Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności
Sylabus przedmiotu Żywienie różnych grup ludności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywienie różnych grup ludności | ||
Specjalność | technologia i biotechnologia żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 7 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści z przedmiotów: ogólna technologia żywności, podstawy żywienia człowieka, fizjologia człowieka, dietetyka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych różnych grup ludności. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowywania jadłospisów dla przedstawicieli różnych grup ludności, zdrowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Opracowanie jadłospisu dla kobiet w ciąży, z uwzględnieniem trymestru | 2 |
T-L-2 | Opracowanie jadłospisu dla kobiet karmiących z uwzględnieniem wieku | 1 |
T-L-3 | Projekt żywienia niemowląt z uwzględnieniem wieku | 1 |
T-L-4 | Projekt jadłospisu dla dzieci w wieku 4-6 lat w warunkach przedszkola i w domu | 1 |
T-L-5 | Opracowanie jadłospisu dla młodzieży szkolnej z uwzględnieniem różnic w aktywności fizycznej | 1 |
T-L-6 | Opracowanie jadłospisu dla osób starszych prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe | 2 |
T-L-7 | Opracowanie jadłospisu dla żołnierzy służby czynnej | 2 |
T-L-8 | Opracowanie jadłospisu dla osób obciążonych stresem. Zaliczenie. | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Żywienie kobiet w ciąży i karmiących. | 1 |
T-W-2 | Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla niemowląt z uwzględnieniem dynamiki rozwoju. | 1 |
T-W-3 | Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym z uwzględnieniem warunków domowych i pobytu w przedszkolu. | 1 |
T-W-4 | Żywienie dzieci w wieku szkolnym i młodzieży a potrzeby wzrostowo-rozwojowe. | 1 |
T-W-5 | Żywienie sportowców. | 1 |
T-W-6 | Żywienie osób starszych | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 6 |
A-L-3 | Analiza wskazanej literatury | 5 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczenia | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 6 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 7 |
A-W-3 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Opanowanie umiejętności formułowania zasad żywienia różnych grup ludności z uwzględnieniem specyfiki grupy |
M-5 | Opanowanie umiejętności opracowania jadłospisów dla poszczególnych grup ludności w Polsce. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-4tibz_W02 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci. | TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-5, M-3, M-1, M-4, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-4tibz_U02 Potrafi opracować jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego. | TZZ_2A_U10, TZZ_2A_U11 | — | — | C-2, C-1 | T-L-8, T-L-7, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-5, T-L-2 | M-5, M-3, M-1, M-4, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-4tibz_K02 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup ludności z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_2A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-L-8, T-L-7, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-5, M-3, M-1, M-4, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-4tibz_W02 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci. | 2,0 | Student nie opanował podstawowych zagadnień na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-4tibz_U02 Potrafi opracować jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować jadłospisu dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy. | |
3,5 | Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korekty. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-4tibz_K02 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup ludności z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Włodarek D., Lange E., Kozłowska L., Głąbska D., Dietoterapia, PZWL, Warszawa, 2014
- Lucyna Ostrowska, DIETETYKA KOMPENDIUM, PZWL, W-wa, 2020
- A. Horvath , Hanna Szajewska, ŻYWIENIE I LECZENIE ŻYWIENIOWE DZIECI I MŁODZIEŻY, Medycyna Praktyczna, 2017
- Grzymisławski M., Gawęcki J, Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- czasopismo, Polish Journal of Food and Nutrition Sciences, http://journal.pan.olsztyn.pl/
- czasopismo, Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, http://wydawnictwa.pzh.gov.pl/roczniki_pzh/
- Jarosz M., Rychlik E., Stoś K., Charzewska J., Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, Wyd. NIZP-PZH, Warszawa, 2020