Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)

Sylabus przedmiotu Biologia molekularna drobnoustrojów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia molekularna drobnoustrojów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu biochemii
W-2znajomość podstaw genetyki, i technik mikrobiologicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Spodziewanym celem jest zrozumieniem przez studentów podstaw genetyki i biologii molekularnej bakterii w zakresie pozwalającym na planowanie manipulacji genetycznych z bakteriami i optymalizację procesów biotechnologicznych z użyciem bakterii.
C-2Spodziewanym efektem praktycznym jest opanowanie przez studentów podstawowych technik genetyki, genetyki molekularnej oraz biotechnologii molekularnej bakterii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Mutacje spontaniczne, transformacje, koniugacja.3
T-A-2Klonowanie molekularne3
T-A-3Wektory bakteryjne3
T-A-4Metody wprowadzania obcego DNA - od wektora do „konstruktu”3
T-A-5Drobnoustroje transgeniczne3
15
laboratoria
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium biologii molekularnej bakterii2
T-L-2Organizacja materiału genetycznego bakterii. Metody izolacji DNA chromosomów bakteryjnych: izolacja chromosomalnego DNA bakterii Gram ujemnej (Escherichia coli) i Gram dodatniej (Bacillus subtilis)8
T-L-3Oczyszczania i analiza chromosomalnego DNA bakterii do manipulacji enzymatycznych: odbiałczanie chromosomalnego DNA w warunkach minimalizujących fragmentację; porównanie metod oceny stężenia i jakości DNA w chromosomalnych preparatach8
T-L-4Reakcje z udziałem materiału genetycznego. PCR i jej odmiany. Techniki fingerprinting.6
T-L-5Techniki rozdziału i obrazowania materiału genetycznego po reakcjach enzymatycznych. Elektroforeza poliakryalmidowa i agarozowa.6
30
wykłady
T-W-1Budowa i funkcje komórki bakteryjnej3
T-W-2Organizacja materiału genetycznego u prokariota3
T-W-3Chromosom bakteryjny6
T-W-4Ekspresja genów6
T-W-5Ruchome elementy genetyczne bakterii i horyzontalny transfer genów6
T-W-6Bakteriofagi4
T-W-7Molekularne podstawy bakteryjnej patogenezy2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie i omówienie zagadnień audytoryjnych10
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3Analiza i interpretacja uzyskanych wyników opracowanych testów genetycznych4
A-L-4Samodzielne studiowanie literatury i przygotowanie sie teoretyczne do ćwiczeń2
A-L-5Podsumowanie wyników doświadczeń przeprowadzonych na zajęciach. Przygotowanie sprawozdań w postaci pisemnej i prezentacji multimedialnych.2
A-L-6konsultacje z nauczycielem2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tresci wykładów8
A-W-4udział w egzaminie pisemnym2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne – zaprojektowanie i wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia (używanie komputera, urządzeń laboratoryjnych, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników do biologii molekularnej)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O7-1_W02
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym współczesne metody badawcze stosowane w laboratoriach biologii molekularnej
MS_1A_W09C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-3, T-L-2M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O7-1_U01
Student potrafi definiować oraz swobodnie objasniac i interpretować podstawowe zjawiska genetyki drobnoustrojów oraz w swobodny sposób zinterpretować mechanizmy interakcji genetycznoo-srodowiskowej.
MS_1A_U04C-2T-L-1, T-L-3, T-L-2M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O7-1_K01
Student wykazuje dbałość o własciwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole.
MS_1A_K01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-3, T-L-2M-3, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O7-1_W02
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym współczesne metody badawcze stosowane w laboratoriach biologii molekularnej
2,0
3,0Student zna i rozumie metody badwcze stosowane w laboratorich biologii molekularnej w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O7-1_U01
Student potrafi definiować oraz swobodnie objasniac i interpretować podstawowe zjawiska genetyki drobnoustrojów oraz w swobodny sposób zinterpretować mechanizmy interakcji genetycznoo-srodowiskowej.
2,0
3,0Student potrafi definiować, objaśniać i interpretować podstawowe zjawiska genetyki drobnoustrojów w sposób dostateczny
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O7-1_K01
Student wykazuje dbałość o własciwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole.
2,0
3,0Student jest gotów do dbałości i realizuje powierzone zadania w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Baj J., Markiewicz Z. (red.), Biologia molekularna bakterii, PWN, Warszawa, 2006
  2. Węgleński P. (red)., Genetyka Molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006, Wydanie VI zmienione
  3. Singleton P., Bakterie w Biologii, Biotechnologii i Medycynie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  4. Glick B. R., Pasternak J. J., Molecular biotechnology, ASM, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Krystyna Skwarło-Sońta red. naczelna, KOSMOS - Problemy Nauk Biologiczncych (czasopismo), Polskie Towarzystwo Przyrodników im. Kopernika, Kraków, 2011
  2. Czasopismo, BMC Molecular Biology, BioMed Central Ltd. Part of Springer Nature, ISSN: 2661-8850

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Mutacje spontaniczne, transformacje, koniugacja.3
T-A-2Klonowanie molekularne3
T-A-3Wektory bakteryjne3
T-A-4Metody wprowadzania obcego DNA - od wektora do „konstruktu”3
T-A-5Drobnoustroje transgeniczne3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium biologii molekularnej bakterii2
T-L-2Organizacja materiału genetycznego bakterii. Metody izolacji DNA chromosomów bakteryjnych: izolacja chromosomalnego DNA bakterii Gram ujemnej (Escherichia coli) i Gram dodatniej (Bacillus subtilis)8
T-L-3Oczyszczania i analiza chromosomalnego DNA bakterii do manipulacji enzymatycznych: odbiałczanie chromosomalnego DNA w warunkach minimalizujących fragmentację; porównanie metod oceny stężenia i jakości DNA w chromosomalnych preparatach8
T-L-4Reakcje z udziałem materiału genetycznego. PCR i jej odmiany. Techniki fingerprinting.6
T-L-5Techniki rozdziału i obrazowania materiału genetycznego po reakcjach enzymatycznych. Elektroforeza poliakryalmidowa i agarozowa.6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa i funkcje komórki bakteryjnej3
T-W-2Organizacja materiału genetycznego u prokariota3
T-W-3Chromosom bakteryjny6
T-W-4Ekspresja genów6
T-W-5Ruchome elementy genetyczne bakterii i horyzontalny transfer genów6
T-W-6Bakteriofagi4
T-W-7Molekularne podstawy bakteryjnej patogenezy2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie i omówienie zagadnień audytoryjnych10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3Analiza i interpretacja uzyskanych wyników opracowanych testów genetycznych4
A-L-4Samodzielne studiowanie literatury i przygotowanie sie teoretyczne do ćwiczeń2
A-L-5Podsumowanie wyników doświadczeń przeprowadzonych na zajęciach. Przygotowanie sprawozdań w postaci pisemnej i prezentacji multimedialnych.2
A-L-6konsultacje z nauczycielem2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tresci wykładów8
A-W-4udział w egzaminie pisemnym2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O7-1_W02Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym współczesne metody badawcze stosowane w laboratoriach biologii molekularnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W09Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z kierunkami i mechanizmami ewolucji, procesami je warunkującymi na poziomie molekularnym. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z podstawowymi technikami biologii molekularnej i inżynierii genetycznej oraz możliwościami wykorzystania organizmów modyfikowanych w rolnictwie i przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-1Spodziewanym celem jest zrozumieniem przez studentów podstaw genetyki i biologii molekularnej bakterii w zakresie pozwalającym na planowanie manipulacji genetycznych z bakteriami i optymalizację procesów biotechnologicznych z użyciem bakterii.
Treści programoweT-W-1Budowa i funkcje komórki bakteryjnej
T-W-3Chromosom bakteryjny
T-W-4Ekspresja genów
T-W-5Ruchome elementy genetyczne bakterii i horyzontalny transfer genów
T-W-6Bakteriofagi
T-W-7Molekularne podstawy bakteryjnej patogenezy
T-A-3Wektory bakteryjne
T-A-1Mutacje spontaniczne, transformacje, koniugacja.
T-A-2Klonowanie molekularne
T-A-4Metody wprowadzania obcego DNA - od wektora do „konstruktu”
T-A-5Drobnoustroje transgeniczne
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium biologii molekularnej bakterii
T-L-3Oczyszczania i analiza chromosomalnego DNA bakterii do manipulacji enzymatycznych: odbiałczanie chromosomalnego DNA w warunkach minimalizujących fragmentację; porównanie metod oceny stężenia i jakości DNA w chromosomalnych preparatach
T-L-2Organizacja materiału genetycznego bakterii. Metody izolacji DNA chromosomów bakteryjnych: izolacja chromosomalnego DNA bakterii Gram ujemnej (Escherichia coli) i Gram dodatniej (Bacillus subtilis)
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykłady wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie metody badwcze stosowane w laboratorich biologii molekularnej w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O7-1_U01Student potrafi definiować oraz swobodnie objasniac i interpretować podstawowe zjawiska genetyki drobnoustrojów oraz w swobodny sposób zinterpretować mechanizmy interakcji genetycznoo-srodowiskowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U04Potrafi ocenić jakość surowców, produktów i materiałów technicznych oraz wybrać właściwe oprzyrządowanie, techniki biotechnologiczne oraz przeprowadzić bioproces.
Cel przedmiotuC-2Spodziewanym efektem praktycznym jest opanowanie przez studentów podstawowych technik genetyki, genetyki molekularnej oraz biotechnologii molekularnej bakterii.
Treści programoweT-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium biologii molekularnej bakterii
T-L-3Oczyszczania i analiza chromosomalnego DNA bakterii do manipulacji enzymatycznych: odbiałczanie chromosomalnego DNA w warunkach minimalizujących fragmentację; porównanie metod oceny stężenia i jakości DNA w chromosomalnych preparatach
T-L-2Organizacja materiału genetycznego bakterii. Metody izolacji DNA chromosomów bakteryjnych: izolacja chromosomalnego DNA bakterii Gram ujemnej (Escherichia coli) i Gram dodatniej (Bacillus subtilis)
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne – zaprojektowanie i wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia (używanie komputera, urządzeń laboratoryjnych, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników do biologii molekularnej)
M-1Wykłady wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi definiować, objaśniać i interpretować podstawowe zjawiska genetyki drobnoustrojów w sposób dostateczny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O7-1_K01Student wykazuje dbałość o własciwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Jest gotów do dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Jest gotów wyznaczyć kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Cel przedmiotuC-1Spodziewanym celem jest zrozumieniem przez studentów podstaw genetyki i biologii molekularnej bakterii w zakresie pozwalającym na planowanie manipulacji genetycznych z bakteriami i optymalizację procesów biotechnologicznych z użyciem bakterii.
Treści programoweT-W-1Budowa i funkcje komórki bakteryjnej
T-W-3Chromosom bakteryjny
T-W-4Ekspresja genów
T-W-5Ruchome elementy genetyczne bakterii i horyzontalny transfer genów
T-W-6Bakteriofagi
T-W-7Molekularne podstawy bakteryjnej patogenezy
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium biologii molekularnej bakterii
T-L-3Oczyszczania i analiza chromosomalnego DNA bakterii do manipulacji enzymatycznych: odbiałczanie chromosomalnego DNA w warunkach minimalizujących fragmentację; porównanie metod oceny stężenia i jakości DNA w chromosomalnych preparatach
T-L-2Organizacja materiału genetycznego bakterii. Metody izolacji DNA chromosomów bakteryjnych: izolacja chromosomalnego DNA bakterii Gram ujemnej (Escherichia coli) i Gram dodatniej (Bacillus subtilis)
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne – zaprojektowanie i wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia (używanie komputera, urządzeń laboratoryjnych, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników do biologii molekularnej)
M-1Wykłady wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do dbałości i realizuje powierzone zadania w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0