Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S2)

Sylabus przedmiotu Immunologia zwierząt hodowlanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Immunologia zwierząt hodowlanych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>, Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 1,50,50egzamin
laboratoriaL1 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykonanie rozmazu krwi różnych gatunków zwierząt.4
T-L-2Wykonanie leukogramów.4
T-L-3Porównanie morfologii leukocytów różnych organizmów.4
T-L-4Ocena odporności komórkowej.4
T-L-5Testy fagocytarne.4
T-L-6Izolacja, hodowla i ocena in vitro leukocytów.4
T-L-7Wybrane techniki immunologiczne – aglutynacja, precypitacja, immunodyfuzja.2
T-L-8Rozdział surowicy różnych gatunków zwierząt i odczyty densytometryczne wykonanych rozdziałów.4
30
wykłady
T-W-1Główne komponenty i zasadnicze cechy odpowiedzi immunologicznej.2
T-W-2Zasadnicze funkcje, rozmieszczenie i powstawanie limfocytów. Mechanizm odporności komórkowej nieswoistej.2
T-W-3Mechanizm tlenowy i beztlenowy komórek żernych. Funkcja receptorów na tych komórkach.2
T-W-4Cytotoksyczność komórkowa. Mechanizmy cytotoksyczności limfocytów.2
T-W-5Populacje i subpopulacje limfocytów. Krążenie limfocytów.2
T-W-6Budowa i powstawanie przeciwciał.2
T-W-7Naturalna regulacja odpowiedzi immunologicznej. Pamięć immunologiczna.2
T-W-8Aktywacja, proliferacja i różnicowanie limfocytów. Rodzaje cytokin.2
T-W-9Główny układ zgodności tkankowej. Budowa cząsteczek MHC I i II klasy. Powiązania między HLA a chorobami. Funkcja HLA.2
T-W-10Prezentacja antygenów limfocytom T z udziałem MHC I i II klasy.2
T-W-11Układ dopełniacza. Klasyczna i alternatywna droga aktywacji. Receptory dla składników dopełniacza.2
T-W-12Nadwrażliwość.2
T-W-13Pierwotne niedobory immunologiczne.2
T-W-14Wtórne niedobory immunologiczne.2
T-W-15Zjawiska autoimmunologiczne.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.2
A-L-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia1
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.4
37
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.3
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.3
A-W-4Udział w egzaminie pisemnym.2
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO5-2_W02
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia związane z definiowaniem wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami.
MS_2A_W02C-2, C-3, C-1T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-W-15, T-W-13, T-W-2, T-W-14, T-W-11, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO5-2_U01
Potrafi prezentować i interpretować funkcjonowanie układu odpornościowego
MS_2A_U07, MS_2A_U03C-2, C-3, C-1T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-W-15, T-W-13, T-W-2, T-W-14, T-W-11, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO5-2_K02
Jest gotów do ciągłego pogłębiania wiedzy w zakresie prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
MS_2A_K01C-2, C-3, C-1T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-W-15, T-W-13, T-W-2, T-W-14, T-W-11, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO5-2_W02
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia związane z definiowaniem wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami.
2,0Student nie definiuje wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej, nie objaśnia mechanizmów obronnych w zakażeniach wybranymi patogenami
3,0Student w stopniu dostatecznym definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami
3,5Student w stopniu zadowalającym definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami w sposób dogłębny; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO5-2_U01
Potrafi prezentować i interpretować funkcjonowanie układu odpornościowego
2,0Student nie umie scharakteryzować najważniejszych funkcji układu odpornościowego
3,0Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
3,5Student potrafi na średnim poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,0Student potrafi na dobrym poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,5Student potrafi dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
5,0Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO5-2_K02
Jest gotów do ciągłego pogłębiania wiedzy w zakresie prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
2,0Nie ma świadomości wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
3,0Ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy w zakresie prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego zwierząt w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt

Literatura podstawowa

  1. Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, Wydawnictwo Medyczne Słotwinski Verlag, Brema, 1998
  2. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  3. Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kowalski M.L., Immunologia kliniczna, Mediton Oficyna Wydawnicza, Łódź, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykonanie rozmazu krwi różnych gatunków zwierząt.4
T-L-2Wykonanie leukogramów.4
T-L-3Porównanie morfologii leukocytów różnych organizmów.4
T-L-4Ocena odporności komórkowej.4
T-L-5Testy fagocytarne.4
T-L-6Izolacja, hodowla i ocena in vitro leukocytów.4
T-L-7Wybrane techniki immunologiczne – aglutynacja, precypitacja, immunodyfuzja.2
T-L-8Rozdział surowicy różnych gatunków zwierząt i odczyty densytometryczne wykonanych rozdziałów.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Główne komponenty i zasadnicze cechy odpowiedzi immunologicznej.2
T-W-2Zasadnicze funkcje, rozmieszczenie i powstawanie limfocytów. Mechanizm odporności komórkowej nieswoistej.2
T-W-3Mechanizm tlenowy i beztlenowy komórek żernych. Funkcja receptorów na tych komórkach.2
T-W-4Cytotoksyczność komórkowa. Mechanizmy cytotoksyczności limfocytów.2
T-W-5Populacje i subpopulacje limfocytów. Krążenie limfocytów.2
T-W-6Budowa i powstawanie przeciwciał.2
T-W-7Naturalna regulacja odpowiedzi immunologicznej. Pamięć immunologiczna.2
T-W-8Aktywacja, proliferacja i różnicowanie limfocytów. Rodzaje cytokin.2
T-W-9Główny układ zgodności tkankowej. Budowa cząsteczek MHC I i II klasy. Powiązania między HLA a chorobami. Funkcja HLA.2
T-W-10Prezentacja antygenów limfocytom T z udziałem MHC I i II klasy.2
T-W-11Układ dopełniacza. Klasyczna i alternatywna droga aktywacji. Receptory dla składników dopełniacza.2
T-W-12Nadwrażliwość.2
T-W-13Pierwotne niedobory immunologiczne.2
T-W-14Wtórne niedobory immunologiczne.2
T-W-15Zjawiska autoimmunologiczne.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.2
A-L-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia1
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.4
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.3
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.3
A-W-4Udział w egzaminie pisemnym.2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO5-2_W02Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia związane z definiowaniem wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia w zakresie genomiki i proteomiki organizmów, ich fizjologii oraz w zakresie immunologii i immunoprofilaktyki w hodowli zwierząt.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
Treści programoweT-W-7Naturalna regulacja odpowiedzi immunologicznej. Pamięć immunologiczna.
T-W-4Cytotoksyczność komórkowa. Mechanizmy cytotoksyczności limfocytów.
T-W-5Populacje i subpopulacje limfocytów. Krążenie limfocytów.
T-W-8Aktywacja, proliferacja i różnicowanie limfocytów. Rodzaje cytokin.
T-W-3Mechanizm tlenowy i beztlenowy komórek żernych. Funkcja receptorów na tych komórkach.
T-W-6Budowa i powstawanie przeciwciał.
T-W-15Zjawiska autoimmunologiczne.
T-W-13Pierwotne niedobory immunologiczne.
T-W-2Zasadnicze funkcje, rozmieszczenie i powstawanie limfocytów. Mechanizm odporności komórkowej nieswoistej.
T-W-14Wtórne niedobory immunologiczne.
T-W-11Układ dopełniacza. Klasyczna i alternatywna droga aktywacji. Receptory dla składników dopełniacza.
T-W-9Główny układ zgodności tkankowej. Budowa cząsteczek MHC I i II klasy. Powiązania między HLA a chorobami. Funkcja HLA.
T-W-12Nadwrażliwość.
T-W-1Główne komponenty i zasadnicze cechy odpowiedzi immunologicznej.
T-W-10Prezentacja antygenów limfocytom T z udziałem MHC I i II klasy.
T-L-1Wykonanie rozmazu krwi różnych gatunków zwierząt.
T-L-2Wykonanie leukogramów.
T-L-3Porównanie morfologii leukocytów różnych organizmów.
T-L-4Ocena odporności komórkowej.
T-L-5Testy fagocytarne.
T-L-6Izolacja, hodowla i ocena in vitro leukocytów.
T-L-8Rozdział surowicy różnych gatunków zwierząt i odczyty densytometryczne wykonanych rozdziałów.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie definiuje wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej, nie objaśnia mechanizmów obronnych w zakażeniach wybranymi patogenami
3,0Student w stopniu dostatecznym definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami
3,5Student w stopniu zadowalającym definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami w sposób dogłębny; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO5-2_U01Potrafi prezentować i interpretować funkcjonowanie układu odpornościowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U07Potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą zależności stanu immunologicznego zwierząt i ludzi w powiązaniu z ich dobrostanem.
MS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
Treści programoweT-W-7Naturalna regulacja odpowiedzi immunologicznej. Pamięć immunologiczna.
T-W-4Cytotoksyczność komórkowa. Mechanizmy cytotoksyczności limfocytów.
T-W-5Populacje i subpopulacje limfocytów. Krążenie limfocytów.
T-W-8Aktywacja, proliferacja i różnicowanie limfocytów. Rodzaje cytokin.
T-W-3Mechanizm tlenowy i beztlenowy komórek żernych. Funkcja receptorów na tych komórkach.
T-W-6Budowa i powstawanie przeciwciał.
T-W-15Zjawiska autoimmunologiczne.
T-W-13Pierwotne niedobory immunologiczne.
T-W-2Zasadnicze funkcje, rozmieszczenie i powstawanie limfocytów. Mechanizm odporności komórkowej nieswoistej.
T-W-14Wtórne niedobory immunologiczne.
T-W-11Układ dopełniacza. Klasyczna i alternatywna droga aktywacji. Receptory dla składników dopełniacza.
T-W-9Główny układ zgodności tkankowej. Budowa cząsteczek MHC I i II klasy. Powiązania między HLA a chorobami. Funkcja HLA.
T-W-12Nadwrażliwość.
T-W-1Główne komponenty i zasadnicze cechy odpowiedzi immunologicznej.
T-W-10Prezentacja antygenów limfocytom T z udziałem MHC I i II klasy.
T-L-1Wykonanie rozmazu krwi różnych gatunków zwierząt.
T-L-2Wykonanie leukogramów.
T-L-3Porównanie morfologii leukocytów różnych organizmów.
T-L-4Ocena odporności komórkowej.
T-L-5Testy fagocytarne.
T-L-6Izolacja, hodowla i ocena in vitro leukocytów.
T-L-8Rozdział surowicy różnych gatunków zwierząt i odczyty densytometryczne wykonanych rozdziałów.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie scharakteryzować najważniejszych funkcji układu odpornościowego
3,0Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
3,5Student potrafi na średnim poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,0Student potrafi na dobrym poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,5Student potrafi dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
5,0Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO5-2_K02Jest gotów do ciągłego pogłębiania wiedzy w zakresie prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Jest gotowy do ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
Treści programoweT-W-7Naturalna regulacja odpowiedzi immunologicznej. Pamięć immunologiczna.
T-W-4Cytotoksyczność komórkowa. Mechanizmy cytotoksyczności limfocytów.
T-W-5Populacje i subpopulacje limfocytów. Krążenie limfocytów.
T-W-8Aktywacja, proliferacja i różnicowanie limfocytów. Rodzaje cytokin.
T-W-3Mechanizm tlenowy i beztlenowy komórek żernych. Funkcja receptorów na tych komórkach.
T-W-6Budowa i powstawanie przeciwciał.
T-W-15Zjawiska autoimmunologiczne.
T-W-13Pierwotne niedobory immunologiczne.
T-W-2Zasadnicze funkcje, rozmieszczenie i powstawanie limfocytów. Mechanizm odporności komórkowej nieswoistej.
T-W-14Wtórne niedobory immunologiczne.
T-W-11Układ dopełniacza. Klasyczna i alternatywna droga aktywacji. Receptory dla składników dopełniacza.
T-W-9Główny układ zgodności tkankowej. Budowa cząsteczek MHC I i II klasy. Powiązania między HLA a chorobami. Funkcja HLA.
T-W-12Nadwrażliwość.
T-W-1Główne komponenty i zasadnicze cechy odpowiedzi immunologicznej.
T-W-10Prezentacja antygenów limfocytom T z udziałem MHC I i II klasy.
T-L-1Wykonanie rozmazu krwi różnych gatunków zwierząt.
T-L-2Wykonanie leukogramów.
T-L-3Porównanie morfologii leukocytów różnych organizmów.
T-L-4Ocena odporności komórkowej.
T-L-5Testy fagocytarne.
T-L-6Izolacja, hodowla i ocena in vitro leukocytów.
T-L-8Rozdział surowicy różnych gatunków zwierząt i odczyty densytometryczne wykonanych rozdziałów.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
3,0Ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy w zakresie prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego zwierząt w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt