Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
Sylabus przedmiotu Toksykologia ogólna i żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Toksykologia ogólna i żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy i umiejętności w zakresie biologii i chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad oceny toksykologicznej substancji chemicznych, potencjalnej obecności substancji antyodżywczych i szkodliwych w żywności, uwarunkowań toksykologicznych stosowania substancji dodatkowych, źródeł zanieczyszczeń chemicznych obecnych w żywności oraz umiejętności ich oceny z punktu widzenia zdrowia konsumenta |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium, organizacja ćwiczeń, wstęp do ogólnych zasad badań toksykologicznych żywności | 3 |
T-L-2 | Analiza wybranych substancji toksycznych w surowcach i produktach spożywczych. Ocena ich wpływu na jakość diety | 22 |
T-L-3 | Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prac kontrolnych | 3 |
T-L-4 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Toksykologia - jej rozwój, cele, zadania, podział. Podstawowe pojęcia w toksykologii ogólnej i żywności. Rodzaje trucizn i ich toksyczność. | 4 |
T-W-2 | Organizacja nadzoru nad bezpieczeństwem zdrowotnym żywności w Polsce i na świecie | 2 |
T-W-3 | Czynniki warunkujące powstawanie i przebieg zatruć. Mechanizmy wchłaniania, transportu, metabolizmu i wydalania substancji szkodliwych w organizmie człowieka. Czynniki decydujące o toksyczności ksenobiotyków i przebiegu zatrucia. Definicja, podział, źródła wybranych zanieczyszczeń chemicznych w żywności. Podstawowe badania toksykologiczne. Ocena ryzyka związanego z narażeniem na substancje szkodliwe obecne w diecie człowieka. Sposoby ograniczenia narażenia konsumenta na substancje toksyczne. | 20 |
T-W-4 | Naturalne substancje szkodliwe i toksyczne w żywności | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie się do zajęć | 5 |
A-L-3 | przygotowanie pracy kontrolnej w postaci prezentacji | 8 |
A-L-4 | konsultacje | 2 |
A-L-5 | przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury naukowej | 25 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu | 16 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | dyskusja związana z wykładem |
M-4 | metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny |
S-3 | Ocena formująca: ocena prezentowanych prac studentów |
S-4 | Ocena formująca: Kolokwium z ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK6_W01 Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu toksykologii ogólnej i żywności. Zna przebieg procesów związanych z pobieraniem, rozmieszczeniem, przemianami i wydalaniem substancji szkodliwych, które zachodzą w organizmie człowieka. Rozumie wpływ rodzaju diety na zdrowie człowieka. | D_1A_W07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK6_U01 Student potrafi zastosować wybrane metody analityczne w celu oceny zagrożenia toksykologicznego żywności, potrafi zaplanować i wykonać badania oraz opracować ich wyniki stosując techniki informatyczne, potrafi ocenić zagrożenie związane z obecnością substancji szkodliwych w diecie człowieka, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania | D_1A_U11 | — | C-1 | T-W-1, T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK6_K01 Student jest gotów do ciągłego samokształcenia w celu podnoszenia kompetencji zawodowych | D_1A_K04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-L-3, T-W-4, T-L-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK6_W01 Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu toksykologii ogólnej i żywności. Zna przebieg procesów związanych z pobieraniem, rozmieszczeniem, przemianami i wydalaniem substancji szkodliwych, które zachodzą w organizmie człowieka. Rozumie wpływ rodzaju diety na zdrowie człowieka. | 2,0 | |
3,0 | MIn. 51% punktów z egzaminu. Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu zagadnienia z zakresu toksykologii ogólnej. Zna przebieg procesów związanych z pobieraniem, rozmieszczeniem, przemianami i wydalaniem substancji szkodliwych, które zachodzą w organizmie człowieka. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK6_U01 Student potrafi zastosować wybrane metody analityczne w celu oceny zagrożenia toksykologicznego żywności, potrafi zaplanować i wykonać badania oraz opracować ich wyniki stosując techniki informatyczne, potrafi ocenić zagrożenie związane z obecnością substancji szkodliwych w diecie człowieka, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w dostatecznym stopniu zastosować wybrane metody analityczne, potrafi ocenić zagrożenie, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania. Osiągnął min. 51% punktów z kolokwium i wygłoszonego referatu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK6_K01 Student jest gotów do ciągłego samokształcenia w celu podnoszenia kompetencji zawodowych | 2,0 | |
3,0 | Jest gotów w dostatecznym stopniu do ciągłego pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jurowski K., Piekoszewski W., Toksykologia. TOM 1. Podstawy toksykologii ogólnej i toksykologia narządowa, PZWL, 2020
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2017
- Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001, I
Literatura dodatkowa
- Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, Czasopismo
- Toxicology, Czasopismo