Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności
Sylabus przedmiotu Patofizjologia w żywieniu człowieka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Patofizjologia w żywieniu człowieka | ||
Specjalność | żywienie człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, chemia żywnosci, ogólna technologia żywności, mikrobiologia żywności, patofizjologia, budowa ustroju ludzkiego, fizjologia człowieka, fizjologia żywienia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych. |
C-3 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie patofizjologii wybranych chorób. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Opracowanie jadłospisów dla pacjenta z chorobami jamy ustnej i przełyku. | 3 |
T-L-2 | Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z nadkwaśnością i niedokwaśnością żołądka. | 3 |
T-L-3 | Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z ostrym zapaleniem trzustki. | 3 |
T-L-4 | Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z przewlekłym zapaleniem trzustki. | 3 |
T-L-5 | Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z wzw i niealkoholowym stłuszczeniem wątroby. | 3 |
T-L-6 | Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z kamicą żółciową. | 3 |
T-L-7 | Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z IBS | 3 |
T-L-8 | Opracowanie jadłospisów dla osób hemodializowanych. | 3 |
T-L-9 | Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z dną moczanową. Zaliczenie. | 3 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Patofizjologia chorób jamy ustnej. | 2 |
T-W-2 | Patofizjologia chorób przełyku | 2 |
T-W-3 | Patofizjologia chorób żołądka | 2 |
T-W-4 | Patofizjologia chorób trzustki. | 2 |
T-W-5 | Patofizjologia chorób wątroby. | 2 |
T-W-6 | Patofizjologia chorób pęcherzyka i dróg żółciowych. | 2 |
T-W-7 | Patofizjologia chorób jelit. | 2 |
T-W-8 | Patofizjologia chorób nerek. | 2 |
T-W-9 | Patofizjologia chorób stawów. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 12 |
A-L-3 | Przygotowanie do okresowych kolokwiów | 11 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 18 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 12 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D3zc_W02 Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym tematykę wspołczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych o etiologii zapalnej i niezapalnej oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z patofizjologią choroby oraz potrzebami żywieniowymi osób chorych, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu. Zna i rozumie możliwość zastosowania suplementów diety w omawianych chorobach | TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D3zc_U02 Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | TZZ_2A_U10, TZZ_2A_U11 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-3 | M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D3zc_K02 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_2A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D3zc_W02 Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym tematykę wspołczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych o etiologii zapalnej i niezapalnej oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z patofizjologią choroby oraz potrzebami żywieniowymi osób chorych, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu. Zna i rozumie możliwość zastosowania suplementów diety w omawianych chorobach | 2,0 | Student nie opanował zagadnień z zakresu patofizjologii chorób. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D3zc_U02 Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy. | |
3,5 | Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D3zc_K02 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Sobotka L., Podstawy żywienia klinicznego, PZWL, Warszawa, 2008
- Guzek J. W., Patofizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2002
- Maśliński W., Dyżewski J., Patofizjologia. Podręcznik dla studentów medycyny. Tom 1-2, PZWL, Warszawa, 2009
- Peckenpaugh N.J.(red.Gajewska D.), Podstawy żywienia i dieterapia, ELsevier Urban&Partner, 2011
Literatura dodatkowa
- czasopismo, Polish Journal of Food and Nutrition Sciences, http://journal.pan.olsztyn.pl/
- Artykuły tematyczne w czasopsimach krajowych i zagranicznych
- Jarosz M., Praktyczny podręcznik dietetyki, Wyd IŻŻ, W-wa, 2010