Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
Sylabus przedmiotu Żywność funkcjonalna i immunomodulujące składniki diety:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywność funkcjonalna i immunomodulujące składniki diety | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zasad prawidłowego żywienia człowieka, podstaw chemii, biochemii, fizjologii człowieka, dietetyki i patofizjologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie wpływu składników żywnośc na reakcje układu immunologicznego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia wprowadzające w tematykę żywności funkcjonalnej | 2 |
T-L-2 | Profilaktyka żywieniowa w niedoborach immunologicznych. | 2 |
T-L-3 | Żywnośc funkcjonalna, dostępność, bezpieczeństwo | 2 |
T-L-4 | Kompozycje ziołowe, możliwości zastosowania, działania niepożądane. | 4 |
T-L-5 | Bioaktywne składniki mineralne. Plany żywieniowe. | 4 |
T-L-6 | Karotenoidy i tokoferole jako elementy immunoregulujące w planach żywieniowych. | 2 |
T-L-7 | Rola wit D3 i kwasu askorbinowego w indywidualnych jadłospisach. | 2 |
T-L-8 | Żródła bioflawonoidów w żywności i zastosowanie w dietoterapii. | 2 |
T-L-9 | Rola pro i przeciwzapalna kwasów tłuszczowych w dietoterapii. | 2 |
T-L-10 | Opracowanie modelu zdrowego stylu życia wspomagającego mikrobiom. | 2 |
T-L-11 | Diety białkowe. Zalecenia i przeciwwskazania w immunoregulacji. | 2 |
T-L-12 | Analiza dostępnych na rynku suplementów oraz kosmetyków zawierających bioaktywne polisacharydy | 2 |
T-L-13 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa układu immunologicznego. Niedobory immunologiczne. | 4 |
T-W-2 | Charakterystyka żywności funkcjonalnej | 4 |
T-W-3 | Immunomodulujące oddziaływanie składników mineralnych | 4 |
T-W-4 | Immunomodulujące oddziaływanie wybranych witamin | 4 |
T-W-5 | Bioflawonoidy i ich wpływ na odporność organizmu | 4 |
T-W-6 | Bioaktywne oddziaływanie kwasów tłuszczowych | 2 |
T-W-7 | Immunoreguujące oddziaływanie szczepow bakteryjnyvh | 2 |
T-W-8 | Rola peptydów w odnowie komórkowej | 2 |
T-W-9 | Polisacharydy w znaczeniu kosmetologicznym i leczniczym | 2 |
T-W-10 | Roślinne komórki macierzyste w przemyśle spożywczym, kosmetycznym i farmaceutycznym | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Analiza wskazanej literatury | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie do ćwiczeń | 13 |
A-L-4 | Zaliczenie laboratorium | 2 |
51 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Układanie diet wzbogacanych w składniki immunobioaktywne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowywanych diet |
S-2 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK16_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę w zakresie interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Zna i rozumie tematykę podstawowych suplementów diety jako potencjalnych czynnik mogący wejść w interakcje z przyjmowanymi lekami. | D_1A_W05 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK16_U01 Student potrafi przewidywać interakcje pomiędzy składnikami żywności a suplementami przyjmowanymi przez pacjenta. Potrafi zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem choroby podstawowej i przyjmowanych leków. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | D_1A_U07 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK16_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego z uwzględnieniem przyjmowanych leków i suplementów, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | D_1A_K01 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK16_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę w zakresie interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Zna i rozumie tematykę podstawowych suplementów diety jako potencjalnych czynnik mogący wejść w interakcje z przyjmowanymi lekami. | 2,0 | Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu wpływu bioaktywnych składników diety na zdrrowie pacjenta.. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu suplemnetacji człowieka. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu wpływu bioaktywnych składników diety na zdrrowie pacjenta i poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada dość dobrą wiedzę z zakresu wpływu bioaktywnych składników diety na zdrrowie pacjenta i poprawnie ją wykorzystuje. Potrafi wskazać naturalne źródła bioaktywnych składników diety. | |
4,0 | Student opanował wiedzę w stopniu dobrym z zakresu wpływu bioaktywnych składników diety na zdrrowie pacjenta i poprawnie ją wykorzystuje. Potrafi wskazać naturalne źródła bioaktywnych składników diety. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę z zakresu wpływu bioaktywnych składników diety na zdrrowie pacjenta i poprawnie ją wykorzystuje. Potrafi wskazać naturalne źródła bioaktywnych składników diety. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą immunoregulującą dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada wiedzę w stopniu bardzo dobrym z zakresu wpływu bioaktywnych składników diety na zdrrowie pacjenta i poprawnie ją wykorzystuje. Potrafi wskazać naturalne źródła bioaktywnych składników diety. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą immunoregulującą dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK16_U01 Student potrafi przewidywać interakcje pomiędzy składnikami żywności a suplementami przyjmowanymi przez pacjenta. Potrafi zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem choroby podstawowej i przyjmowanych leków. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób zdrowych i chorych uwzględniając aktywne składniki i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student w minimalnym stopniu poprawnie projektuje jadłospis indywidualny, immunoregulujący dla osoby zdrowej i chorej. Prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy. | |
3,5 | Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospisy o charakterze immunoregulującym dla osoby zdrowej i chorej. Prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student poprawnie projektuje jadłospis dedykowany dla osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Wskazuje naturalne żródła bioaktywnych skłaników. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student poprawnie projektuje jadłospis dedykowany osoby zdrowej i chorej. Prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student poprawnie projektuje jadłospis dedykowany dla osoby zdrowej i chorej. Prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Wskazuje naturalne bioaktywne skłaniki ew. ich alternatywne żródła. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK16_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego z uwzględnieniem przyjmowanych leków i suplementów, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT wydanie III PWN, Warszawa, 2018, III
- Grochowicz J., Dominik P., Fabisiak A., Możliwości wykorzystania żywności naturalnej jako efekt odólnoświatowego trendu w zakresie zapotrzebowania na żywnośc prozdrowotną., ZNUV, 2017, 54 (3): 223-240
- Antoniewska A., Adamska A., Rutkowska J., Zielińska M., Olej z nasion dyni jako żródło cennych skłądników w diecie człowieka, Prob. Hig Epidemiol, W-wa, 2017, 98(1): 17-22
- Zalega J., Szostak-Węgierek D., Żywienie w profilaktyce nowotworowej. Diety o właściwościach przeciwnowotworowych, Prob. Hog. Epidemiol, 2013, 94(1): 59-70
- Schlegel-Zawadzka M, Barteczko M, Ocena stosowania suplementów diety pochodzenia naturalnego w celach prozdrowotnych przez osoby dorosłe, Żywn Nauk Technol Jakość, 2009, 4(65):375-387
- Bojarowicz H, Dźwigulska P, Suplementy diety. Część I. Wybrane składniki suplementów diety oraz ich przeznaczenie., Hygeia Public Health, 2012, ;47(4):427-432
- Brzozowska A, Roszkowski W, Pietruszka B, et al, Witaminy i składniki mineralne jako suplementy diety, Żywn Nauk Technol Jakość, 2005, 2005;4(45):5-16
- Meenakshi Sudhakaran, Sagar Sardesai , andAndrea I. Doseff, Flavonoids: New Frontier for Immuno-Regulation and Breast Cancer Control, Antioxidants, 2019, 8(4), 103, https://doi.org/10.3390/antiox8040103
Literatura dodatkowa
- czasopismo, Forum Zaburzeń Metabolicznych, https://journals.viamedica.pl/forum_zaburzen_metabolicznych/about
- czasopismo, Journal of Lifestyle Medicine, http://www.jlifestylemed.org/main.html
- Sebastian Grzyb, Joanna Grzyb , Joanna Klonowska, NUTRIKOSMETYKI JAKO SUPLEMENTY DIETY I ICH DZIAŁANIE Nowe trendy w dietetyce, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Inżynierii i Zdrowia w Warszawie, Warszawa, 2019
- Potargowicz E, Szerszenowicz E, Polifenole roślinne w kosmetyce, Pol J Cosmetol, 2006, 9:70-76
- Ciborowska H, Rudnicka A. Dietetyka, Żywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL, Warszawa, 2020
- Krasnowska G, Sikora T., Suplementy diety a bezpieczeństwo konsumenta, Żywn Nauk Technol Jakość, 2011, 4(77):5 23
- Martínez, Gricelis; Mijares, Michael R.; De Sanctis, Juan B, Effects of Flavonoids and Its Derivatives on Immune Cell Responses, Recent Patents on Inflammation & Allergy Drug Discovery, 2019, Volume 13, Number 2, pp. 84-104(21), https://doi.org/10.2174/1872213X13666190426164124