Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Projektowanie nowych produktów żywnościowych (blok):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie nowych produktów żywnościowych (blok) | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Mariusz Szymczak <Mariusz.Szymczak@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu Projektowanie nowych produktów żywnościowych powinien znać: podstawy z ogólnej technologii zywności, charakterystykę surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności |
W-2 | Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z wytwarzaniem przetworów mięsnych o zmienionej wartości odżywczej. |
C-2 | Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji z zakresu modyfikacji istniejących oraz opracowania nowych produktów mleczarskich, z uwzględnieniem trendów żywieniowych, a także oczekiwań i wygody konsumentów. |
C-3 | Przekazanie wiedzy na temat zasad produkcji żywności a szczególnie żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego oraz roli bioaktywnych składników żywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulami obowiązujący na ćwiczeniach praktycznych. | 1 |
T-L-2 | Produkcja żywności o obniżonej kaloryczności i zmienionym składzie tłuszczowym | 4 |
T-L-3 | Produkcja wyrobów mięsnych i drobiowych o obniżonej zawartości soli kuchennej i zawartości azotynów | 3 |
T-L-4 | Produkcja wyrobów mięsnych i drobiowych o dodanej wartości odżywczej | 7 |
T-L-5 | Projektowanie mleka fermentowanego nowej generacji | 7 |
T-L-6 | Charakterystyka i prawidłowe stosowanie substancji konserwujących. | 2 |
T-L-7 | Charakterystyka i prawidłowe stosowanie substancji żelujących. | 2 |
T-L-8 | Właściwości technologiczne preparatów białkowych. | 3 |
T-L-9 | Zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne. | 1 |
T-W-2 | Etapy opracowywania nowych produktów spożywczych | 4 |
T-W-3 | Projektowanie produktów mięsnych i drobiowych o poprawionej wartości odżywczej. | 10 |
T-W-4 | Zasady projektowania nowych produktów żywnościowych w odniesieniu do produktów mleczarskich. Opracowanie nowych oraz modyfikowanie już istniejących produktów mleczarskich w kierunku poprawy cech sensorycznych i właściwości żywieniowych | 7 |
T-W-5 | Substancje konserwujące w przetwórstwie żywności. | 2 |
T-W-6 | Substancje żelujące w przetwórstwie żywności. | 2 |
T-W-7 | Preparaty białkowe w przetwórstwie żywności. | 3 |
T-W-8 | Podsumowanie | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury | 23 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 16 |
A-L-4 | Konsultacje | 4 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu) | 13 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D21zcid_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady opracowywania produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej. | TZZ_1A_W17 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-2 |
TZZ_1A_D21zcid_W02 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z modyfikacją już istniejących i projektowaniem nowych produktów mleczarskich oraz zasad ich opracowywania z uwzględnieniem potrzeb konsumentów. | TZZ_1A_W17 | — | — | C-2 | T-W-4 | M-1 | S-2 |
TZZ_1A_D21zcid_W03 Ma wiedzę na temat zasad produkcji żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego. | TZZ_1A_W17 | — | — | C-3 | T-W-6, T-W-7, T-W-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D21zcid_U01 Potrafi wyprodukować przetwory mięsne o zmienionej wartości odżywczej | TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U15 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-9 | M-2 | S-1 |
TZZ_1A_D21zcid_U02 Student potrafi zaprojektować produkty mleczarskie o pożądanych właściwościach. Potrafi podejmować działania dotyczące rozwiązywania problemów techniczno-technologicznych związanych z ich wyprodukowaniem. | TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U15 | — | — | C-2 | T-L-5 | M-2 | S-1 |
TZZ_1A_D21zcid_U03 Potrafi zaprojektować nowy produkt spozywczy o cechach żywności funkcjonalnej | TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U15 | — | — | C-3 | T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D21zcid_K01 Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny. | TZZ_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D21zcid_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady opracowywania produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie opracowywania produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej |
3,0 | Student opanował nieliczne aspekty wiedzy zwiazanej z opracowywaniem produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej | |
3,5 | Student opanował większość zagadnień zwiazanych z pracowywaniem produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę zakresie opracowywania produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę związaną z opracowywaniem produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej oraz potrafi ją kojarzyć | |
5,0 | Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie opracowywania produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej. | |
TZZ_1A_D21zcid_W02 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z modyfikacją już istniejących i projektowaniem nowych produktów mleczarskich oraz zasad ich opracowywania z uwzględnieniem potrzeb konsumentów. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowe zagadnienia związane z modyfikacją już istniejących i projektowaniem nowych produktów mleczarskich oraz zasad ich opracowywania z uwzględnieniem potrzeb konsumentów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_D21zcid_W03 Ma wiedzę na temat zasad produkcji żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę na temat zasad produkcji żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D21zcid_U01 Potrafi wyprodukować przetwory mięsne o zmienionej wartości odżywczej | 2,0 | Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z produkcją przetworów mięsnych o zmienionej wartości odżywczej. |
3,0 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z produkcją przetworów mięsnych o zmienionej wartości odżywczej. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi wykonać czynności związane z produkcją przetworów mięsnych o zmienionej wartości odżywczej i opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielka pomocą prowadzącego. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielka pomocą prowadzącego. | |
5,0 | Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny. | |
TZZ_1A_D21zcid_U02 Student potrafi zaprojektować produkty mleczarskie o pożądanych właściwościach. Potrafi podejmować działania dotyczące rozwiązywania problemów techniczno-technologicznych związanych z ich wyprodukowaniem. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z projektowaniem produktów mleczarskich o pożądanych właściwościach. Nie potrafi podejmować działań dotyczących rozwiązywania problemów techniczno-technologicznych związanych z ich wyprodukowaniem. |
3,0 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z projektowaniem produktów mleczarskich o pożądanych właściwościach, a także z podejmowanień działań dotyczących rozwiązywania problemów techniczno-technologicznych związanych z ich wyprodukowaniem. | |
3,5 | Student potrafi wykonać czynności związane z z projektowaniem produktów mleczarskich o pożądanych właściwościach, a także z podejmowanień działań dotyczących rozwiązywania problemów techniczno-technologicznych związanych z ich wyprodukowaniem. | |
4,0 | Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne, opracować jego rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego. | |
5,0 | Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenia w sposób bezbłędny | |
TZZ_1A_D21zcid_U03 Potrafi zaprojektować nowy produkt spozywczy o cechach żywności funkcjonalnej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z projektowaniem produktów zywnościowych o cechach żywności funkcjonalnej, a także z podejmowanień działań dotyczących rozwiązywania problemów techniczno-technologicznych związanych z ich wyprodukowaniem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D21zcid_K01 Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny. | 2,0 | Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia. |
3,0 | Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko. | |
3,5 | Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów. | |
4,0 | Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów. | |
4,5 | Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów. | |
5,0 | Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów. |
Literatura podstawowa
- Pisula A., Pospiech E. i in., Mieso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, 1
- Prost E.K., Zwierzeta rzeźne i mieso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006
- Varnam A.H., Sutherland J. P, Meat and meat products – technology, chemistry and microbiology, Chapman & Hall, 1995, London
- Sikorski Z.E, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WN-T, 1994
- Price J.F., Schweigert B.S, The science of meat and meat products, Food & Nutrition Press, Westport, 2011, 3
- Kołczak T, Biologiczne podstawy technologii mięsa, skrypt AR Kraków, 1983
- Pearson A.M., Gillett T.A., Processed meats, Chapman & Hall, New York, 1993
- Sikorski Z., Chemia żywności, WNT Warszawa
- Pijanowski E. i in., Ogólna technologia żywności, PWNT Warszawa, 1997
- Świetlikowska U., Surowce spożywcze, SGGW Warszawa, 1995
- Świderski F. i in., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT Warszawa, 1999
- Praca zbiorowa, red. S. Ziajka, Mleczarstwo, ART, Olsztyn, 2008
Literatura dodatkowa
- Gospodarka Mięsna; Mieso i Wędliny; Przemysł Spożywczy - wybrane artykuły
- Fleischwirtschaft
- Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences