Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)

Sylabus przedmiotu Żywność pochodzenia wodnego w diecie człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywność pochodzenia wodnego w diecie człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowej wiedzy z zakresu ogólnej technologii żywności oraz chemii żywności. Umiejętność wykonywania obliczeń matematycznych i opracowywania wyników eksperymentu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Prawidłowe wykorzystanie wlaściwości fizyko-chemicznych w przetwórstwie oraz określanie przydatności technologicznej surowców pochodzenia wodnego.
C-2Przekazanie umiejętności przetwarzania surowców pochodzenia wodnego na produkty spożywcze oraz wykorzystanie różnych metod służących temu celowi.
C-3Nauczenie samodzielnego rozwiązywania kompleksowych problemów związanych z przetwarzaniem surowców pochodzenia wodnego na żywność.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obróbka wstępna oraz oznaczanie wydajności części jadalnych wybranych ryb oraz owoców morza.3
T-L-2Wykorzystanie wybranych gatunków ryb w przygotowaniu wyrobów gotowych.3
T-L-3Wykorzystanie wybranych owoców morza w przygotowaniu wyrobów gotowych.3
T-L-4Wykorzystanie alg i innych roślin wodnych w przygotowaniu wyrobów gotowych.3
T-L-5Wykorzystanie surowców pochodzenia wodnego do produkcji żywności innowacynej.3
15
wykłady
T-W-1Podział i charakterystyka oraz wartość odżywcza żywności pochodzenia wodnego - ryby, owoce morza i rośliny wodne.4
T-W-2Właściwości funkcjonalne surowców pochodzenia wodnego.2
T-W-3Specyficzne operacje i zabiegi technologiczne stosowane w przetwórstwie organizmów wodnych.2
T-W-4Obrobka i wykorzystanie surowców pochodzenia wodnego5
T-W-5Uboczne surowce powstające podczas przetwarzania żywności pochodzenia wodnego.1
T-W-6Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych3
A-L-3Opracowanie wyników doświadczeń wykonanych na zajęciach3
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium2
A-L-5konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3Studiowanie wskazanej na zajęciach literatury8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej (pytania otwarte lub testowe)
S-2Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu na podstawie kolokwiów i oceny pracy na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb5 2_W01
Student posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie wykorzystania surowców pochodzenia wodnego w przemyśle oraz odpowiednich procesów technologicznych w zależności od rodzaju surowca i jego właściwości.
D_1A_W07C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3M-2, M-1, M-4, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb5 2_U01
Student potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do obrobki i przetwarzania jadalnych surowców wodnych oraz samodzielnie rozwiązywać problemy wynikające podczas realizacji zadań, wykorzystując w tym celu właściwe metody i materiały.
D_1A_U10C-2T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-4, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb5 2_K01
Student jest gotów do odpowiedzialniego i samodzielnego rozwiązywania problemów i zadań przed nim stawianych. Jest gotów do postępowania zgodnie z zasadami etyki iwyrażania własnej opinii. Jest gotów do ciągłego nabywania wiedzy i pełnienia ról zawodowych
D_1A_K04, D_1A_K03C-3T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb5 2_W01
Student posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie wykorzystania surowców pochodzenia wodnego w przemyśle oraz odpowiednich procesów technologicznych w zależności od rodzaju surowca i jego właściwości.
2,0Student nie potrafi rozpoznawać surowców wodnych, nie potrafi dobrać właściwego rodzaju obróbki wstępnej ani sposobu jego zabezpieczenia przed zepsuciem. Nie potrafi wytłumaczyć podstawowych procesów zachodzących w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Nie potrafi dobrać odpowiedniego sposobu przetwarzania surowca
3,0Student potrafi rozpoznawać większość surowców wodnych, dobrać niektóre rodzaje obróbki wstępnej oraz sposoby jego zabezpieczenia przed zepsuciem. Potrafi wytłumaczyć niektóre procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Poprawnie dobiera niektóre sposoby przetwarzania surowca.
3,5Student rozpoznaje surowcei wodne, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej oraz metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem. Potrafi wytłumaczyć podstawowe procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Poprawnie dobiera odpowiedni sposób przetwarzania surowca.
4,0Student rozpoznaje surowce wodne, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie i potrafi wytłumaczyć procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetwarzania surowca.
4,5Student rozpoznaje surowce wodne, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie i potrafi wytłumaczyć procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetwarzania surowca.
5,0Student rozpoznaje surowce wodne, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie i potrafi wytłumaczyć procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetwarzania surowca.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb5 2_U01
Student potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do obrobki i przetwarzania jadalnych surowców wodnych oraz samodzielnie rozwiązywać problemy wynikające podczas realizacji zadań, wykorzystując w tym celu właściwe metody i materiały.
2,0Student nie potrafi zorganizować stanowiska pracy ani nadzorować pracy w zespole. Nie jest w stanie wykorzystać nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Nie potrafi zastosować żadnych metod i materiałów w celu rozwiązania problemu. Nie potrafi wykorzystać żadnych metod i urządzeń służących do obróbki i przetwarzania surowców wodnych.
3,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie. Wykorzystuje tylko część nabytej wiedzy do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować niektóre metody i materiały w celu rozwiązania problemu. Wykorzystuje część metod i urządzeń służących do obróbki i przetwarzania surowców wodnych.
3,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu. Potrafi zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obróbki i przetwarzania surowców wodnych.
4,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obróbki i przetwarzania surowców wodnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu.
4,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obróbki i przetwarzania surowców wodnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu.
5,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obróbki i przetwarzania surowców wodnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb5 2_K01
Student jest gotów do odpowiedzialniego i samodzielnego rozwiązywania problemów i zadań przed nim stawianych. Jest gotów do postępowania zgodnie z zasadami etyki iwyrażania własnej opinii. Jest gotów do ciągłego nabywania wiedzy i pełnienia ról zawodowych
2,0Student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Nie potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemów i zadań przed nim stawianych. Nie potrafi podjąć decyzji dotyczących danego problemu. Nie jest kreatywny i nie postępuje zgodnie z zasadami etyki. Nie jest w stanie wyrażać własnej opinii i nie jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,0Student w części wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Jest dość kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje decyzje w sprawach mniej istotnych. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
5,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane, proponuje alternatywne rozwiazania problemu. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów i jest w tym konsekwentny. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.

Literatura podstawowa

  1. Sikorski Z.E., Ryby i bezkręgowce morskie, WNT, Warszawa, 2005
  2. Sikorski Z.E., Morskie surowce żywnościowe, WNT, Warszawa, 1992
  3. Kawka T., Dutkiewicz D., Maszyny do obróbki ryb i kalmarów, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1986
  4. Venugopal V. (Ed.), Seafood Processing. Adding Value Through Quick Freezing, Retortable Packaging, and Cook-Chilling, CRC Press Taylor & Francis Group, 6000 Broken Sound Parkway NW, Suite 300, Boca Raton, FL 33487-2742, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Ziemba Z., Podstawy cieplnego utrwalania żywności, WNT, Warszawa, 1993
  2. Persian journal of seafood science and technology, Karaj: Sohrab Moini, Iran, ISSN: 2423-5644

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obróbka wstępna oraz oznaczanie wydajności części jadalnych wybranych ryb oraz owoców morza.3
T-L-2Wykorzystanie wybranych gatunków ryb w przygotowaniu wyrobów gotowych.3
T-L-3Wykorzystanie wybranych owoców morza w przygotowaniu wyrobów gotowych.3
T-L-4Wykorzystanie alg i innych roślin wodnych w przygotowaniu wyrobów gotowych.3
T-L-5Wykorzystanie surowców pochodzenia wodnego do produkcji żywności innowacynej.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział i charakterystyka oraz wartość odżywcza żywności pochodzenia wodnego - ryby, owoce morza i rośliny wodne.4
T-W-2Właściwości funkcjonalne surowców pochodzenia wodnego.2
T-W-3Specyficzne operacje i zabiegi technologiczne stosowane w przetwórstwie organizmów wodnych.2
T-W-4Obrobka i wykorzystanie surowców pochodzenia wodnego5
T-W-5Uboczne surowce powstające podczas przetwarzania żywności pochodzenia wodnego.1
T-W-6Zaliczenie1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych3
A-L-3Opracowanie wyników doświadczeń wykonanych na zajęciach3
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium2
A-L-5konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3Studiowanie wskazanej na zajęciach literatury8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb5 2_W01Student posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie wykorzystania surowców pochodzenia wodnego w przemyśle oraz odpowiednich procesów technologicznych w zależności od rodzaju surowca i jego właściwości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W07Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym uwarunkowania technologiczne, gastronomiczne, toksykologiczne, mikrobiologiczne i prawne kształtujące jakość zdrowotną żywności
Cel przedmiotuC-1Prawidłowe wykorzystanie wlaściwości fizyko-chemicznych w przetwórstwie oraz określanie przydatności technologicznej surowców pochodzenia wodnego.
Treści programoweT-W-2Właściwości funkcjonalne surowców pochodzenia wodnego.
T-W-4Obrobka i wykorzystanie surowców pochodzenia wodnego
T-W-1Podział i charakterystyka oraz wartość odżywcza żywności pochodzenia wodnego - ryby, owoce morza i rośliny wodne.
T-W-5Uboczne surowce powstające podczas przetwarzania żywności pochodzenia wodnego.
T-W-3Specyficzne operacje i zabiegi technologiczne stosowane w przetwórstwie organizmów wodnych.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)
M-3Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu na podstawie kolokwiów i oceny pracy na zajęciach
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej (pytania otwarte lub testowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznawać surowców wodnych, nie potrafi dobrać właściwego rodzaju obróbki wstępnej ani sposobu jego zabezpieczenia przed zepsuciem. Nie potrafi wytłumaczyć podstawowych procesów zachodzących w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Nie potrafi dobrać odpowiedniego sposobu przetwarzania surowca
3,0Student potrafi rozpoznawać większość surowców wodnych, dobrać niektóre rodzaje obróbki wstępnej oraz sposoby jego zabezpieczenia przed zepsuciem. Potrafi wytłumaczyć niektóre procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Poprawnie dobiera niektóre sposoby przetwarzania surowca.
3,5Student rozpoznaje surowcei wodne, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej oraz metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem. Potrafi wytłumaczyć podstawowe procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Poprawnie dobiera odpowiedni sposób przetwarzania surowca.
4,0Student rozpoznaje surowce wodne, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie i potrafi wytłumaczyć procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetwarzania surowca.
4,5Student rozpoznaje surowce wodne, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie i potrafi wytłumaczyć procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetwarzania surowca.
5,0Student rozpoznaje surowce wodne, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie i potrafi wytłumaczyć procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetwarzania surowca.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb5 2_U01Student potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do obrobki i przetwarzania jadalnych surowców wodnych oraz samodzielnie rozwiązywać problemy wynikające podczas realizacji zadań, wykorzystując w tym celu właściwe metody i materiały.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U10Potrafi zaplanować i przeprowadzić działania związane z kształtowaniem składu, wartości energetycznej, odżywczej i prozdrowotnej produktów spożywczych. Potrafi zbadać oraz ocenić skład i wartość odżywczą żywności
Cel przedmiotuC-2Przekazanie umiejętności przetwarzania surowców pochodzenia wodnego na produkty spożywcze oraz wykorzystanie różnych metod służących temu celowi.
Treści programoweT-L-2Wykorzystanie wybranych gatunków ryb w przygotowaniu wyrobów gotowych.
T-L-5Wykorzystanie surowców pochodzenia wodnego do produkcji żywności innowacynej.
T-L-3Wykorzystanie wybranych owoców morza w przygotowaniu wyrobów gotowych.
T-L-4Wykorzystanie alg i innych roślin wodnych w przygotowaniu wyrobów gotowych.
T-L-1Obróbka wstępna oraz oznaczanie wydajności części jadalnych wybranych ryb oraz owoców morza.
Metody nauczaniaM-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)
M-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu na podstawie kolokwiów i oceny pracy na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować stanowiska pracy ani nadzorować pracy w zespole. Nie jest w stanie wykorzystać nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Nie potrafi zastosować żadnych metod i materiałów w celu rozwiązania problemu. Nie potrafi wykorzystać żadnych metod i urządzeń służących do obróbki i przetwarzania surowców wodnych.
3,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie. Wykorzystuje tylko część nabytej wiedzy do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować niektóre metody i materiały w celu rozwiązania problemu. Wykorzystuje część metod i urządzeń służących do obróbki i przetwarzania surowców wodnych.
3,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu. Potrafi zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obróbki i przetwarzania surowców wodnych.
4,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obróbki i przetwarzania surowców wodnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu.
4,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obróbki i przetwarzania surowców wodnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu.
5,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obróbki i przetwarzania surowców wodnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb5 2_K01Student jest gotów do odpowiedzialniego i samodzielnego rozwiązywania problemów i zadań przed nim stawianych. Jest gotów do postępowania zgodnie z zasadami etyki iwyrażania własnej opinii. Jest gotów do ciągłego nabywania wiedzy i pełnienia ról zawodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K04Jest gotów samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
D_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymaga tego do innych. Jest gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu dietetyka.
Cel przedmiotuC-3Nauczenie samodzielnego rozwiązywania kompleksowych problemów związanych z przetwarzaniem surowców pochodzenia wodnego na żywność.
Treści programoweT-L-1Obróbka wstępna oraz oznaczanie wydajności części jadalnych wybranych ryb oraz owoców morza.
T-L-2Wykorzystanie wybranych gatunków ryb w przygotowaniu wyrobów gotowych.
T-W-1Podział i charakterystyka oraz wartość odżywcza żywności pochodzenia wodnego - ryby, owoce morza i rośliny wodne.
T-W-2Właściwości funkcjonalne surowców pochodzenia wodnego.
T-W-3Specyficzne operacje i zabiegi technologiczne stosowane w przetwórstwie organizmów wodnych.
T-W-4Obrobka i wykorzystanie surowców pochodzenia wodnego
T-W-5Uboczne surowce powstające podczas przetwarzania żywności pochodzenia wodnego.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu na podstawie kolokwiów i oceny pracy na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Nie potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemów i zadań przed nim stawianych. Nie potrafi podjąć decyzji dotyczących danego problemu. Nie jest kreatywny i nie postępuje zgodnie z zasadami etyki. Nie jest w stanie wyrażać własnej opinii i nie jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,0Student w części wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Jest dość kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje decyzje w sprawach mniej istotnych. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
5,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane, proponuje alternatywne rozwiazania problemu. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów i jest w tym konsekwentny. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.