Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie metod molekularnych w dietetyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie metod molekularnych w dietetyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Remigiusz Panicz <rpanicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu powinien znać: podstawy biologii, biochemii, nutrigenomiki jak również wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących możliwości wykorzystania narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki do identyfikacji oraz charakterystyki dietozlaeżnych markerów molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów. Cel przedmiotu obejmuje również przekazanie studentom wiedzy praktycznej dotyczącej tworzenia molekularnych testów diagnostycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulamin obowiązujący na ćwiczeniach praktycznych1
T-L-2Ekstrakcja kwasów nukleinowych oraz ich ocena jakościowa i ilościowa4
T-L-3Genotypowanie oraz ocena aktywności genów z wykorzytaniem metody real-time PCR6
T-L-4Analiza markerów biochemicznych4
15
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Biochemiczne i molekularne techniki laboratoryjne10
T-W-3Tworzenie testów diagnostycznych4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
A-L-4Zaliczenie ćwiczeń2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)5
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb4 2_W01
Student zna możliwości diagnostyczne narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce.
D_1A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb4 2_U01
Student potrafi wykorzystać narzędzia biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce.
D_1A_U04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb4 2_K01
Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny.
D_1A_K01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb4 2_W01
Student zna możliwości diagnostyczne narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie możliwości wykorzystania narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce.
3,0Student opanował wybrane zagadnienia w zakresie możliwości wykorzystania narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce.
3,5Student opanował większość aspektów wiedzy w zakresie możliwości wykorzystania narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie możliwości wykorzystania narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce.
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie możliwości wykorzystania i rozwijania narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce.
5,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie możliwości wykorzystania i rozwijania narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce, jak również opanował wiedzę w zakresie tworzenia testów diagnostycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb4 2_U01
Student potrafi wykorzystać narzędzia biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych analiz z wykorzystaniem narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki.
3,0Student potrafi przeprowadzić wykonać proste analizy z wykorzystaniem narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać podstawowe analizy z wykorzystaniem narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny .

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb4 2_K01
Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Jerzy Bal, Genetyka medyczna i molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2023, V
  2. Hugh Fletcher, Ivor Hickey, Krótkie wykłady Genetyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021, IV
  3. Alexander McLenann, Andy Bates, Mike White, Phil Turner, Krótkie wykłady. Biologia molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulamin obowiązujący na ćwiczeniach praktycznych1
T-L-2Ekstrakcja kwasów nukleinowych oraz ich ocena jakościowa i ilościowa4
T-L-3Genotypowanie oraz ocena aktywności genów z wykorzytaniem metody real-time PCR6
T-L-4Analiza markerów biochemicznych4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Biochemiczne i molekularne techniki laboratoryjne10
T-W-3Tworzenie testów diagnostycznych4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
A-L-4Zaliczenie ćwiczeń2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)5
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb4 2_W01Student zna możliwości diagnostyczne narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W03Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zdrowotne, psychologiczne, genetyczne i społeczne uwarunkowania zachowań żywieniowych i zaleceń żywieniowych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących możliwości wykorzystania narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki do identyfikacji oraz charakterystyki dietozlaeżnych markerów molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów. Cel przedmiotu obejmuje również przekazanie studentom wiedzy praktycznej dotyczącej tworzenia molekularnych testów diagnostycznych.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
T-W-2Biochemiczne i molekularne techniki laboratoryjne
T-W-3Tworzenie testów diagnostycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie możliwości wykorzystania narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce.
3,0Student opanował wybrane zagadnienia w zakresie możliwości wykorzystania narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce.
3,5Student opanował większość aspektów wiedzy w zakresie możliwości wykorzystania narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie możliwości wykorzystania narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce.
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie możliwości wykorzystania i rozwijania narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce.
5,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie możliwości wykorzystania i rozwijania narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce, jak również opanował wiedzę w zakresie tworzenia testów diagnostycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb4 2_U01Student potrafi wykorzystać narzędzia biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U04Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań z zakresu żywienia i dietetyki w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących możliwości wykorzystania narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki do identyfikacji oraz charakterystyki dietozlaeżnych markerów molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów. Cel przedmiotu obejmuje również przekazanie studentom wiedzy praktycznej dotyczącej tworzenia molekularnych testów diagnostycznych.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulamin obowiązujący na ćwiczeniach praktycznych
T-L-2Ekstrakcja kwasów nukleinowych oraz ich ocena jakościowa i ilościowa
T-L-3Genotypowanie oraz ocena aktywności genów z wykorzytaniem metody real-time PCR
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych analiz z wykorzystaniem narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki.
3,0Student potrafi przeprowadzić wykonać proste analizy z wykorzystaniem narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać podstawowe analizy z wykorzystaniem narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb4 2_K01Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu żywienia i dietetyki oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów związanych z żywieniem człowieka zdrowego i chorego
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących możliwości wykorzystania narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki do identyfikacji oraz charakterystyki dietozlaeżnych markerów molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów. Cel przedmiotu obejmuje również przekazanie studentom wiedzy praktycznej dotyczącej tworzenia molekularnych testów diagnostycznych.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulamin obowiązujący na ćwiczeniach praktycznych
T-L-2Ekstrakcja kwasów nukleinowych oraz ich ocena jakościowa i ilościowa
T-L-3Genotypowanie oraz ocena aktywności genów z wykorzytaniem metody real-time PCR
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
T-W-2Biochemiczne i molekularne techniki laboratoryjne
T-W-3Tworzenie testów diagnostycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.