Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka w gabinecie dietetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka w gabinecie dietetyka
Specjalność Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 20 1,00,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 5 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, chemia żywnosci, żywienie człowieka, dietetyka 1 i 2, patofizjologia, anatomia człowieka, fizjologia człowieka i fozjologia żywienia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie diagnostyki laboratoryjnej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie wykorzystania wyników badań laboratoryjnych w celu diagnozowania i monitorowania efektywności leczenia schorzeń powstałych na podłożu wadliwego żywienia oraz zaburzeń, w których terapii zasadnicze znaczenie ma właściwa dieta.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena struktur tkanek za pomocą różnych technik mikroskopowych (mikroskopia fliorescencyjna, mikroskopia konfokalna, mikroskopia elektronowa skaningowa)5
5
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć – regulamin przedmiotu oraz warunki zaliczenia.1
T-L-2Analiza markerów świadczących o stanie zapalnym1
T-L-3Układanie jadłospisów w zależności od rodzaju niedokrwistości2
T-L-4Postępowanie dietetyczne na podstawie wyników krzywej glukozowej i insulinowej2
T-L-5Układanie planu żywieniowego w oparciu o wybrane wskaźniki biochemiczne chorób metabolicznych2
T-L-6Interpretacja wyników badań w funkcjonowaniu wątroby i trzustki1
T-L-7Interpretacja wyników badań wskazujących na nieprawidłową pracę jelit1
T-L-8Choroby tarczycy – analiza przypadków2
T-L-9Analiza parametrów świadczących o niewydolności nerek.1
T-L-10Układanie planu nawodnienia organizmu. Dieta zawierająca składniki o działaniu neutralizującym zakwaszenie organizmu na podstawie wyników laboratoryjnych1
T-L-11Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Materiał do badań laboratoryjnych. Markery stanu zapalnego.2
T-W-2Morfologia krwi obwodowej. Możliwość jej wykorzystania w diagnostyce różnych rodzajów niedokrwistości.2
T-W-3Diagnostyka chorób układu sercowo-naczyniowego2
T-W-4Postępowanie diagnostyczne w cukrzycy i insulinooporności2
T-W-5Postępowanie diagnostyczne w dnie moczanowej i osteoporozie2
T-W-6Diagnostyka chorób tarczycy2
T-W-7Diagnostyka zaburzeń ze strony przewody pokarmowego. Możliwość wykorzystania wskaźników biochemicznych, wyników badania kału oraz testów oddechowych.2
T-W-8Diagnostyka płodności i niepłodności kobiet i mężczyzn.2
T-W-9Diagnostyka chorób nerek.2
T-W-10Równowaga wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa1
T-W-11Zaliczenie.1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Analiza wskazanej literatury10
A-A-3Przygotowanie do zajęć10
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2analiza wskazanej literatury5
A-L-3przygotowanie do zajęć6
26
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2analiza wskazanej literatury4
A-W-3przygotowanie do zaliczenia2
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych, z wykorzystaniem wyników badań laboratoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS1-4_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat badań laboratoryjnych świadczących o występowaniu choroby, oceny jej przebiegu, a także określenia efektywności zastosowanej terapii żywieniowej. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu.
D_1A_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS1-4_U01
Potrafi zaprojektować diety w chorobach, w oparciu o wyniki badań laboratoryjnych. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie potrafi zaplanować jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
D_1A_U05C-1, C-2T-L-3, T-L-10, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS1-4_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu ludzi chorych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
D_1A_K01C-1, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-10, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS1-4_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat badań laboratoryjnych świadczących o występowaniu choroby, oceny jej przebiegu, a także określenia efektywności zastosowanej terapii żywieniowej. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu.
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z zakresu diagnostyki laboratoryjnej stosowanej w gabinecie dietetyka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu diagnostyki laboratoryjnej stosowanej w gabinecie dietetyka i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu diagnostyki laboratoryjnej stosowanej w gabinecie dietetyka i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student posiada znaczną wiedzę z zakresu diagnostyki laboratoryjnej stosowanej w gabinecie dietetyka i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu diagnostyki laboratoryjnej stosowanej w gabinecie dietetyka i poprawnie ją wykorzystuje do planowania żywienia.
5,0Student posiada pełną wiedzę z zakresu diagnostyki laboratoryjnej stosowanej w gabinecie dietetyka i poprawnie ją wykorzystuje do planowania żywienia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS1-4_U01
Potrafi zaprojektować diety w chorobach, w oparciu o wyniki badań laboratoryjnych. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie potrafi zaplanować jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w dostatecznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, na podstawie wyników badań laboratoryjnych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w podstawowym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, na podstawie wyników badań laboratoryjnych, potrafi wykonać podstawową analizę wyników badań laboratoryjnych.
4,0Student potrafi wykonać podstawową analizę wyników badań laboratoryjnych oraz na ich podstawie dobrać odpowiedni sposób postępowania dietetycznego.
4,5Student potrafi wykonać pełną analizę wyników badań laboratoryjnych oraz na ich podstawie dobrać odpowiedni sposób postępowania dietetycznego oraz suplementacyjnego.
5,0Student potrafi wykonać pełną analizę wyników badań laboratoryjnych oraz na ich podstawie dobrać odpowiedni sposób postępowania dietetycznego oraz suplementacyjnego. Potrafi wskazać na konieczność rozszerzenia diagnostyki o konkretne parametry.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS1-4_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu ludzi chorych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Lucyna Ostrowska (red.), Diagnostyka laboratoryjna w dietetyce, Wyd. PZWL, Warszawa, 2018
  2. A. Dembińska-Kieć, J.W. Naskalski, B. Solnica, Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Wyd. PZWL, W-wa, 2020
  3. Bogdan Solnica (red.), Diagnostyka laboratoryjna, Wyd. PZWL, Warszawa, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Anna Bartoszko-Tyczkowska i Mirosława Pietruczuk (red.), Diagnostyka laboratoryjna, Wyd. Edra Urban & Partner, Wrocław, 2013
  2. czasopismo, Diagnostyka, http://www.diagnostyka.net.pl/Online-first
  3. czasopismo, JOURNAL OF THE ACADEMY OF NUTRITION AND DIETETICS, https://jandonline.org/

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena struktur tkanek za pomocą różnych technik mikroskopowych (mikroskopia fliorescencyjna, mikroskopia konfokalna, mikroskopia elektronowa skaningowa)5
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć – regulamin przedmiotu oraz warunki zaliczenia.1
T-L-2Analiza markerów świadczących o stanie zapalnym1
T-L-3Układanie jadłospisów w zależności od rodzaju niedokrwistości2
T-L-4Postępowanie dietetyczne na podstawie wyników krzywej glukozowej i insulinowej2
T-L-5Układanie planu żywieniowego w oparciu o wybrane wskaźniki biochemiczne chorób metabolicznych2
T-L-6Interpretacja wyników badań w funkcjonowaniu wątroby i trzustki1
T-L-7Interpretacja wyników badań wskazujących na nieprawidłową pracę jelit1
T-L-8Choroby tarczycy – analiza przypadków2
T-L-9Analiza parametrów świadczących o niewydolności nerek.1
T-L-10Układanie planu nawodnienia organizmu. Dieta zawierająca składniki o działaniu neutralizującym zakwaszenie organizmu na podstawie wyników laboratoryjnych1
T-L-11Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Materiał do badań laboratoryjnych. Markery stanu zapalnego.2
T-W-2Morfologia krwi obwodowej. Możliwość jej wykorzystania w diagnostyce różnych rodzajów niedokrwistości.2
T-W-3Diagnostyka chorób układu sercowo-naczyniowego2
T-W-4Postępowanie diagnostyczne w cukrzycy i insulinooporności2
T-W-5Postępowanie diagnostyczne w dnie moczanowej i osteoporozie2
T-W-6Diagnostyka chorób tarczycy2
T-W-7Diagnostyka zaburzeń ze strony przewody pokarmowego. Możliwość wykorzystania wskaźników biochemicznych, wyników badania kału oraz testów oddechowych.2
T-W-8Diagnostyka płodności i niepłodności kobiet i mężczyzn.2
T-W-9Diagnostyka chorób nerek.2
T-W-10Równowaga wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa1
T-W-11Zaliczenie.1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Analiza wskazanej literatury10
A-A-3Przygotowanie do zajęć10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2analiza wskazanej literatury5
A-L-3przygotowanie do zajęć6
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2analiza wskazanej literatury4
A-W-3przygotowanie do zaliczenia2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS1-4_W01Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat badań laboratoryjnych świadczących o występowaniu choroby, oceny jej przebiegu, a także określenia efektywności zastosowanej terapii żywieniowej. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W01Zna i rozumie zagadnienia z zakresu chemii, nauk o zdrowiu i nauk pokrewnych, związane z przemianami zachodzącymi w żywności oraz w organizmie człowieka zdrowego i chorego, przydatne do rozwiazywania problemów z zakresu żywienia i dietetyki
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie diagnostyki laboratoryjnej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie wykorzystania wyników badań laboratoryjnych w celu diagnozowania i monitorowania efektywności leczenia schorzeń powstałych na podłożu wadliwego żywienia oraz zaburzeń, w których terapii zasadnicze znaczenie ma właściwa dieta.
Treści programoweT-W-1Materiał do badań laboratoryjnych. Markery stanu zapalnego.
T-W-2Morfologia krwi obwodowej. Możliwość jej wykorzystania w diagnostyce różnych rodzajów niedokrwistości.
T-W-10Równowaga wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa
T-W-3Diagnostyka chorób układu sercowo-naczyniowego
T-W-4Postępowanie diagnostyczne w cukrzycy i insulinooporności
T-W-5Postępowanie diagnostyczne w dnie moczanowej i osteoporozie
T-W-6Diagnostyka chorób tarczycy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych, z wykorzystaniem wyników badań laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z zakresu diagnostyki laboratoryjnej stosowanej w gabinecie dietetyka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu diagnostyki laboratoryjnej stosowanej w gabinecie dietetyka i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu diagnostyki laboratoryjnej stosowanej w gabinecie dietetyka i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student posiada znaczną wiedzę z zakresu diagnostyki laboratoryjnej stosowanej w gabinecie dietetyka i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu diagnostyki laboratoryjnej stosowanej w gabinecie dietetyka i poprawnie ją wykorzystuje do planowania żywienia.
5,0Student posiada pełną wiedzę z zakresu diagnostyki laboratoryjnej stosowanej w gabinecie dietetyka i poprawnie ją wykorzystuje do planowania żywienia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS1-4_U01Potrafi zaprojektować diety w chorobach, w oparciu o wyniki badań laboratoryjnych. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie potrafi zaplanować jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U05Potrafi przeprowadzić i zinterpretować wyniki wybranych analiz i testów z zakresu chemii, nauk o zdrowiu i nauk pokrewnych związanych z przemianami zachodzącymi w żywności oraz w organizmie człowieka zdrowego i chorego
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie diagnostyki laboratoryjnej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie wykorzystania wyników badań laboratoryjnych w celu diagnozowania i monitorowania efektywności leczenia schorzeń powstałych na podłożu wadliwego żywienia oraz zaburzeń, w których terapii zasadnicze znaczenie ma właściwa dieta.
Treści programoweT-L-3Układanie jadłospisów w zależności od rodzaju niedokrwistości
T-L-10Układanie planu nawodnienia organizmu. Dieta zawierająca składniki o działaniu neutralizującym zakwaszenie organizmu na podstawie wyników laboratoryjnych
T-L-2Analiza markerów świadczących o stanie zapalnym
T-L-4Postępowanie dietetyczne na podstawie wyników krzywej glukozowej i insulinowej
T-L-5Układanie planu żywieniowego w oparciu o wybrane wskaźniki biochemiczne chorób metabolicznych
T-L-6Interpretacja wyników badań w funkcjonowaniu wątroby i trzustki
T-L-7Interpretacja wyników badań wskazujących na nieprawidłową pracę jelit
T-L-8Choroby tarczycy – analiza przypadków
T-L-9Analiza parametrów świadczących o niewydolności nerek.
T-W-1Materiał do badań laboratoryjnych. Markery stanu zapalnego.
T-W-2Morfologia krwi obwodowej. Możliwość jej wykorzystania w diagnostyce różnych rodzajów niedokrwistości.
T-W-10Równowaga wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa
T-W-3Diagnostyka chorób układu sercowo-naczyniowego
T-W-4Postępowanie diagnostyczne w cukrzycy i insulinooporności
T-W-5Postępowanie diagnostyczne w dnie moczanowej i osteoporozie
T-W-6Diagnostyka chorób tarczycy
Metody nauczaniaM-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych, z wykorzystaniem wyników badań laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w dostatecznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, na podstawie wyników badań laboratoryjnych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w podstawowym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, na podstawie wyników badań laboratoryjnych, potrafi wykonać podstawową analizę wyników badań laboratoryjnych.
4,0Student potrafi wykonać podstawową analizę wyników badań laboratoryjnych oraz na ich podstawie dobrać odpowiedni sposób postępowania dietetycznego.
4,5Student potrafi wykonać pełną analizę wyników badań laboratoryjnych oraz na ich podstawie dobrać odpowiedni sposób postępowania dietetycznego oraz suplementacyjnego.
5,0Student potrafi wykonać pełną analizę wyników badań laboratoryjnych oraz na ich podstawie dobrać odpowiedni sposób postępowania dietetycznego oraz suplementacyjnego. Potrafi wskazać na konieczność rozszerzenia diagnostyki o konkretne parametry.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS1-4_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu ludzi chorych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu żywienia i dietetyki oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów związanych z żywieniem człowieka zdrowego i chorego
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie diagnostyki laboratoryjnej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie wykorzystania wyników badań laboratoryjnych w celu diagnozowania i monitorowania efektywności leczenia schorzeń powstałych na podłożu wadliwego żywienia oraz zaburzeń, w których terapii zasadnicze znaczenie ma właściwa dieta.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do zajęć – regulamin przedmiotu oraz warunki zaliczenia.
T-L-3Układanie jadłospisów w zależności od rodzaju niedokrwistości
T-L-10Układanie planu nawodnienia organizmu. Dieta zawierająca składniki o działaniu neutralizującym zakwaszenie organizmu na podstawie wyników laboratoryjnych
T-L-2Analiza markerów świadczących o stanie zapalnym
T-L-4Postępowanie dietetyczne na podstawie wyników krzywej glukozowej i insulinowej
T-L-5Układanie planu żywieniowego w oparciu o wybrane wskaźniki biochemiczne chorób metabolicznych
T-L-6Interpretacja wyników badań w funkcjonowaniu wątroby i trzustki
T-L-7Interpretacja wyników badań wskazujących na nieprawidłową pracę jelit
T-L-8Choroby tarczycy – analiza przypadków
T-L-9Analiza parametrów świadczących o niewydolności nerek.
T-W-1Materiał do badań laboratoryjnych. Markery stanu zapalnego.
T-W-2Morfologia krwi obwodowej. Możliwość jej wykorzystania w diagnostyce różnych rodzajów niedokrwistości.
T-W-10Równowaga wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa
T-W-3Diagnostyka chorób układu sercowo-naczyniowego
T-W-4Postępowanie diagnostyczne w cukrzycy i insulinooporności
T-W-5Postępowanie diagnostyczne w dnie moczanowej i osteoporozie
T-W-6Diagnostyka chorób tarczycy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych, z wykorzystaniem wyników badań laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.