Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
Sylabus przedmiotu Higiena w przemyśle spożywczym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Higiena w przemyśle spożywczym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych metod analizy chemicznej, biologii, higieny żywności i toksykologii oraz technologii żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wymaganiami sanitarno-higienicznymi obowiązującymi w zakładach przemysłu spożywczego, przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz sposobami zabezpieczenia realizacji zadań określonych w tych wymaganiach |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zaznanie z sylabusem, przepisami BHP obowiązującymi na ćwiczeniach, regulaminem zajęć, podział na grupy | 1 |
T-L-2 | Badanie wybranych opakowań pod kątem zawartości substancji toksycznych | 2 |
T-L-3 | Środki myjące i dezynfekujące stosowane w zakładach przemysłu spożywczego. Badanie zdolności myjącej | 3 |
T-L-4 | Kontrola pozostałości zanieczyszczeń środowiskowych w żywności | 5 |
T-L-5 | Zanieczyszczenia mineralne. | 2 |
T-L-6 | Badanie wpływu wybranych metod i procesów obróbki na zmiany zawartości substancji szkodliwych w żywności | 4 |
T-L-7 | Kolokwium | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie higieny i higieny żywności - rys historyczny, cele i zadania | 1 |
T-W-2 | Warunki sanitarno-higieniczne w łańcuchu produkcji żywności. Czynniki lokalizacji zakładu przemysłu spożywczego. Postępowanie z odpadami | 1 |
T-W-3 | Zagrożenia chemiczne i fizyczne w produkcji i obrocie żywnością | 2 |
T-W-4 | Wymagania sanitarne dotyczące pomieszczeń produkcyjnych, wyposażenia i materiałów mających kontakt z żywnością | 1 |
T-W-5 | Metody i środki utrzymania czystości w zakładach produkcji żywności. | 1 |
T-W-6 | Kontrola sanitarna (wewnętrzna i zewnętrzna) w produkcji żywności. Systemy jakości w produkcji żywności. Krajowy nadzór sanitarno-higieniczny. | 1 |
T-W-7 | Wpływ wybranych metod i procesów obróbki, przetwarzania i składowania żywności na zmiany zawartości substancji szkodliwych w żywności. Możliwości powstawania substancji szkodliwych | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń, zapoznanie się z metodyką ćwiczeń | 12 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwiów | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | konsultacje | 5 |
A-W-3 | studiowanie literatury naukowej | 5 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu | 5 |
A-W-5 | Egzamin | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ćwiczeń ustne lub pisemne egzamin pisemny lub ustny |
S-3 | Ocena formująca: test/wypowiedź pisemna na zadany temat |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C3_W01 - posiada wiedzę na temat zasad BHP, przepisów związanych z bezpieczeństwem żywności i wymaganiami sanitarnymi dotyczącymi pomieszczeń produkcyjnych i socjalnych w zakładach produkcyjnych - ma zaawansowana wiedzę dotyczącą projektowania technologicznego zakładów produkcyjnych z uwzględnieniem aspektów higienicznych - posiada wiedzę dotyczącą warunków higieniczno – sanitarnych produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności - posiada wiedzę dotycząca składu, przeznaczenia, mechanizmu działania i postępowania ze środkami utrzymania czystości w zakładach produkcyjnych - ma szeroką wiedzę o substancjach niebezpiecznych obecnych w żywności i surowcach do jej produkcji oraz o substancjach niebezpiecznych występujących w materiałach mających kontakt z żywnością - posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą trucizn i zatruć, a także wiedzę dotyczącą przeciwdziałania tym problemom - ma wiedzę na temat przepisów prawnych dotyczących organizacji krajowego nadzoru sanitarno-higienicznego i zasadach postępowania z odpadami | TZZ_2A_W05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C3_U01 - potrafi prawidłowo zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko dla bezpieczeństwa żywności oraz podejmować działania pozwalające zapobiegać ryzyku zanieczyszczenia chemicznego żywności - potrafi dokonać wyboru środków służących do utrzymania higieny w zakładzie i środków higieny osobistej personelu - potrafi zorganizować i przeprowadzić sanityzację maszyn i urządzeń w zakładzie oraz dezynfekcję i deratyzację pomieszczeń produkcyjnych i magazynów - posiada umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i wyszukiwania informacji związanych z bezpieczeństwem w zakładach zajmujących się produkcją żywności, ze źródeł drukowanych i elektronicznych oraz przygotowywania na jej podstawie prezentacji ustnych i pisemnych - posiada umiejętność przeprowadzania podstawowych analiz zagrożeń chemicznych występujących przy produkcji żywności oraz opracowania uzyskanych wyników badań, z zastosowaniem technik informatycznych, formułowania wniosków i ich prezentacji w formie ustnej i pisemnej | TZZ_2A_U13, TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U07, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U08, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U09 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-W-3 | M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C3_K01 - ma świadomość społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności związanej z zachowaniem higieny w przemyśle spożywczym, potrafi formułować pytania służące pogłębieniu własnego rozumienia problemu, jest zdolny do samodzielnego podejmowania i inspirowania innych do działań w tym obszarze - ma świadomość swej wiedzy, rozumie konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym, w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa higienicznego w zakładzie produkcyjnym, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób - potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną | TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04 | — | — | C-1 | T-L-4, T-W-5, T-W-4, T-W-6 | M-3, M-2, M-4 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C3_W01 - posiada wiedzę na temat zasad BHP, przepisów związanych z bezpieczeństwem żywności i wymaganiami sanitarnymi dotyczącymi pomieszczeń produkcyjnych i socjalnych w zakładach produkcyjnych - ma zaawansowana wiedzę dotyczącą projektowania technologicznego zakładów produkcyjnych z uwzględnieniem aspektów higienicznych - posiada wiedzę dotyczącą warunków higieniczno – sanitarnych produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności - posiada wiedzę dotycząca składu, przeznaczenia, mechanizmu działania i postępowania ze środkami utrzymania czystości w zakładach produkcyjnych - ma szeroką wiedzę o substancjach niebezpiecznych obecnych w żywności i surowcach do jej produkcji oraz o substancjach niebezpiecznych występujących w materiałach mających kontakt z żywnością - posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą trucizn i zatruć, a także wiedzę dotyczącą przeciwdziałania tym problemom - ma wiedzę na temat przepisów prawnych dotyczących organizacji krajowego nadzoru sanitarno-higienicznego i zasadach postępowania z odpadami | 2,0 | Student nie posiada wiedzy w zakresie wymaganym dla przedmiotu higiena w przemyśłe spożywczym |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie przedmiotu higiena w przemyśłe spożywczym | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu higiena w przemyśłe spożywczym i potrafi zaprojektować badania w tym kierunku | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie higieny w przemyśłe spożywczym, potrafi zaprojektować badania w tym kierunku i wskazać odpowiednie metody badawcze | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie higieny w przemyśłe spożywczym, potrafi zaprojektować badania w tym kierunku, wskazać odpowiednie metody badawcze i opisać wyniki metodami analizy matematycznej | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie zagadnień higieny w przemyśle spożywczym, potrafi zaprojektować badania w tym kierunku, wskazać odpowiednie metody badawcze, opisać wyniki metodami analizy matematycznej i na podstawie znajomości chemicznych zanieczyszczeń żywności oraz zmian w procesie przetwarzania i przechowywania, wskazać sposoby ograniczenia zagrożenia bezpieczeństwa żywności |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C3_U01 - potrafi prawidłowo zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko dla bezpieczeństwa żywności oraz podejmować działania pozwalające zapobiegać ryzyku zanieczyszczenia chemicznego żywności - potrafi dokonać wyboru środków służących do utrzymania higieny w zakładzie i środków higieny osobistej personelu - potrafi zorganizować i przeprowadzić sanityzację maszyn i urządzeń w zakładzie oraz dezynfekcję i deratyzację pomieszczeń produkcyjnych i magazynów - posiada umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i wyszukiwania informacji związanych z bezpieczeństwem w zakładach zajmujących się produkcją żywności, ze źródeł drukowanych i elektronicznych oraz przygotowywania na jej podstawie prezentacji ustnych i pisemnych - posiada umiejętność przeprowadzania podstawowych analiz zagrożeń chemicznych występujących przy produkcji żywności oraz opracowania uzyskanych wyników badań, z zastosowaniem technik informatycznych, formułowania wniosków i ich prezentacji w formie ustnej i pisemnej | 2,0 | Student nia posiada umiejętności niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w przemyśłe spożywczym |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego efektu kształceniaw zakresie przedmiotu higiena w przemyśle spożywczym | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w przemyśle spożywczym | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w przemyśłe spożywczym, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w przemyśłe spożywczym, potrafi porównać ich efektywność oraz przy ich pomocy identyfikować problemy do rozwiązania | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w przemyśłe spożywczym, potrafi porównać ich efektywność oraz przy ich pomocy identyfikować problemy do rozwiązania i zaproponować metody ich rozwiązania z równoczesnym uzasadnieniem ich wyboru |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C3_K01 - ma świadomość społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności związanej z zachowaniem higieny w przemyśle spożywczym, potrafi formułować pytania służące pogłębieniu własnego rozumienia problemu, jest zdolny do samodzielnego podejmowania i inspirowania innych do działań w tym obszarze - ma świadomość swej wiedzy, rozumie konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym, w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa higienicznego w zakładzie produkcyjnym, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób - potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną | 2,0 | Student nie spełnia podstawowych wymagań |
3,0 | Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się nie jest jednak dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy na temat higieny w przemyśle spożywczym z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta | |
3,5 | Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, jest też dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy na temat higieny w przemyśle spożywczym z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta, nie jest jednak świadomy potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności | |
4,0 | Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy na temat higieny w przemyśle spożywczymi, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności w celu zachowania bezpieczeństwa zdrowia konsumenta | |
4,5 | Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy na tema t higieny w przemyśle spożywczym, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności bezpiecznej dla zdrowia konsumenta i w tym celu potrafi pracować zespołowo | |
5,0 | Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy na temat higieny w przemyśle spożywczym, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności bezpiecznej dla zdrowia konsumenta, potrafi upowszechniać wiedzę o zagrożeniach bezpieczeństwa żywności |
Literatura podstawowa
- Danuta Kołożyn-Krajewska; Ewa Czarniecka-Skubina, Higiena produkcji żywności, Wydaw. SGGW, Wyd. 2 uzup., Warszawa, 2003
- red. Nowak Dorota, Jakość i bezpieczeństwo żywności – kształtowanie jakości żywieniowej w procesach technologicznych, Wyd. SGGW, Warszawa, 2011
- Trziszka Tadeusz (red.), Zarządzanie Jakością i Bezpieczeństwem Żywności, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2009, 1, ISBN: 9788360574881
Literatura dodatkowa
- Kołożyn-Krajewska Danuta, Sikora Tadeusz, Zarządzanie bezpieczeństwem żywności, C.H. Beck Wydawnictwo Polska, 2010
- kwartalnik, „Higiena”, Wydawnictwo Wieś Jutra Sp. z o. o., Warszawa, 2012
- miesięcznik, "Bezpieczeństwo i Higiena Żywności", Biuro Promocji Jakości sp. z o.o., Warszawa, 2011
- kwartalnik, "Higiena & Pest Control", Biuro Promocji Jakości, Warszawa, 2012
- Żabicki Wojciech, Organizacja, bezpieczeństwo i higiena pracy, WSiP, Warszawa, 2005