Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)

Sylabus przedmiotu Produkty uboczne przemysłu mleczarskiego - wartościowy element diety:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Produkty uboczne przemysłu mleczarskiego - wartościowy element diety
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu chemii, biochemii, mikrobiologii i fizyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z właściwościami, wartością odżywczą oraz prozdrowotną produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. Nabycie praktycznych umiejętności w zakresie oceny wartości odżywczej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego i ich przetworów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia wstępne, omówienie zakresu programowego, szkolenie stanowiskowe BHP1
T-L-2Ocena wartości odżywczej serwatek i preparatów serwatkowych dostępnych na rynku3
T-L-3Ocena wartości odżywczej maślanek i koncentratów maślanki dostępnych na rynku3
T-L-4Serwatka i maślanka jako składnik produktów fermentowanych – analiza cech jakościowych i wartości odżywczej3
T-L-5Wpływ receptury lodów na bazie serwatki i maślanki na cechy jakościowe i wartość odżywczą3
T-L-6Ćwiczenia zaliczeniowe2
15
wykłady
T-W-1Serwatka – charakterystyka i skład chemiczny2
T-W-2Maślanka – charakterystyka i skład chemiczny2
T-W-3Właściwości odżywcze i prozdrowotne serwatki4
T-W-4Właściwości odżywcze i prozdrowotne maślanki4
T-W-5Preparaty otrzymywane z serwatki oraz maślanki jak źródło związków bioaktywnych3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach15
A-L-2Konsultacje z prowadzącym2
A-L-3Przygotowanie do zajęć8
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w egzaminie1
A-W-3Przygotowanie do egzaminu6
A-W-4Studiowanie wskazanej literatury4
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne realizowane w zespołach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania do zajęć oraz poprawności wykonywania zadań podczas zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb9 2_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym skład chemiczny oraz wartość odżywczą i prozdrowotną produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. Potrafi wykorzystać te produkty w żywieniu człowieka.
D_1A_W08C-1T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb9 2_U01
Student potrafi scharakteryzować skład chemiczny, wartość odżywczą i prozdrowotną produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego oraz wytłumaczyć ich znaczenie w diecie i wplyw na zdrowie człowieka. Potrafi wykorzystać zdobyte informacje pochodzące z różnych źródeł do zaplanowania diety zawierającej produkty uboczne przemysłu mleczarskiego i ich przetwory.
D_1A_U10C-1T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb9 2_K01
Student jest gotów do ciągłego dokształcania się oraz odpowiedzialności za pełnione role zawodowe. Jest gotów dbać o etykę zawodową dietetyka.
D_1A_K03C-1T-L-4, T-W-5, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-W-2, T-W-4, T-L-1, T-L-5, T-W-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb9 2_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym skład chemiczny oraz wartość odżywczą i prozdrowotną produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. Potrafi wykorzystać te produkty w żywieniu człowieka.
2,0Student nie zna i nie rozumie wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. Stopień osiągnięcia wiedzy przez studenta nie przekracza 60%.
3,0Student w 60% osiągnął wiedzę dotyczącą wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
3,5Student w 70% osiągnął wiedzę dotyczącą wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
4,0Student w 80% osiągnął wiedzę dotyczącą wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
4,5Student w 90% osiągnął wiedzę dotyczącą wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
5,0Student osiągnął wiedzę w 95 - 100% dotyczącą wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb9 2_U01
Student potrafi scharakteryzować skład chemiczny, wartość odżywczą i prozdrowotną produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego oraz wytłumaczyć ich znaczenie w diecie i wplyw na zdrowie człowieka. Potrafi wykorzystać zdobyte informacje pochodzące z różnych źródeł do zaplanowania diety zawierającej produkty uboczne przemysłu mleczarskiego i ich przetwory.
2,0Student w niewielkim stopniu posiada umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości żywieniowej i wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. Stopień nabytych umiejętności nie przekracza 60%.
3,0Student osiągnął 60% umiejętności tj. wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
3,5Student osiągnął 70% umiejętności tj. wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
4,0Student osiągnął 80% umiejętności tj. wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
4,5Student osiągnął 90% umiejętności. Posiada więcej niż dobrą umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
5,0Student osiągnął 95 do 100% umiejętności. Posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb9 2_K01
Student jest gotów do ciągłego dokształcania się oraz odpowiedzialności za pełnione role zawodowe. Jest gotów dbać o etykę zawodową dietetyka.
2,0Student nie podejmuje działań wskazujących na dążenie do dokształcenia oraz odpowiedzialność za realizowane zadania.
3,0Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 60% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania.
3,5Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 70% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania.
4,0Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 80% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania.
4,5Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 90% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania.
5,0Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 95-100% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania.

Literatura podstawowa

  1. Jan Gawęcki, Jan Pikul, Produkty mleczne. Technologia i rola w żywieniu człowieka, Wyd. Uniwersytety Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2018
  2. Tadeusz Szulc, Tajemnice mleka, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Przegląd Mleczarski

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia wstępne, omówienie zakresu programowego, szkolenie stanowiskowe BHP1
T-L-2Ocena wartości odżywczej serwatek i preparatów serwatkowych dostępnych na rynku3
T-L-3Ocena wartości odżywczej maślanek i koncentratów maślanki dostępnych na rynku3
T-L-4Serwatka i maślanka jako składnik produktów fermentowanych – analiza cech jakościowych i wartości odżywczej3
T-L-5Wpływ receptury lodów na bazie serwatki i maślanki na cechy jakościowe i wartość odżywczą3
T-L-6Ćwiczenia zaliczeniowe2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Serwatka – charakterystyka i skład chemiczny2
T-W-2Maślanka – charakterystyka i skład chemiczny2
T-W-3Właściwości odżywcze i prozdrowotne serwatki4
T-W-4Właściwości odżywcze i prozdrowotne maślanki4
T-W-5Preparaty otrzymywane z serwatki oraz maślanki jak źródło związków bioaktywnych3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach15
A-L-2Konsultacje z prowadzącym2
A-L-3Przygotowanie do zajęć8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w egzaminie1
A-W-3Przygotowanie do egzaminu6
A-W-4Studiowanie wskazanej literatury4
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb9 2_W01Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym skład chemiczny oraz wartość odżywczą i prozdrowotną produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. Potrafi wykorzystać te produkty w żywieniu człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W08Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym skład oraz wartość energetyczną, odżywczą i prozdrowotną produktów spożywczych, sposób ich analizy i oceny oraz czynniki je kształtujące z uwzględnieniem procesów technologicznych i gastronomicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z właściwościami, wartością odżywczą oraz prozdrowotną produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. Nabycie praktycznych umiejętności w zakresie oceny wartości odżywczej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego i ich przetworów.
Treści programoweT-W-5Preparaty otrzymywane z serwatki oraz maślanki jak źródło związków bioaktywnych
T-W-4Właściwości odżywcze i prozdrowotne maślanki
T-W-1Serwatka – charakterystyka i skład chemiczny
T-W-3Właściwości odżywcze i prozdrowotne serwatki
T-W-2Maślanka – charakterystyka i skład chemiczny
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne realizowane w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania do zajęć oraz poprawności wykonywania zadań podczas zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. Stopień osiągnięcia wiedzy przez studenta nie przekracza 60%.
3,0Student w 60% osiągnął wiedzę dotyczącą wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
3,5Student w 70% osiągnął wiedzę dotyczącą wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
4,0Student w 80% osiągnął wiedzę dotyczącą wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
4,5Student w 90% osiągnął wiedzę dotyczącą wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
5,0Student osiągnął wiedzę w 95 - 100% dotyczącą wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb9 2_U01Student potrafi scharakteryzować skład chemiczny, wartość odżywczą i prozdrowotną produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego oraz wytłumaczyć ich znaczenie w diecie i wplyw na zdrowie człowieka. Potrafi wykorzystać zdobyte informacje pochodzące z różnych źródeł do zaplanowania diety zawierającej produkty uboczne przemysłu mleczarskiego i ich przetwory.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U10Potrafi zaplanować i przeprowadzić działania związane z kształtowaniem składu, wartości energetycznej, odżywczej i prozdrowotnej produktów spożywczych. Potrafi zbadać oraz ocenić skład i wartość odżywczą żywności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z właściwościami, wartością odżywczą oraz prozdrowotną produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. Nabycie praktycznych umiejętności w zakresie oceny wartości odżywczej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego i ich przetworów.
Treści programoweT-L-2Ocena wartości odżywczej serwatek i preparatów serwatkowych dostępnych na rynku
T-L-5Wpływ receptury lodów na bazie serwatki i maślanki na cechy jakościowe i wartość odżywczą
T-L-3Ocena wartości odżywczej maślanek i koncentratów maślanki dostępnych na rynku
T-L-4Serwatka i maślanka jako składnik produktów fermentowanych – analiza cech jakościowych i wartości odżywczej
T-L-6Ćwiczenia zaliczeniowe
T-L-1Ćwiczenia wstępne, omówienie zakresu programowego, szkolenie stanowiskowe BHP
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne realizowane w zespołach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania do zajęć oraz poprawności wykonywania zadań podczas zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w niewielkim stopniu posiada umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości żywieniowej i wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. Stopień nabytych umiejętności nie przekracza 60%.
3,0Student osiągnął 60% umiejętności tj. wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
3,5Student osiągnął 70% umiejętności tj. wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
4,0Student osiągnął 80% umiejętności tj. wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
4,5Student osiągnął 90% umiejętności. Posiada więcej niż dobrą umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
5,0Student osiągnął 95 do 100% umiejętności. Posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb9 2_K01Student jest gotów do ciągłego dokształcania się oraz odpowiedzialności za pełnione role zawodowe. Jest gotów dbać o etykę zawodową dietetyka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymaga tego do innych. Jest gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu dietetyka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z właściwościami, wartością odżywczą oraz prozdrowotną produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. Nabycie praktycznych umiejętności w zakresie oceny wartości odżywczej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego i ich przetworów.
Treści programoweT-L-4Serwatka i maślanka jako składnik produktów fermentowanych – analiza cech jakościowych i wartości odżywczej
T-W-5Preparaty otrzymywane z serwatki oraz maślanki jak źródło związków bioaktywnych
T-W-3Właściwości odżywcze i prozdrowotne serwatki
T-L-2Ocena wartości odżywczej serwatek i preparatów serwatkowych dostępnych na rynku
T-L-3Ocena wartości odżywczej maślanek i koncentratów maślanki dostępnych na rynku
T-L-6Ćwiczenia zaliczeniowe
T-W-2Maślanka – charakterystyka i skład chemiczny
T-W-4Właściwości odżywcze i prozdrowotne maślanki
T-L-1Ćwiczenia wstępne, omówienie zakresu programowego, szkolenie stanowiskowe BHP
T-L-5Wpływ receptury lodów na bazie serwatki i maślanki na cechy jakościowe i wartość odżywczą
T-W-1Serwatka – charakterystyka i skład chemiczny
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne realizowane w zespołach
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania do zajęć oraz poprawności wykonywania zadań podczas zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie podejmuje działań wskazujących na dążenie do dokształcenia oraz odpowiedzialność za realizowane zadania.
3,0Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 60% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania.
3,5Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 70% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania.
4,0Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 80% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania.
4,5Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 90% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania.
5,0Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 95-100% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania.