Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Budowa ustroju ludzkiego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowa ustroju ludzkiego
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy organizmu ludzkiego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tkanki i powłoka współna.2
T-L-2Układ kostny.2
T-L-3Połączenia kości.2
T-L-4Układ mięśniowy.2
T-L-5Kolokwium z ćwiczeń: tkanki i powłoka wspólna, układ kostny, połączenia kości i układ mięśniowy.2
T-L-6Układ nerwowy ośrodkowy.2
T-L-7Układ nerwowy obwodowy i układ dokrewny.2
T-L-8Układ naczyniowy.2
T-L-9Narządy zmysłów.2
T-L-10Kolokwium z układu naczyniowego, nerwowego, dokrewnego i narządów zmysłu.2
T-L-11Układ oddechowy.2
T-L-12Układ pokarmowy.2
T-L-13Układ wydalniczy.2
T-L-14Układ rozrodczy.2
T-L-15Kolokwium z układu oddechowego, pokarmowego, wydalniczego i rozrodczego.2
30
wykłady
T-W-1Wprowdzenie do zajęć z anatomii. Osie i płaszczyzny ciała. Podstawowe pojęcia anatomiczne.2
T-W-2Tkanki.2
T-W-3Powłoka wspólna.2
T-W-4Ogólna budowa kości, podział szkieletu, nazewnictwo kości.1
T-W-5Szkielet osiowy i dodatkowy. Połączenia kości.2
T-W-6Układ mięśniowy.2
T-W-7Układ nerwowy ośrodkowy.2
T-W-8Układ nerwowy obwodowy i autonomiczny2
T-W-9Układ dokrewny.2
T-W-10Układ naczyniowy i chłonny2
T-W-11Narządy zmysłów1
T-W-12Układ oddechowy.2
T-W-13Układ pokarmowy.4
T-W-14Układ wydalniczy.2
T-W-15Układ rozrodczy żeński i męski.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2przygotwanie do ćwiczeń9
A-L-3analiza wskazanej literatury4
A-L-4przygotowanie do kolokwiów5
A-L-5Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie do egzaminu31
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w egzaminie2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ustne i pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D3zcid_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu budowę i topografię kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Zna powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
TZZ_1A_W20C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-15, T-W-13, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-14, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-13, T-L-10, T-L-15, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-2, T-L-12, T-L-14, T-L-6M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D3zcid_U01
Ma umiejętnosć samokształcenia w zakresie budowy organizmu człowieka. Potrafi rozpoznać zasadnicze struktury ludzkiego ciała oraz ich lokalizacji; posługuje się nazewnictwem anatomicznym; potrafi wskazać zależności pomiędzy budową a czynnością narządu w stopniu niezbędnym w zawodzie dietetyka.
TZZ_1A_U01C-1T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-13, T-L-10, T-L-15, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-2, T-L-12, T-L-14, T-L-6M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D3zcid_K01
Jest gotów do wykorzystania wiedzy o budowie tkanek, narządów i układów do rozwiązywaniu problemów z zakresu budowy i funkcjonowania organizmu człowieka
TZZ_1A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-15, T-W-13, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-14, T-W-4, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D3zcid_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu budowę i topografię kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Zna powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
2,0
3,0Student posiada dostateczne wiadomości z zakresu budowy i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Zna na poziomie dostatecznym powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D3zcid_U01
Ma umiejętnosć samokształcenia w zakresie budowy organizmu człowieka. Potrafi rozpoznać zasadnicze struktury ludzkiego ciała oraz ich lokalizacji; posługuje się nazewnictwem anatomicznym; potrafi wskazać zależności pomiędzy budową a czynnością narządu w stopniu niezbędnym w zawodzie dietetyka.
2,0Student - nie potrafi wymienić i wskazać kości, mięśni, podstawowych narządów w ustroju człowieka - nie potrafi powiązać budowy ustroju z czynnościami - nie posługuje się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - nie odnajduje obrazu preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu
3,0Student w stopniu dostatecznym - potrafi wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać z niewielką trudnością obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu
3,5Student w stopniu ponad dostatecznym - potrafi z niewielkimi błędami wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami - posługiwać się swobodnie prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać obraz preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu
4,0Student w stopniu dobrym - potrafi bez pomyłek wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami poszczególnych układów narządów - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać bez trudności obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu
4,5Student w stopniu ponad dobrym - potrafi bez pomyłek wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami poszczególnych układów narządów - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać bez trudności obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu - wyszukiwać zależności w budowie pomiędzy poszczególnymi układami
5,0Student w stopniu bardzo dobrym - potrafi bezbłędnie wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami poszczególnych układów narządów - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać sprawnie obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu oraz je interpretować - wyszukiwać zależności w budowie pomiędzy poszczególnymi układami - wypowiadać się fachowo na zadane tematy problemowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D3zcid_K01
Jest gotów do wykorzystania wiedzy o budowie tkanek, narządów i układów do rozwiązywaniu problemów z zakresu budowy i funkcjonowania organizmu człowieka
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć rolę budowy organizmu człowieka w jego prawidłowym funkcjonowaniu i zachowaniu zdrowia.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę budowy ludzkiego ciała, ale posługuje się wiedzą i umiejętnościami w bardzo ograniczonym zakresie w kontekście zachowania zdrowia.
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu budowy ustroju ludzkiego, ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie w kontekście zachowania zdrowia.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu w kontekście zachowania zdrowia.
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu budowy człowieka, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy.

Literatura podstawowa

  1. Gołąb B., Podstawy anatomii człowieka, PZWL, Warszawa, 2022, II
  2. Sokołowska-Pituchowa J., Anatomia człowieka, PZWL, Warszawa, 2020, VIII
  3. Netter H., Atlas anatomii, Urban& Partner, Wrocław, 2008, II
  4. Bruska M., Ciszek B., Anatomia człowieka, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Krechowiecki A., Zarys anatomii człowieka, PZWL, Warszawa, 2006, VII
  2. Aleksandrowicz R., Mały atlas anatomiczny człowieka, PZWL, Warszawa, 2002, IV

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tkanki i powłoka współna.2
T-L-2Układ kostny.2
T-L-3Połączenia kości.2
T-L-4Układ mięśniowy.2
T-L-5Kolokwium z ćwiczeń: tkanki i powłoka wspólna, układ kostny, połączenia kości i układ mięśniowy.2
T-L-6Układ nerwowy ośrodkowy.2
T-L-7Układ nerwowy obwodowy i układ dokrewny.2
T-L-8Układ naczyniowy.2
T-L-9Narządy zmysłów.2
T-L-10Kolokwium z układu naczyniowego, nerwowego, dokrewnego i narządów zmysłu.2
T-L-11Układ oddechowy.2
T-L-12Układ pokarmowy.2
T-L-13Układ wydalniczy.2
T-L-14Układ rozrodczy.2
T-L-15Kolokwium z układu oddechowego, pokarmowego, wydalniczego i rozrodczego.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowdzenie do zajęć z anatomii. Osie i płaszczyzny ciała. Podstawowe pojęcia anatomiczne.2
T-W-2Tkanki.2
T-W-3Powłoka wspólna.2
T-W-4Ogólna budowa kości, podział szkieletu, nazewnictwo kości.1
T-W-5Szkielet osiowy i dodatkowy. Połączenia kości.2
T-W-6Układ mięśniowy.2
T-W-7Układ nerwowy ośrodkowy.2
T-W-8Układ nerwowy obwodowy i autonomiczny2
T-W-9Układ dokrewny.2
T-W-10Układ naczyniowy i chłonny2
T-W-11Narządy zmysłów1
T-W-12Układ oddechowy.2
T-W-13Układ pokarmowy.4
T-W-14Układ wydalniczy.2
T-W-15Układ rozrodczy żeński i męski.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2przygotwanie do ćwiczeń9
A-L-3analiza wskazanej literatury4
A-L-4przygotowanie do kolokwiów5
A-L-5Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie do egzaminu31
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w egzaminie2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D3zcid_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu budowę i topografię kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Zna powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W20Zna i rozumie budowę i funkcjonowanie organizmu ludzkiego w stopniu dostosowanym do specjalności. W zaawansowanym stopniu zna i rozumie rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych. Zna i rozumie terminologię stosowaną w nutrigenomice oraz zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi w stopniu dostosowanym do specjalności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy organizmu ludzkiego.
Treści programoweT-W-1Wprowdzenie do zajęć z anatomii. Osie i płaszczyzny ciała. Podstawowe pojęcia anatomiczne.
T-W-2Tkanki.
T-W-3Powłoka wspólna.
T-W-5Szkielet osiowy i dodatkowy. Połączenia kości.
T-W-6Układ mięśniowy.
T-W-12Układ oddechowy.
T-W-15Układ rozrodczy żeński i męski.
T-W-13Układ pokarmowy.
T-W-7Układ nerwowy ośrodkowy.
T-W-8Układ nerwowy obwodowy i autonomiczny
T-W-11Narządy zmysłów
T-W-14Układ wydalniczy.
T-W-4Ogólna budowa kości, podział szkieletu, nazewnictwo kości.
T-W-9Układ dokrewny.
T-W-10Układ naczyniowy i chłonny
T-L-8Układ naczyniowy.
T-L-9Narządy zmysłów.
T-L-11Układ oddechowy.
T-L-13Układ wydalniczy.
T-L-10Kolokwium z układu naczyniowego, nerwowego, dokrewnego i narządów zmysłu.
T-L-15Kolokwium z układu oddechowego, pokarmowego, wydalniczego i rozrodczego.
T-L-1Tkanki i powłoka współna.
T-L-3Połączenia kości.
T-L-4Układ mięśniowy.
T-L-7Układ nerwowy obwodowy i układ dokrewny.
T-L-5Kolokwium z ćwiczeń: tkanki i powłoka wspólna, układ kostny, połączenia kości i układ mięśniowy.
T-L-2Układ kostny.
T-L-12Układ pokarmowy.
T-L-14Układ rozrodczy.
T-L-6Układ nerwowy ośrodkowy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ustne i pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostateczne wiadomości z zakresu budowy i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Zna na poziomie dostatecznym powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D3zcid_U01Ma umiejętnosć samokształcenia w zakresie budowy organizmu człowieka. Potrafi rozpoznać zasadnicze struktury ludzkiego ciała oraz ich lokalizacji; posługuje się nazewnictwem anatomicznym; potrafi wskazać zależności pomiędzy budową a czynnością narządu w stopniu niezbędnym w zawodzie dietetyka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy organizmu ludzkiego.
Treści programoweT-L-8Układ naczyniowy.
T-L-9Narządy zmysłów.
T-L-11Układ oddechowy.
T-L-13Układ wydalniczy.
T-L-10Kolokwium z układu naczyniowego, nerwowego, dokrewnego i narządów zmysłu.
T-L-15Kolokwium z układu oddechowego, pokarmowego, wydalniczego i rozrodczego.
T-L-1Tkanki i powłoka współna.
T-L-3Połączenia kości.
T-L-4Układ mięśniowy.
T-L-7Układ nerwowy obwodowy i układ dokrewny.
T-L-5Kolokwium z ćwiczeń: tkanki i powłoka wspólna, układ kostny, połączenia kości i układ mięśniowy.
T-L-2Układ kostny.
T-L-12Układ pokarmowy.
T-L-14Układ rozrodczy.
T-L-6Układ nerwowy ośrodkowy.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ustne i pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student - nie potrafi wymienić i wskazać kości, mięśni, podstawowych narządów w ustroju człowieka - nie potrafi powiązać budowy ustroju z czynnościami - nie posługuje się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - nie odnajduje obrazu preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu
3,0Student w stopniu dostatecznym - potrafi wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać z niewielką trudnością obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu
3,5Student w stopniu ponad dostatecznym - potrafi z niewielkimi błędami wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami - posługiwać się swobodnie prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać obraz preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu
4,0Student w stopniu dobrym - potrafi bez pomyłek wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami poszczególnych układów narządów - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać bez trudności obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu
4,5Student w stopniu ponad dobrym - potrafi bez pomyłek wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami poszczególnych układów narządów - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać bez trudności obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu - wyszukiwać zależności w budowie pomiędzy poszczególnymi układami
5,0Student w stopniu bardzo dobrym - potrafi bezbłędnie wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami poszczególnych układów narządów - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać sprawnie obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu oraz je interpretować - wyszukiwać zależności w budowie pomiędzy poszczególnymi układami - wypowiadać się fachowo na zadane tematy problemowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D3zcid_K01Jest gotów do wykorzystania wiedzy o budowie tkanek, narządów i układów do rozwiązywaniu problemów z zakresu budowy i funkcjonowania organizmu człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy organizmu ludzkiego.
Treści programoweT-W-1Wprowdzenie do zajęć z anatomii. Osie i płaszczyzny ciała. Podstawowe pojęcia anatomiczne.
T-W-2Tkanki.
T-W-3Powłoka wspólna.
T-W-5Szkielet osiowy i dodatkowy. Połączenia kości.
T-W-6Układ mięśniowy.
T-W-12Układ oddechowy.
T-W-15Układ rozrodczy żeński i męski.
T-W-13Układ pokarmowy.
T-W-7Układ nerwowy ośrodkowy.
T-W-8Układ nerwowy obwodowy i autonomiczny
T-W-11Narządy zmysłów
T-W-14Układ wydalniczy.
T-W-4Ogólna budowa kości, podział szkieletu, nazewnictwo kości.
T-W-9Układ dokrewny.
T-W-10Układ naczyniowy i chłonny
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć rolę budowy organizmu człowieka w jego prawidłowym funkcjonowaniu i zachowaniu zdrowia.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę budowy ludzkiego ciała, ale posługuje się wiedzą i umiejętnościami w bardzo ograniczonym zakresie w kontekście zachowania zdrowia.
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu budowy ustroju ludzkiego, ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie w kontekście zachowania zdrowia.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu w kontekście zachowania zdrowia.
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu budowy człowieka, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy.