Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo eksploatacji urządzeń technicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo eksploatacji urządzeń technicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,51egzamin
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,49zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza podstawowa o zagrożeniach, BHP, podstawowe pojęcia z inżynierii bezpieczeństwa technicznego, technicznych systemy zabezpieczeń i skutków wystąpienia zagrożeń.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z czynnikami eksploatacyjnymi wpływającymi na bezpieczeństwo użytkowania urządzeń technicznych.
C-2Zapoznanie z diagnostyką maszyn i urządzeń technicznych, jej rolą i rolą utylitarną.
C-3Zapoznanie z wskaźnikami i miarami bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń technicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rola zasad BHP i znajomości DTR w eksploatacji obiektów technicznych. Umiejętność identyfikacji objawów stanów awaryjnych urządzeń technicznych - zasady kontroli i bezpieczeństwa.5
T-A-2Zasady tworzenia programu obsług doraźnych i planowych oraz określanie zakresu diagnostyki technicznej urządzeń i instalacji.5
T-A-3Metody oceny skuteczności zastosowanych środków, procedur i systemów bezpieczeństwa.3
T-A-4Zaliczenie pisemne.2
15
wykłady
T-W-1Rodzaje maszyn i urządzeń. Właściwości eksploatacyjne systemów, układów, instalacji i maszyn: funkcjonalność, niezawodność, gotowość, odpowiedniość, trwałość, żywotność i podatność eksploatacyjna.4
T-W-2Identyfikacja czynników eksploatacyjnych mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowania obiektów technicznych. Rola czynnika ludzkiego w bezpiecznej eksploatacji obiektów technicznych.4
T-W-3Podstawowe pojęcia i definicje diagnostyki technicznej, cele i zadania diagnostyki technicznej urządzeń i instalacji. Źródła sygnałów, klasyfikacja i miary sygnałów, wybór parametrów diagnostycznych. Rola DTR, procedur i kompleksowj diagnostyki na trwałość obiektów technicznych.4
T-W-4Eksploatacyjne zużycie maszyn i urzadzeń. Czynniki majace wpływ na bezpieczną eksploatację i nadmierne zużycie obiektów technicznych. Bezpieczeństwo struktury konstrukcyjnej, organizacyjnej i procesowej obiektów technicznych. Wskaźniki i miary bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń technicznych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć8
A-A-3przygotowanie do zaliczenia2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Udział w egzaminie pisemnym2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-5Udział w konsultacjach3
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, dyskusja
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny sprawdzający efekty wiedzy i umiejętności uzyskane na koniec studiowanego przedmiotu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta z zakresu tematyki zadań wykonywanych podczas ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C23_W01
student posiada wiedzę o czynnikach eksploatacyjnych wpływających na bezpieczeństwo użytkowania urządzeń technicznych.
BTE_1A_W02, BTE_1A_W03C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-2, S-1
BTE_1A_C23_W02
student posiada wiedzę z podstaw diagnostyki urządzeń technicznych.
BTE_1A_W12, BTE_1A_W17, BTE_1A_W14C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-2, S-1
BTE_1A_C23_W03
student posiada wiedzę o wskaźnikach i miarach bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń technicznych.
BTE_1A_W21, BTE_1A_W23C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C23_U01
student potrafi stworzyć program i określić zakres diagnostyki technicznej wybranych urządzeń, oraz określić skuteczność zastosowanych działań diagnostycznych.
BTE_1A_U07, BTE_1A_U13C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C23_K01
Student ma świadomość wpływu prawidłowej eksploatacji na podniesienie bezpieczeństwa użytkowania urządzeń i instalacji technicznych, potrafi zidentyfikować czynniki mające wpływ na zużycie obiektów technicznych, potrafi określić parametry diagnostyczne i trafnie je zinterpretować.
BTE_1A_K07, BTE_1A_K02C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C23_W01
student posiada wiedzę o czynnikach eksploatacyjnych wpływających na bezpieczeństwo użytkowania urządzeń technicznych.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
BTE_1A_C23_W02
student posiada wiedzę z podstaw diagnostyki urządzeń technicznych.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
BTE_1A_C23_W03
student posiada wiedzę o wskaźnikach i miarach bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń technicznych.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C23_U01
student potrafi stworzyć program i określić zakres diagnostyki technicznej wybranych urządzeń, oraz określić skuteczność zastosowanych działań diagnostycznych.
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń.
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń.
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń.
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń.
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C23_K01
Student ma świadomość wpływu prawidłowej eksploatacji na podniesienie bezpieczeństwa użytkowania urządzeń i instalacji technicznych, potrafi zidentyfikować czynniki mające wpływ na zużycie obiektów technicznych, potrafi określić parametry diagnostyczne i trafnie je zinterpretować.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Lewitowicz J., BezpieczeńsPodstawy eksploatacji statków powietrznych. Tom 4. Badania eksploatacyjne statków powietrznych., Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa, 2008
  2. Pihowicz W, Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka Podstawowa., WNT, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Hann M., Bezpieczeństwo eksploaKomputerowa analiza niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i konstrukcji okrętowych poddanych kołysaniom, Okrętownictwo i Żegluga, Gdańsk, 1998
  2. Hann M., Siemionow J. N., Rosochacki W., Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa i niezawodności obiektów górnictwa morskiego., Wyd. Uczeln. PS, Szczecin, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rola zasad BHP i znajomości DTR w eksploatacji obiektów technicznych. Umiejętność identyfikacji objawów stanów awaryjnych urządzeń technicznych - zasady kontroli i bezpieczeństwa.5
T-A-2Zasady tworzenia programu obsług doraźnych i planowych oraz określanie zakresu diagnostyki technicznej urządzeń i instalacji.5
T-A-3Metody oceny skuteczności zastosowanych środków, procedur i systemów bezpieczeństwa.3
T-A-4Zaliczenie pisemne.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje maszyn i urządzeń. Właściwości eksploatacyjne systemów, układów, instalacji i maszyn: funkcjonalność, niezawodność, gotowość, odpowiedniość, trwałość, żywotność i podatność eksploatacyjna.4
T-W-2Identyfikacja czynników eksploatacyjnych mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowania obiektów technicznych. Rola czynnika ludzkiego w bezpiecznej eksploatacji obiektów technicznych.4
T-W-3Podstawowe pojęcia i definicje diagnostyki technicznej, cele i zadania diagnostyki technicznej urządzeń i instalacji. Źródła sygnałów, klasyfikacja i miary sygnałów, wybór parametrów diagnostycznych. Rola DTR, procedur i kompleksowj diagnostyki na trwałość obiektów technicznych.4
T-W-4Eksploatacyjne zużycie maszyn i urzadzeń. Czynniki majace wpływ na bezpieczną eksploatację i nadmierne zużycie obiektów technicznych. Bezpieczeństwo struktury konstrukcyjnej, organizacyjnej i procesowej obiektów technicznych. Wskaźniki i miary bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń technicznych.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć8
A-A-3przygotowanie do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Udział w egzaminie pisemnym2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-5Udział w konsultacjach3
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C23_W01student posiada wiedzę o czynnikach eksploatacyjnych wpływających na bezpieczeństwo użytkowania urządzeń technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W02ma wiedzę z zakresu fizyki niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_W03ma wiedzę z zakresu procesów zachodzących w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych oraz z zakresu metrologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z czynnikami eksploatacyjnymi wpływającymi na bezpieczeństwo użytkowania urządzeń technicznych.
C-2Zapoznanie z diagnostyką maszyn i urządzeń technicznych, jej rolą i rolą utylitarną.
C-3Zapoznanie z wskaźnikami i miarami bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń technicznych.
Treści programoweT-W-2Identyfikacja czynników eksploatacyjnych mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowania obiektów technicznych. Rola czynnika ludzkiego w bezpiecznej eksploatacji obiektów technicznych.
T-W-1Rodzaje maszyn i urządzeń. Właściwości eksploatacyjne systemów, układów, instalacji i maszyn: funkcjonalność, niezawodność, gotowość, odpowiedniość, trwałość, żywotność i podatność eksploatacyjna.
T-W-3Podstawowe pojęcia i definicje diagnostyki technicznej, cele i zadania diagnostyki technicznej urządzeń i instalacji. Źródła sygnałów, klasyfikacja i miary sygnałów, wybór parametrów diagnostycznych. Rola DTR, procedur i kompleksowj diagnostyki na trwałość obiektów technicznych.
T-W-4Eksploatacyjne zużycie maszyn i urzadzeń. Czynniki majace wpływ na bezpieczną eksploatację i nadmierne zużycie obiektów technicznych. Bezpieczeństwo struktury konstrukcyjnej, organizacyjnej i procesowej obiektów technicznych. Wskaźniki i miary bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń technicznych.
T-A-1Rola zasad BHP i znajomości DTR w eksploatacji obiektów technicznych. Umiejętność identyfikacji objawów stanów awaryjnych urządzeń technicznych - zasady kontroli i bezpieczeństwa.
T-A-2Zasady tworzenia programu obsług doraźnych i planowych oraz określanie zakresu diagnostyki technicznej urządzeń i instalacji.
T-A-3Metody oceny skuteczności zastosowanych środków, procedur i systemów bezpieczeństwa.
T-A-4Zaliczenie pisemne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, dyskusja
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta z zakresu tematyki zadań wykonywanych podczas ćwiczeń audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny sprawdzający efekty wiedzy i umiejętności uzyskane na koniec studiowanego przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C23_W02student posiada wiedzę z podstaw diagnostyki urządzeń technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą bezpiecznej eksploatacji systemów i urządzeń technicznych
BTE_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
BTE_1A_W14ma wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w obiektach technicznych, potrafi wykorzystując narzędzia techniczne i organizacyjne zapobiegać im lub zminimalizować ich negatywny wpływ na człowieka i konstrukcje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z czynnikami eksploatacyjnymi wpływającymi na bezpieczeństwo użytkowania urządzeń technicznych.
C-2Zapoznanie z diagnostyką maszyn i urządzeń technicznych, jej rolą i rolą utylitarną.
C-3Zapoznanie z wskaźnikami i miarami bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń technicznych.
Treści programoweT-W-2Identyfikacja czynników eksploatacyjnych mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowania obiektów technicznych. Rola czynnika ludzkiego w bezpiecznej eksploatacji obiektów technicznych.
T-W-1Rodzaje maszyn i urządzeń. Właściwości eksploatacyjne systemów, układów, instalacji i maszyn: funkcjonalność, niezawodność, gotowość, odpowiedniość, trwałość, żywotność i podatność eksploatacyjna.
T-W-3Podstawowe pojęcia i definicje diagnostyki technicznej, cele i zadania diagnostyki technicznej urządzeń i instalacji. Źródła sygnałów, klasyfikacja i miary sygnałów, wybór parametrów diagnostycznych. Rola DTR, procedur i kompleksowj diagnostyki na trwałość obiektów technicznych.
T-W-4Eksploatacyjne zużycie maszyn i urzadzeń. Czynniki majace wpływ na bezpieczną eksploatację i nadmierne zużycie obiektów technicznych. Bezpieczeństwo struktury konstrukcyjnej, organizacyjnej i procesowej obiektów technicznych. Wskaźniki i miary bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń technicznych.
T-A-1Rola zasad BHP i znajomości DTR w eksploatacji obiektów technicznych. Umiejętność identyfikacji objawów stanów awaryjnych urządzeń technicznych - zasady kontroli i bezpieczeństwa.
T-A-2Zasady tworzenia programu obsług doraźnych i planowych oraz określanie zakresu diagnostyki technicznej urządzeń i instalacji.
T-A-3Metody oceny skuteczności zastosowanych środków, procedur i systemów bezpieczeństwa.
T-A-4Zaliczenie pisemne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, dyskusja
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta z zakresu tematyki zadań wykonywanych podczas ćwiczeń audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny sprawdzający efekty wiedzy i umiejętności uzyskane na koniec studiowanego przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C23_W03student posiada wiedzę o wskaźnikach i miarach bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W21ma wiedzę w zakresie modelowania rozprzestrzeniania się zagrożeń
BTE_1A_W23ma pogłębioną wiedzę dotyczącą zasad analizy jakości funkcjonowania systemu, zna metody i techniki doskonalenia jakości eksploatacji systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z czynnikami eksploatacyjnymi wpływającymi na bezpieczeństwo użytkowania urządzeń technicznych.
C-2Zapoznanie z diagnostyką maszyn i urządzeń technicznych, jej rolą i rolą utylitarną.
C-3Zapoznanie z wskaźnikami i miarami bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń technicznych.
Treści programoweT-W-2Identyfikacja czynników eksploatacyjnych mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowania obiektów technicznych. Rola czynnika ludzkiego w bezpiecznej eksploatacji obiektów technicznych.
T-W-1Rodzaje maszyn i urządzeń. Właściwości eksploatacyjne systemów, układów, instalacji i maszyn: funkcjonalność, niezawodność, gotowość, odpowiedniość, trwałość, żywotność i podatność eksploatacyjna.
T-W-3Podstawowe pojęcia i definicje diagnostyki technicznej, cele i zadania diagnostyki technicznej urządzeń i instalacji. Źródła sygnałów, klasyfikacja i miary sygnałów, wybór parametrów diagnostycznych. Rola DTR, procedur i kompleksowj diagnostyki na trwałość obiektów technicznych.
T-W-4Eksploatacyjne zużycie maszyn i urzadzeń. Czynniki majace wpływ na bezpieczną eksploatację i nadmierne zużycie obiektów technicznych. Bezpieczeństwo struktury konstrukcyjnej, organizacyjnej i procesowej obiektów technicznych. Wskaźniki i miary bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń technicznych.
T-A-1Rola zasad BHP i znajomości DTR w eksploatacji obiektów technicznych. Umiejętność identyfikacji objawów stanów awaryjnych urządzeń technicznych - zasady kontroli i bezpieczeństwa.
T-A-2Zasady tworzenia programu obsług doraźnych i planowych oraz określanie zakresu diagnostyki technicznej urządzeń i instalacji.
T-A-3Metody oceny skuteczności zastosowanych środków, procedur i systemów bezpieczeństwa.
T-A-4Zaliczenie pisemne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, dyskusja
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta z zakresu tematyki zadań wykonywanych podczas ćwiczeń audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny sprawdzający efekty wiedzy i umiejętności uzyskane na koniec studiowanego przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C23_U01student potrafi stworzyć program i określić zakres diagnostyki technicznej wybranych urządzeń, oraz określić skuteczność zastosowanych działań diagnostycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U07potrafi określić zasady bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych w zgodzie w wymaganiami ochrony środowiska oraz zasad BHP
BTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z czynnikami eksploatacyjnymi wpływającymi na bezpieczeństwo użytkowania urządzeń technicznych.
C-2Zapoznanie z diagnostyką maszyn i urządzeń technicznych, jej rolą i rolą utylitarną.
C-3Zapoznanie z wskaźnikami i miarami bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń technicznych.
Treści programoweT-W-2Identyfikacja czynników eksploatacyjnych mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowania obiektów technicznych. Rola czynnika ludzkiego w bezpiecznej eksploatacji obiektów technicznych.
T-W-1Rodzaje maszyn i urządzeń. Właściwości eksploatacyjne systemów, układów, instalacji i maszyn: funkcjonalność, niezawodność, gotowość, odpowiedniość, trwałość, żywotność i podatność eksploatacyjna.
T-W-3Podstawowe pojęcia i definicje diagnostyki technicznej, cele i zadania diagnostyki technicznej urządzeń i instalacji. Źródła sygnałów, klasyfikacja i miary sygnałów, wybór parametrów diagnostycznych. Rola DTR, procedur i kompleksowj diagnostyki na trwałość obiektów technicznych.
T-W-4Eksploatacyjne zużycie maszyn i urzadzeń. Czynniki majace wpływ na bezpieczną eksploatację i nadmierne zużycie obiektów technicznych. Bezpieczeństwo struktury konstrukcyjnej, organizacyjnej i procesowej obiektów technicznych. Wskaźniki i miary bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń technicznych.
T-A-1Rola zasad BHP i znajomości DTR w eksploatacji obiektów technicznych. Umiejętność identyfikacji objawów stanów awaryjnych urządzeń technicznych - zasady kontroli i bezpieczeństwa.
T-A-2Zasady tworzenia programu obsług doraźnych i planowych oraz określanie zakresu diagnostyki technicznej urządzeń i instalacji.
T-A-3Metody oceny skuteczności zastosowanych środków, procedur i systemów bezpieczeństwa.
T-A-4Zaliczenie pisemne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, dyskusja
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta z zakresu tematyki zadań wykonywanych podczas ćwiczeń audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny sprawdzający efekty wiedzy i umiejętności uzyskane na koniec studiowanego przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń.
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń.
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń.
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń.
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C23_K01Student ma świadomość wpływu prawidłowej eksploatacji na podniesienie bezpieczeństwa użytkowania urządzeń i instalacji technicznych, potrafi zidentyfikować czynniki mające wpływ na zużycie obiektów technicznych, potrafi określić parametry diagnostyczne i trafnie je zinterpretować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K07ma świadomość ryzyka zagrożeń oraz potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemu technicznego
BTE_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na otoczenie społeczno-gospodarcze i środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z czynnikami eksploatacyjnymi wpływającymi na bezpieczeństwo użytkowania urządzeń technicznych.
C-2Zapoznanie z diagnostyką maszyn i urządzeń technicznych, jej rolą i rolą utylitarną.
C-3Zapoznanie z wskaźnikami i miarami bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń technicznych.
Treści programoweT-W-2Identyfikacja czynników eksploatacyjnych mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowania obiektów technicznych. Rola czynnika ludzkiego w bezpiecznej eksploatacji obiektów technicznych.
T-W-1Rodzaje maszyn i urządzeń. Właściwości eksploatacyjne systemów, układów, instalacji i maszyn: funkcjonalność, niezawodność, gotowość, odpowiedniość, trwałość, żywotność i podatność eksploatacyjna.
T-W-3Podstawowe pojęcia i definicje diagnostyki technicznej, cele i zadania diagnostyki technicznej urządzeń i instalacji. Źródła sygnałów, klasyfikacja i miary sygnałów, wybór parametrów diagnostycznych. Rola DTR, procedur i kompleksowj diagnostyki na trwałość obiektów technicznych.
T-W-4Eksploatacyjne zużycie maszyn i urzadzeń. Czynniki majace wpływ na bezpieczną eksploatację i nadmierne zużycie obiektów technicznych. Bezpieczeństwo struktury konstrukcyjnej, organizacyjnej i procesowej obiektów technicznych. Wskaźniki i miary bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń technicznych.
T-A-1Rola zasad BHP i znajomości DTR w eksploatacji obiektów technicznych. Umiejętność identyfikacji objawów stanów awaryjnych urządzeń technicznych - zasady kontroli i bezpieczeństwa.
T-A-2Zasady tworzenia programu obsług doraźnych i planowych oraz określanie zakresu diagnostyki technicznej urządzeń i instalacji.
T-A-3Metody oceny skuteczności zastosowanych środków, procedur i systemów bezpieczeństwa.
T-A-4Zaliczenie pisemne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, dyskusja
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta z zakresu tematyki zadań wykonywanych podczas ćwiczeń audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny sprawdzający efekty wiedzy i umiejętności uzyskane na koniec studiowanego przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.