Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności
Sylabus przedmiotu Inżynieria genetyczna w przetwórstwie żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria genetyczna w przetwórstwie żywności | ||
Specjalność | technologia i biotechnologia żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Remigiusz Panicz <rpanicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien mieć opanowana podstawową wiedzę z zakresu genetyki oraz biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Spodziewanym celem jest zrozumienie przez studentów podstaw inżynierii genetycznej w zakresie wykorzystania technik w przetwórstwie żywności . |
C-2 | Spodziewanym celem praktycznym jest opanowanie przez studentów podstawowych technik inżynierii genetycznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Izolacja i ocena materiału genetycznego z surowców i produktów żywnościowych. | 2 |
T-L-2 | Klasyczna metoda PCR oraz jej odmiany w identyfikacji produktów modyfikowanych genetycznie. | 4 |
T-L-3 | Zastosowanie enzymów restrykcyjnych oraz reakcji ligacji w tworzeniu nowych konstruktów sekwencji. | 2 |
T-L-4 | Metody uzyskiwania fragmentów DNA. | 2 |
T-L-5 | Analiza danych bioinformatycznych. | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykład wprowadzający do przedmiotu (Czym jest inżynieria genetyczna? Dlaczego jest stosowana?) | 1 |
T-W-2 | Narzędzia inżynierii genetycznej (mikroinjekcja, rekombinacja DNA, . . . ) | 2 |
T-W-3 | Surowce w przetwórstwie żywności będące efektem inżynierii genetycznej. | 1 |
T-W-4 | Czy produkty otrzymane za pomocą modyfikacji genomu stanowią zagrożenie dla konsumentów? | 1 |
T-W-5 | Produkty inżynierii genetycznej w odczuciu opinii publicznej. Aktualne uwarunkowania prawne. | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-2 | Analiza wskazanej literatury | 4 |
A-L-3 | Konsultacje z nauczycielem | 5 |
A-L-4 | Samodzielne przygotowanie do zajęć | 5 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne – wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej (wykorzystanie narzędzi bioinformatycznych, aparatury laboratoryjnej, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników do biologii molekularnej). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D5tibz_W01 Student zna i rozumie w sposób zaawansowany zagadnienia dotyczące wykorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności. | TZZ_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D5tibz_U01 Student potrafi dobrać i wykorzytstać narzędzia inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności. | TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3 | M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D5tibz_K01 Student jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy, zarówno jako lider jak i członek zespołu. | TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D5tibz_W01 Student zna i rozumie w sposób zaawansowany zagadnienia dotyczące wykorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w sposób zaawansowany zagadnienia dotyczące wykorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D5tibz_U01 Student potrafi dobrać i wykorzytstać narzędzia inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobrać i wykorzytstać narzędzia inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D5tibz_K01 Student jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy, zarówno jako lider jak i członek zespołu. | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy, zarówno jako lider jak i członek zespołu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Węgleński P., Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2006
- Buchowicz, Biotechnologia molekularna. modyfikacje genetyczne, postępy, problemy, PWN, Warszawa, 2009
- Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki dla studentów i lekarzy, WM. Urban&Partner, Wrocław, 2005
Literatura dodatkowa
- Charon K.M., Świtoński M, Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2008
- Food Chemistry, https://www.journals.elsevier.com/food-chemistry