Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | IA_2A_D1-4_K01 | Student jest gotowy do samodzielnej pracy, jest gotowy do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | IA_2A_K03 | Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną, podporządkowania się zasadom pracy w zespole, pełnienia roli lidera i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Głównym celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla słodkowodnych i morskich ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych. Studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni opanować praktyczną wiedzę o rozrodzie wybranych gatunków ryb akwariowych w takim stopniu, aby samodzielnie przygotowywać akwaria tarliskowe w celu przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb. |
---|
C-2 | Ponadto w ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych głównie fauny morskiej w celu aranżowania wystaw muzealniczych. |
Treści programowe | T-L-6 | Zabiegi pielęgnacyjne przy zarodkach i larwach |
---|
T-L-5 | Rozwój embrionalny różnych gatunków ryb – budowa jaj, aktywacja jaj, zapłodnienie, stadia rozwojowe, okresy krytyczne, opuszczanie osłonek jajowych |
T-L-4 | Tarło – zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego różnych gatunków ryb ozdobnych |
T-L-3 | Kontrola oraz jakość wody |
T-L-7 | Podchów wylęgu |
T-L-1 | Urządzanie akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego (piasek i skały, ostateczna obsada zbiornika). Pielęgnacja akwarium morskiego (pierwsze tygodnie, prace regulacyjne, przydatny osprzęt). Utrzymywanie stałej temperatury – ogrzewanie i chłodzenie (rodzaje grzałek, agregaty schładzające). |
T-L-2 | Przygotowanie wody (właściwości i skład, przygotowanie wody, cyrkulacja wody, ozonizacja, dostarczanie wapnia, pierwiastki śladowe, stężenie soli, redukcja i oksydacja, współczynnik rH). Wymiana wody morskiej (nastawianie wody, metody wymiany).
Kontrola oraz jakość wody (odwrotna osmoza, optyczne klarowanie wody, usuwanie szkodliwych substancji rozpuszczonych w wodzie, usuwanie barwników, dwutlenek węgla i kwas węglowy). |
T-W-4 | Tarlaki – pozyskiwanie, przewożenie, przetrzymywanie tarlaków, płodność, dymorfizm płciowy, stymulacje hormonalne, dobór par tarłowych, |
T-W-5 | Czynniki fizyko–chemiczne i ich wpływ na przystępowanie ryb do tarła i jakość uzyskiwanej ikry. Gonady – wpływ czynników środowiska na rozwój gonad (światło, temperatura, pokarm), gynogeneza, androgeneza, poliploidalność. Tarło – zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego |
T-W-7 | Rozwój embrionalny różnych gatunków jajorodnych – budowa jaj, aktywacja jaj, zapłodnienie, stadia rozwojowe, okresy krytyczne, opuszczanie osłonek jajowych |
T-W-8 | Wylęg – budowa larw różnych gatunków ryb ozdobnych, zachowania osobnicze, okresy krytyczne |
T-W-6 | Rozród ryb żyworodnych – zapłodnienie, rozwój embrionalny, "poród" |
T-W-9 | Podchów wylęgu |
T-W-10 | Metody pozyskiwania organizmów wodnych do celów muzealniczych. Sposoby utrwalania i zabezpieczania preparatów. Konserwacja organizmów wodnych. Wystawy muzealnicze |
T-W-3 | Zwierzęta w akwarium morskim i biotopowym słodkowodnym (gąbki, parzydełkowce, płazińce, pierścienice, mięczaki, szkarłupnie, skorupiaki, ryby chrzęstnoszkieletowe, ryby kostnoszkieletowe, odłów, zakup i transport). Rośliny w akwarium morskim. Choroby zwierząt (zbiornik kwarantannowy, najczęściej spotykane choroby ryb). |
T-W-2 | Projektowanie i urządzanie akwarium – podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja. Jakość wody i jej uzdatnianie. Pozyskiwanie i dobór ryb – zespoły obsadowe. Transport ryb i kwarantanna. Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia. Wizyta w hurtowni ryb akwariowych. |
T-W-1 | Projektowanie akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego: (wybór odpowiedniego zbiornika, dzielenie i zestawianie zbiorników, ustawianie akwariów). Światło i oświetlenie zbiorników (lampy i ich zastosowanie, czas oświetlania akwarium). Filtracja (filtry jako przesiąkające złoża, filtry biologiczne, zestawy filtracyjne). Napowietrzanie wody. Sterylizacja nadfioletowa. Wizyta w firmie zajującą się aranżacją zbiornników ozdobnych. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie sie ryb podczas tarła |
---|
M-2 | Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami) |
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego testu |
---|
S-1 | Ocena formująca: W czasie ćwiczeń studenci będą na bieżąco oceniani podczas zakładania oraz opiekowania sie akwariami |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student nie podlega ocenie w formie stopnia |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |