Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)
specjalność: Ochrona środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Bałtyckie rybołówstwo przybrzeżne i selektywność narzędzi połowu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bałtyckie rybołówstwo przybrzeżne i selektywność narzędzi połowu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 45 1,80,50zaliczenie
wykładyW2 30 1,20,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student powinien mieć podstawowe wiadomości o prostych jednostkach rybackic, narzędzi połowu i techniki posługiwania się tymi narzędziami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką rybołówstwa przybrzeżnego, selektywności narzędzi połowu i składników śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu8
T-L-2Metody badań selektywności i śmiertelności połowowej7
T-L-3Pokaz worków selektywnych2
T-L-4Wykonywanie sieci rybackich stosowanych w rybołowstwie przybrzeżnym, typy kroju, metody szycia20
T-L-5Zrównoważone rybołówstwo przybrzeżne8
45
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia selektywności1
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu6
T-W-3Wprowadzenie do pojęcia śmiertelności połowowej1
T-W-4Składniki śmiertelności połowowej2
T-W-5Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi3
T-W-6Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej2
T-W-7Definicje rybiołówstwa przybrzeznego2
T-W-8Rybołowstwo łodziowe, typy łodzi rybackich4
T-W-9Narzędzia połowu stosowane w rybołówstwie przybrzeznym3
T-W-10Gatunki ryb szelfowych, biologicz i ekologia6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie do zaliczenia1
46
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zaliczenia1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C10_W01
Student w stopniu zaawansowanym powinien posiadać wiedzę umożliwiającą określanie selektywności narzedzi połowu, znać narzędzia połowu stosowane w rybołówsteie przybrzeżnym
IA_2A_W03, IA_2A_W06, IA_2A_W08C-1T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C10_U01
Student powinien umieć w stopniu zaawansowanym rozwiązywać problemy selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej. Ponadto umieć stosować różne techniki połowu w wodach przybrzeżnych
IA_2A_U14, IA_2A_U01C-1T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-5M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C10_K01
Student jest gotów do aktywnej postawy w procesie nauki, do pracy w zespole, do osiągania prawidłowych wyników prowadzonych badań z zakresu gospodarki jeziorowej i rzecznej zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w terenie.
IA_2A_K01, IA_2A_K02C-1T-L-2, T-W-2, T-W-5, T-W-4M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C10_W01
Student w stopniu zaawansowanym powinien posiadać wiedzę umożliwiającą określanie selektywności narzedzi połowu, znać narzędzia połowu stosowane w rybołówsteie przybrzeżnym
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C10_U01
Student powinien umieć w stopniu zaawansowanym rozwiązywać problemy selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej. Ponadto umieć stosować różne techniki połowu w wodach przybrzeżnych
2,0
3,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C10_K01
Student jest gotów do aktywnej postawy w procesie nauki, do pracy w zespole, do osiągania prawidłowych wyników prowadzonych badań z zakresu gospodarki jeziorowej i rzecznej zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w terenie.
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Swiniarski J., Cetinic P, Technologia połowu organizmów morskich, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1993
  2. Matt Kenyon Broadhurst, tSteven James Kennelly, Charles A Gray, Strategies for Improving the Selectivity of Fishing Gears, In book: By-catch Reduction in the World’s Fisheries. Springer, 2007

Literatura dodatkowa

  1. F.G. O’Neill and K. Mutch, Selectivity in Trawl Fishing Gears, Scottish Marine and Freshwater Science Vol 8 No 01, 2017

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu8
T-L-2Metody badań selektywności i śmiertelności połowowej7
T-L-3Pokaz worków selektywnych2
T-L-4Wykonywanie sieci rybackich stosowanych w rybołowstwie przybrzeżnym, typy kroju, metody szycia20
T-L-5Zrównoważone rybołówstwo przybrzeżne8
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia selektywności1
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu6
T-W-3Wprowadzenie do pojęcia śmiertelności połowowej1
T-W-4Składniki śmiertelności połowowej2
T-W-5Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi3
T-W-6Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej2
T-W-7Definicje rybiołówstwa przybrzeznego2
T-W-8Rybołowstwo łodziowe, typy łodzi rybackich4
T-W-9Narzędzia połowu stosowane w rybołówstwie przybrzeznym3
T-W-10Gatunki ryb szelfowych, biologicz i ekologia6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie do zaliczenia1
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zaliczenia1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C10_W01Student w stopniu zaawansowanym powinien posiadać wiedzę umożliwiającą określanie selektywności narzedzi połowu, znać narzędzia połowu stosowane w rybołówsteie przybrzeżnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu wymagań prawnych i technologicznych stawianych przedsiębiorstwom rybackim (portom, statkom, przedsiębiorstwom połowowym, obiektom akwakultury).
IA_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym oraz biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
IA_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu zarządzania obszarami przybrzeżnymi i obszarami zależnymi od rybactwa oraz obszarami szczególnej ochrony przyrody.
Cel przedmiotuC-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką rybołówstwa przybrzeżnego, selektywności narzędzi połowu i składników śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi
Treści programoweT-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu
T-W-5Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia selektywności
T-W-3Wprowadzenie do pojęcia śmiertelności połowowej
T-W-4Składniki śmiertelności połowowej
T-W-6Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C10_U01Student powinien umieć w stopniu zaawansowanym rozwiązywać problemy selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej. Ponadto umieć stosować różne techniki połowu w wodach przybrzeżnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_U14Potrafi stosować techniki połowowe.
IA_2A_U01Potrafi wyszukiwać, rozumie, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką rybołówstwa przybrzeżnego, selektywności narzędzi połowu i składników śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi
Treści programoweT-L-1Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu
T-L-2Metody badań selektywności i śmiertelności połowowej
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu
T-W-5Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C10_K01Student jest gotów do aktywnej postawy w procesie nauki, do pracy w zespole, do osiągania prawidłowych wyników prowadzonych badań z zakresu gospodarki jeziorowej i rzecznej zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w terenie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_K01Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy i kreatywny oraz działalności na rzecz środowiska społecznego.
IA_2A_K02Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności ochroną środowiska wodnego.
Cel przedmiotuC-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką rybołówstwa przybrzeżnego, selektywności narzędzi połowu i składników śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi
Treści programoweT-L-2Metody badań selektywności i śmiertelności połowowej
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu
T-W-5Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi
T-W-4Składniki śmiertelności połowowej
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0