Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S2)

Sylabus przedmiotu Metody wykorzystywane w ocenie toksyczności skażenia środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody wykorzystywane w ocenie toksyczności skażenia środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę w zakresie:Toksykologii ogólnej i Podstaw ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie metodologii badań toksyczności materiałów i środowiska, studenci uzyskają umiejętność praktycznego wykorzystania nabytej wiedzy w życiu zawodowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Hodowla organizmów testowych, jej zasady i warunki5
T-L-2Wyznaczanie LC50/EC50/IC50 biocydów. Testy z użyciem roślin wykorzystywane do oceny jakości środowiska glebowego (działanie pestycydów oraz metali)8
T-L-3Testy oparte na wykorzystaniu roślin wodnych (na przykładzie rzęsy drobnej) oraz skorupiaków do oceny toksyczności wód i ścieków. Metody bioindykacji stanu wód8
T-L-4Badanie toksyczności przedmiotów użytku z zastosowaniem gotowych testów7
T-L-5Zaliczenie2
30
wykłady
T-W-1Wymierające gatunki zwierząt i roślin jako bezpośrednia konsekwencja skażenia środowiska.4
T-W-2Biokoncentracja, biokumulacja i biomagnifikacja jako element szacowania skutków skażenia środowiska. Czynniki decydujące o przebiegu tych procesów.4
T-W-3Cyjanotoksyny, toksyczność zakwitów sinicowych i zagrożenia dla ekosystemu wodnego oraz człowieka.3
T-W-4Biologiczne testy toksyczności z wykorzystaniem zwierząt lądowych i wodnych oraz innych organizmów. Testy alternatywne.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie się do zajęć10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-L-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu4
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładem i ćwiczeniami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć i opanowanie materiału
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO2-1_W01
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagrożenia występujące w środowisku, zna testy biologiczne przydatne w badaniach skażeń środowiska.
MS_2A_W12C-1T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO2-1_U01
Sudent potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i interpretować informacje, potrafi zorganizować i przeprowadzić badania laboratoryjne,opracować wyniki z zastosowaniem metod statystycznych. Na podstawie badań z zastosowaniem metod biologicznych potrafi ocenić zagrożenia dla środowiska i człowieka.
MS_2A_U03C-1T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO2-1_K01
Student jest gotów do podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
MS_2A_K02C-1T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO2-1_W01
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagrożenia występujące w środowisku, zna testy biologiczne przydatne w badaniach skażeń środowiska.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy o biologicznych metodach w ocenie materiałów i toksyczności środowiska
3,0Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu jak stosować biologiczne metody w ocenie materiałów i toksyczności środowiska
3,5Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska oraz potrafi wybrać odpowiednie metody do jego badania
4,0Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska oraz potrafi wybrać odpowiednie metody do jego badania, zna typowe rodzaje zagrożeń
4,5Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska, zna typowe rodzaje zagrożeń oraz potrafi uzasadnić wybór metod do ich badania
5,0Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska, zna typowe rodzaje zagrożeń oraz potrafi uzasadnić wybór metod do ich badania i na ich podstawie oszacować zagrożenie oraz wskazać sposoby jego likwidacji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO2-1_U01
Sudent potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i interpretować informacje, potrafi zorganizować i przeprowadzić badania laboratoryjne,opracować wyniki z zastosowaniem metod statystycznych. Na podstawie badań z zastosowaniem metod biologicznych potrafi ocenić zagrożenia dla środowiska i człowieka.
2,0Student nie potrafi wyszukiwać i prezentować informacji literaturowych oraz wyników swoich badań
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań
3,5Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań oraz posiada umiejętność ich efektywnej analizy
4,0Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, posiada umiejętność ich efektywnej analizy, umie także dyskutować o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, posiada umiejętność ich efektywnej analizy, umie dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować zagrożenia
5,0Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, posiada umiejętność ich efektywnej analizy, umie dyskutować o osiągniętych wynikach, oszacować zagrożenia oraz zaproponować metody ich likwidacji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO2-1_K01
Student jest gotów do podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
2,0Nie spełnia warunków
3,0Jest gotów do podnoszenia swoich kompetencji zawodowych w dostatecznym stopniu
3,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji
4,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, jest kreatywny
4,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
5,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu, przeanalizować błędy i jako lider podjąć środki zaradcze

Literatura podstawowa

  1. Walker C.H., S.P. Hopkin, R.M. Sibly, D.B. Peakall, Podstawy ekotoksykologii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  2. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006, I

Literatura dodatkowa

  1. Letachowicz B., Klink A., Krawczyk J., Możliwość wykorzystania makrohydrofitów w bioindykacji skażeń środowiska metalami ciężkimi, Zesz. Prob.. Post. Nauk Rol. 501: 203-209, 2004
  2. Dzienniki Ustaw z aktualnymi Normami Unii Europejskiej dotyczącymi interpretacji poziomu skażeń przy wykorzystaniu w/w testów biologicznych
  3. Czasopisma: Aura; Aquatic Toxicology; Ecotoxicology; Environmental and Health Perspectives; Environmental Toxicology and Chemistry; Marine Pollution Bulletin.

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Hodowla organizmów testowych, jej zasady i warunki5
T-L-2Wyznaczanie LC50/EC50/IC50 biocydów. Testy z użyciem roślin wykorzystywane do oceny jakości środowiska glebowego (działanie pestycydów oraz metali)8
T-L-3Testy oparte na wykorzystaniu roślin wodnych (na przykładzie rzęsy drobnej) oraz skorupiaków do oceny toksyczności wód i ścieków. Metody bioindykacji stanu wód8
T-L-4Badanie toksyczności przedmiotów użytku z zastosowaniem gotowych testów7
T-L-5Zaliczenie2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymierające gatunki zwierząt i roślin jako bezpośrednia konsekwencja skażenia środowiska.4
T-W-2Biokoncentracja, biokumulacja i biomagnifikacja jako element szacowania skutków skażenia środowiska. Czynniki decydujące o przebiegu tych procesów.4
T-W-3Cyjanotoksyny, toksyczność zakwitów sinicowych i zagrożenia dla ekosystemu wodnego oraz człowieka.3
T-W-4Biologiczne testy toksyczności z wykorzystaniem zwierząt lądowych i wodnych oraz innych organizmów. Testy alternatywne.4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie się do zajęć10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-L-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu4
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO2-1_W01Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagrożenia występujące w środowisku, zna testy biologiczne przydatne w badaniach skażeń środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedze na temat szkodliwych związkach w środowisku, procesach skażenia oraz metodach ich oznaczania.
Cel przedmiotuC-1Poznanie metodologii badań toksyczności materiałów i środowiska, studenci uzyskają umiejętność praktycznego wykorzystania nabytej wiedzy w życiu zawodowym
Treści programoweT-L-4Badanie toksyczności przedmiotów użytku z zastosowaniem gotowych testów
T-L-1Hodowla organizmów testowych, jej zasady i warunki
T-L-2Wyznaczanie LC50/EC50/IC50 biocydów. Testy z użyciem roślin wykorzystywane do oceny jakości środowiska glebowego (działanie pestycydów oraz metali)
T-L-3Testy oparte na wykorzystaniu roślin wodnych (na przykładzie rzęsy drobnej) oraz skorupiaków do oceny toksyczności wód i ścieków. Metody bioindykacji stanu wód
T-W-3Cyjanotoksyny, toksyczność zakwitów sinicowych i zagrożenia dla ekosystemu wodnego oraz człowieka.
T-W-4Biologiczne testy toksyczności z wykorzystaniem zwierząt lądowych i wodnych oraz innych organizmów. Testy alternatywne.
T-W-2Biokoncentracja, biokumulacja i biomagnifikacja jako element szacowania skutków skażenia środowiska. Czynniki decydujące o przebiegu tych procesów.
T-W-1Wymierające gatunki zwierząt i roślin jako bezpośrednia konsekwencja skażenia środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja związana z wykładem i ćwiczeniami
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć i opanowanie materiału
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy o biologicznych metodach w ocenie materiałów i toksyczności środowiska
3,0Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu jak stosować biologiczne metody w ocenie materiałów i toksyczności środowiska
3,5Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska oraz potrafi wybrać odpowiednie metody do jego badania
4,0Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska oraz potrafi wybrać odpowiednie metody do jego badania, zna typowe rodzaje zagrożeń
4,5Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska, zna typowe rodzaje zagrożeń oraz potrafi uzasadnić wybór metod do ich badania
5,0Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska, zna typowe rodzaje zagrożeń oraz potrafi uzasadnić wybór metod do ich badania i na ich podstawie oszacować zagrożenie oraz wskazać sposoby jego likwidacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO2-1_U01Sudent potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i interpretować informacje, potrafi zorganizować i przeprowadzić badania laboratoryjne,opracować wyniki z zastosowaniem metod statystycznych. Na podstawie badań z zastosowaniem metod biologicznych potrafi ocenić zagrożenia dla środowiska i człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie metodologii badań toksyczności materiałów i środowiska, studenci uzyskają umiejętność praktycznego wykorzystania nabytej wiedzy w życiu zawodowym
Treści programoweT-L-4Badanie toksyczności przedmiotów użytku z zastosowaniem gotowych testów
T-L-1Hodowla organizmów testowych, jej zasady i warunki
T-L-2Wyznaczanie LC50/EC50/IC50 biocydów. Testy z użyciem roślin wykorzystywane do oceny jakości środowiska glebowego (działanie pestycydów oraz metali)
T-L-3Testy oparte na wykorzystaniu roślin wodnych (na przykładzie rzęsy drobnej) oraz skorupiaków do oceny toksyczności wód i ścieków. Metody bioindykacji stanu wód
T-W-3Cyjanotoksyny, toksyczność zakwitów sinicowych i zagrożenia dla ekosystemu wodnego oraz człowieka.
T-W-4Biologiczne testy toksyczności z wykorzystaniem zwierząt lądowych i wodnych oraz innych organizmów. Testy alternatywne.
T-W-2Biokoncentracja, biokumulacja i biomagnifikacja jako element szacowania skutków skażenia środowiska. Czynniki decydujące o przebiegu tych procesów.
T-W-1Wymierające gatunki zwierząt i roślin jako bezpośrednia konsekwencja skażenia środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja związana z wykładem i ćwiczeniami
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć i opanowanie materiału
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukiwać i prezentować informacji literaturowych oraz wyników swoich badań
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań
3,5Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań oraz posiada umiejętność ich efektywnej analizy
4,0Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, posiada umiejętność ich efektywnej analizy, umie także dyskutować o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, posiada umiejętność ich efektywnej analizy, umie dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować zagrożenia
5,0Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, posiada umiejętność ich efektywnej analizy, umie dyskutować o osiągniętych wynikach, oszacować zagrożenia oraz zaproponować metody ich likwidacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO2-1_K01Student jest gotów do podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K02Jest gotowy do przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
Cel przedmiotuC-1Poznanie metodologii badań toksyczności materiałów i środowiska, studenci uzyskają umiejętność praktycznego wykorzystania nabytej wiedzy w życiu zawodowym
Treści programoweT-L-4Badanie toksyczności przedmiotów użytku z zastosowaniem gotowych testów
T-L-1Hodowla organizmów testowych, jej zasady i warunki
T-L-2Wyznaczanie LC50/EC50/IC50 biocydów. Testy z użyciem roślin wykorzystywane do oceny jakości środowiska glebowego (działanie pestycydów oraz metali)
T-L-3Testy oparte na wykorzystaniu roślin wodnych (na przykładzie rzęsy drobnej) oraz skorupiaków do oceny toksyczności wód i ścieków. Metody bioindykacji stanu wód
T-W-3Cyjanotoksyny, toksyczność zakwitów sinicowych i zagrożenia dla ekosystemu wodnego oraz człowieka.
T-W-4Biologiczne testy toksyczności z wykorzystaniem zwierząt lądowych i wodnych oraz innych organizmów. Testy alternatywne.
T-W-2Biokoncentracja, biokumulacja i biomagnifikacja jako element szacowania skutków skażenia środowiska. Czynniki decydujące o przebiegu tych procesów.
T-W-1Wymierające gatunki zwierząt i roślin jako bezpośrednia konsekwencja skażenia środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja związana z wykładem i ćwiczeniami
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć i opanowanie materiału
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia warunków
3,0Jest gotów do podnoszenia swoich kompetencji zawodowych w dostatecznym stopniu
3,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji
4,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, jest kreatywny
4,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
5,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu, przeanalizować błędy i jako lider podjąć środki zaradcze