Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
Sylabus przedmiotu Żywność pochodzenia wodnego w diecie człowieka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywność pochodzenia wodnego w diecie człowieka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowej wiedzy z zakresu ogólnej technologii żywności oraz chemii żywności. Umiejętność wykonywania obliczeń matematycznych i opracowywania wyników eksperymentu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Prawidłowe wykorzystanie wlaściwości fizyko-chemicznych w przetwórstwie oraz określanie przydatności technologicznej surowców pochodzenia wodnego. |
C-2 | Przekazanie umiejętności przetwarzania surowców pochodzenia wodnego na produkty spożywcze oraz wykorzystanie różnych metod służących temu celowi. |
C-3 | Nauczenie samodzielnego rozwiązywania kompleksowych problemów związanych z przetwarzaniem surowców pochodzenia wodnego na żywność. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Obróbka wstępna oraz oznaczanie wydajności części jadalnych wybranych ryb oraz owoców morza. | 3 |
T-L-2 | Wykorzystanie wybranych gatunków ryb w przygotowaniu wyrobów gotowych. | 3 |
T-L-3 | Wykorzystanie wybranych owoców morza w przygotowaniu wyrobów gotowych. | 3 |
T-L-4 | Wykorzystanie alg i innych roślin wodnych w przygotowaniu wyrobów gotowych. | 3 |
T-L-5 | Wykorzystanie surowców pochodzenia wodnego do produkcji żywności innowacynej. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział i charakterystyka oraz wartość odżywcza żywności pochodzenia wodnego - ryby, owoce morza i rośliny wodne. | 4 |
T-W-2 | Właściwości funkcjonalne surowców pochodzenia wodnego. | 2 |
T-W-3 | Specyficzne operacje i zabiegi technologiczne stosowane w przetwórstwie organizmów wodnych. | 2 |
T-W-4 | Obrobka i wykorzystanie surowców pochodzenia wodnego | 5 |
T-W-5 | Uboczne surowce powstające podczas przetwarzania żywności pochodzenia wodnego. | 1 |
T-W-6 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 3 |
A-L-3 | Opracowanie wyników doświadczeń wykonanych na zajęciach | 3 |
A-L-4 | Przygotowanie się do kolokwium | 2 |
A-L-5 | konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | Studiowanie wskazanej na zajęciach literatury | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie) |
M-2 | Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metoda eksponująca (film związany z wykładem) |
M-4 | Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej (pytania otwarte lub testowe) |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu na podstawie kolokwiów i oceny pracy na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb5 2_W01 Student posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie wykorzystania surowców pochodzenia wodnego w przemyśle oraz odpowiednich procesów technologicznych w zależności od rodzaju surowca i jego właściwości. | D_1A_W07 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3 | M-2, M-1, M-4, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb5 2_U01 Student potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do obrobki i przetwarzania jadalnych surowców wodnych oraz samodzielnie rozwiązywać problemy wynikające podczas realizacji zadań, wykorzystując w tym celu właściwe metody i materiały. | D_1A_U10 | — | C-2 | T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-1 | M-4, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb5 2_K01 Student jest gotów do odpowiedzialniego i samodzielnego rozwiązywania problemów i zadań przed nim stawianych. Jest gotów do postępowania zgodnie z zasadami etyki iwyrażania własnej opinii. Jest gotów do ciągłego nabywania wiedzy i pełnienia ról zawodowych | D_1A_K04, D_1A_K03 | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb5 2_W01 Student posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie wykorzystania surowców pochodzenia wodnego w przemyśle oraz odpowiednich procesów technologicznych w zależności od rodzaju surowca i jego właściwości. | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznawać surowców wodnych, nie potrafi dobrać właściwego rodzaju obróbki wstępnej ani sposobu jego zabezpieczenia przed zepsuciem. Nie potrafi wytłumaczyć podstawowych procesów zachodzących w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Nie potrafi dobrać odpowiedniego sposobu przetwarzania surowca |
3,0 | Student potrafi rozpoznawać większość surowców wodnych, dobrać niektóre rodzaje obróbki wstępnej oraz sposoby jego zabezpieczenia przed zepsuciem. Potrafi wytłumaczyć niektóre procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Poprawnie dobiera niektóre sposoby przetwarzania surowca. | |
3,5 | Student rozpoznaje surowcei wodne, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej oraz metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem. Potrafi wytłumaczyć podstawowe procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Poprawnie dobiera odpowiedni sposób przetwarzania surowca. | |
4,0 | Student rozpoznaje surowce wodne, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie i potrafi wytłumaczyć procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetwarzania surowca. | |
4,5 | Student rozpoznaje surowce wodne, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie i potrafi wytłumaczyć procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetwarzania surowca. | |
5,0 | Student rozpoznaje surowce wodne, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie i potrafi wytłumaczyć procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetwarzania surowca. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb5 2_U01 Student potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do obrobki i przetwarzania jadalnych surowców wodnych oraz samodzielnie rozwiązywać problemy wynikające podczas realizacji zadań, wykorzystując w tym celu właściwe metody i materiały. | 2,0 | Student nie potrafi zorganizować stanowiska pracy ani nadzorować pracy w zespole. Nie jest w stanie wykorzystać nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Nie potrafi zastosować żadnych metod i materiałów w celu rozwiązania problemu. Nie potrafi wykorzystać żadnych metod i urządzeń służących do obróbki i przetwarzania surowców wodnych. |
3,0 | Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie. Wykorzystuje tylko część nabytej wiedzy do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować niektóre metody i materiały w celu rozwiązania problemu. Wykorzystuje część metod i urządzeń służących do obróbki i przetwarzania surowców wodnych. | |
3,5 | Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu. Potrafi zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obróbki i przetwarzania surowców wodnych. | |
4,0 | Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obróbki i przetwarzania surowców wodnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. | |
4,5 | Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obróbki i przetwarzania surowców wodnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. | |
5,0 | Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obróbki i przetwarzania surowców wodnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb5 2_K01 Student jest gotów do odpowiedzialniego i samodzielnego rozwiązywania problemów i zadań przed nim stawianych. Jest gotów do postępowania zgodnie z zasadami etyki iwyrażania własnej opinii. Jest gotów do ciągłego nabywania wiedzy i pełnienia ról zawodowych | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Nie potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemów i zadań przed nim stawianych. Nie potrafi podjąć decyzji dotyczących danego problemu. Nie jest kreatywny i nie postępuje zgodnie z zasadami etyki. Nie jest w stanie wyrażać własnej opinii i nie jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy. |
3,0 | Student w części wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Jest dość kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy. | |
3,5 | Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje decyzje w sprawach mniej istotnych. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się. | |
4,0 | Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się. | |
4,5 | Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się. | |
5,0 | Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane, proponuje alternatywne rozwiazania problemu. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów i jest w tym konsekwentny. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się. |
Literatura podstawowa
- Sikorski Z.E., Ryby i bezkręgowce morskie, WNT, Warszawa, 2005
- Sikorski Z.E., Morskie surowce żywnościowe, WNT, Warszawa, 1992
- Kawka T., Dutkiewicz D., Maszyny do obróbki ryb i kalmarów, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1986
- Venugopal V. (Ed.), Seafood Processing. Adding Value Through Quick Freezing, Retortable Packaging, and Cook-Chilling, CRC Press Taylor & Francis Group, 6000 Broken Sound Parkway NW, Suite 300, Boca Raton, FL 33487-2742, 2006
Literatura dodatkowa
- Ziemba Z., Podstawy cieplnego utrwalania żywności, WNT, Warszawa, 1993
- Persian journal of seafood science and technology, Karaj: Sohrab Moini, Iran, ISSN: 2423-5644