Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy immunologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy immunologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści przedmiotów: chemia ogólna, techniki mikrobiologiczne, fozjologia człowieka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy i funkcjonowania układu immunologcznego i mechanizmów odporności człowieka. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie metod immunologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Badania z użyciem zwierząt laboratoryjnych | 2 |
T-A-2 | Metody wykrywania uykładu HLA | 2 |
T-A-3 | Ocena układu dopełniacza | 2 |
T-A-4 | Kolokwium z 1-3 audytoriów | 2 |
T-A-5 | Nieswoista odporność koórkowa-metody badań | 2 |
T-A-6 | Przeciwciała | 2 |
T-A-7 | Przeciwciała monoklonalne | 2 |
T-A-8 | Kolokwium z 5-7 audytoriów | 2 |
T-A-9 | Cytometria przepływowa | 2 |
T-A-10 | Precypitacja i aglutynacja | 2 |
T-A-11 | Immunoblotting | 2 |
T-A-12 | Odczyny immunofluorescencyjne i radioimmunologiczne | 2 |
T-A-13 | Kolokwium z 10-12 audytoriów. | 2 |
T-A-14 | Immunomodulacja składnikami żywności - referaty studentów. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Morfologia układu limfatycznego i podstawowe funkcje | 2 |
T-W-2 | Główny układ antygenów zgodności tkankowej | 2 |
T-W-3 | Nieswoista odporność humoralna | 2 |
T-W-4 | Mechanizmy odporności nieswoistej komórkowej, współdziałanie z odpowiedzią humoralną | 2 |
T-W-5 | Antygeny, odporność komórkowa mediowana przez limfocyty T | 2 |
T-W-6 | Swoista odporność humoralna | 2 |
T-W-7 | Współdziałanie odpowiedzi komórkowej i humoralnej. Tolerancja immunologiczna | 2 |
T-W-8 | Odporność w zakażeniach bakteryjnych i wirusowych. | 2 |
T-W-9 | Szczepienia i szczepionki | 4 |
T-W-10 | Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości | 4 |
T-W-11 | Immunologiczne mechanizmy autoimmunizacji | 2 |
T-W-12 | Immunologia nowotworów i markery nowotworowe. | 2 |
T-W-13 | Niedobory immunologiczne | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie referatów/prezentacji. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do okresowych kolokwiów | 20 |
A-A-4 | Analiza wskazanej literatury | 15 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne- opanowanie metod oceny odporności swoistej i nieswoistej, przygotowanie referatów/prezentacji przez studentów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ćwiczeń - kolokwia. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C17_W01 Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym funkcjonowanie układu immunologicznego, mechanizmy odpornościowe i metody diagnostyczne. | MS_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-12, T-W-13, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-A-7, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-14, T-A-9, T-W-11 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C17_U01 Potrafi dobrać właściwe procedury i metody w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prwidłowej interpretacji wyników. | MS_1A_U02, MS_1A_U06 | — | — | C-1 | T-A-7, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-14, T-A-9 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C17_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w pracy w laboratorium immunologicznym, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. | MS_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-12, T-W-13, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-A-7, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-11, T-A-12, T-A-14, T-A-4, T-A-9 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C17_W01 Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym funkcjonowanie układu immunologicznego, mechanizmy odpornościowe i metody diagnostyczne. | 2,0 | Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej organizacji i metod pracy w laboratorium mikrobiologicznym. |
3,0 | Student zna w dostatecznym stopniu budowę, funkcjonowanie układu immunologicznego człowieka oraz metody oceny odporności. W stopniu dostatecznym zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W stopniu częściowym zna organizację i metody pracy w laboratorium diadnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W dużym stopniu zna organizację i metody pracy w laboratorium diagnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Zna organizację i metody pracy w laboratorium diagnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Zna organizację i metody pracy w laboratorium dignostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C17_U01 Potrafi dobrać właściwe procedury i metody w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prwidłowej interpretacji wyników. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo dobrać metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy. |
3,0 | Student potrafi w dostatecznym stopniu dobrać metody i procedury do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań. | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać popełnione błędy. | |
5,0 | Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i dokonać korekty. Dzięki posiadanej wiedzy i umiejętnością wykazuje się własną inicjatywą. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C17_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w pracy w laboratorium immunologicznym, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Jest gotów do ciągłego dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, PWN, Warszawa, 2006
- Kandefer-Szerszeń M., Ćwiczenia z immunologii, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2006
- Kątnik-Prastowska I., Immunochemia w biologii medycznej. Metody laboratoryjne., PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Ptak W., Ptak M., Szczepanik M., Podstawy immunologii, PZWL, Warszawa, 2010
- Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, PZWL, Warszawa, 2000