Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Sylabus przedmiotu Podstawy nurkowania swobodnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy nurkowania swobodnego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z przedmiotu Ekologia |
W-2 | Podstawowa wiedza z przedmiotu Hydrozoologia |
W-3 | Podstawowa wiedza z przedmiotu Hydrochemia |
W-4 | Podstawowa wiedza z przedmiotu Hydrobotanika |
W-5 | Podstawowa wiedza z przedmiotu Fizyka środowiska wodnego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i reżimami nurkowania swobodnego |
C-2 | Zapoznanie studentów ze sprzętem do nurkowania |
C-3 | Zapoznanie studentów z techniką i organizacją nurkowania |
C-4 | Pozyskanie przez studentów umiejętności wykorzystania podstaw nurkowania w rybactwie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe zasady nurkowania | 2 |
T-L-2 | Elementy fizjologii człowieka | 2 |
T-L-3 | Podstawy fizyki w nurkowaniu | 2 |
T-L-4 | Podstawowy sprzęt nurkowy - ABC | 2 |
T-L-5 | Sprzęt nurkowy | 2 |
T-L-6 | Dodatkowy sprzęt nurkowy | 1 |
T-L-7 | Sygnalizacja nurkowa i ratownictwo podwodne | 3 |
T-L-8 | Podstawy monitoringu podwodnego I | 2 |
T-L-9 | Podstawy monitoringu podwodnego II | 4 |
T-L-10 | Organizacja nurkowania w wybranym rejonie nurkowym I | 3 |
T-L-11 | Organizacja nurkowania w wybranym rejonie nurkowym II | 3 |
T-L-12 | Zajęcia praktyczne na basenie I | 1 |
T-L-13 | Zajęcia praktyczne na basenie II | 2 |
T-L-14 | Zalicznie zajęć | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systemy szkoleń nurkowych i organizacje nurkowe | 1 |
T-W-2 | Elementy fizjologii człowieka a środowisko wodne | 2 |
T-W-3 | Wybrane choroby i wypadki nurkowe | 2 |
T-W-4 | Sprzęt nurkowy | 2 |
T-W-5 | Środowisko wodne i technika nurkowania | 2 |
T-W-6 | Nurkowanie w rybactwie | 2 |
T-W-7 | Wybrane rejony nurkowe Polski i świata | 2 |
T-W-8 | Historia i rozwój nurkowania | 1 |
T-W-9 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu | 7 |
A-L-3 | Przygotowanie prezentacji multimedialnych nt. organizacji nurkowania w wybranym rejonie świata | 7 |
A-L-4 | Przygotowanie próbnego raportu z monitoringu podwodnego | 6 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda sytuacyjna |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
M-5 | film |
M-6 | pokaz |
M-7 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-8 | ćwiczenia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń i wykładów |
S-2 | Ocena formująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady i reżimy nurkowania swobodnego a także wpływ działąlności podwodnej człowieka na środowisko wodne. Podczas zajęć nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta ani jego predyspozycji do bycia liderem bądź członkiem zespołu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_C11_W01 Student ma wiedzę na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego w środowisku wodnym. Zna sprzęt nurkowy oraz podstawy zasad i reżimów nurkowania swobodnego. Ma podstawową wiedzę na temat podwodnego monitoringu oraz wykorzystania nurkowania w rybactwie i turystyce. | IA_1A_W09, IA_1A_W20 | — | — | C-1, C-4 | T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-10, T-L-11 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7, M-8 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_C11_U01 Student potrafi zaplanować organizację nurkowania w wybranym rejonie nurkowym. Wykorzystując dokumentację podwodną potrafi przygotować wstępny raport z podwodnego, biologicznego monitoringu. Student przestrzegając zasad bezpieczeństwa i trzymając się ściiśle reżimów nurkowych potrafi pracować w zespole, w środowisku wodnym. | IA_1A_U02, IA_1A_U17 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-L-5, T-L-6, T-L-13, T-L-3, T-L-4, T-L-9, T-L-8, T-L-12, T-L-7 | M-3, M-4, M-7, M-8 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_C11_K01 Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej działalności podwodnej. Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki działalności podwodnej człowieka zarówno dla jego organizmu jak i dla środowiska wodnego oraz dla szeroko rozumianego rybactwa. | IA_1A_K01, IA_1A_K03, IA_1A_K06, IA_1A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_C11_W01 Student ma wiedzę na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego w środowisku wodnym. Zna sprzęt nurkowy oraz podstawy zasad i reżimów nurkowania swobodnego. Ma podstawową wiedzę na temat podwodnego monitoringu oraz wykorzystania nurkowania w rybactwie i turystyce. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego w środowisku wodnym. Nie posiada wiedzy na temat sprzętu nurkowego oraz nie zna podstawowych zasad nurkowania swobodnego. Nie ma podstawowej wiedzy na temat wykorzystania nurkowania w rybactwie i turystyce. |
3,0 | Student ma wiedze na temat sprzętu nurkowego oraz zna podstawowe zasady nurkowania swobodnego. Ma podstawową wiedzę na temat wykorzystania nurkowania w rybactwie i turystyce. | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego w środowisku wodnym. Ma wiedze na temat sprzętu nurkowego oraz zna podstawowe zasady nurkowania swobodnego. Ma podstawową wiedzę na temat wykorzystania nurkowania w rybactwie i turystyce. | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego w środowisku wodnym. Ma wiedze na temat sprzętu nurkowego oraz zna podstawowe zasady i reżimy nurkowania swobodnego w różnych warunkach. Ma podstawową wiedzę na temat wykorzystania nurkowania w rybactwie i turystyce. | |
4,5 | Student ma wiedzę na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego w środowisku wodnym. Zna elementy fizjologii człowieka. Ma wiedze na temat sprzętu nurkowego oraz zna podstawowe zasady i reżimy nurkowania swobodnego w różnych warunkach. Ma podstawową wiedzę na temat wykorzystania nurkowania w rybactwie i turystyce. | |
5,0 | Student ma wiedzę na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego w środowisku wodnym. Zna elementy fizjologii człowieka. Ma wiedze na temat sprzętu nurkowego oraz zna podstawowe zasady i reżimy nurkowania swobodnego w różnych warunkach. Ma podstawową wiedzę na temat wykorzystania nurkowania w rybactwie, w prowadzeniu monitoringu podwodnego oraz w turystyce. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_C11_U01 Student potrafi zaplanować organizację nurkowania w wybranym rejonie nurkowym. Wykorzystując dokumentację podwodną potrafi przygotować wstępny raport z podwodnego, biologicznego monitoringu. Student przestrzegając zasad bezpieczeństwa i trzymając się ściiśle reżimów nurkowych potrafi pracować w zespole, w środowisku wodnym. | 2,0 | Student nie potrafi zaplanować organizacji nurkowania w wybranym rejonie nurkowym. Nie potrafi na podstawie podwodnej dokumentacji przygotować wstępnego raportu z podwodnego, biologicznego monitoringu. Student nie potrafi, przestrzegając zasad bezpieczeństwa i trzymając się zasad nurkowych pracować w zespole. |
3,0 | Student potrafi zaplanować organizację nurkowania w wybranym rejonie nurkowym. Wykorzystując dokumentację podwodną potrafi przygotować wstępny raport z podwodnego, biologicznego monitoringu. Student przestrzegając zasad bezpieczeństwa i trzymając się ściiśle reżimów nurkowych potrafi pracować w zespole. | |
3,5 | Student potrafi zaplanować organizację nurkowania w wybranym rejonie nurkowym. Wykorzystując dokumentację podwodną potrafi przygotować wstępny raport z podwodnego, biologicznego monitoringu. Student przestrzegając zasad bezpieczeństwa i trzymając się ściiśle reżimów nurkowych potrafi pracować w zespole. w środowisku wodnym. | |
4,0 | Student potrafi zaplanować organizację nurkowania w wybranym rejonie nurkowym. Wykorzystując dokumentację podwodną potrafi przygotować wstępny raport z podwodnego, biologicznego monitoringu. Potrafi samodzielnie zinterpretować wyniki obserwacji. Student przestrzegając zasad bezpieczeństwa i trzymając się ściiśle reżimów nurkowych potrafi pracować w zespole, w środowisku wodnym. | |
4,5 | Student potrafi zaplanować organizację nurkowania w wybranym rejonie nurkowym. Wykorzystując dokumentację podwodną potrafi przygotować wstępny raport z podwodnego, biologicznego monitoringu. Potrafi samodzielnie zinterpretować wyniki obserwacji i sformułować wnioski. Student przestrzegając zasad bezpieczeństwa i trzymając się ściiśle reżimów nurkowych potrafi pracować w zespole, w środowisku wodnym. | |
5,0 | Student potrafi zaplanować organizację nurkowania w wybranym rejonie nurkowym, samodzielnie uzasadniając plan organizacji i wybór miejsca. Wykorzystując dokumentację podwodną potrafi przygotować wstępny raport z podwodnego, biologicznego monitoringu. Potrafi samodzielnie zinterpretować wyniki obserwacji i sformułować wnioski. Student przestrzegając zasad bezpieczeństwa i trzymając się ściiśle reżimów nurkowych potrafi pracować w zespole, w środowisku wodnym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_C11_K01 Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej działalności podwodnej. Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki działalności podwodnej człowieka zarówno dla jego organizmu jak i dla środowiska wodnego oraz dla szeroko rozumianego rybactwa. | 2,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady i reżimy nurkowania swobodnego a także wpływ działąlności podwodnej człowieka na środowisko wodne. Podczas zajęć nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta ani jego predyspozycji do bycia liderem bądź członkiem zespołu. |
3,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady i reżimy nurkowania swobodnego a także wpływ działąlności podwodnej człowieka na środowisko wodne. Podczas zajęć nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta ani jego predyspozycji do bycia liderem bądź członkiem zespołu. | |
3,5 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady i reżimy nurkowania swobodnego a także wpływ działąlności podwodnej człowieka na środowisko wodne. Podczas zajęć nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta ani jego predyspozycji do bycia liderem bądź członkiem zespołu. | |
4,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady i reżimy nurkowania swobodnego a także wpływ działąlności podwodnej człowieka na środowisko wodne. Podczas zajęć nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta ani jego predyspozycji do bycia liderem bądź członkiem zespołu. | |
4,5 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady i reżimy nurkowania swobodnego a także wpływ działąlności podwodnej człowieka na środowisko wodne. Podczas zajęć nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta ani jego predyspozycji do bycia liderem bądź członkiem zespołu. | |
5,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady i reżimy nurkowania swobodnego a także wpływ działąlności podwodnej człowieka na środowisko wodne. Podczas zajęć nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta ani jego predyspozycji do bycia liderem bądź członkiem zespołu. |
Literatura podstawowa
- J. Macke, K. Kuszewski, G. Zieleniec, Nurkowanie, Oficyna Wydawnicza "Alma - Press", Warszawa, 2003
- Płetwonurek KDP/CMAS*, Ogólnopolskie Centrum Szkolenia Podwodnego KDP PTTK, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Magazyn Nurkowanie, www.nurkowanie.v.pl
- M. Tomaszewski, Nurkowy atlas Polski, Altea Sp. z o.o., Warszawa, 2004