Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
Sylabus przedmiotu Styl życia jako determinanta stanu zdrowia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Styl życia jako determinanta stanu zdrowia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biochemii i fizjologii człowieka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy dotyczącej wpływu różnych czynników związanych ze stylem życia warunkujących stan zdrowia człowiekah oraz nabycie umiejętności oceny narażenia i sposobów przeciwdziałania negatywnym skutkom tego wpływu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wskaźniki stanu zdrowia | 2 |
T-L-2 | Dieta planetarna – dla długowieczności człowieka i planety. Ocena wartości odżywczej i zdrowotnej | 2 |
T-L-3 | Ocena narażenia na stres. Strategie radzenia sobie ze stresem | 2 |
T-L-4 | Ocena deprywacji snu. Strategie radzenia sobie z bezsennością, rola żywienia. | 2 |
T-L-5 | Analiza sposobu żywienia w kontekście narażenia na związki endokrynnie czynne i dodatki do żywności | 3 |
T-L-6 | Ocena spożycia kofeiny i etanolu jako przykład narażenia na wybrane składniki diety obecne w używkach | 2 |
T-L-7 | Zaliczenie zajęć | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zdrowie i jego uwarunkowania. Żywieniowe i pozażywieniowe czynniki długowieczności | 2 |
T-W-2 | Fizjologiczne uwarunkowania uzależnień biochemicznych i behawioralnych. Konsekwencje zdrowotne i metaboliczne | 3 |
T-W-3 | Dobrostan psychiczny człowieka – wpływ stylu życia i sposobu żywienia | 2 |
T-W-4 | Wpływ egzogennych związków endokrynnie czynnych na organizm człowieka | 2 |
T-W-5 | Stan zdrowia a chronobiologia | 2 |
T-W-6 | Zachowania sedenteryjne. Jak skutecznie i dlaczego zalecać aktywność fizyczną w różnych okresach życia? | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie zajęć | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-L-2 | studiowanie zalecanej literatury | 2 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-L-4 | Konsultacje | 1 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Analiza zalecanej literatury | 3 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-4 | Konsultacje | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia problemowe/projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: projekt / sprawozdanie |
S-3 | Ocena formująca: Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb8 2_W01 Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym uwarunkuwania stanu zdrowia człowieka wynikające ze stylu życia | D_1A_W01 | — | C-1 | T-L-5, T-W-7, T-W-4, T-L-2, T-L-1, T-L-6, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-L-3, T-W-2, T-W-1, T-L-7, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb8 2_U01 Potrafi wskazać i ocenić skalę zagrożeń zdrowotnych wynikających z niewłaściwego stylu życia i zaproponować działania korygujące | D_1A_U04 | — | C-1 | T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-L-7, T-W-2, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb8 2_K01 Jest gotowy do wdrożenia działań korygujących w zakresie profilaktyki zdrowotnej, popularyzacji zdobytej wiedzy i ustawicznego dokształcania się w zakresie profilaktyki zdrowotnej | D_1A_K02 | — | C-1 | T-W-6, T-L-7, T-L-1, T-W-4, T-W-5, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-W-2, T-L-4, T-L-6, T-W-7, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb8 2_W01 Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym uwarunkuwania stanu zdrowia człowieka wynikające ze stylu życia | 2,0 | |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na wybrane parametry homeostazy. Zakres ocen z zaliczeń 3-3,25 | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb8 2_U01 Potrafi wskazać i ocenić skalę zagrożeń zdrowotnych wynikających z niewłaściwego stylu życia i zaproponować działania korygujące | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać podstawowe zgrożenia wynikające z niewłaściwego stylu życia oraz dobrać działania profilaktyczne w ograniczonym zakresie. Średnia ocen w zakresie 3-3,25 | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb8 2_K01 Jest gotowy do wdrożenia działań korygujących w zakresie profilaktyki zdrowotnej, popularyzacji zdobytej wiedzy i ustawicznego dokształcania się w zakresie profilaktyki zdrowotnej | 2,0 | oceny nie zdefiniowano w formie stopnia |
3,0 | oceny nie zdefiniowano w formie stopnia | |
3,5 | oceny nie zdefiniowano w formie stopnia | |
4,0 | oceny nie zdefiniowano w formie stopnia | |
4,5 | oceny nie zdefiniowano w formie stopnia | |
5,0 | oceny nie zdefiniowano w formie stopnia |
Literatura podstawowa
- Mamcarz A., Śliż D., Medycyna stylu życia, PZWL, Warszawa, 2018
- Bulska J., Zagrożenia zdrowia chorobami cywilizacyjnymi, Impuls, Kraków, 2008, I
- Januszewicz P., Socha P., Mazur A (red.), Żywienie w zdrowiu publicznym.Cz. 1., Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2009, I
- Terelak J. F., Psychologia stresu, Oficyna Wydawcza BRANTA, Bydgoszcz, 2016
- Nosko J., Zachowania zdrowotne i zdrowie publiczne, Instytut Medycyny Pracy, Łódź, 2005
Literatura dodatkowa
- Ostrowska A, Styl życia a zdrowie, Instytu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 1999
- AA, Nutrients, MDPI, Swiss