Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)

Sylabus przedmiotu Gastronomia i catering:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gastronomia i catering
Specjalność Dietetyka w gastronomii i cateringu
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe informacje dotyczące technologii wytwarzania produktów spożywczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności świadczenia usług gastronomicznych i cateringowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Projektowanie działów funkcjonalnych w zakładzie gastromomicznym6
T-L-2Posiłki codzienne i okolicznościowe, w tym dedykowane w gastronomii i cateringu6
T-L-3Żywność wygodna i funkcjonalna w gastronomii i cateringu6
T-L-4Układanie karty dań na specjalne okazje4
T-L-5Nowe formy przygotowywania i serwowania posiłków6
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
T-W-1Gastronomia: krótki rys historyczny, podstawowe terminy i definicje oraz oczekiwania współczesnego konsumenta2
T-W-2Działy funkcjonale w zakładzie gastronomicznym4
T-W-3Podstawowe wyposażenie i procesy technologiczne stosowane w produkcji gastronomicznej8
T-W-4Zasady tworzenia kart dań - menu w gastronomii2
T-W-5Innowacyjne metody przygotowywania i serwowania posiłków4
T-W-6Catering dietetyczny jako forma usługi gastronomicznej8
T-W-7Zaliczenie wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń3
A-L-3Samodzielna praca z książką8
A-L-4Przygotowanie się kolokwiów8
49
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Konsultacje z nauczycielem2
A-W-3Analiza wskazanej literatury9
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów9
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenie laboratoryjne
M-2Ocena okresowych osiągnięć studenta oraz ocena końcowa, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: okresowa ocena osiądnięć studenta, prowadzona w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty uczenia się

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS2-7_W08
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować i wytłumaczyć czynniki kształtujące procesy technologiczne i gastronomiczne
D_1A_W08C-1T-L-2, T-W-5, T-L-5, T-W-2, T-L-4, T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-3, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS2-7_U011
W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinień umieć wdrażać praktyczne korzystanie z metod, materiałow i narzędzi w produkcji gastronomicznej
D_1A_U11C-1T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-L-3, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS2-7_K03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie dbałość o dorobek i tradycje zawodowe dietetyka
D_1A_K03C-1T-L-5, T-W-4, T-W-1, T-L-2, T-L-1, T-W-6, T-L-3, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS2-7_W08
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować i wytłumaczyć czynniki kształtujące procesy technologiczne i gastronomiczne
2,0Student nie potrafi w najprostrzy sposób zaprezentować wyników swoich badań
3,0Student prezentuje ,,suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS2-7_U011
W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinień umieć wdrażać praktyczne korzystanie z metod, materiałow i narzędzi w produkcji gastronomicznej
2,0Student nie potrafi w najprostrzy sposób zaprezentować swoich wyników badań
3,0Student prezentuje ,,suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikch oraz oszacować błędy
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS2-7_K03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie dbałość o dorobek i tradycje zawodowe dietetyka
2,0Student nie nie potrafi w najprostrzy sposób zaprezentować swoich wyników badań
3,0Student prezentuje ,,suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym

Literatura podstawowa

  1. Kmiołek A., Organizacja produkcji gastronomicznej, WSiP, Warszawa, 2013
  2. Szajna R. i Ławniczak D., Usługi gastronomiczne, WSiP, Warszawa, 2015
  3. Czasnecka-Skubina E., Obsługa consumenta w gastronomii i cateringu, Wyd. SGGW, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Swiderski F., Żywność wygodna i żywność prozdrowotna, WNT, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projektowanie działów funkcjonalnych w zakładzie gastromomicznym6
T-L-2Posiłki codzienne i okolicznościowe, w tym dedykowane w gastronomii i cateringu6
T-L-3Żywność wygodna i funkcjonalna w gastronomii i cateringu6
T-L-4Układanie karty dań na specjalne okazje4
T-L-5Nowe formy przygotowywania i serwowania posiłków6
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gastronomia: krótki rys historyczny, podstawowe terminy i definicje oraz oczekiwania współczesnego konsumenta2
T-W-2Działy funkcjonale w zakładzie gastronomicznym4
T-W-3Podstawowe wyposażenie i procesy technologiczne stosowane w produkcji gastronomicznej8
T-W-4Zasady tworzenia kart dań - menu w gastronomii2
T-W-5Innowacyjne metody przygotowywania i serwowania posiłków4
T-W-6Catering dietetyczny jako forma usługi gastronomicznej8
T-W-7Zaliczenie wykładów2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń3
A-L-3Samodzielna praca z książką8
A-L-4Przygotowanie się kolokwiów8
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Konsultacje z nauczycielem2
A-W-3Analiza wskazanej literatury9
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów9
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS2-7_W08W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować i wytłumaczyć czynniki kształtujące procesy technologiczne i gastronomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W08Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym skład oraz wartość energetyczną, odżywczą i prozdrowotną produktów spożywczych, sposób ich analizy i oceny oraz czynniki je kształtujące z uwzględnieniem procesów technologicznych i gastronomicznych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności świadczenia usług gastronomicznych i cateringowych
Treści programoweT-L-2Posiłki codzienne i okolicznościowe, w tym dedykowane w gastronomii i cateringu
T-W-5Innowacyjne metody przygotowywania i serwowania posiłków
T-L-5Nowe formy przygotowywania i serwowania posiłków
T-W-2Działy funkcjonale w zakładzie gastronomicznym
T-L-4Układanie karty dań na specjalne okazje
T-L-1Projektowanie działów funkcjonalnych w zakładzie gastromomicznym
T-W-1Gastronomia: krótki rys historyczny, podstawowe terminy i definicje oraz oczekiwania współczesnego konsumenta
T-W-3Podstawowe wyposażenie i procesy technologiczne stosowane w produkcji gastronomicznej
T-W-4Zasady tworzenia kart dań - menu w gastronomii
T-L-3Żywność wygodna i funkcjonalna w gastronomii i cateringu
T-W-6Catering dietetyczny jako forma usługi gastronomicznej
Metody nauczaniaM-2Ocena okresowych osiągnięć studenta oraz ocena końcowa, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się
M-1wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa ocena osiądnięć studenta, prowadzona w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostrzy sposób zaprezentować wyników swoich badań
3,0Student prezentuje ,,suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS2-7_U011W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinień umieć wdrażać praktyczne korzystanie z metod, materiałow i narzędzi w produkcji gastronomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U11Potrafi zbadać i ocenić bezpieczeństwo i jakość zdrowotną żywności w aspekcie technologicznym, gastronomicznym, toksykologicznym, mikrobiologicznym i prawnym
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności świadczenia usług gastronomicznych i cateringowych
Treści programoweT-L-2Posiłki codzienne i okolicznościowe, w tym dedykowane w gastronomii i cateringu
T-L-4Układanie karty dań na specjalne okazje
T-L-1Projektowanie działów funkcjonalnych w zakładzie gastromomicznym
T-W-6Catering dietetyczny jako forma usługi gastronomicznej
T-W-4Zasady tworzenia kart dań - menu w gastronomii
T-W-1Gastronomia: krótki rys historyczny, podstawowe terminy i definicje oraz oczekiwania współczesnego konsumenta
T-W-2Działy funkcjonale w zakładzie gastronomicznym
T-W-5Innowacyjne metody przygotowywania i serwowania posiłków
T-W-3Podstawowe wyposażenie i procesy technologiczne stosowane w produkcji gastronomicznej
T-L-3Żywność wygodna i funkcjonalna w gastronomii i cateringu
T-L-5Nowe formy przygotowywania i serwowania posiłków
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenie laboratoryjne
M-2Ocena okresowych osiągnięć studenta oraz ocena końcowa, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa ocena osiądnięć studenta, prowadzona w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostrzy sposób zaprezentować swoich wyników badań
3,0Student prezentuje ,,suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikch oraz oszacować błędy
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS2-7_K03W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie dbałość o dorobek i tradycje zawodowe dietetyka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymaga tego do innych. Jest gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu dietetyka.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności świadczenia usług gastronomicznych i cateringowych
Treści programoweT-L-5Nowe formy przygotowywania i serwowania posiłków
T-W-4Zasady tworzenia kart dań - menu w gastronomii
T-W-1Gastronomia: krótki rys historyczny, podstawowe terminy i definicje oraz oczekiwania współczesnego konsumenta
T-L-2Posiłki codzienne i okolicznościowe, w tym dedykowane w gastronomii i cateringu
T-L-1Projektowanie działów funkcjonalnych w zakładzie gastromomicznym
T-W-6Catering dietetyczny jako forma usługi gastronomicznej
T-L-3Żywność wygodna i funkcjonalna w gastronomii i cateringu
T-W-5Innowacyjne metody przygotowywania i serwowania posiłków
T-W-2Działy funkcjonale w zakładzie gastronomicznym
T-W-3Podstawowe wyposażenie i procesy technologiczne stosowane w produkcji gastronomicznej
T-L-4Układanie karty dań na specjalne okazje
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenie laboratoryjne
M-2Ocena okresowych osiągnięć studenta oraz ocena końcowa, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa ocena osiądnięć studenta, prowadzona w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nie potrafi w najprostrzy sposób zaprezentować swoich wyników badań
3,0Student prezentuje ,,suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym