Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka w gabinecie dietetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka w gabinecie dietetyka
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 12 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, chemia żywnosci, ogólna technologia żywności, żywienei człowieka, dietetyka, patofizjologia, budowa ustroju ludzkiego, fizjologia człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie diagnostyki laboratoryjnej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie wykorzystania wyników badań laboratoryjnych w celu diagnozowania i monitorowania efektywności leczenia schorzeń powstałych na podłożu wadliwego żywienia oraz zaburzeń, w których terapii zasadnicze znaczenie ma właściwa dieta.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć – regulamin. Analiza stanu odżywienia na podstawie wyników badań krwi2
T-L-2Układanie jadłospisów w zależności od rodzaju niedokrwistości2
T-L-3Układanie planu nawodnienia organizmu. Dieta zawierająca składniki o działaniu neutralizującym zakwaszenie organizmu na podstawie wyników laboratoryjnych2
T-L-4Analiza markerów, świadczących o stanie zapalnym2
T-L-5Postępowanie dietetyczne w kontekście profilu lipidowego2
T-L-6Postępowanie dietetyczne na podstawie wyników krzywej glukozowej i insulinowej2
T-L-7Układanie planu żywieniowego w oparciu o wybrane wskaźniki biochemiczne chorób metabolicznych2
T-L-8Interpretacja wyników badań w funkcjonowaniu wątroby i trzustki2
T-L-9Interpretacja wyników badań wskazujące na nieprawidłową pracę jelit. Zaliczenie.2
18
wykłady
T-W-1Materiał do badań laboratoryjnych. Morfologia krwi obwodowej.2
T-W-2Diagnostyka stanu odżywienia2
T-W-3Równowaga wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa1
T-W-4Markery stanu zapalnego1
T-W-5Diagnostyka chorób układu sercowo-naczyniowego2
T-W-6Postępowanie diagnostyczne w cukrzycy i insulinooporności2
T-W-7Postępowanie diagnostyczne w dnie moczanowej i osteoporozie1
T-W-8Wskaźniki biochemiczne w funkcjonowaniu układu pokarmowego1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2analiza wskazanej literatury16
A-L-3Przygotowanie do zajęć16
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2analiza wskazanej literatury11
A-W-3Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych, z wykorzystaniem wyników badań laboratoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D6zc_W02
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat badań laboratoryjnych świadczących o występowaniu choroby, oceny jej przebiegu, a także określenia efektywności zastosowanej terapii żywieniowej. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu.
TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W07C-2, C-1T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D6zc_U02
Potrafi zaprojektować diety w chorobach, w oparciu o wyniki badań laboratoryjnych. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie potrafi zaplanować jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
TZZ_2A_U10, TZZ_2A_U11C-2, C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D6zc_K02
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu ludzi chorych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_2A_K04C-2, C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-1S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D6zc_W02
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat badań laboratoryjnych świadczących o występowaniu choroby, oceny jej przebiegu, a także określenia efektywności zastosowanej terapii żywieniowej. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu.
2,0
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu diagnostyki laboratoryjnej stosowanej w gabinecie dietetyka i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D6zc_U02
Potrafi zaprojektować diety w chorobach, w oparciu o wyniki badań laboratoryjnych. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie potrafi zaplanować jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, na podstawie wyników badań laboratoryjnych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D6zc_K02
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu ludzi chorych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Lucyna Ostrowska (red.), Diagnostyka laboratoryjna w dietetyce, Wyd. PZWL, Warszawa, 2018
  2. A. Dembińska-Kieć, J.W. Naskalski, B. Solnica, Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Wyd. PZWL, W-wa, 2020
  3. Bogdan Solnica (red.), Diagnostyka laboratoryjna, Wyd. PZWL, Warszawa, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Anna Bartoszko-Tyczkowska i Mirosława Pietruczuk (red.), Diagnostyka laboratoryjna, Wyd. Edra Urban & Partner, Wrocław, 2013
  2. czasopismo, Diagnostyka, http://www.diagnostyka.net.pl/Online-first
  3. czasopismo, JOURNAL OF THE ACADEMY OF NUTRITION AND DIETETICS, https://jandonline.org/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć – regulamin. Analiza stanu odżywienia na podstawie wyników badań krwi2
T-L-2Układanie jadłospisów w zależności od rodzaju niedokrwistości2
T-L-3Układanie planu nawodnienia organizmu. Dieta zawierająca składniki o działaniu neutralizującym zakwaszenie organizmu na podstawie wyników laboratoryjnych2
T-L-4Analiza markerów, świadczących o stanie zapalnym2
T-L-5Postępowanie dietetyczne w kontekście profilu lipidowego2
T-L-6Postępowanie dietetyczne na podstawie wyników krzywej glukozowej i insulinowej2
T-L-7Układanie planu żywieniowego w oparciu o wybrane wskaźniki biochemiczne chorób metabolicznych2
T-L-8Interpretacja wyników badań w funkcjonowaniu wątroby i trzustki2
T-L-9Interpretacja wyników badań wskazujące na nieprawidłową pracę jelit. Zaliczenie.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Materiał do badań laboratoryjnych. Morfologia krwi obwodowej.2
T-W-2Diagnostyka stanu odżywienia2
T-W-3Równowaga wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa1
T-W-4Markery stanu zapalnego1
T-W-5Diagnostyka chorób układu sercowo-naczyniowego2
T-W-6Postępowanie diagnostyczne w cukrzycy i insulinooporności2
T-W-7Postępowanie diagnostyczne w dnie moczanowej i osteoporozie1
T-W-8Wskaźniki biochemiczne w funkcjonowaniu układu pokarmowego1
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2analiza wskazanej literatury16
A-L-3Przygotowanie do zajęć16
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2analiza wskazanej literatury11
A-W-3Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D6zc_W02Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat badań laboratoryjnych świadczących o występowaniu choroby, oceny jej przebiegu, a także określenia efektywności zastosowanej terapii żywieniowej. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych. Zna systemy i mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZZ_2A_W07Zna i rozumie w pogłębionym stopniu potrzeby żywieniowe człowieka, rolę składników diety oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie wykorzystania wyników badań laboratoryjnych w celu diagnozowania i monitorowania efektywności leczenia schorzeń powstałych na podłożu wadliwego żywienia oraz zaburzeń, w których terapii zasadnicze znaczenie ma właściwa dieta.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie diagnostyki laboratoryjnej.
Treści programoweT-W-7Postępowanie diagnostyczne w dnie moczanowej i osteoporozie
T-W-8Wskaźniki biochemiczne w funkcjonowaniu układu pokarmowego
T-W-2Diagnostyka stanu odżywienia
T-W-5Diagnostyka chorób układu sercowo-naczyniowego
T-W-6Postępowanie diagnostyczne w cukrzycy i insulinooporności
T-W-3Równowaga wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa
T-W-4Markery stanu zapalnego
Metody nauczaniaM-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych, z wykorzystaniem wyników badań laboratoryjnych.
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu diagnostyki laboratoryjnej stosowanej w gabinecie dietetyka i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D6zc_U02Potrafi zaprojektować diety w chorobach, w oparciu o wyniki badań laboratoryjnych. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie potrafi zaplanować jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
TZZ_2A_U11Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korektę wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie wykorzystania wyników badań laboratoryjnych w celu diagnozowania i monitorowania efektywności leczenia schorzeń powstałych na podłożu wadliwego żywienia oraz zaburzeń, w których terapii zasadnicze znaczenie ma właściwa dieta.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie diagnostyki laboratoryjnej.
Treści programoweT-L-2Układanie jadłospisów w zależności od rodzaju niedokrwistości
T-L-3Układanie planu nawodnienia organizmu. Dieta zawierająca składniki o działaniu neutralizującym zakwaszenie organizmu na podstawie wyników laboratoryjnych
T-L-4Analiza markerów, świadczących o stanie zapalnym
T-L-5Postępowanie dietetyczne w kontekście profilu lipidowego
T-L-6Postępowanie dietetyczne na podstawie wyników krzywej glukozowej i insulinowej
T-L-7Układanie planu żywieniowego w oparciu o wybrane wskaźniki biochemiczne chorób metabolicznych
T-L-8Interpretacja wyników badań w funkcjonowaniu wątroby i trzustki
T-L-9Interpretacja wyników badań wskazujące na nieprawidłową pracę jelit. Zaliczenie.
T-W-7Postępowanie diagnostyczne w dnie moczanowej i osteoporozie
T-W-8Wskaźniki biochemiczne w funkcjonowaniu układu pokarmowego
T-W-2Diagnostyka stanu odżywienia
T-W-5Diagnostyka chorób układu sercowo-naczyniowego
T-W-6Postępowanie diagnostyczne w cukrzycy i insulinooporności
T-W-3Równowaga wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa
T-W-4Markery stanu zapalnego
Metody nauczaniaM-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych, z wykorzystaniem wyników badań laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, na podstawie wyników badań laboratoryjnych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D6zc_K02Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu ludzi chorych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie wykorzystania wyników badań laboratoryjnych w celu diagnozowania i monitorowania efektywności leczenia schorzeń powstałych na podłożu wadliwego żywienia oraz zaburzeń, w których terapii zasadnicze znaczenie ma właściwa dieta.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie diagnostyki laboratoryjnej.
Treści programoweT-L-2Układanie jadłospisów w zależności od rodzaju niedokrwistości
T-L-3Układanie planu nawodnienia organizmu. Dieta zawierająca składniki o działaniu neutralizującym zakwaszenie organizmu na podstawie wyników laboratoryjnych
T-L-4Analiza markerów, świadczących o stanie zapalnym
T-L-5Postępowanie dietetyczne w kontekście profilu lipidowego
T-L-6Postępowanie dietetyczne na podstawie wyników krzywej glukozowej i insulinowej
T-L-7Układanie planu żywieniowego w oparciu o wybrane wskaźniki biochemiczne chorób metabolicznych
T-L-8Interpretacja wyników badań w funkcjonowaniu wątroby i trzustki
T-L-9Interpretacja wyników badań wskazujące na nieprawidłową pracę jelit. Zaliczenie.
T-W-7Postępowanie diagnostyczne w dnie moczanowej i osteoporozie
T-W-8Wskaźniki biochemiczne w funkcjonowaniu układu pokarmowego
T-W-2Diagnostyka stanu odżywienia
T-W-5Diagnostyka chorób układu sercowo-naczyniowego
T-W-6Postępowanie diagnostyczne w cukrzycy i insulinooporności
T-W-3Równowaga wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa
T-W-4Markery stanu zapalnego
Metody nauczaniaM-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych, z wykorzystaniem wyników badań laboratoryjnych.
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.