Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
Sylabus przedmiotu Usługi gastronomiczne i cateringowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Usługi gastronomiczne i cateringowe | ||
Specjalność | technologia rybna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 6 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość wiedzy z zakresu: Współczesne trendy w technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz biotechnologii żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności organizacji i świadczenia usług gastronomicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Projektowanie układów funkcjonalnych pomieszczeń w zakładach gastronomicznych | 3 |
T-L-2 | Posiłki codzienne i okolicznościowe, w tym dedykowane w gastronomii i cateringu | 3 |
T-L-3 | Żywność wygodna, funkcjonalna i dietetyczna w żywieniu zbiorowym | 2 |
T-L-4 | Układanie karty dań na specjalne okazje | 2 |
T-L-5 | Nowe formy serwowania dań | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Działalność usługowa zakładów gastronomicznych | 1 |
T-W-2 | Układ funkcjonalny pomieszczeń w zakładach żywienia zbiorowego oraz stosowane systemy obsługi konsumenta | 2 |
T-W-3 | Organizacja produkcji gastronomicznej | 2 |
T-W-4 | Nowe trendy obsługi konsumentów w gastronomii i cateringu | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 12 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń | 7 |
A-L-3 | Przygotowanie się do kolokwiów | 7 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 6 |
A-W-2 | Przygotowanie się do egzaminu | 10 |
A-W-3 | Godziny konsultacji z nauczycielem (nieobowiązkowe) | 10 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady prowadzone z użyciem programu komputerowego Microsoft PowerPoint. |
M-2 | Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej |
M-3 | Praca w zespole |
M-4 | Dyskusja |
M-5 | Rozwiązywanie problemów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne |
S-2 | Ocena formująca: Ocena pracy w grupie |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: średnia arytmetyczna ocen uzyskanych za wiedzę teotetyczną - kolokwium (2x) i praktyczną - praca zespołowa (2x) |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej (ocena odpowiedzi na 5 pytań) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-4tr_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu techniki i sposoby organizacji usług gastronomicznych i cateringowych | TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W12 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-4, M-2, M-1, M-5, M-3 | S-4, S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-4tr_U01 Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, wykorzystując potrzebne informacje zawarte w literaturze. Potrafi wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie | TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1 | M-4, M-2, M-1, M-5, M-3 | S-4, S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-4tr_K01 Jest gotów do oceny odbieranych treści. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu możliwości przygotowywania tradycyjnych potraw z wykorzystaniem nowoczesnych technik ich produkcji i dystrybucji | TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K01 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-4, M-2, M-1, M-5, M-3 | S-4, S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-4tr_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu techniki i sposoby organizacji usług gastronomicznych i cateringowych | 2,0 | Wiedza w zakresie technologii gastronomicznej oraz cech fizykochemicznych i wartości odżywczej potraw z uwzględnieniem nowych metod ich produkcji i dystrybucji jest niewystarczająca |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca ale ze znaczącymi brakami | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-4tr_U01 Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, wykorzystując potrzebne informacje zawarte w literaturze. Potrafi wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie | 2,0 | Praca indywidualna i w zespole, wykorzystująca potrzebne informacje zawarte w literaturze oraz umiejętność wyciągania wniosków, a także formułowania i uzasadniania opinii jest niewystarczająca |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-4tr_K01 Jest gotów do oceny odbieranych treści. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu możliwości przygotowywania tradycyjnych potraw z wykorzystaniem nowoczesnych technik ich produkcji i dystrybucji | 2,0 | Myślenie i działanie w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu możliwości przygotowywania tradycyjnych potraw z wykorzystaniem nowoczesnych technik ich produkcji i dystrybucji 2,0 jest niewystarczająca |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu |
Literatura podstawowa
- Szajna R., Ławniczak D., Usługi gastronomiczne, WSiP, Warszawa, 2015
- Kmiołek A., Organizacja produkcji gastronomicznej, WSiP, Warszawa, 2013
- Czarnecka-Skubina E., Obsługa konsumenta w gastronomii i cateringu, Wyd. SGGW, Warszawa, 2008
- Jargoń R., Obsługa konsumenta, WSiP, Warszawa, 2000
- Koziorowska B., Projektowanie technologiczne zakładów gastronomicznych, Wyd. SGGW, Poznań, 1998
- Milewska M., Prączko A., Stasiak A., Podstawy Gastronomii, PWE, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Konik L., Gastronomia molekularna, Studio Editorial, Kraków, 2016
- International Journal of Gastronomy and Food Science