wykorzystywanymi w przesiębiorstwach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwie dobranych źródeł oraz rozumieć i wykorzystywać potrzebne informacje; umie dokonać ich analizy i oceny, potrafi syntezować, kreatywnie interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie, dokonać prezentacji tych informacji
LO_2A_U02potrafi dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane technologie informacyjno-komunikacyjne, oceniać przydatność i organiczenia rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich
LO_2A_U07potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w logistyce
LO_2A_U14potrafi komunikować się zarówno z osobami ze środowiska zawodowego, jak i spoza niego, rozpowszechniać wiedzę, brać udział i prowadzić debatę, odbierać i tworzyć wypowiedzi i krótkie doniesienia naukowe, w tym w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
Cel przedmiotuC-2Budowanie umiejętności stosowania narzędzi ICT do przetwarzania danych organizacji
C-3Zapoznanie studentów z rodzajami systemów informatycznych wykorzystywanych w organizacjach
Treści programoweT-L-5Praca w wybranym systemie wspierającym pracę organizacji: tworzenie baz klientów i kontaktów, cykl sprzedaży: namiar - klient - oferta - zamówienie, modułu sprzedaży, moduł usług terenowych, baza wiedzy, analiza działalności z wykorzystaniem narzędzi BI, gamifikacja.
T-L-1Podstawowe działania dotyczące przetwarzania danych: sortowanie, filtrowanie, sumy pośrednie.
T-L-2Analiza danych z wykorzystaniem raportów i wykresów przestawnych
T-L-4Systemy Business Inteligence: źródła danych i ich przygotowanie, przetwarzanie i analiza danych, narzędzia prezentacji danych
T-L-3Przetwarzanie w chmurze: architektura platformy, zarządzanie usługami, opcje środowisk obliczeniowych, magazynu danych, funkcji sieciowych, bezpieczeństwo i zaufanie, kontrolowanie i organizowanie zasobów, przewidywanie kosztów i optymalizowanie wydatków
Metody nauczaniaM-8Gra symulacyjna
M-9Objaśnienie
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Ćwiczenia laboratoryjne
M-7Metoda projektów
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie zadań projektowych
S-4Ocena formująca: Zaliczenie bieżących zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, nieznajomość podstawowych technik przetwarzania danych.
3,0Potrafi zastosować podstawowe techniki przetwarzania danych
3,5Potrafi zastosować podstawowe techniki przetwarzania i poprawnie analizuje dane.
4,0Potrafi zastosować techniki przetwarzania i poprawnie analizuje dane, przygotowuje z drobnymi błędami raport.
4,5Potrafi zastosować techniki przetwarzania danych i poprawnie analizuje dane, przygotowuje raport.
5,0Potrafi zastosować techniki przetwarzania danych i poprawnie analizuje dane, przygotowuje raport z poprawnym wnioskami.