Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka w gabinecie dietetyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka w gabinecie dietetyka | ||
Specjalność | Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, chemia żywnosci, żywienie człowieka, dietetyka 1 i 2, patofizjologia, anatomia człowieka, fizjologia człowieka i fozjologia żywienia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie diagnostyki laboratoryjnej. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie wykorzystania wyników badań laboratoryjnych w celu diagnozowania i monitorowania efektywności leczenia schorzeń powstałych na podłożu wadliwego żywienia oraz zaburzeń, w których terapii zasadnicze znaczenie ma właściwa dieta. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena struktur tkanek za pomocą różnych technik mikroskopowych (mikroskopia fliorescencyjna, mikroskopia konfokalna, mikroskopia elektronowa skaningowa) | 5 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć – regulamin przedmiotu oraz warunki zaliczenia. | 1 |
T-L-2 | Analiza markerów świadczących o stanie zapalnym | 1 |
T-L-3 | Układanie jadłospisów w zależności od rodzaju niedokrwistości | 2 |
T-L-4 | Postępowanie dietetyczne na podstawie wyników krzywej glukozowej i insulinowej | 2 |
T-L-5 | Układanie planu żywieniowego w oparciu o wybrane wskaźniki biochemiczne chorób metabolicznych | 2 |
T-L-6 | Interpretacja wyników badań w funkcjonowaniu wątroby i trzustki | 1 |
T-L-7 | Interpretacja wyników badań wskazujących na nieprawidłową pracę jelit | 1 |
T-L-8 | Choroby tarczycy – analiza przypadków | 2 |
T-L-9 | Analiza parametrów świadczących o niewydolności nerek. | 1 |
T-L-10 | Układanie planu nawodnienia organizmu. Dieta zawierająca składniki o działaniu neutralizującym zakwaszenie organizmu na podstawie wyników laboratoryjnych | 1 |
T-L-11 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Materiał do badań laboratoryjnych. Markery stanu zapalnego. | 2 |
T-W-2 | Morfologia krwi obwodowej. Możliwość jej wykorzystania w diagnostyce różnych rodzajów niedokrwistości. | 2 |
T-W-3 | Diagnostyka chorób układu sercowo-naczyniowego | 2 |
T-W-4 | Postępowanie diagnostyczne w cukrzycy i insulinooporności | 2 |
T-W-5 | Postępowanie diagnostyczne w dnie moczanowej i osteoporozie | 2 |
T-W-6 | Diagnostyka chorób tarczycy | 2 |
T-W-7 | Diagnostyka zaburzeń ze strony przewody pokarmowego. Możliwość wykorzystania wskaźników biochemicznych, wyników badania kału oraz testów oddechowych. | 2 |
T-W-8 | Diagnostyka płodności i niepłodności kobiet i mężczyzn. | 2 |
T-W-9 | Diagnostyka chorób nerek. | 2 |
T-W-10 | Równowaga wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa | 1 |
T-W-11 | Zaliczenie. | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Analiza wskazanej literatury | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | analiza wskazanej literatury | 5 |
A-L-3 | przygotowanie do zajęć | 6 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | analiza wskazanej literatury | 4 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 2 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Duskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych, z wykorzystaniem wyników badań laboratoryjnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietS1-4_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat badań laboratoryjnych świadczących o występowaniu choroby, oceny jej przebiegu, a także określenia efektywności zastosowanej terapii żywieniowej. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. | D_1A_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietS1-4_U01 Potrafi zaprojektować diety w chorobach, w oparciu o wyniki badań laboratoryjnych. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie potrafi zaplanować jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym. | D_1A_U05 | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-10, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietS1-4_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu ludzi chorych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | D_1A_K01 | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-10, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietS1-4_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat badań laboratoryjnych świadczących o występowaniu choroby, oceny jej przebiegu, a także określenia efektywności zastosowanej terapii żywieniowej. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. | 2,0 | Student nie posiada dostatecznej wiedzy z zakresu diagnostyki laboratoryjnej stosowanej w gabinecie dietetyka. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu diagnostyki laboratoryjnej stosowanej w gabinecie dietetyka i poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu diagnostyki laboratoryjnej stosowanej w gabinecie dietetyka i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,0 | Student posiada znaczną wiedzę z zakresu diagnostyki laboratoryjnej stosowanej w gabinecie dietetyka i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu diagnostyki laboratoryjnej stosowanej w gabinecie dietetyka i poprawnie ją wykorzystuje do planowania żywienia. | |
5,0 | Student posiada pełną wiedzę z zakresu diagnostyki laboratoryjnej stosowanej w gabinecie dietetyka i poprawnie ją wykorzystuje do planowania żywienia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietS1-4_U01 Potrafi zaprojektować diety w chorobach, w oparciu o wyniki badań laboratoryjnych. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie potrafi zaplanować jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, na podstawie wyników badań laboratoryjnych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy. | |
3,5 | Student w podstawowym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, na podstawie wyników badań laboratoryjnych, potrafi wykonać podstawową analizę wyników badań laboratoryjnych. | |
4,0 | Student potrafi wykonać podstawową analizę wyników badań laboratoryjnych oraz na ich podstawie dobrać odpowiedni sposób postępowania dietetycznego. | |
4,5 | Student potrafi wykonać pełną analizę wyników badań laboratoryjnych oraz na ich podstawie dobrać odpowiedni sposób postępowania dietetycznego oraz suplementacyjnego. | |
5,0 | Student potrafi wykonać pełną analizę wyników badań laboratoryjnych oraz na ich podstawie dobrać odpowiedni sposób postępowania dietetycznego oraz suplementacyjnego. Potrafi wskazać na konieczność rozszerzenia diagnostyki o konkretne parametry. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietS1-4_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu ludzi chorych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Lucyna Ostrowska (red.), Diagnostyka laboratoryjna w dietetyce, Wyd. PZWL, Warszawa, 2018
- A. Dembińska-Kieć, J.W. Naskalski, B. Solnica, Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Wyd. PZWL, W-wa, 2020
- Bogdan Solnica (red.), Diagnostyka laboratoryjna, Wyd. PZWL, Warszawa, 2019
Literatura dodatkowa
- Anna Bartoszko-Tyczkowska i Mirosława Pietruczuk (red.), Diagnostyka laboratoryjna, Wyd. Edra Urban & Partner, Wrocław, 2013
- czasopismo, Diagnostyka, http://www.diagnostyka.net.pl/Online-first
- czasopismo, JOURNAL OF THE ACADEMY OF NUTRITION AND DIETETICS, https://jandonline.org/