Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności
Sylabus przedmiotu Molekularne metody oceny surowców i produktów żywnościowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Molekularne metody oceny surowców i produktów żywnościowych | ||
Specjalność | technologia i biotechnologia żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zna pojecie analizy żywnosci, potrafi ją omówić. Zna podstawowe narzędzia i metody pozwalajaca na ustalenie autentyczności żywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza molekularna składnikow zywnosci | 12 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia fałszowania zywności | 1 |
T-W-2 | Przegląd metod pozwalajacych ustalić autentycznośc żywności | 5 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie literatury | 7 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 3 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia tresci wykładów | 20 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne – zaprojektowanie i wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia (używanie komputera, urządzeń laboratoryjnych, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników do biologii molekularnej) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych i audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemney treści przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D6tibz_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia biologii molekularnej i zna mozliwości ich wykorzystania w analizie zafałszowań żywności | TZZ_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D6tibz_U01 Posługuje się podstawowymi technikami i metodami wykorzystywanymi w laboratorium biologii molekularnej | TZZ_2A_U07, TZZ_2A_U08, TZZ_2A_U09 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D6tibz_K01 Student wykazuje dbałość o własciwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole. | TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-L-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D6tibz_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia biologii molekularnej i zna mozliwości ich wykorzystania w analizie zafałszowań żywności | 2,0 | Nie wykazuje potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biologii molekularnej |
3,0 | Ma znikomą świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy i dla efektywności realizacji powierzonych zadań. | |
3,5 | Dostrzega w średnim stopniu potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji | |
4,0 | Wykazuje w stopniu dobrym dbałość o właściwą realizację powierzonych zadań. | |
4,5 | Ma dobrą świadomość zagrożenia i posiada dobrą zdolność oceny sytuacji i wykorzystania własnej wiedzy i umiejetności w realizowaniu powierzonych zadań. | |
5,0 | Może być liderem zespołu, pracującego nad powierzonym projektem, wykazuje sie dobrą organizacją pracy swojej jak i zespołu. Dba o prawidłowy przebieg realizacji projektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D6tibz_U01 Posługuje się podstawowymi technikami i metodami wykorzystywanymi w laboratorium biologii molekularnej | 2,0 | Nie wykazuje potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki |
3,0 | Ma znikomą świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności realizacji powierzonych zadań. | |
3,5 | Dostrzega w średnim stopniu potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji | |
4,0 | Wykazuje w stopniu dobrym dbałość o właściwą realizację powierzonych zadań. | |
4,5 | Ma dobrą świadomość zagrożenia i posiada dobrą zdolność oceny sytuacji i wykorzystania własnej wiedzy i umiejetności w realizowaniu powierzonych zadań. | |
5,0 | Może być liderem zespołu, pracującego nad powierzonym projektem, wykazuje sie dobrą organizacją pracy swojej jak i zespołu. Dba o prawidłowy przebieg realizacji projektu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D6tibz_K01 Student wykazuje dbałość o własciwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole. | 2,0 | Nie wykazuje potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biologii molekularnej |
3,0 | Ma znikomą świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biologii molekularnej dla efektywności realizacji powierzonych zadań. | |
3,5 | Dostrzega w średnim stopniu potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji | |
4,0 | Wykazuje w stopniu dobrym dbałość o właściwą realizację powierzonych zadań. | |
4,5 | Ma dobrą świadomość zagrożenia i posiada dobrą zdolność oceny sytuacji i wykorzystania własnej wiedzy i umiejetności w realizowaniu powierzonych zadań. | |
5,0 | Może być liderem zespołu, pracującego nad powierzonym projektem, wykazuje sie dobrą organizacją pracy swojej jak i zespołu. Dba o prawidłowy przebieg realizacji projektu. |
Literatura podstawowa
- Kur Józef, Podstawy inżynierii genetycznej., Wydawnictwo PG, Gdańsk, 1994
- Słomski Ryszard (red.), Analiza DNA – Teoria i Praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2008, ISBN 9788371604966
Literatura dodatkowa
- Bala J.:, Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki medycznej., PWN, Warszawa, 2008